|
Butlletí PRODEP |
nº1 | maig 2007 |
|
|
1. Informació general |
pujar |
|
|
Per tal de reforçar l’atenció primària social, el Departament d’Acció Social i Ciutadania ha finançat conjuntament amb les administracions locals la contractació de 105 treballadors socials nous a Catalunya.
S’han fet convenis també amb l’Administració Local per a la contractació de 19 treballadors socials que seran els referents de ProdeP en les diferents àrees geogràfiques per impulsar la implementació de la Llei de la Dependència.
- Seran un punt de referència i de suport proper als professionals i les entitats.
- Seran un eix de connexió entre les institucions en el territori.
- Els impresos de les sol·licituds arribaran als ajuntaments de més de 20.000 habitants i als consells comarcals entre el dijous dia 10 i el divendres 11 de maig. Ja podeu descarregar-la directament des d’aquest butlletí.
- S’han editat els cartells i fulletons informatius per a la població que es distribuiran a partir del dilluns a tots els ajuntaments de més de 20.000 habitants, consells comarcals i àrees bàsiques de salut. Ja els podeu veure des d’aquest butlletí.
- El 10 de maig a la Farga de l’Hospitalet de Llobregat es farà una sessió institucional convocada per les Conselleres d’Acció Social i Ciutadania Sra. Carme Capdevila i de Salut, Sra. Marina Geli, en la qual participaran alcaldes/ses, regidors/res i responsables tècnics de serveis socials de l’Administració Local, i responsables dels dos Departaments. En aquesta sessió es presentarà la proposta de desplegament de la Llei de Dependència i hi haurà un espai en grups més reduïts per a aclariments i aportacions.
- Les setmanes entre el 15 i el 30 de maig, les delegacions territorials d’Acció Social i Ciutadania convocaran reunions de presentació a totes les àrees territorials on es treballarà de forma més concreta el procés de posada en marxa de la llei.
"Vincle a Entitats de l’Administració Local amb les quals es convenia el referent i àmbit territorial d’actuació"
|
|
2. Accés, informació i orientació |
pujar |
|
|
El serveis socials d’atenció primària social i els serveis d’atenció primària de salut hauran d’actuar com a punts centrals d’accés al sistema:
- Informen i orienten al ciutadà sobre el sistema d’atenció a les persones en situació de dependència.
- Promouen el triatge de les demandes per adequar-les a la realitat del desplegament de la LAPAD, evitant tasques innecessàries als professionals i expectatives frustrades als ciutadans.
- Faciliten la sol·licitud i orienten a fer els tràmits pertinents per sol·licitar la valoració.
- Si s’escau, orienten cap a altres recursos de serveis socials d’atenció a les persones.
Els principals agents són:
- Professionals del treball social d’atenció primària social.
- Professionals de salut i de treball social d’atenció primària de salut.
- Responsables i professionals d’entitats de serveis socials del Sistema Català de Serveis Socials (centres de dia, centres residencials...) i dels serveis sociosanitaris.
- Entitats socials que agrupen persones i familiars de gent gran, persones amb discapacitat, salut mental, etc.
S’està desenvolupant un pla de comunicació específic adreçat a la població general, col·lectius específics i professionals que informa i orienta sobre l’accés al sistema i els criteris, procediments i instruments del sistema. Aquest pla es desenvolupa mitjançant:
- Telèfon de la Dependència: 900.300.500, Web (ProdeP / Gencat/Acció Social i Ciutadania).
- Material informatiu: butlletins periòdics, material divulgatiu, informació facilitada als mitjans de comunicació.
Procediment:
A partir del primer contacte de la persona o el seu familiar/tutor, els professionals / informadors utilitzen un instrument de triatge (formulari autocontestat de Dependència. FAD), que pot ser autorespost per la persona o familiar per a tenir una orientació sobre la situació de dependència i la pertinència d’iniciar:
- 1.- El procés de valoració per reconeixement de dependència en el cas que la seva situació estigui inclosa en els graus protegits per la LAPAD.
- 2.- El procés cap els altres procediments per accedir als serveis i recursos de serveis socials d’atenció primària actuals.
"Vincle a formulari autocontestat de dependència per situacions de dependència amb un component important de deteriorament de mobilitat"
|
|
3. Sol·licitud de reconeixement del grau de dependència |
pujar |
|
|
En el cas que la situació estigui protegida segons el moment de desenvolupament de la LAPAD o la persona insisteixi en iniciar el procés de valoració, i sempre que no requereixi d’una intervenció immediata, s’ inicia el procés de sol·licitud valoració.
Procediment
- Els professionals dels serveis d’atenció primària social i els serveis d’atenció primària de salut (especialment els treballadors socials) facilitaran a la persona el model normalitzat de sol·licitud i l’orientaran cap a la recollida de la documentació corresponent.
- Les persones també podran obtenir la informació, respondre el formulari de triatge i descarregar-se la sol·licitud a traves de les pàgines web institucionals.
- La sol·licitud haurà de ser emplenada i signada per la persona o el tutor legal, adjuntant la documentació corresponent a la seva situació.
- Respecte a la documentació de salut, com a criteri general la persona haurà d’aportar un informe de salut anterior a dos anys on constin els diagnòstics més rellevants relacionats amb la seva situació de dependència.
- En cas que no en disposi, haurà de demanar un informe mèdic específic (preferentment amb el format d’informe de salut estàndard.
- si està ingressat o és atès de forma continuada en un centre: caldrà adreçar-se als serveis mèdics del mateix (residències, centres de dia, centres sociosanitaris, centres de discapacitats...).
- si viu al seu domicili:
- si la dependència està vinculada a malaltia mental, caldrà adreçar-se a l’especialista.
- pel que fa a la resta de situacions, caldrà adreçar-se als serveis mèdics d’atenció primària i/o al seu metge de referència.
Un cop la persona ha omplert i signat la sol·licitud i ha recollit la documentació, la lliurarà als serveis socials d’atenció primària (i als serveis socials de salut de l’àrea bàsica de salut allà on estiguin homologats per aquest procediment) que:
- Comprovaran la documentació.
- Gravaran les dades de la sol·licitud a l’Aplicatiu Informàtic de la Dependència (Aidep). Estarà disponible breument.
- Lliuraran a la persona un comprovant de la recepció de la sol·licitud.
- Faran arribar la sol·licitud i la documentació adjunta als SSTT del Departament d’Acció Social i Ciutadania.
Les persones podran presentar també la sol·licitud i la documentació als registres oficials de la Administració Oberta de Catalunya: oficines i SSTT d’Acció Social i Ciutadania i altres oficines de la Generalitat, registres municipals amb conveni amb la Generalitat, correus, jutjats... que trametran la documentació als SSTT del Departament d’Acció Social i Ciutadania.
"Vincle a la Sol·licitud de dependència"
"Vincle Al Subprocés d’Informació i Orientació"
"Vincle Al Subprocés de Sol·licitud de Valoració"
|
|
4. Procés de valoració funcional i resolució de grau de dependència |
pujar |
|
|
4.1.- Registre i distribució de sol·licituds
Els SSTT d’Acció Social i Ciutadania reben les sol·licituds amb la documentació adjunta i fan el registre d’entrada, remeten la notificació de recepció i fan requeriment, si cal.
La Unitat Territorial d’Autonomia i Dependència de ProdeP, coparticipada per la Generalitat i l’Administració Local, farà el control de tot el procés: accés - recepció – registre – gravació - derivació a Sevad - resolució.
4.2-Valoració funcional
Els 23 Serveis de Valoració de la Dependència (Sevad), conveniats amb 18 empreses públiques i consorcis, estan integrats per 160 valoradors/res, 16 metges, 10 psicòlegs/gues, 10 treballadors/es socials i 32 administratius/ves. Estan distribuïts per tot el territori.
Tenen per objectiu la realització de les valoracions funcionals i la proposta d’informe de grau i nivell de dependència que adrecen, mitjançant l’aplicatiu informàtic als òrgans competents de la resolució.
Procediment:
- Estudien la informació del cas per preparar la valoració funcional.
- Analitzen i registren l’informe de salut. Si és insuficient, consulten la xarxa assistencial o demanen a la persona un informe complementari.
- Programen el procés de valoració al domicili habitual de la persona.
- Realitzen la valoració funcional de la situació de dependència aplicant el barem de valoració de dependència i l’instrument específic de 0 a 3 anys.
- En cas d’incidències, reprogramen o proposen mitjançat la Unitat de Dependència de Prodep el desestimació de la sol·licitud.
La Junta de Valoració, integrada per l’equip consultor del Sevad i un representat de la Unitat de Dependència de Prodep i dels SSTT del Departament d’Acció Social i Ciutadania, es reunirà periòdicament, revisarà la valoració i emetrà un informe-proposta del grau i nivell de dependència.
4.3.-Resolució de grau
- L’òrgan competent per resoldre el grau i nivell de dependència serà, mentre no es constitueixi l’Agència Catalana de la Dependència, la Direcció del Servei d’Atenció a Persones dels SSTT del Departament d’Acció Social i Ciutadania.
"Vincle Al Subprocés de Programació de Visita"
"Vincle Al Subprocés de Visita de Valoració"
"Vincle a Serveis de Valoració de la Dependència (SEVAD)"
|
|
5. Elaboració del Pla Individualitzat d’Atenció (PIA), seguiment i gestió del cas |
pujar |
|
|
Els serveis socials d’atenció primària a partir de la resolució de grau, aplicant el seu criteri professional i la disponibilitat de recursos, lideren el procés de decisió conjunt (amb la persona-família) respecte quines actuacions són les més adients per afrontar la situació de dependència.
Aquesta fase del procés serà desenvolupada i publicada en pròxims butlletins.
|
|
|
|
ProdeP:
http://www.gencat.net/benestar/persones/dependencia/index.htm
Portal Social:
http://www.portalsocial.net/
Departament de Salut:
http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/Du1/index.html
Departament d’Acció Social i Ciutadania:
http://www.gencat.net/benestar/
|
|
Per a qualsevol comentari i/o suggeriment a aquest butlletí pots posar-te en contacte amb nosaltres a través de l’adreça: comunicacioprodep@gencat.net
|
|
|
|
|