Tornar Home E-mail

Regulació de les bases generals per a l'atorgament d'ajuts als ens locals de Catalunya en situacions exepcionals, d'urgència o derivades de catàstrofe

Els darrers anys s'han produït diverses situacions d'urgència produïdes per diferents adversitats climàtiques (aiguats, nevades, temporals de vent, etc), que en molts casos han malmès infraestructures i serveis de titularitat local i produeixen despeses no previstes en els pressupostos dels ens locals.

Mitjançant l'Ordre GRI/376/2002, de 4 de novembre (DOGC 3763 de 18.11.2002, s'estableixen les bases generals per l'atorgament d'ajuts als ens locals de Catalunya afectats per les esmentades situacions destinats a finançar el restabliment de les infraestructures i serveis de titularitat local per garantir el normal funcionament amb la màxima celeritat.

Es tracta doncs, d'establir un procediment general per tal que els ens locals sàpiguen quina és la tramitació i la documentació que han de presentar juntament amb les seves sol·licituds quan és produeixin aquestes situacions adverses, això comportarà que no s'hagin d'esperar a la publicació en el DOGC de la corresponent disposició per a cada situació d'urgència, amb la qual cosa es guanyarà molt temps i es podrà actuar amb la màxima celeritat, amb el conseqüent benefici per els habitants dels territoris afectats pels sinistres.

Amb aquesta Ordre es pretén regular aspectes com:

- la tipologia de les actuacions que poden ser subvencionades, i les que no poden ser objecte de subvenció, amb la inclusió d'un llindar de mínims per poder optar a les subvencions.

- la determinació de dues línies d'ajuts: 1) actuacions ja realitzades en els dies immediatament posteriors i 2) les que no s'hagin executat en el moment de la sol·licitud.

- els percentatges de subvenció que en el primer cas és fins un 90% i en el segon fins un 90% per les actuacions en serveis mínims i obligatoris i fins un 70% en la resta d'actuacions.

- Procediment, documentació i terminis per la presentació de les sol·licituds que s'han de trametre als Serveis Territorials de Governació i Administracions Públiques corresponents:

- Per a les actuacions que siguin susceptibles de ser incloses dins de la tipologia d'actuacions que poden ser subvencionables d'acord amb el que disposa l'art. 3 de les bases, els ens locals han de presentar la fitxa de sol·licitud d'ajut econòmic d'actuacions per situacions excepcionals o d'urgència.

A) Per les actuacions ja realitzades:

-En el termini de 20 dies (*), les sol·licituds acompanyades de:

1) Certificació d'aprovació de justificants de la despesa (Model 1.1)
2) Informe tècnic sobre les actuacions realitzades (Model 1.2)

B) Per les actuacions pendents d'executar:

- En el termini de 20 dies (*):

1) Informe tècnic sobre les actuacions a realitzar derivades de situacions d'urgència o catàstrofe. Estimació econòmica (Model 2.1)

- En el termini de 2 mesos (*):

2) Projecte tècnic de l'actuació necessària a realitzar, que prèviament haurà estat sol·licitada i valorada econòmicament d'acord amb l'apartat 1) anterior. Aquest projecte pot ser substituït per una memòria amb pressupost, quan d'acord amb la normativa de contractes públics ho permeti.
3) Informe tècnic sobre les actuacions a realitzar (Model 2.2)
4) Certificat sobre l'estat de situació de la tramitació d'aprovació del projecte (Model 2.3)

(*) Terminis a comptar des del dia en què es produeixi o evidenciï la necessitat d'actuació

- La justificació de les actuacions i el lliurament dels ajuts

- Les obligacions dels ens locals, el seguiment i control de l'execució de les actuacions

Inici