VilaWeb.cat
jpiferre | dimarts, 7 de novembre de 2006 | 18:37h

Escric aquest article just abans de les eleccions sabent que serà publicat un cop coneguts resultats. Per tant, no és cap missatge ni als electors ni als polítics. Ho faig perquè tinc el cor encongit després d'haver llegit i escoltat un reguitzell d'intervencions en diferents mitjans que han ferit greument l'escola pública. De gent aliena i, el que és més greu, de persones que s'hi guanyen la vida. A Catalunya Ràdio el dimecres 18 d'octubre es produí un interessantíssim debat –segons Antoni Bassas, presentador del programa. El problema no fou que el neoliberal Sala Martín defensés el model educatiu de lliurar un xec escolar a les famílies perquè aquestes elegissin centre i que les escoles gaudissin la potestat d'escollir els alumnes més adients. Tothom té dret a exposar les seves idees. El problema és que per argumentar-ho fes servir el sarcasme («Què passaria si els jugadors del Barça fossin funcionaris»); la desconsideració («Els pares trien l'escola pública perquè són beneits»); la mentida («a Suècia fa molts anys que tenen aquesta política»); i, el més greu de tot: la generalització: «Tenim una escola pública de qualitat baixa». Que hi ha escoles públiques de qualitat baixa és cert. Que el sistema funcionarial no és el més adient, potser discutible. L'inacceptable és posar tothom dins el mateix sac.

Per experiència pròpia puc assegurar que el nombre d'escoles públiques de primària excel·lents és incomptable. I que hi una multitud de mestres excepcionals amb una dedicació exclusiva i abnegada a la seva feina, que mai es plantegen si són funcionaris, si els demanaran o no comptes per la seva feina, si tenen el futur assegurat. Dediquen una gran esforç personal a fer el que se'ls ha encomanat: educar el millor possible els seus alumnes. S'hagués agraït que en aquella tertúlia personalitats de la talla de Salvador Cardús o del mateix Bassas li haguessin qüestionat aquesta malèvola generalització, tal com va fer Rafel Nadal. L'altra fiblada fou la portada d'El Periódico de dimecres 25 d'octubre. En una presentació sense precedents, la carta d'un mestre descontent dirigida als polítics ocupava tota la primera plana. No vull aquí rebatre una per una les preguntes / denúncies que feia aquest docent. El que em pregunto és la finalitat i les conseqüències d'aquesta publicitat. Aquesta política de queixa mediàtica que empren treballadors de dins el sistema ha estat un dels mals endèmics de l'escola pública. El resultat de tants anys de desprestigiar l'escola des de dins sols crea desconfiança a la població. I com que a la privada ni se'ls passa pel cap escampar als quatre vents els seus problemes –tants o més que a la pública– al final portaran l'aigua al seu molí. I amb això no vull dir que els docents no hàgim de denunciar les equivocacions dels governants. Hi ha mecanismes per canalitzar les queixes que poden donar tant o més bons resultats que la crítica en els mitjans de comunicació. L'estratègia de publicar a la premsa les mancances, sovint amb exageració, té el seu origen en els sindicats de docents. A uns sindicats més que a altres no els ha tremolat la mà a criticar el sistema sense parar-se a pensar que creen recel a les famílies amb fills en edat escolar. I ho fan uns sindicalistes que, molts d'ells, sols aspiren a conservar la seva preuada plaça d'alliberat sindical. N'hi ha que fa dècades que no trepitgen una aula.

Quan parlem d'escola, caldria recordar allò que encertadament va escriure en Jaume Cela en el seu llibre Amb lletra petita (Ed.62). «La millor propaganda que podem fer-nos és demostrar que estimem els nostre ofici».

jpiferre | dijous, 12 d'octubre de 2006 | 21:00h

Ha començat el curs. Per a la quasi totalitat de les escoles catalanes ha estat un començament atípic. L’aplicació de la sisena hora a les escoles públiques ha significat el canvi estructural més important dels últims 30 anys. El Departament ja advertia el mes de juny que aquells centres que no fessin els deures amb antelació i esperessin fins el setembre fer horaris, programar activitats, cercar llocs buits on pugessin fer classe els nous mestres, preveure les franges horàries lliures..... ho tindrien complicat.

Un problema: qui no ha fet les deures ha estat el Departament. Dóna la sensació que els mesos d’estiu tancaren la paradeta i, quan han anat a obrir, els faltava gènere. Ara s’excusen amb que hi ha molts mestres que demanen treballar només mitja jornada com si això fos una característica excepcional. Aquest fet passa cada any. El problema és que no havien fet les previsions correctes i la manca de personal no solament ha fet començar malament el curs. Pagarem aquest improvisació durant tot el curs. Molts equips directius ja es poden les mans al cap per quan arribi l’epidèmia de grip del mes de gener i no enviïn mestres per fer les substitucions. A qualsevol empresa amb un nombre considerable (el Departament d’Educació deu ser la primera de Catalunya en nombre de treballadors proper a 60.000) el responsable de recursos humans hagués presentat la dimissió irrevocable o bé l’haguessin enviat a ensobrar i segellar cartes a un despatx sense finestres. Però a l’univers funcionarial els responsables tècnics s’emparen en les directrius que els dicten els polítics i aquests, en comptes de donar explicacions convincents, xiulen boniques balades.

Un fet trist d’aquest desgavallat començament de curs és que han donat arguments a tots aquells que no eren partidaris de l’aplicació d’aquesta mesura. I això em sap molt greu. Hom creu que és un canvi que a mitjà termini, si s’aplica correctament, donarà fruits. N’estic segur. La potenciació de les matèries instrumentals (matemàtiques i llengua), disposar de més temps per poder realitzar la resta de les mataries sense anar amb el peu a fons de l’accelerador i permetre un treball més recolzat en projectes, haurien de ser fonamentals per a aquesta sisena hora. Si els resultats no són els esperats, la frustració dels docents i dels pares està assegurada. És per això que la funció inspeccionadora del Departament ha de ser capdal. Però si es fan les coses tant malament com aquest setembre en el tema del personal, anirem a mal dades

Josep Piferrer

jpiferre | divendres, 6 d'octubre de 2006 | 17:36h

 He obert aquest bloc per escriure sobre l’escola.

Accés de l'autor

Nom d'usuari
Clau
Recorda'm

Últims 30 canvis

Arxiu

« Novembre 2006 »
dl dt dc dj dv ds dg
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
MÉSVilaWeb és una producció de Partal, Maresma & Associats