Aquests dies fa quinze anys que vaig publicar l'article que ara us dese. Un dels fracassos urbanístics més evidents que hem comés en aquest anys és el resultat de l'Avgda. de Corts Valencianes. El mateix director del PGOU (Alejandro Escribano) en el programa Encontres de Punt2 fa unes setmanes ho reconeixia.
Aquest dies -tristament- ha reviscolat el tema per la reubicació del NOU MESTALLA.
Enllà de que la ubicació em sembla d'un caos previsible. ¿Què fem amb un camp de futbol dins de la ciutat en ple segle XXI?
¿ No hi havia la ciutat esportiva a Paterna on a hores d'ara entrena el València, a més de que la seua reubicació fora de València haguera regenerat les zones "en terra de ningú" com és el degradat barri de la Coma, que el PAI del Mas del Rosari no podrà fer. O ubicacions properes per aquests rodals -entre l'Horta i el Camp de Túria ?
Amb un avantatge evident: la proximitat del By-Pass. El València CF, ja no és sols l'equip de la ciutat, és quelcom més !
Malgrat ésser una societat anònima, bàsicament, de mitja dotzena de senyors.
Enllà de la transparència que necessitem per a qualsevol operació urbanística, d'una Societat Anònima que és el club. No un club en el sentit clàssic, és a dir, una societat esportiva. Que dissenya un complex tot invadint els vials i terrenys de domini públic dels habitants de la ciutat.
Al respecte, he de dir diversos punts polèmics que em bullien al cap, en el moment de redactar el referit article i el que continue pensant 15 anys després:
1. En aquesta dècada i mitja hem continuat pensat la nostra ciutat en format petit i sense articulació. Com quan el vaig escriure.
2. D'entrada haig de dir que sóc dels que creu que València cal que es col·loque dintre de les ciutats de la segona corona. I ara, m'hi reaferme. Per això cal que la població augmentem mig milió d'habitants.
3. L'avinguda la vaig imaginar (somniar),- quan sols eren camps de cebes, alfals i encissams- que esdevindria com l'eix parisenc que uneix que va des de Louvre- Tulleries- Plaça de l'Étoile- Camps Elisis-fins la Défense. Bàsicament aquest darrer tram, en el qual tot el trànsit va soterrat per a eixir-se'n de París.
¿Què fem, a València, amb aquesta successió -interminable- de rotondes que tots els dies generen multitud d'accidents i col·lapses?
¿Sabieu, i ara veiem que el Palau de CONGRESSOS de Norman Foster fou l'esquer per a fer tota tota l'operació? Un bell edifici baix, propi d'un dels grans arquitectes del segle XX, tot ofegat entre gratacels anodins; que a hores d'ara Foster ni trau als seus RECULLS d'obra completa?
Ací, en contra de l'article les grans promotores hi han fet una renglera de bunyols que sols alguna indivualitat és capaç d'esquivar. Ací és on rau l'actualitat de l'article. No sabem aunar art i negoci com diu l'article. Encara no hem arribat a eixe punt de civilització. Promoció lliure massiva (sense concurs) front a promoció acurada i pública. Si més no, mixta. Com a l'Europa nòrdica.
A tomb d'això ja faré uns articles, més endavant, parlant sobre els següents punts:
A) ¿Què fa un aeroport a quatre quilòmetres d'una ciutat de 800.000 hab. i anys i panys a tocar i a la vora dels magatzems del Gas Butà? Quasi hi hauríem d'agrair que l'aeroport de l'OTAN pense ubicar-s'hi. Sarcàsticament. Amb el PSOE a Manises ara (aeroport), i adés a Bétera (base) amb el PP.? Comencen a oldre a colònia moderna (Brussel i Straβburg)
S'imagineu Orly o el Ch. De Gaulle a qualsevol Banlieu parisenca com per exemple Bôis de Boulogne, Saint Denis, etc?
¿Què tal ubicar-lo a la zona d'Algar del Palància, a uns 50 km de València i prop del pol en què es convirtirà el Camp de MORVEDRE, especialment Sagunt?
B) La façana marítima i l'avinguda de França al mar-PORT-ZAL-Natzaret.
Ja en parlarem, de moment us dese l'article aquell. N'és curt, deixeu algun comentari per a la construcció de la Hipàtia.