Conec poc del treball d'aquest científic; però em sembla interessant compartir-ho.
Per situar-ho: Fa uns anys llegia uns treballs d'ètica del filòsof Josep Ferrater Mora (1912-1991) (vegeu aquí) . I em cridà l'atenció una afirmació que feia que vaig entendre així: donada la manera dogmàtica i ofuscada en que s'estaven tractant determinades qüestions sobre l'home; pot ser estaria bé que una temporada se n'ocupessin els sociobiòlegs.
Aleshores vaig apropar-me a algunes lectures. i, entre elles una obra d'Edward Osborn Wilson: Consilience: The Unity of Knowledge
(Knopf, 1998).
La meva conclusió va ser: si ara pugui conversar amb Ferrater Mora, voldria dir-li que em sembla que aquell dogmatisme i idees d'estranyes superioritats teòriques (o epistemològiques) que entenc ell criticava, s'han repetit de la ma dels sociobiòlegs.
Podria -no ho nego, i és més una qüestió de prioritats- resultar interessant revisar els problemes que trobí fa cinc o sis anys. Però d'aleshores a ençà no he ensopegat amb res que em faci despertar interès en teories que pressuposin unificacions; ni de la ciència, ni del coneixement, ni d'altres tipus. Segueixen pesant massa els problemes de base teòrica i conceptual que hi veig; per no esmentar les extrapolacions polítiques que fins i tot en especulacions sobre la ciència física hi he trobat. En un dels detalls diria que pressuposen unes relacions de jerarquia que acostumo a trobar molt forçades. Que funcionen? Pot ser sí; o diguem que sí. Però jo no ho considero suficient. També funcionen moltes coses, que en diem, i jo crec que van molt malament.
Jo li plantejaria a José Montilla, com a president de la Generalitat de Catalunya (com a polític li plantejaria altres coses):
Així ho veig: Que vostè digui això és digne de resposta clara. N'hi han, i, a banda de les que responen en clau d'interessos del mateix tipus que els que crec el mouen a afirmar aquesta bajanada, espero les atengui, assumeixi. i que no faci creure als ciutadans que confien en la paraula del president del nostre govern una cosa com aquesta. I que no faci tampoc com en altres qüestions bàsiques de seguretat ciutadana (com ho són els atacs de l'Estado i el nostre Interior als perseguits -passats i presents- pel franquisme i altres dictadures d'aquesta tradició. Com a exemples per situar-lo: "lleis de memòria", confusionismes, detencions improcedents, "Ley de Partidos Políticos", estupideses i abusos de poders ministerials pel que fa al retorn dels documents "recuperats" (quin cinisme) per Franco i cia; etc.) això que en diem amagar el cap sota l'ala. De fet esperaria que aquesta fora la gota que fa vessar el got d'anar aguantant més i més atacs a la possibilitat de ciutadania i democràcia. Perquè, a banda de representar un bon cas on visualitzar fins on ens pot portar; alimenta una confusió bàsica que intentaré explicar-li al final. Que ho pugui pensar no és problema; però que s'ho pensi és digne de desqualificació com a analista; a nivell intern i a nivell extern. I no només pel simplisme; que ja representa un problema. De fet és difícil acceptar anàlisis d'esdeveniments polítics quan es pateix tant d'electoralisis -podríem dir-ne-, partidisis cega. Això és un mal prou normalitzat; però això no li treu ni gravetat, ni el justifica.
Que s'ho cregui és digne de preocupació. I aquí m'adono que pot ser ho hagi afirmat com a part del PSC (PSOE; eleccions generals espanyoles, i altres coses que no sé). Però em sembla que puc defensar que, per davant d'aquestes coses, com vostè és el president de Catalunya (de moment comunitat autònoma, tot i que sembla que ni això respectem), es dirigeix als ciutadans d'aquest país en general, i no als que, i de forma cega, estiguin amb el seu partit. Digne de preocupació; sí.
Que ho vulgui fer creure i veureés horrible. I espero no ho aconsegueixi. Ni vostè, ni ningú.
Ens diu que l'abstenció és resultat d'una satisfacció amb qui mana. Això s'assembla molt a una confusió bàsica que crec és mortal per la democràcia , per la convivència, per la intel·ligència, per l'enteniment, entre d'altres necessitats humanes.
Es tracta de la confusió entre ser crític i ser criticaire, de la ma de l'engany de creure's que acceptar una cosa no ha d'implicar capacitat crítica. I, en la nostra tradició, agreujat -l'engany- amb la creença que qui calla atorga; fins i tot a preu de la mort.
Tenim una "Ley de Partidos Políticos" que condemna la independència com a opció política, que no condemna programes de corrupció de càrrecs i de projectes de guerra partidista al marge de la societat; i tampoc condemna postures racistes, entre altres consignes d'èxit electoral contra la democràcia que hem vist. Una llei de partits antidemocràtica.
Tenim uns mitjans de comunicació i informació en els que ens hem ben acostumat a abandonar la capacitat crítica; així com a repetir i repetir la cantarella "jo d'això no hi entenc" i "jo, a mi, això no m'interessa" "jo, a mi, això no em preocupa", etc. Alhora que ens volen convèncer que el rigor i la comunicació són impossibles; absolutament impossibles. Però, sí que són necessaris, però!, allà on interessa o allà on hi manquen. Cap problema! Democràtics?
Tenim també unes juntes electorals que crec no arbitren per assegurar un procés electoral, sinó per garantir unes determinades eleccions; que no és el mateix.
Unes juntes electorals que neguen el paper informatiu d'iniciatives populars de participació (de debò), i permeten
Avui és jornada de reflexió. Un bon dia per a plantejar-nos quines polítiques, forces polítiques, dominis institucionals, indiferència i hipocresies ciutadanes, informacions, desinformacions, etc., entren en joc per a permetre i sostenir lleis com la que han aplicat a la Núria Pòrtules; tan pel que fa a la detenció improcedent, com al procés en que la te una Audiencia Nacional més que qüestionada, com pel que fa a les respostes polítiques del nostre govern, i veïns; tots plegats.
Penso que esta molt bé que no s'aturi l'agenda de protestes contra aquesta detenció i tracte. Que esta molt bé que les agendes d'aquestes tàctiques de l'Estado espanyol -o de qui sigui- per a confondre i fer por; així com les eleccions, o altres esdeveniments legislatius, no afectin a les manifestacions per reclamar l'alliberament i l'aclariment d'aquest i altres processos d'ús il·legítim del poder. I alhora faci evidència dels encreuaments d'agendes i interessos entre les institucions de govern, les d'elecció, les de legislació, i les judicials.
També esta molt bé que l'informe d'Amnistia Internacional reculli aquests dies, entre les conculcacions dels drets humans que estem veient, la pràctica de fer por per a dominar. Aquesta gent en sap; i ens pot explicar prou coses interessants per a contestar als qui accepten aquestes formes de poder, o als que les troben naturals, o "ancestrals", o qualsevol cosa que no sigui inacceptables.
Inacceptables; a una democràcia seriosa, clar.
Demà, dia d'eleccions, penso que ens convé forta participació. Molta participació, si no pot ser tota. Perquè crec que una de les pugnes en la lluita pel poder d'alguns partits, i dels que anomenem fàctics o a la "ombra", i dels demòcrates de plantejament i pràctica, és que els primers voldrien una participació de plàstic, enquesta i domini de la opinió; i els segons una participació real.
Jo ho tinc clar, em quedo amb la participació. I amb la recomanació que, si hom no té clar quina opció votar, una bona possibilitat és el vot en blanc. Perquè fa que la representació tingui un preu més alt. I perquè crec que ja fa una bona temporada que la representació política surt massa barata. Per tots; al representants i als representats. Barata en el sentit d'implicació ciutadana, així com en el control i acompliment de compromisos; per no entrar ara en els què considero la pèrdua dels mínims en la presentació i pràctica de la postura política.
Avui, a Girona, continua el recolzament a Núria Pòrtules. Recolzament que trobo, i entenc, recull el donat a qualsevol persona, grup, que és criminalitzat per aquestes maneres polítiques que ja no sé veure on s'aguanten.
Anna
Politkòvskaia, ho recordem, és una periodista que va ser assassinada. Va
morir, va morir perquè la varen assassinar, un dia de l’octubre passat quan
anava cap a casa seva. La varen matar després d’una pila de previs perversos,
com ho són les amenaces, altres intents d’acabar amb ella, persecució, i el que
no sé i no en tinc notícia. Morta. Una periodista assassinada, per ésser una professional
honesta i explicar, investigar, observar, mirar, coses que alguns poderosos no
volien que siguin notícia. Coses sobre les que qui sigui vol que la gent no en
tinguem notícia.
No sóc capaç ara de retrobar una referència que llegia fa uns
dies. Era una petita nota on s'explicava el que em va semblar la
persecució d’algun responsable d’una revista o publicació en la que hi
treballava Anna Politkòvskaia; i em sembla que també parlava d’arrest de la
filla d’aquest, si no recordo malament, editor.
Al costat d’aquestes bestieses, que es multipliquen i
multipliquen per complicitats, silencis, i acceptacions de rigor molt malentès (però molt malentès), recordo una petita
conversa amb una senyora russa a la estació de Passeig de Gràcia, a Barcelona
el 18 de febrer d’enguany.
Ella llegia un diari rus, i em va intrigar saber què en
deia de la investigació sobre aquest assassinat; i en general sobre la
persecució de periodistes. Ens va fer d’intèrpret la neta d’aquesta senyora,
que parlava català amb mi, i rus amb l’avia.
M'explicà que el diari no deia gaire cosa; i que eren bàsicament
xafarderies i detalls sobre la vida d’Anna Politkòvskaia. I alguna coseta, poca, sobre la
mort i investigació de la mort de Litvinenko.
Un altre cas que les autoritats sembla no volen aclarir. I
em pregunto: quines autoritats tenim?
Ensenyen a les escoles de periodisme a enfrontar-se (pràcticament
i intel·lectual) a aquests abusos de poder, ignomínies de l’”ambient”, “situació”,
“inèrcies”, i a cops presentat també com a necessitat de supervivència? O pot ser es consideren aquestes qüestions com a no fonamentals en la formació i aprenentatge d'aquest ofici?
Aprenen els periodistes a enfrontar i plantar cara a
aquestes coses que veiem acaben amb el que en un mínim sentit es pot continuar
anomenant periodisme? O hem de creure que els periodistes russos (com els de
qualsevol altre lloc) no es veuen en la obligació d’informar acuradament sobre
aquests (i tants que en veiem; i d'altres que es disfressen d'accidents, o fins i tot de crims de la persona perseguida) assassinats i les seves investigacions perquè “alguna cosa hauran fet”
(ja en el màxim triomf del cinisme i liquidació de la consciència)?
Molt a prop d'aquestes mancances per la llibertat d'expressió, sobrances d'"autoritats" incompetents per a una vida digna, dominis de poderosos que crec que entre altres problemes han vist massa pelis violentes apocalíptiques i estúpides; i més misèries que acompanyen aquest fets, què podem fer?
Penso que, entre altres coses, i començant amb el que tenim més a prop, no quedar-nos aturats davant capteniments genocides d'alguns polítics en actiu. En aquest paquet hi poso, d'entrada i crec és suficient per començar, als que gosen dir que faran política antinacionalista. Ja han provat de fer passar una colla d'enganys, existències, inexistències, i altres elements de domini mediàticcccc. Ara llegeixo com a intenció política d'alguns personatges la seva pretensió d'anar contra els nacionalismes català i basc. Això, com a expressió des d'un grup polític, ÉS GENOCIDI. NO ÉS OPCIÓ POLÍTICA. NO ÉS TAMPOC UNA "QÜESTIÓ D'OPINIÓ"; SENYORS, ELS DIRIA, SI TENEN ORELLES.
Diu: "(...) Llegeixo a The Scientist, concretament al volum 21, número 4 , d’abril de 2007, una notaamb un exemple que il·lustra clarament el potencial dels blocs.(...)"
I conclou:
"(...) Sí, ja sé, aquest cas és un altre, és el camp del reconeixement.
Enhorabona a en Comai per haver reconegut les idees dels altres.
I és també el camp de la comunicació, de l’ampliació de la nostra visió
més enllà dels límits als quals estem acostumats. Els blocs ens
permeten això, explorar, com una àguila des de l’aire, un territori
molt més ampli al qual trobar les disperses dianes que ens interessen."
Pel mig ens planteja unes preguntes interessants sobre una estúpida idea econòmica. Una idea que jo a cops he anomenat: confusió entre competència i competitivitat, barrejada amb greu confusió (de nou) entre els necessaris estímuls que poden ser menester a vegades, i un darwinisme que faria plorar el biòleg (crec) (Tècnicament ho anomenem darwinisme social; i jo penso que, a banda de la fugida d'àmbit; implica aberracions de la pròpia teoria de la sel·lecciò natural. Per no entrar en abusos i embolics en l'us dels conceptes en fer els plantejaments, "observacions" i observacions).
2) Avui afegeixo una altra bona cosa. Ens la la fa arribar Saül Gordillo.
Ja només aquest plantejament em sembla genial. I trobo que respon (contesta a la contra?) alguns mals costums polítics que tenim. A cops mel's he trobat en expressions com ara: "Ah! És normal! Tots fan igual!!!"; "Oh!, què hi vols fer? No hi ha manera de controlar-ho, tot va tant ràpid!", etc.
Però jo d'aquestes no en faig cas, més enllà de preocupar-me perquè les trobo horroroses. No de lletges, sinó de conseqüències. I entre elles el vici que hem agafat de repetir "que a la gent no interessa
la política".
En general ho veig com un conte aprés, i em
sembla més interessant atendre als embolicaires, que als qui se l'ha
empassat. Bàsicament per una espècie de realisme que va néixer fa dos
o tres anys en que vaig adonar-me de la violència; de la quantitat i variabilitat de violències, que els dit
embolicaires envien de retruc a qui realment interessi (ni que sigui
per obligació social, curiositat intel·lectual, o convivència) la política.
I acostumo a fer cas -pel que fa a prioritats de feina a fer- d'expressions com ara: "Necessitem ajut per a contrarestar els abusos verbals dels discursos, pràctiques, usos i abusos, d'alguns polítics. Es fan impossibles de seguir, sense caure en la desesperació intel·lectual". Aquesta va ser la manera més clara en què una persona interessada per la política (en el sentit de ciutadania i participació) va expressar-me una demanda a analistes i a filòsofs.
D'aquesta faig cas més enllà de la preocupació pels embolicaires que fomenten el "desinterès" (diuen normalment amb cinisme) per la política.
Així, per coses com aquestes em sembla interessant fer-vos arribar aquestes dues notícies que em troví ahir.
Quan estudiava filosofia política, un dia va haver una discussió sobre les organitzacions no governamentals. Aleshores em plantegí un parell de qüestions, que he anat seguint. 1) D'on neix aquesta consideració de "no governamental"? Quines limitacions, quin abast, quins dominis (i dominadors) tenen els nostres governs? Vaig concloure que, fins que no tinguem uns governs decididament compromesos i controlats, implicats, propiciats, participats pels ciutadans, millor que no es consideri element de govern a la societat civil. Però continuava trobant problema a aquesta denominació i les seves conseqüències i implicacions. 2) La segona preocupació era: Com permetem que, a sobre (les conclusions primeres, i les segones, i les terceres, van ser molt decebedores), els polítics al poder es pengin medalles que no els hi són pròpies? On estan els informadors seriosos? On hi ha lloc per a la mínima observació? Com és que té tant de poder la idea que "la gent" som tots uns estúpids (consumidors que només volem innovació en telefonia mòbil, automoció, i "ciudad de vacaciones, diagame!"? (informe Bricall sobre les universitats 2004.- apartat de coneixement; un exemple))((Afegeixo, 21 de maig 2007. Ja m'ho va semblar ahir que m'havia equivocat de data. Ara veig que aquest informe és de l'any 2000. També ho és la conclussió que assenyalo. Crec que va bé situar-ho. Una disculpa.))
La situació diria que ha canviat una mica darrerament (per bé). Seguiré observant.
Aquestes qüestions giraven al voltant d'una més àmplia: si els nostres governs (en general) es troben atrapats, o aviciats, i fins i tot si es troben còmodes -tant se val- en aquest model. Model que fa necessàries tantes feines de reparació civil a la contra ("alternatives", en diuen; jo crec que se n'abusa d'aquests termes); no ens hauríem de plantejar seriosament una altra manera de gestionar el poder? No ens hauríem de plantejar seriosament que alguna cosa no va bé?
I, vigilo; que aquí algun malpensat em dirà que estic col·locant tota la responsabilitat a les bases, als ciutadans per ser com som, i per votar el què votem. I aquestes responsabilitats no les nego. Sóc ben conscient d'aquesta mena d'irresponsabilitats, submissions, i"negociats"; podríem dir-ne.
Pel que fa al tema que tracto, de primer respondria: Fa temps que no considero les votacions que fem com a vàlides més enllà d'una simple supervivència mínima, en espera d'una nova situació on es respecti el dret de decidir. On es respecti el dret de decidir: els previs d'educació i de formació
que necessita; les eines de comunicació que són menester; el respecte i
dedicacions que li fan falta; i, entre d'altres que ara no contemplo,
la fi de la democràcia formal. I, més concretament, la fi d'aquesta
democràcia formal assentada, alimentada, propiciada, i sostinguda, en
la negació de: a) bones comunicacions, converses, compromisos més enllà del paper, i diàleg, etc., rigorosos (no les "pacotillas" que en venen a les audiències, "audiències", i Audiències).
b) Sostinguda alhora en la negació de respectes bàsics a tots els ciutadans. Amb atacs més cruels encara contra periodistes, pensadors, científics, intel·lectuals i
artistes, polítics, compromesos i seriosos (no els qui vulguin vendre motos
postmodernes o pensaments a la moda i al servei d'aquests maneres polítiques que denuncio).
c) I valent-se també de la negació de la necessitat de desqualificació política directe als representants que gosen
sostenir el seu discurs i decisions en paternalismes, majoritàries i
concessionàries; entre altres bestieses.
Com a segon plat, afegiria que tot i que les persones podem ser deshonestes (corrupció política); i allò de "mira per tu i la resta que es foti" (catolicisme-protestantisme polític); o senzillament criminals (persecució i assassinat polítics); també som altres coses. Moltes altres coses.
Vull dir que trobava que tot i acceptant (que no ho accepto) un model de representació ben barroer; podia dir que mancava visibilitat de decisions polítiques més enllà i fora de prepotències, fatxenderies, abusos, ceguesa i estupidesa (manca de visibilitat i protagonisme; la participació d'aquesta alta mena de polítics la donava per suposada; sinó més malament aniríem, encara, em deia).
Sèrie de quatre o cinc entregues. Final de la tercera part; que començava (aquí).
Teníem: 1) Informació, desinformació. I, les nostres mans.· 2) La tria del pitjor, raons pèssimes. I propaganda de mala educació. 3) Els "Únics", demagògies. I Estat contra ciutadans. 4) Engany a dojo. I misèria política. 5) Pressió ministerial, foment de la ignorància. I, d'entrada, la presentació.
Ara acabo aquesta tercera entrega amb: 6) "Imminències", més foment d'ignoràncies, desinformació. I atacs de campanya. "Guerra preventiva" en diuen.
Propaganda pel referèndum
(5): la pena de mort "(...) Per què no es llegeix per televisió, per exemple, aquest fragment sobre
la pena de mort? Molt senzill: perquè cada vegada que es llegís, el
“no” guanyaria centenars de milers de vots. La ignorància continua
essent un mecanisme de control que fa servir el poder desvergonyit,
tant si es presenta essent d’esquerres com de dretes."
Guerra sense ni declaració
d'enemistat. "(...) Pel que fa a la campanya pel sí, considero atacs bàsics: 1) l'ús que
molts governants fan de la seva autoritat com a informadors: un atac a
la ciutadania; 2) l'apel·lació a oposicions impressionants i la
demonització de qui defensa una posició diferent (espot PP): un atac al
rigor mínim; 3) la pretensió d'exaustivitat i de meravella (espot
PSOE): un atac a la importància que te el projecte; i 4) el
paternalisme (espot CIU) : un atac a la dignitat de la política
representativa i a la persona. Com a ciutadana sí que em trobo insegura.(...)"
7) No, visibilitat de mites constitucionals, i idees al servei d'un món diferent.
Propaganda pel referèndum
(6): dos llibres "(...) Heus aquí dos llibres per a la reflexió, per acabar de conèixer algunes
de les idees de fons i alguns dels grans tòpics d’aquesta
‘Constitució’. Amb l’ajut d’aquests llibres -i d’altres escrits i
materials-, podrem organitzar millor pel nostre compte el debat que els
partidaris del “Sí” també haurien d’haver provocat, però que no han
ajudat gens a fer. Les idees -sobretot unes idees diferents a les del
text constitucional- ens han de portar a construir una Europa
alternativa, democràtica, social, pacífica i ecològica, al servei d’un
món diferent."
8) Aquest és el poder europeu autònom que es proposa? I contra engany, covardia, i servitud. Contra el què ara anomeno malaltia del siiiisme. Propaganda pel referèndum
(7): reflexió final "(...) Aquest és el poder europeu autònom que es proposa? Sí, aquest: un poder
que és militarment depenent i que políticament pot ser pressionat,
intervingut, influït. Això és el que Europa proposa i el que els EUA accepten de bon grat. O és que algú creu que si Europa hagués preparat
un text realment fort i autònom, un text que hagués fet la competència
als EUA, aquests no haurien fet sentir la seva veu o la seva influència
per criticar-ho o evitar-ho? (...) Tenim tants i tants arguments per votar “No”! Avui us volia oferir
l’últim: aquesta ‘constitució’ és molt poc europea! Una llàstima. Una
desgràcia. Diguem “NO!”"
Necessitaria una
mesada. "(...) Jo he anat parant atenció a la campanya en els seus elements
d’explicació, suggeriments, argumentació; exposició de problemes,
preocupacions, inquietuds, projectes, alternatives, etc. Si la jornada
oficial vol permetre reflexionar les publicitats, necessitaria una
mesada.
Per altre banda, la meva reflexió em porta a explicar una situació
passada.(...)"
Després de 28 mesos, i esperant arribi la explicació sobre el què em demanà un company de blog, afegeixo:
Pot ser un xic pretensiós per part
meva. "(...) D’entrada, el què pretenia va estar ressaltar que, si jo –com
qualsevol que ho fa- puc enfrontar-me a bèsties que funcionen a preu
d’enganys, pors i servituds; com és que permetem que governs i decisors
polítics siguin tant enganyosos, covards, i servents?"
El què pretenia. "(...) Per altra banda, com em succeí en els altres comentaris, els feia
havent d’ancorar les idees i raonaments en experiències que em
permeteren una expressió mínima amb control i seguiment per part meva.(...)"
Em vaig trobar
que. "tot i (...) Va estar bàsicament una demanda d’honestedat, valentia, i abandó de
determinades servituds als polítics i comunicadors que munten aquestes
campanyes infames."
Ara pot ser no és greu explicar la
història. "(...) Bé, és més llarg; espero t’hagi servit d’alguna cosa. D’aquí també
naixia la meva reclamació inicial. Perquè vaig veure clar que aquesta
mena de coses passen perquè la nostra societat té moltes i moltes
mancances. Mancances que aquesta mena de polítics, informadors,
“campanyistes” etc. No fan més que allargar i agreujar. Salutacions."
Podria posar algun exemple més recent. I fins i tot més greu.
Més interessant és, però, observar les feinades i recursos que malmeten els antidemòcrates per a provar d'acabar amb bones converses i raonaments. I enraonaments. En el cas del referèndum per la constitució europea vaig trobar moltes proves d'aquestes pràctiques. Són, són realment insostenibles.
Tan sols, per acabar, un agraïment a Josep Maria Terricabras, un altre al company blocaire. I un altre al lector d'aquest bloc; als lectors a qui tinc a vegades por, por d'avorrir.
1) Fa uns dies escrivia sobre els "processos judicials" contra la llengua que esta fent el sr. Camps i cia al País Valencià. I acabava amb aquestes preguntes:
"De tota manera, el què més m'interessa ara respecte a aquestes actuacions són un parell de coses:
· 1.- El govern actua contra el poble que representa: És manca de
control del poder? aberració del nostre sistema polític de
representació? estupidització general? · 2.- I, si fa no fa: ens ho
mirem i, en lloc de prendre-ho com un fet a combatre (donat per fet que
no volem una societat d'esclaus i d'idiotes), ens entretenim discutint
si és que estem o no entenent bé com van les coses. O ens anem a
l'oculista a que ens faci noves ulleres cada dia. O al psiquiatra
estatal del Congreso a que es doni la dosi de anestèsic o tranquilitzadortranquilitzador que ens manqui."(llegir aquí)
Subratllo aquest punt de l'enteniment, per assenyalar un dels problemes que fa temps observo sobre aquest tema. Ho intento.
Sovint escolto la frase: "Jo, és que, és que, no ho entenc!!" Dita en lloc d'alguna cosa com ara: "Jo és que això ho trobo inacceptable", o alguna cosa similar.
Normalment no dic res si veig que provocaré -cosa més normal del que hauria pensat mai- alguna mena de cabreig incontrolable. Però segons què es toqui, sense cap mirament, no callo i responc alguna cosa com ara: "No ho entens; o no et sembla correcte, acceptable, bonic, bo, respectable, etc.?"
Em sembla que haig d'aclarir -per problema ambiental- que no es tracta d'una discussió sobre paraules. Sinó una discussió sobre quina mena de tractes tenim amb el nostre enteniment; i, concretament el maltracte que li donem en encarregar-li feines que no li són pròpies. A banda de l'efecte d'aturador, eufemisme, despiste, trampa verbal, retòrica d'acontentament, o coses encara pitjors, que acostuma a tenir la expressió: "Jo, és que això, no ho entenc!!"
Ahir em trobí amb un d'aquest casos que refereixo. En una variant que trobo molt curiosa:. Millor fer observació: a) Tenim la "Ley de Partidos"; els interessos en fer-la; complicitats, antecedents, conseqüents, usos i abusos. Alguna cosa recullo en:
b) Després tenim el què podem veure sobre les polítiques, tractes de poder, declaracions de polítics, consideracions de juristes i polítics més seriosos, el seny, la observació del que uns i altres fan, conseqüències, etc.
3) I ahir llegeixo alguna cosa sobre les reaccions dels partits polítics bascos en relació al "ha colat" del Fiscal General de l'Estado. I em trobo amb aquest problema que refereixo: El representants del PNB diuen que no ho entenen.
· vilaweb: "(...) Els partits bascos han reaccions amb indignació i sorpresa a les declaracions
fetes ahir pel fiscal general de l'estat, Cándido Conde-Pumpido, que va
dir que potser s'havia anat massa lluny prohibint les candidatures
electorals de l'esquerra abertzale. Batasuna ha qualificat
Conde-Pumpido de feixista, perquè ha vulnerat drets fonamentals;
Ezker-Batua n'ha demanat la dimissió; ANB, partit amb la majoria de
llistes impugnades, ha dit que no són paraules pròpies d'un fiscal; i
pel PNB, costen d'entendre.(...) El cap de llista d'Acció Nacionalista Basca (ANB) a la Junta d'Àlaba,
Aitor Bezares, ha mostrat sorpresa pel penediment del fiscal; i
l'acalde de Bilbao, el penebista Iñaki Azkuna, ha dit que no entén
Conde-Pumpido." (subratllo jo)
I jo dic: pobre enteniment!
Estic totalment d'acord (començant amb el govern basc en les seves declaracions institucionals dels darrers mesos) i al costat dels altres partits bascos, amb els qui consideren que estem en general davant unes pràctiques de vulneració de drets civils bàsics. I, respecte a l'actuació del Fiscal General de l'Estado, davant un cas clar de prevaricació. (4) Definició que ens ofereix la trappola: Prevaricació)
Cada cop veig més clar que no hauríem d'acceptar aquests comicis. Hauríem de fer una aturada general; plantar cara a aquest nou intent de mantenir les velles glories; i preparar unes eleccions que respectin les garanties d'una democràcia seriosa. Vull dir que crec no hauríem d'acceptar el model de democràcia en que ens han instal·lat aquests transicionalistes: a saber: el del vot a qualsevol preu. Preu que no pot ser altre que el de comprar ciutadans. Compra que no es pot fer d'altra manera que a partir del robatori de consciencies. Robatori que no vol dir res més que negació de la democràcia. De què ens parlen? Diuen de debò que treballem en, i per, una democràcia i el seu millorament? Jo els dic: els robatoris millor que no millorin; que ja no sé on aniríem a parar. I la democràcia, de cap manera no pot millorar amb els seus plantejaments. A la merda! Amb els perdons de vocabulari que calguin.
............................................................................... Què tenim?
1) Primer: Estan dient que la "Ley de Partidos"; a banda del que ha anat fent fins ara contra una opció legítima (l'independentisme), també (o alhora) persegueix els votants; determinats votants. NO? Però la mateixa llei no persegueix assassins de debò si són contra l'independentisme. NO? Feu una ullada: notícia a EP: Pumpido diu que el dubte és "si s'ha anat massa lluny" contra ANB i contra Abertzale Sozialistak
17/05/2007 14:28"(...) El fiscal general ha explicat que hi ha dos tipus
de concepcions en relació amb la Llei de Partits, una que s'até al que
diu el text legal i una altra que considera que els 150.000 votants de
Batasuna no poden votar i que cada vegada que decidixen votar a unes
llistes que no són les seues, però són pròximes, cal il·legalitzar-les.
(...)" (continuar llegint)
notícia a VilaWeb:
DIJOUS,
17/05/2007 - 11:27h
Crítiques per la presència de l'assassí de Guillem
Agulló a les eleccions "(...) Segons Perelló, la situació és diferent, perquè el pes de les
candidatures abertzale impugnades és molt més gran que no el d'Alianza
Nacional a Xiva; i que la millor manera d'actuar contra aquest partit
era que els xivans no el votessin.(...)" (continuar llegint)
El senyor fiscal general de l'Estat parla de "concepciones en relación a la Ley de Partidos". Jo no hi trobo cap sentit (Segueix)
Sèrie de quatre o cinc entregues. Teníem l'entreguisme a "superioritats" de decisions que haurien de ser dels ciutadans (I). I la malaltia del siiiisme usada per fer por i foment de la mala educació (II).
Tercera: Ara podem afegir més foment: el de la estupidesa política, en varies formes. I em sembla encertat parlar-hi a partir d'algunes notes sobre el referèndum a la Constitució Europea que varem patir no fa gaire. Per explicar-me recullo el seguiment d'aquell referèndum que va fer Josep Maria Terricabras al seu bloc. Aquí la recomanació. I, per altra banda em va bé perquè allà vaig poder dir-hi la meva.
"(...) El que és democràticament inacceptable és que no s’expliqui què diu la
constitució i que simplement es demanin entusiasmes ridículs i vots
cecs. Volem o no volem que els ciutadans europeus siguin més crítics?
Quina Europa construirem si ens conformem amb ciutadans conformats,
desinformats, submisos?"
·Tan clarament
incomprensible "(...) Tinc moltes altres raons per a no acceptar aquesta constitució. Però
aquesta diferència em sembla important; perquè sabem de quines coses
estem parlant, i ho hem de tractar com el que és; quelcom que està a
les nostres mans."
2) La tria del pitjor, raons pèssimes. I propaganda de mala educació.
Propaganda pel referèndum
(1): Mariano Rajoy "(...) Perquè el que es vol és que la gent voti en una direcció determinada,
ni que sigui per raons pèssimes. Al capdavall, els que han fet l’espot
i els que el reciten tampoc no el deuen haver entès. O sí, i tampoc no
en fan cap cas?"
· Em
semblava que no en feia cas. "(...) i no entenc que considerem legítimes algunes maneres de moure a l’acció
política, sobretot si al costat diem que volem comportaments
democràticament madurs."
3) Els "Únics", demagògies. I Estat contra ciutadans. · Propaganda pel referèndum
(2): els drets dels treballadors "Sento per la televisió que Joan Coscubiela, de Comissions Obreres,
demana el “Sí” a la Constitució europea i fa un elogi del model social
europeu. Literalment diu que aquest és l’“únic camí possible per
continuar defensant els treballadors i treballadores”.(...)"
·Es
menysprea la institució ciutadà. "(...) Si vaig a l’article II-88, em pregunto: la vaga, dret d’empresaris i
treballadors, ¿S’accepta en el nivell de qüestionar el model econòmic
en què treballem? ¿Què digués aquí el Tribunal de Justícia de la Unió
Europea?"
4) Engany a dojo. I misèria política. Propaganda pel referèndum
(3): els Estats i els ciutadans "(...) Resulta també molt fort que ZP digués durant l’acte que “la gran
notícia” d’aquesta Constitució és que amb ella “es passa de la unió
dels estats a la dels ciutadans” i que s’estableix “com a divisa la
diversitat” i el reconeixement de “les identitats i l’autogovern”.
Al·lucinant.(...)"
Del
desastre a la misèria. "(...) Com a ciutadana trobo que sí, que la situació és miserable, encara que
no veig la diferència entre monòleg i diàleg de sords en la relació
ciutadà-polític.(...)"
5) Pressió ministerial, foment de la ignorància. I, d'entrada, la presentació.
Montilla
també? "(...) I només faltaria que no fos així, perquè això voldria dir que vivim en
una societat segregada, potser fins i tot racista. Què té, doncs,
d’estrany que coincidim en el vot amb gent que no ens agrada gens? No
coincidiran també amb Aznar, Acebes, Zaplana i Berlusconi els que votin
que sí? I què? Deixaran de fer-ho per això?(...)
(...) Si Montilla, home tranquil, també va per aquests camins, em temo que
ens esperen unes setmanes plenes de debilitat intel·lectual i moral. No
m’estranyaria -tot i que no m’agradaria- que al final només votessin
quatre gats: a qui pot fer il·lusió una Constitució que sembla que
ningú no coneix? A qui li interessarà escoltar uns líders que usen uns
arguments tan galdosos? El perill més gran, doncs, és que aquest estil
sigui contagiós i que molts acabin no votant o votant a la babalà.
Llavors sí que s’hauria fet un servei pèssim a la democràcia."
D'entrada, la
presentació. "(...) Pel que fa a dos punts en que es parla d’obra feta i d’herència, el que
no puc és donar per cert que tot això és bo i mereix continuïtat. No
podem dir que tota obra feta i tota herència és acceptable. L’últim
punt de la presentació, que afirma la participació dels ciutadans, té
el problema que, com a valoració de la manera en que s’ha fet el
treball, em val més el criteri i les explicacions dels que ho valoren
com el que no deixa de ser un acord interestatal, i no una constitució."
La campanya 'Sumem-nos al mapa per un Estat Propi' arriba als 10.000 adherits
La campanya "Sumem-nos al mapa per un Estat Propi" es va presentar
públicament el dia 25 d'abril. La campanya té per objectiu situar els
ciutadans dels Països Catalans favorables a la independència en un mapa
que podeu veure a www.estatpropi.cat,
tot comptant-nos per a desmuntar el tòpic que som quatre gats, i
ensenyar que aquesta voluntat és compartida de forma natural arreu del
país.(...)"
La propaganda, les propagandes electorals fa un temps que no
me les escolto. Ni com a ciutadà ni com a elector. Bàsicament perquè no m’agrada
ni interessa que em tractin d’estúpida. I alhora perquè, al costat d’altres obviacions que he fet en els darrers
anys, és la única manera que he trobat de mantenir-me una mica informada.
Només les atenc per a valorar, i esperar, a veure quan de
debò podríem dir que estem a una democràcia “madura”, en diem (no m’agrada
aquests conceptes de “madur” o “immadur” en política, perquè acostumen a
recollir idees de “nosaltres som bons,
per tant tots els altres són dolents; o a la inversa. Tinc obligació moral de
governar perquè els altres tot ho fan malament. Som els ‘únics; etc.”; fal·làcia
política de lamentable èxit, filla del totalitarisme i de la estupidesa; i
paternalismes impresentables, entre altres aberracions de la pràctica política.)(Tampoc
m’agrada per simplista. Però no és això el que ara vull comentar).
Entre d’altres raons, no escolto les propagandes perquè veig
que alimenten la desinformació. Ens omplen de desinformacions (falsejament d’informació)
per mancances, per excessos, i per desdibuix; i no serveixen a un mínim diàleg
polític-ciutadà. Diàleg que és el que més
m’interessa de la política; i crec és bona manera d’establir una democràcia
seriosa.
Una democràcia en la que no ens empasséssim sense resposta
afirmacions com les de “camino recto”
y “aplicación de la ley como hace falta”
o coses d’aquest tipus que deia ahir el president del govern central; després,
i en relació a una llei de partits contra la democràcia i per la persecució política
de d’independentisme o qualsevol nacionalisme que no sigui l’espanyol o el d’estats
que no tenen més nassos que reconèixer.
Ni tampoc no ens quedéssim ben calladets o acallats, o
encallats, davant l’alimentació de suficients a que ens hem acostumat en el
tenebrós període de la transició i constitució espanyoles. O l’actual període
que han anomenat alguns “aprofundiment en
la democràcia”; cosa que encara sona pitjor; i diria que pitjor encara més
que sonar.
Una altra raó per deixar de costat aquests missatges és que
deixen en desavantatge als polítics que, més enllà d’oferir caramelets de
campanya eterna, treballen de debò per a fer política de la que es pugui
parlar, i que es pugui mostrar tal com és; de forma transparent; amb idees,
projectes, arguments, raons, decisions i aplicacions a la societat, encerts, errors, etc.; sense
secrets de sumaris, enganys mediàtics, o esperes històriques de cinquanta anys,
per exemple. I sense l’acceptació general de la corrupció i abús de poder com a
pràctiques normals.
En aquestes eleccions he afegit a aquest paquet les notícies
en campanya.
Aquest afegitó, per una banda n’és resultat de cansament
acumulat pel que alguns he vist anomenen “campanya perpètua”; model importat
dels EUA. I que jo anomeno campanya eterna. Per l’altre és una postura de
solidaritat amb els periodistes i analistes polítics rigorosos; que ho tenen
molt difícil per a arribar-nos contra tant de poderios i poders contra una informació de qualitat. Entre els darrers atacs
de cinisme gros assenyalo algunes de les declaracions i silencis en el recent homenatge al gran periodista Huertas
Claveria; i les bestieses que aquestes recullen sobre la necessitat de
capacitat crítica. O la barra amb que gosen anomenar "debat" a qualsevol cosa, com al de canal 9 al País Valencià entre alguns dels candidats a la representació política.
Quedi com una demanda ciutadana contra l’ús il·legítim que
alguns representants polítics i poders fàctics en fan de la informació. I com
una exigència de qualitat d’aquesta en el que anomenem (amb confusions i
confusionismes) la societat de la informació, la comunicació i el coneixement.
I si parlem de pau, seriosament –però-, penso en moltes
coses que no hem d’acceptar. I en d’altres que hem de combatre. I en algunes
que conec, que hem d’arranjar. Veig que el canvi de nom que varen fer a Pau
Casals n’és una. Penso també en Francesc Ferrer I Gironès i en si a Girona es
va arreglar al final la “moratòria” pel respecte a la nostra llengua al
registre. Penso en l’ajut i informació de sociolingüistes que ens és menester. Sociolingüistes
–però- que no es posin al servei de laboratoris d’impositors o coses pitjors, sinó
al servei d’una vida civilitzada i en pau. Així com la de filòsofs del
llenguatge que ens ofereixin bons arguments i raons de força per a no acceptar
el genocidi lingüístic. Filòsofs, però, que hagin paït la crítica que –dels grans què
conec- Wittgenstein va fer a consideracions, teories, idees, i simplismes sobre
el llenguatge; entre altres coses. Un homenatge. (I una adhessió)
1)Declaración
institucional del Gobierno vasco en torno a las últimas actuaciones
judiciales
"El Gobierno Vasco, con serenidad pero de manera
firme, desea trasladar a la ciudadanía una honda preocupación
sobre la evolución que está experimentando la actuación
de determinados, subrayo determinados, órganos de la Administración
de Justicia, por el impacto que algunas –yaya demasiadas- decisiones
judiciales tienen en el normal desenvolvimiento de una sociedad
verdaderamente democrática y libre.
No se trata, desde luego, de una valoración
de trazo grueso que comprometa al conjunto –ni siquiera a
la mayoría- de los profesionales de que depende todos los
días el servicio público de la Administración
de Justicia. Vaya para ellos, por delante, nuestro sincero reconocimiento
por su anónima pero eficaz labor desde un ejercicio profesional
impecable.
Pero, por desgracia, hay una minoría de asuntos
muy significativos que tienen por efecto que la vida política
y social de Euskadi viva una convulsión permanente y sostenida
como consecuencia de determinadas decisiones judiciales, que afectan
a pilares básicos de la división de poderes o limitan
de forma drástica espacios legítimos de libertad de
cualquier sociedad civilizada y democrática. (...)"
· Tribuna Catalana, 14 de maig de 2007. Documents:
No és la primera declaració institucional del govern basc que respon a la precarietat i problemes que tenim amb l’Estado Espanyol per a poder dur a la pràctica una convivència democràtica i amb respecte als drets i llibertats
fonamentals. Mancances que són d'abast estatal.
Penso que les formacions polítiques i partits polítics bascos; i els partits i formacions polítiques catalans, i tot ciutadà, grup, entitat,
etc., amb un mínim de representació en la societat i amb consciència, units i
sense cap dubte ens hauríem de plantar ja. Avui, demà. La "Ley de Partidos" és d'abast estatal.
Per començar només per un mínim compromís que demana una convocatòria d'eleccions democràtiques, un gest de coherència ideològica, i per mostrar que no estem disposats a aquests atacs reiterats i sense aturador de l'Estado contra drets fonamentals. La pèrdua reiterada de drets i llibertats és general a l'estat.
Ja sé que no és una novetat. El que sí podria ser una bona novetat i notícia fóra una acció conjunta dels demòcrates contra aquestes maneres de fer política antidemocràtica. Per molt assentada i acostumada que la tinguem. I seria marca d'un canvi més enllà de declaracions i paraules. Que són fonamentals, però no han estat suficient per res després de tant d'anys d'abusos, disfresses, i "escudos" constitucionals (per simplificar).
2) Penso que hauríem d'acceptar -sense necessitat de molts miraments- el repte de la proposta de la esquerra abertzale als partits bascos. Penso que l’haurien d’acceptar i defensar ells, i també tots els
demòcrates que estem sota els dominis i poderios
de les lleis espanyoles; la de partits polítics, i altres que aquí l’acompanyen. La normalitat (de debò) democràtica hauria de ser d'abast universal.
Per altra banda, crec que fer-nos els despistats, o prioritzar la "normalitat" (la governabilitat cínica i hipòcrita a que estem acostumats) pot representar una claudicació molt cara.
I diria que que fóra molt bo. Perquè alhora contestaríem, i
segur iniciaríem el final de tot un reguitzell
de pràctiques espanyoles d’Estat contra ciutadans. D'antidemòcrates fent malbé la precària, enganyosa, i mercantilista democràcia que hem heretat.