Mireia Quintana:

Guanyadora del segon premi Llavor de Lletres de Treballs de Recerca al Batxillerat 2008
amb ““El Kimono d'una Geisha”:

“M’ha sorprès tota la cultura que s’amaga darrere el kimono”


Des d’un bon principi la Mireia Quintana tenia clar que volia dedicar el seu treball de recerca a un tema que li pogués servir de cara el futur. I com que també tenia molt clar que volia encaminar-se cap al món de la moda, aquesta jove estudiant de l’IES Eugeni d’Ors de Vilafranca va començar a barallar diferents opcions, “buscava un tema del qual no em costés gaire trobar informació, que m’agradés molt per poder-lo seguir al llarg de tot el curs i que em pogués servir de cara al futur. El tema que recollia tots aquests requisits era el kimono” explica. Així va ser com la Mireia va començar a endinsar-se en el tema que ha centrat el treball guanyador del segon premi dels Llavor de Lletres 2008 als Treballs de Recerca al Batxillerat.

El treball d’aquesta vilafranquina té una estructura molt definida i clarament diferenciada. Per una banda, inclou una vessant més teòrica on l’alumna estudia el kimono des de diferents perspectives (tèxtil, social, cultural, etc.) i una part molt més artística en la qual, com a estudiant del batxillerat artístic, fa diferents aportacions a manera d’esbossos i hi afegeix un kimono dissenyat, patronat, tallat i cosit per ella mateixa. Curiosament, elaborar aquest kimono no ha estat, malgrat el que pugui semblar, el que més li ha costat a l’hora de fer el treball, encara que per tallar-lo hagi requerit l’ajuda de la seva mare i la seva àvia. “Pel que fa als esbossos el que em va costar més va ser dissenyar-ne un adaptat a la moda actual, mentre que de la part escrita del treball la principal dificultat va ser trobar informació i saber que era certa. A les biblioteques no hi havia gens de documentació, per això vaig haver-ho de buscar tot a internet o comprar-me algun llibre molt específic; a més, la informació d’internet sovint es contradeia i costava saber quina era la certa i quina no”, comenta la Mireia.

Conscient que tirar endavant el treball de Recerca li suposaria una càrrega extra del ja de per si costós segon de batxillerat, la Mireia va organitzar-se la feina per terminis. “Ja sabia que passaria gairebé tot l’estiu fora, per això quan vaig acabar primer de batxillerat ja vaig dedicar-me a buscar tota la informació i en començar segon vaig començar a estructurar, resumir, escriure... Això ho anava fent els caps de setmana i anava rascant estones d’aquí i d’allà.”

Una cursa d’obstacles
Al llarg de tot aquest procés d’elaboració del treball de recerca, la Mireia ha estat acompanyada de la Rebeca Menchón, la seva professora de dibuix tècnic i alhora tutora del treball. La seva ajuda i assessorament, tal i com ella mateixa explica, va focalitzar-se al principi del procés. “Des d’un bon principi la Mireia tenia clar el tema, li interessava molt la cultura japonesa i sabia que volia fer alguna cosa que hi estigués relacionada. Ara bé, ens vam trobar davant de dos conceptes molt amplis, el kimono i la geisha, i en aquest punt sí que la vaig ajudar a acotar el tema i centrar-lo bàsicament en el kimono”, explica la professora.

Un cop finalitzat el TREC la guanyadora del segon Premi Llavor de Lletres als Treballs de Recerca al Batxillerat té molt clar el que n’ha tret, de tot plegat: “He après el poc ús que es fa d’aquesta peça i he conegut tota la cultura que s’amaga al darrera. No em pensava que fos un vestit tan artesanal ni tampoc que hi hagués tanta varietat de tipus, estils i accessoris, ni que se li donés tanta cerimoniositat”.

Tot i que per la Mireia guanyar el segon premi va ser tota una sorpresa, la seva tutora estava convençuda de les possibilitats del TREC: “Crec que és un bon treball d’investigació i sobre un tema amb poca bibliografia especialitzada. La Mireia ha sabut superar totes les dificultats que ha trobat, com la gran quantitat de vocabulari japonès, les dificultats d’accés a la informació, ha recorregut a professionals per demanar ajuda per al patronatge i la confecció, etc. Realment ha fet una bona recerca”.