1/06/07

Millorem dia a dia

La coalició ICV EUiA vol agraïr el suport de les seves i els seus votants, els i les que sempre ens l'han demostrat i mai no han deixat de donar-nos-el malgrat corressin mals temps, i els nous i les noves votants, que han retrobat l'ilusió de votar per una proposta engrescadora, de present i de futur.

Els resultats obtinguts, tot i que no ens permeten d'accedir al nou ajuntament, ens omplen de satisfacció en tant que ens situen com a segona força, amb una puja real del 17% i just darrera i a poca distància de la CUP, pel que fa a l'increment de percentatge de vot en relació als resultats obtinguts a les darreres eleccions municipals de 2003.

Satisfacció pels resultats, si, però també satisfacció per la tendència a l'alça i pel repartiment territorial del nostre vot.

Des d'ICV EUiA hem reestructurat el nostre grup de treball i hem treballat amb intensitat el darrer any amb dos objectius prioritaris, el de començar a donar a conèixer el nostre principal objectiu -el de fer de Valls una ciutat més amable, racional, acollidora, sostenible, més humana i solidària, una ciutat que sap escoltar la veu dels ciutadans i ciutadanes- i el de consolidar, alhora, un grup de treball que fixés la seva mirada en l'horitzó de les municipals de 2011 i que ens permetés desenvolupar aquestes polítiques des de l'ajuntament, amb responsabilitat de govern.

El fet és que, després d'aquest any i escaig de funcionament del nou grup, el nostre missatge comença a arribar, a ser entés, i a ser acceptat pels vallencs i les vallenques que veuen en ell una oportunitat tant de present com de futur.
El fet és que, després d'aquest any, el nostre grup ha esdevingut sòlid i està preparat per fer de la vallenca una societat més participativa, més abocada a l'ensenyament, la cultura creativa i l'esport.

Ara ens queda treballar molt, i molt dur, per a assolir el repte d'aportar la perspectiva de la gent d'esquerres i ecologista de debó, el punt de vista d'ICV-EUiA a l'ajuntament de Valls.

A totes les persones que ens heu ajudat a assolir l'objectiu d'augmentar en nombre de vots, un dels objectius que ens vam fixar a l'inici de l'activitat del nou equip d'ICV EUiA a Valls, us volem donar les gràcies i dir-vos que seguirem treballant, i avançant, per tots i totes des de la nostra coalició.

A totes aquelles persones que ens heu donat el vostre temps i la força necesària per continuar treballant amb ilusió a Valls, i per Valls, us donem les gràcies pel vostre suport, suport que ens ha de permetre seguir treballant, des d'ICV-EUiA i per a tohom, dia a dia.

_____________________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
_____________________________________________

18/05/07

Transport de qualitat al "Camp de Tarragona"

Fer qualsevol desplaçament a Valls o des de Valls està convertint-se darrerament en una despesa insostenible de temps. L'augment del nombre de vehicles, i els darrers canvis en la circulació, tenen la seva traducció en grans cues tant a les entrades de la ciutat com en el seu interior.

Davant el col·lapse circulatori a que ens aboca una mobilitat basada només en el vehicle privat, des d’ICV-EUiA reclamem un esforç decidit per potenciar el transport públic.

El Camp de Tarragona, del que Valls n'es part, pateix de l'inexistència d'una planificació del transport públic, fet que ens ha portat indefectiblement cap a un model de transport basat exclusivament en el transport privat que potencia carreteres i vehicles i que carrega sobre el ciutadà tot el pes econòmic dels seus desplaçaments.

Al Camp de Tarragona, del total de desplaçaments i d’acord amb la darrera enquesta de mobilitat obligada, només un 8 % es realitzen en transport públic, una xifra molt per sota de la majoria de les àrees metropolitanes europees.

El progressiu desplaçament de població cap a les poblacions petites i mitjanes del Camp, amb un transport públic clarament insuficient, no farà sinó empitjorar aquesta situació. Per aquest motiu, els nostres programes per a les eleccions municipals incorporen les següents propostes que tenen com a objectiu incrementar i millorar l’oferta del transport públic:

- Servei d’autobusos, amb freqüències no superiors a 20 minuts en els eixos bàsics Tarragona-Reus-Valls i de 60 minuts en la resta de connexions i amb flotes de vehicles moderns, ben conservats i de característiques adequades al servei que han d'oferir.

- Ferrocarril, establint d’un servei de rodalies del Camp de Tarragona Valls – Reus – Tarragona – Cambrils – El Vendrell, eliminant el canvi de sentit a Picamoixons (previst al Pla d'infraestructures de transports de Catalunya PITC) i la reobertura de la línia Reus-Valls.

- Tramcamp, tren de rodalies en trajectes interurbans que té les característiques de tramvia en àrea urbana.

Per facilitar actualment l’ús del transport públic ens cal la senyalització adequada i normalitzada dels itineraris, horaris i punts de parada, així com l'integració tarifària, es a dir un sol bitllet vàlid per a tots els sistemes de transport, els vehicles adequats, de pis baix i aptes per a persones amb mobilitat reduïda a totes les línies, prioritzar el transport públic a les poblacions establint punts de parada cèntrics i de bona accessibilitat, itineraris urbans adequats també per als transports interurbans de proximitat amb parades i carril bus en els itineraris amb alta congestió.

Cal, en darrer terme, potenciar i convertir el Consorci del Transport del Camp de Tarragona en l’autoritat metropolitana del transport, amb capacitat de decisió sobre les inversions en matèria de transport públic i de desenvolupament de les directrius nacionals de mobilitat al Camp.

És de vital importància que, des de Valls i el Camp de Tarragona, ens dotem d'un transport públic a preu assequible que doni un bon i ampli servei per poguer desenvolupar tota l'oferta d'oci, cultura, estudis,...

Des d'ICV EUiA volem fer una aposta clara per la intermodalitat, potenciant els intercanviadors tren/bus i bus/bus, facilitant el trànsit i adequant els horaris per minimitzar els temps d’espera, instaurant espais d’estacionament ben condicionats i vigilats a les proximitats dels punts d’accés al transport públic, situant la futura estació del corredor del Mediterrani (en construcció) a les proximitats de la intersecció amb el ferrocarril convencional, permetent la connexió tren d’altes prestacions/tren convencional i millorar el transport regional cap a l’àrea de Barcelona i cap a les Terres de l’Ebre, tant en freqüències com en serveis.

La nostra aposta és el transport públic de proximitat, el que fem servir cada dia: els busos urbans i interburbans, el tren de rodalies, i ben aviat el tramcamp. Des del nostre compromís de contribuir al desenvolupament de ciutats i pobles amb qualitat de vida i sostenibles, desenvoluparem, des dels governs municipals, sistemes de transport públic àgils, eficients i de qualitat.


_____________________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
_____________________________________________

Aturem l'autovia: pensem el "Camp de Tarragona"

Tot i que la coalició ICV-EUiA no ha estat present en els darrers governs municipals a l'ajuntament de Valls, sempre hem mantingut la preocupació pel territori i hem fet el que ha estat al nostre abast -al Congrés i al Senat espanyols-, per tal de d’aturar l’autovia. Aquesta va ser projectada per l’anterior govern del PP i trenca tant el territori com les expectatives de creixement de tota la comarca de l'Alt Camp.

En clau mediambiental, ICV-EUiA de Valls considerem que no hem de permetre cap agressió més a la conca del riu Francolí. Les conques fluvials, grans o petites, acullen una gran biodiversitat i ens cal preservar-les per aportar aquest llegat a les generacions futures, que aprendran a respectar-les si aconseguim fer-los veure aquesta necessitat a través de les nostres accions.

Nosaltres considerem que no tenim dret a fer malbé el paissatge que actualment conserva la pagesia de Valls, hereva de totes les generacions anteriors que han viscut del camp i l'horta.

En clau de desenvolupament sostenible, cal que no condicionem el futur del transport públic a l'àrea del Camp de Tarragona traçant infraestructures que, en la seva concepció, parteixen d'una lògica molt allunyada del veritable concepte de servei públic. I més si tenim en compte que, ben aviat, començarem a traçar el pla estratègic del Camp de Tarragona, un pla que ha de servir per optimitzar els desplaçaments a l'àrea del Camp.

Un error de la magnitud de l'autovia de segur limitarà el nostre creixement, excloent-nos del Camp de Tarragona i convertint-nos en una petita illa envoltada de nusos de comunicació que ens travessen per passar de llarg.

Hem de decidir entre créixer i desaparèixer. Entre facilitar els desplaçaments per tal que botigues i comerços de Valls puguin gaudir d'un públic més ampli, provinent de la resta de pobles de l'Alt Camp i dels pobles i ciutats del Tarragonès, del Baix Camp i de la Conca, o impossibilitar aquest desplaçament en transport públic deixant morir, poc a poc, el nostre teixit comercial i industrial.

En clau cultural veiem com també ens és útil disposar d'una bona xarxa de transport i comunicacions per tal de treure el màxim partit a una veritable cultura en xarxa, que contribueixi al coneixement del territori i que interrelacioni regularment persones, amb coneixements i inquietuds diverses, pertanyents a totes les ciutats i pobles de les comarques del nostre Camp.

Pensem per un moment cóm podria ser el Camp amb una bona xarxa de transport amb tarifa integrada, és a dir, que pel mateix que costa anar de l'estació d'autobusos de Valls a la de Tarragona poguéssim anar de Clols, o del Polígon, o de Santa Magdalena, o de Santa Úrsula... a la plaça del Mercadal a Reus, a les Gavarres de Tarragona o a les muralles de Montblanc, a les portes del Joan XXIII o a les de Sant Joan o el Pere Mata.

Aturem la variant i pensem bé què fem i cap a on volem anar.

Si no tenim una bona xarxa de transport podem quedar definitivament despenjats, per haver comés una errada d'estratègia a l'àrea que actualment mostra el grau més alt de dinamisme de tot Catalunya, en no haver sabut atreure i fixar en ella un potent teixit industrial, una potent indústria cultural, un potent sector de serveis... que afavoreixin la creació de treball i de riquesa.

La postura d’ICV-EUiA és prou coneguda i també es prou conegut que, sense estar presents a l'Ajuntament, hem fet per aturar el projecte. Tan sols ens cal una petita empenta per poder defensar la moratòria en la construcció i el posterior canvi de traçat de l'autovia. Empenta que, fent pinya, ens pot donar la societat vallenca.


_____________________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
_____________________________________________

9/05/07

Dret a l'habitatge

L'accés a l'habitatge es un dels principals problemes dels ciutadans i de les ciutadanes a Valls i al conjunt de Catalunya.

A la nostra ciutat els sectors socials de rendes mes baixes, les famílies monoparentals, la gent gran, els joves i els immigrants, son les víctimes mes destacades de l'augment dels preus dels pisos de compra i de lloguer.

L'ajuntament té molta responsabilitat en la recerca de solucions a aquest problema, pero durant els darrers anys de govern municipal CiU i ERC han preferit dirigir els seus esforços a construir un aparcament al mig de la ciutat i a aprofitar el revol que s'ha generat per defugir el repte de cohesionar la societat vallenca i revitalitzar espais del nostre centre històric alhora.

El resultat ha estat que en els darrers quatre anys s'ha iniciat la construcció de “0” habitatges socials, quantitat que podriem a qualificar d'insuficient, de pobre, de ... (si no existissin el termes “vergonyós”, “lamentable” o “miserable”) per atendre les necessitats mínimes d'habitatge protegit a Valls.

Hi ha vallencs que tindran “Pati” pero no tindran casa.

L'adjudicació d'habitatge ha d'arribar als col·lectius de ciutadans que ho necessiten: joves, gent gran i totes aquelles persones que formen part de col·lectius en risc d'exclusió social pel simple fet de pertanyer a sectors socials amb rendes baixes.

A Valls, a la darrera legislatura i tot i que la creació i l'adjudicació d'habitatge ha de gaudir, sempre i a tot arreu, d'una gestió transparent i eficaç, constatem que no ha estat així.

I aixó és força més greu si tenim en compte que el clima al Govern de la Generalitat ens era favorable per projectar i crear vivenda social.

Cal, per aquest motiu, impulsar una nova política d'habitatge a Valls que trenqui amb aquest anys de sequera absoluta.

Cal endegar el Registre de Solicitants d'Habitatge de Protecció Oficial amb la finalitat de detectar les necessitats reals de la societat vallenca i controlar-ne les adjudicacions. Els criteris d'adjudicació, d'altra banda, no han de discriminar cap dels col·lectius susceptibles de rebre l'ajut i alhora han de respectar criteris de cohesió social.

També caldrà endegar, i com mes aviat millor, mesures com ara un pla local per al Dret a l'Habitatge que determinarà, a partir de les necessitats que s'hagin constatat, la compra, urbanització i reserva de sol per a la promoció i construcció d'habitatges de protecció oficial, mitjançant la signatura de convenis amb la Generalitat i l'Incasol i amb recursos propis.

Aquests habitatges han de destinar-se especialment a joves, gent gran i col·lectius amb necessitats especials. Cal arribar, i aixó es important, al percentatge próxim al 50 per cent en els nous planejaments urbanístics, reservant-ne la meitat per a lloguer i una tercera part per a joves.


_____________________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
_____________________________________________

7/05/07

Preservar o malmetre

L’aigua és un element essencial per a la vida i per al desenvolupament.


La Directiva Marc de l’Aigua (DMA), aprovada pel Parlament europeu i la Comissió a finals del 2000, es planteja com el nou instrument dels estats membres de la Unió Europea per aconseguir instaurar una nova cultura de l'aigua, on s’estimula especialment el paper de la participació ciutadana en la presa de decisions i la redacció dels plans de gestió de l’aigua.

El Govern de la Generalitat té la voluntat i el compromís assumit de fomentar el consens mitjançant espais de participació, en els quals la ciutadania, els ajuntaments, les entitats ecologistes, les organitzacions socials i les sindicals, la pagesia, els regants, ..., o qualsevol altre dels possibles "actors" del riu, puguin reflexionar i debatre conjuntament sobre el tema de la gestió de l’aigua i fer propostes que ens permetin aprendre a utilitzar-la cada dia de manera més racional i sostenible per no hipotecar el futur de la nostra societat i del nostre entorn.

La DMA és l’eina legal que reflecteix la nova forma de gestionar tot el cicle de l’aigua implicant en la gestió tant a institucions com a la ciutadania: ja no es tracta només de satisfer la demanda creixent, sinó d’equilibrar els diferents usos que en fem amb la necessitat pròpia del medi (rius, aqüífers...). Aquest és l’objectiu de la DMA.

L’Agència Catalana de l'Aigua (ACA) és l’ens públic, adscrit al Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, encarregat de dur a terme aquest procés participatiu ( http://www.participacio-conquesgaiafrancoli.net/ ) i responsable alhora de l’aplicació de la DMA amb l'objectiu d'aconseguir una millora de la qualitat de les aigües.

La finalitat de la DMA és aconseguir un bon estat de l’aigua a través de mesures hidrològiques, ecològiques, econòmiques i socials.

L'ACA doncs ha de promoure la protecció de totes les aigües superficials, de transició, marines, zones humides i subterrànies per tal de prevenir el deteriorament i millorar l’estat dels ecosistemes aquàtics, promoure un ús sostenible de l’aigua, assegurar la reducció progressiva de la contaminació i evitar noves agressions ambientals, i reduir els efectes d’inundacions i sequeres.
És en aquest sentit que l’ACA i la Direcció General de Participació Ciutadana han elaborat un protocol per fer efectiu un procés de participació obert a tothom i han dut a terme un pla pilot a les conques del Gaià i el Francolí.

Un cop finalitzada la fase d’elaboració de propostes dels grups de treball, Valls va acollir dijous passat la sessió plenària amb la finalitat de presentar els resultats i les conclusions d'un procés de participació que es va encetar a mitjans de desembre de 2006 i que ha tingut, la nostra ciutat, com a una de les seus principals de tot el procés, acollint les dues sessions de síntesi de tot el procés.
Aquest procés participatiu, un cop finalitzat, haurà de desembocar en la creació dels Consells de Conca que hauran de constituir-se com a òrgans estables de consulta a tot el territori.En el procés engegat per l'ACA s'ha demanat explícitament, i en el decurs de la sessió plenària celebrada el passat dijous a Casa Caritat, que sigui aplicada una moratòria en totes aquelles accions que malmeten l'espai fluvial.

La problemàtica associada a les funcions de l'ACA, i que es deriva de la responsabilitat de l'Agència d’aplicar la DMA, està relacionada amb processos de degradació de la qualitat de l’aigua i d’afectació, o fins i tot destrucció, de l’ecosistema fluvial; processos que tenen el seu origen en la invasió de l’espai fluvial per part d’infraestructures de transport, d’aprofitament hidràulic, etc., o d’actuacions urbanístiques.

El cas és que tenim una autovia que trinxarà la vall del Francolí, al Tarragonés i l'Alt Camp, i cal aturar-ho, i tots els que, d'alguna forma, hem participat en aquest procés engegat per l'ACA i la Direcció General de Participació Ciutadana ho veiem.

Cal que l'ajuntament de Valls, si l'actual té un mínim de sensibilitat mediambiental, s'afegeixi a les veus que reclamen aquesta moratòria i demani la revisió del traçat. Cal que ho faci immediatament, en cas contrari el 2008, moment en el que el calendari d'aplicació de la DMA contempla la publicació dels esborranys dels plans de gestió de conca i la conseqüent classificació final de l’estat ecològic de les masses d’aigua, constatarem com s'haurà afegit una nova taca negra, negra d'asfalt, al nostre entorn natural.

L'aigua i el mediambient és un bé que cal utilitzar de manera racional per poder garantir la salut de la població a través de la preservació ecosistemes aquàtics i els espais fluvials.

Aquests són els principis que inspiren la nova cultura de l’aigua.

Aquests són els principis que haurien d'inspirar el nostre ajuntament.
___________________________________
Joaquim Subirats Vidal
cap de llista a Valls de la Coalició ICV-EUiA
___________________________________