EL VALOR DE L’HORTA

15 juliol, 2006 on 10:06 am | A L'Horta |

Publicat el 15 de juliol de 2006 al diari Segre     El Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) de la Generalitat ha fet públics els estudis informatius i d’impacte ambiental dels diferents traçats possibles per construir la Variant Sud de la ciutat de Lleida, i ha inclòs, tot i que de manera vaga, una opció de carretera que no passa pel mig de l’Horta de Lleida. Era aquesta una exigència del territori, organitzat a través de la Plataforma Protegim l’Horta, que des d’un principi va alertar els poders públics que la via que es projectava obria una nova ferida en aquest paratge únic, ja agredit al seu dia amb la construcció del by-pass de l’AVE.

Però ens hem portat la desagradable sorpresa de comprovar que la única opció que exclou travessar l’Horta està com realitzada a desgana i amb més ganes de mostrar un traçat complicat que amb la voluntat de fer efectiu el sentiment de gran part de la ciutat: combinar la protecció de l’Horta amb la necessària construcció de la variant que ha de tancar l’anell de circulació externa de la nostra ciutat. Ens hem portat la desagradable sorpresa de comprovar que, una vegada més, el diàleg es confon amb escoltar però no atendre les raons, amb prometre que ho estudiaran però mantenint la idea inicial. 

He de reconèixer que esperava alguna cosa més. Tal i com ja he dit en ocasions anteriors, aquesta plataforma mai s’ha oposat a la Variant Sud ni ha volgut imposar un determinat recorregut. El comportament de la gent de l’Horta que conforma aquest moviment és democràticament exemplar, i amb la mateixa exemplaritat haurien de correspondre els responsables polítics del disseny de l’obra. 

No té cap sentit que als lleidatans i les lleidatanes se’ns posi entre la espasa i la paret d’haver d’escollir entre la preservació de l’Horta o la Variant Sud. I més quan és tècnica i pressupostàriament possible que la ciutat de Lleida pugui gaudir d’aquests dos avantatges: un espai natural i social únic, i tancar, junt amb la Variant Nord, una circumval·lació que descongestioni el casc urbà de la ciutat del trànsit rodat que ve de pas i, alhora, ens connecti millor amb les poblacions del sud del Segrià. 

La principal necessitat que té la ciutat de Lleida de l’anella de les variants radica en què, l’estalvi del trànsit de pas, que ara com ara suporten moltes vies essencials de la ciutat, haurà de millorar la circulació rodada al casc urbà, fent-la més fluida i més sostenible. Al mateix temps, aquesta anella viària ha de permetre un accés i una connexió el més fàcil i curta possible des del mateix centre de la ciutat a qualsevol punt d’una de les dues variants. 

La principal necessitat que té la ciutat de Lleida de l’Horta, el nostre principal pulmó verd, és el manteniment d’un sistema social i econòmic que forma part del nostre patrimoni cultural. Un paisatge únic que no podem deixar que es degradi. De les quatre propostes presentades, només una, l’anomenada quarta opció, no travessa l’Horta, però presenta un inconvenient: és més llarga i, per tant, més cara.

El Govern de Catalunya ha d’assumir que el sobrecost econòmic de l’obra és la seva obligada contribució a mantenir l’estructura social i paisatgística de la ciutat de Lleida, al temps que una inversió de cara a una millor vertebració de les relacions i les vies de comunicació entre la ciutat de Lleida i les poblacions del Segrià a les quals la Variant els permetrà un millor accés a la capital. D’això se’n diu reequilibri territorial! 

No crec que puguem posar preu a la preservació de l’Horta. De fet, crec que una Generalitat provisional, sense prou recolzament parlamentari i amb unes eleccions a la cantonada no pot forçar més les coses. O, en tot cas, la ciutat de Lleida a través de la seva màxima representació, la Paeria, no ha de permetre que això passi. Són molts anys esperant aquesta obra com per voler decidir en contra del territori en temps de descompte. Uns mesos més d’espera a canvi de salvar l’Horta és raonable. 

No entraré en detalls ja explicats sobre com la Generalitat ha presentat les diferents opcions de manera poc objectiva des del punt de vista de l’afectació mediambiental. El que crec és que si existeix una possibilitat de no trepitjar l’Horta, la nostra obligació és exigir la Generalitat que estudiï més a fons aquesta quarta opció, que perfili els traçats menys agressius, que pacti de veritat amb el territori i que ens torni a Lleida una Variant Sud en la qual tots ens sentim reconeguts. 

No és cosa dels polítics dir per on ha de passar una carretera, però sí que és nostra la responsabilitat de dir als tècnics que dissenyin vies raonables i lògiques, còmodes i segures, eficients i sostenibles. De ben segur que no fa falta duplicar carreteres ja existents per intentar justificar que la Variant Sud només es pot fer pel mig de l’Horta. Confio en què en les properes setmanes, des de la Paeria, podrem redreçar aquesta agressió a la nostra ciutat.             

1 Comentari »

RSS sindicació de comentaris en aquesta entrada. TrackBack URI

  1. Gràceis Xavier.

    Aquesta setmana he estat parlant amb un enginyer i li he ensenyat el plànol del corredor que passa pel pobles. Coneix el territori i m’ha fet el comentari “si a mi me fan l’encàrrec de dibuixar una carretera per que no es faci…projectaria la aquesta”.

    És simptomàtic, que s’hagi fet una ratlla passat pels punt més crítics i buscant les solucions més cares.Per això des de l’ajuntament es diu el que diu. Quina Barra!!!

    Continume treballant i com diu aquell. Que n’aprenguin!!!

    Salut i república

    Comentari per ratalvo — 18 juliol 18edimarts 2006 #

Deixeu un comentari

XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>

Powered by Semic Internet