Barcelona viu, com moltes altres ciutats europees, processos de canvi
que cal identificar per preveure tendències de futur i maneres
d’afrontar-los. La realitat canvia, i la cultura urbana en temps
de globalització evoluciona, es transforma i planteja noves necessitats
davant les quals és essencial reflexionar-hi i incidir-hi des de
les administracions públiques. I no d’una manera reactiva
sinó ben al contrari, anticipant-se a la predicció de futures
realitats i procurant intervenir per generar un entorn de convivència
urbana i de riquesa cultural que afavoreixi el benestar del conjunt dels
ciutadans i ciutadanes.
En aquest sentit, són importants els instruments d’anàlisi
i de planejament urbà, ja que permeten dotar-se d’una visió
de conjunt i d’una coherència en el global de mesures, accions
i polítiques que es duen a terme —sobretot des de l’Administració
pública, però també des dels sectors privat i associatiu—,
d’acord amb un model de ciutat compartit.
Amb aquesta vocació va néixer i es va dissenyar el Pla
estratègic del sector cultural de Barcelona, promogut per l’Institut
de Cultura i aprovat el maig del 1999. Un pla que ha servit de marc
de referència i d’orientació per a les polítiques
culturals dels darrers anys, i que ha contribuït sens dubte a situar
la cultura en un punt central de les polítiques públiques
a Barcelona. Les grans línies estratègiques que marcava
aquest pla encara són en bona part vigents, i cal continuar treballant
en la mateixa direcció. Tanmateix, l’acompliment satisfactori
de molts projectes i també la detecció de noves realitats
obliguen a pensar en una nova etapa, una nova mirada i uns nous accents
de cultura.
És per això que l’Institut de Cultura de Barcelona
ha impulsat un procés de revisió i actualització
del Pla del 1999. Un procés de coresponsabilitat que ha comptat
amb la participació i la complicitat dels sectors implicats directament
o indirectament en el desenvolupament cultural de la ciutat. Per contrastar
i debatre la diagnosi sobre el moment actual que viu la ciutat i per identificar
els processos culturals de renovació urbana més significatius.
Per detectar i prioritzar les necessitats de cada sector i, finalment,
per acabar definint els nous reptes estratègics per al futur de
la ciutat.
L’Institut de Cultura, a l’hora d’impulsar el procés
d’actualització del Pla Estratègic
de Cultura, ha actuat des del convenciment que cal comprendre l’entorn
canviant i les dimensions cada cop més àmplies del fet cultural
com a premisses bàsiques per definir i desenvolupar polítiques
culturals per al segle XXI. Un context canviant, condicionat per transformacions
molt importants al món sencer. Les tecnologies de la informació
i la comunicació, més enllà de la seva capacitat
instrumental, configuren un nou paradigma de societat en què tot
allò que fins fa poc era estable ha començat a sacsejar-se.
Les noves migracions, les transformacions econòmiques, els fenòmens
associats a la globalització i els problemes ambientals generen
noves necessitats i nous reptes, alhora que situen les ciutats com els
territoris on, d’una manera més cruenta, es manifesten les
oportunitats i els perills de la nova era.
La cultura no és aliena a aquests canvis: una tendència
a la banalització, a la substitució dels continguts artístics
pel concepte d’entreteniment, a l’aparició d’una
poderosa indústria multinacional mediàtica i de continguts
que copa els canals de difusió cultural i, sobretot, imposa codis
i formes de presentació. Tot un conjunt d’elements sobre
els quals les polítiques culturals exerceixen, o haurien d’exercir,
un paper de contrapès no sempre fàcil i que cal desenvolupar
des de la visió de les polítiques culturals com a projecte
de ciutat, ineludiblement compartit amb el conjunt de persones, institucions
i sectors que actuen diàriament en la cultura de Barcelona.
Carles Martí i Jufresa
Regidor de Cultura de l’ Ajuntament de Barcelona