13:52 hs - 29 May, 2009
  Nacionalitzar els bancs  
 
EDITORIAL

  A. desig de poder   Àfrica de l'oest sota tensió   Agenda   Alemanya   Algèria   Ambigüitats geostratègiques   Amèrica   Amèrica llatina   Amèriques   Ampliació   Antisemitisme   Armament nuclear   Art   Artistes isrealians   Àsia   Sense-terra, a àsia també   Àsia central   Després dels atemptats a madrid   B. representativitat, diàleg, militància   Balcans   Bèlgica   Blues i jazz   Bolívia   Bons quaderns   Brasil   Burkina faso   Burkina faso   C. a l'ombra de la lluita antiterrorista   Canadà   Cancun   Caraïbes   Cimera de ginebra   Cinema   Cisjordània   Xoc de les civilitzacions   Colòmbia   Commemoracions   Comunicació   Sobre el projecte de constitució   Constitució europea   Corea del sud   Cotr. productivisme   Cuba   Cultura   La cultura i els diners   Cultura i mitjans   D. parís i kigali trenquen relacions   Darfur   Darrera el vel   Darrera el vel 2   D'abu graib al tsunami   El decreixement a debat   Dels estats units a la unió europea   Democràcia   Renovació de la democràcia participativa   Derrida i el "diplo"   Descolonització, encara   Desenvolupament durable   Destinacions no recomanades   Deu anys després del genocidi   Dien bien phu, 1954   Remuneracions obscenes i diner boig   Dones   Dossier   Dossier: ee uu, progrés i decepcions   Drets humans   E. dossier: cap a on va europa?   Ecologia   Economia   Edició   Editorial   Educació   Eleccions   Elits   Els llibres del mes   Els estralls d'una guerra arbitrària   En el caos de la postguerra   Energia   En l'engranatge de la guerra   Espionatge econòmic   Estats brètols   Estats units   Estratègies de conquesta espiritual   Europa   Exèrcits privats, guerres estatals   Exilis   Explotació de gènere   Extret   F. el projecte avortat de john m. keynes   Fàbrica de violència   Falsa llibertat   Fast-food   Filipines   Finances   Fòrum social europeu   Fòrum social mundial   Fotografia de premsa   França   Françàfrica   Fronteres   G. esnobisme i apartheith residencial   Geòrgia, armènia, azerbaïdjan   Desaparició d'un gran intel.lectual   Grècia   Guantànamo   Guerra contra els pobres   Guerra d´iraq   Guerra i terrorisme   H. rere el brasil, veneçuela i nicaragua   Haití   Història   Desafiaments de la història   Una nova visió de la història mundial   Home modificat per l'economia de mercat   I també   I. records d'un escriptor   Idees   Les ideologies fetes ciències?   Ii guerra mundial   Immigració   Imperialisme   Imperialisme i cultura   Inèdit   Inseguretat total   Internet, informació, consum   Investigació   Iran   Iraq   Israel   Itàlia   Iugoslàvia   J. del líban a la península aràbiga   Jubilacions   Julio cortàzar   K. el somni d'una informació igualitària   Kenya   L'america del nord   L'escola republicana enterrada   L. pel futur de la diversitat cultural   La marxa   3. la ucraïna de les dues cares   La xina   Líban   Al voltant de la mort del líder palestí   Literatura   Literatura de combat   Llengües per resistir   Lluites   M. lletres de la catalunya nord   Medicaments genèrics   Medicaments   Memòria i imaginari   Mercenaris   Mesures innovadores   Mèxic   Miserabilisme, populisme   Mitjans   Mobilització internacional   Món   Món àrab  

Le Monde Diplomatique

Edicions Internacionals


Edició en Català

Editors
Josep Parramon
Josep Guirao

Directora
Eva Tauler



 

 

 

 



mondiplo.tv
Televisió a internet

Les veus de la resistència




Publicitat








Veure-les totes


La tornada dels morts-vivents
CINEMA
Per SYLVESTRE MEININGER
Traductor i investigador.




[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir

“Cartouches gauloises”, una pel•lícula de Mehdi Charef
CINEMA
Tota ferida és una mena de cor secret i dolorós. És el que permet la bellesa d’imposar-se com una evidència. La ferida de Mehdi Charef no és ni única ni solitària, perquè la va anar traçant la història d'un país ferit per una guerra tan horrible com incomprensible. Feia falta l'ull d'un nen, la seva amistat i els conflictes amb d’altres nens, per a què aquesta tragèdia pogués ser anomenada, escrita, mostrada. El cinema té aquesta màgia, la de tornar els fluxos de la història sense perdre gens la complexitat del temps i dels homes.

Un nen algerià recorda, el nen captiu de l'adult, i conta l’amistat amb el fill dels veïns, francès. Però aquesta història passa en una època i en una escena en què els homes feien la guerra clàssica i artesanal. Els destins seran destruïts, d'altres separats, els morts de cada dia es convertiran en pedra i argila als djebels, als carrerons de l'Alcassaba, i els ulls cruels i nítids de lucidesa veuran el que la seva memòria recordarà per sempre.

Inclús els nens prenen partit, com els seus pares, de la fatalitat que sovint és més forta que la voluntat i la raó. Els costa comprendre-ho. Els dos nens, Ali i Nico, s’endinsen en aquest infern quotidià que pertorba els seus jocs i els seus projectes. Entre ells, el de construir una cabana al bosc. Tots dos hi ha posat el seu granet d’esperança. Però ben aviat se’ls contagia l'odi. Una simple i petita bandera algeriana en aquesta cabana provocarà la ruptura i la incomprensió. "Aquesta cabana és meva! Jo també l'he construïda! No és només teva!", crida Ali.

Jocs de nens convertits en símbols polítics. El cineasta ha privilegiat la mirada d'aquests nens. La seva pel•lícula no és ni un passar comptes ni una compilació de records melodramàtics. És una obra d'art, una pel•lícula que parla de la por, de la traïció, de la mort i de la resistència. Són temes universals, i el talent de Mehdi Charef és la virtut de parlar-nos de la seva ferida secreta amb veritat, la qual cosa transporta l’espectador a d’altres tragèdies que la humanitat no s’ha estalviat en els darrers cinquanta anys.

Mehdi Charef es limita a l'any decisiu de 1962, en què Algèria quedarà amputada, de fet, d'una part de la seva població, en què agafarà les regnes del seu destí, però amb mans armades i d’altres drames, d’altres misèries que s'acarnissaran amb aquesta terra mediterrània que no ha deixat de patir.

Aquesta pel•lícula és important perquè forma part de l’univers d’obres que es fan fora d’un sistema que es preocupa ben poc per la veritat i per la humanitat i per a qui aquesta veritat és vital. Mehdi Charef conta una part de la seva infantesa. No ens diu més que allò que ha viscut i que recorda com una esquerda al cor, una ferida a l’ànima que és la veritat d'Algèria i de França. No es limita a imatges senzilles, precises, als diàlegs directes i a les essències dels detalls per a fer-nos partícips d'aquesta infantesa que ha perdut, que li van confiscar perquè l'època era aterridora.

És important que aquesta pel•lícula hagi estat produïda per una productora francesa, per una dona creadora de projectes, Michèle Ray-Gavras, militant d’un cinema que vol reparar la realitat a poc que pugui, atorgar-li una part d'existència, sobralles, moments, ni que sigui en flaixos com el cas de “Cartouches gauloises” (Els cartutxos gals).

Entre l'imaginari de França i el d'Algèria hi ha una vela, pesada, espessa, gairebé un mur de formigó. El contenciós hi és en els fets, en les memòries i en els pocs polítics que tenen el valor d'alçar aquesta vela i de sanejar la situació. Mentre aquesta memòria comuna no s’entengui, els malentesos persistiran entre els dos pobles. I són els desposseïts, la gent modesta, immigrants o gent de pas, els que paguen aquest deute d'insomni i els records dolorosos.

El cinema ajuda a retrobar els éssers humans. La pel•lícula de Mehdi Charef és emocionant, ens fa caure algunes llàgrimes perquè tots nosaltres hem estat nens i perquè el talent del cineasta ens ho ha fet recordar amb imatges impactants i subtils a la vegada.

La pel•lícula emociona també les masses algerianes. No és partidista. No és ideologia. És la bellesa dels sentiments naixents interromputs dels nens i els seus jocs d’una guerra horrorosa. És una pel•lícula que parlarà també als nens de Sarajevo, de Kosovo, de Palestina i d'altres indrets on els homes distribueixen la mort com si fossin caramels durant un matí.

Per totes aquestes raons, cal veure la pel•lícula de Mehdi Charef i sobretot s’ha d’ensenyar a les escoles i els col•legis de França i de l'altra banda. I és que una enquesta revelava, quan es visualitzava l’ascens del Front Nacional a França, que més d'un 40% dels joves de 20 anys ignoraven que hi havia hagut una guerra entre Algèria i França entre 1954 i 1962!


Tahar Ben Jelloun



Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


Jean-Luc Godard, l'insurgent
CINEMA
Ha sortit finalment en DVD una de les principals obres mestres de Jean-Luc Godard, Histoire(s) du cinéma: és el retorn sobre un dels majors creadors del nostre temps, que no és altra cosa que l’"enfant terrible" de la Nouvelle Vague. Un cineasta per a qui l'art és també un combat, una permanent insurrecció.

Per GUY SCARPETTA
Escriptor. Autor, entre d’altres, de «La impuresa» (1985), «L'Edat d'or de la novel·la» (1996) i «Variacions sobre l'erotisme» (2004).




[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


" L´Acuirassat Potemkine "
CINEMA
Per LIONEL RICHARD *

* Historiador, autor, entre d'altres de Le Nazisme et la culture (Complexe, Bruxelles, 1992) et L’art et la guerre (Flammarion, Paris,1995).


Per celebrar el vintè aniversari de la revolució mancada de 1905, la Comissió d'Estat soviètica encarregada de les commemoracions va tenir la idea de fer realitzar una pel·lícula. Els seus membres es van dirigir al jove col·locador en escena russa Serguei el Sr. Eisenstein que acabava de realitzar, l'any anterior, un llargmetratge molt observat, els carrega. Eisenstein so'ho disposava de quatre mesos per escriure, a fer i pujar la pel·lícula. Va reduir doncs la seva situació inicial, copiadora " monografia d'un temps " escrit en col·laboració amb Nina Agadjanova, centrant l'acció en un episodi i un només : el motí dels mariners d'un vaixell de guerra en Mar Negre, a prop del port d'Odessa, el 27 de juny de 1905.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


Cinèfils abstenir-se
CINEMA
Aquestes últimes setmanes, la premsa francesa s'ha mostrat unànime per saludar la reobertura de la Cinemateca francesa 51 carrer de Bercy, a París, en un edifici a les línies futuristes de l'arquitecte Frank Gehry. Aquesta instal·lació a Bercy, en la indiferència dels mitjans culturals, és el resultat lògic de la llarga agonia de la cinefilia francesa, que seguirà sent amb tot una u'nica pàgina en la història cultural del país.

Per Philippe Person *


Inaugurada el 26 de setembre de 2005, el matí pel Ministre francès de cultura Renaud Donnedieu de Vabres, la nit pel cineasta americà Martin Scorsese, la Cinemateca, amb els seus 14.000 metres quadrats, la seva nova moqueta, i un personal de recepció molt impersonal tirant, sota els aplaudiments d'un aréopage brillant i elegit, en la modernitat cultural.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


“REVE D’USINE”, UNA PEL·LÍCULA DE LUC DECASTER
CINEMA
Zoom sobre un pla social

Quan va assabentar-se del tancament programat de la fàbrica Epéda de Mer, Luc Decaster es va trobar amb els seus empleats. Una camera, un camerògraf, així com també un enginyer de so i la mala passada ja estava feta. No hi havia necessitat d’esperar a haver convençut un productor o un difusor audiovisual per llançar la pel·lícula. Gràcies als “instruments democràtics” del vídeo, el cinema directe ha recuperat en aquests darrers anys el paper que li havien donat les cameres de 16 mm en els anys seixanta. I a més, el cost d’una pel·lícula d’aquestes característiques –almenys el rodatge- és molt més reduït actualment que a l’època dels Jean Rouch, Chris, Marker i Pierre Perrault. Sense comparar Rêve d’usine (1) amb les pel·lícules d’aquests il·lustres documentalistes, però en queda un cert esperit. Per exemple, el cineasta ha renunciat a una durada estàndard, a un comentari en veu en off i al didactisme dels pseudo documentals creats per ser projectats a la petita pantalla.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir Clicka aquí per sentir la notícia locutada 

DOS PEL·LÍCULES DE DANIELLE HUILLET I JEAN-MARIE STRAUB
CINEMA
“L’étrange tribunal”

Diferents a qualsevol altra. Les pel·lícules de Danielle Huillet i Jean-Marie Straub provenen de consideracions úniques i no s’assemblen, en efecte, a cap altra. És en certa manera, el cinema inventat novament. No només en la forma, admirablement cisellada, amb un joc singular de comediants i un treball inaudit de les veus, sinó també i sobretot en el fons. Ja que el que proposen Straub i Huillet, des de fa gairebé trenta anys, és una crítica en regla de capitalisme. La més radical que es pugui imaginar. I que engloba la crítica de la representació fílmica habitual. I no és doncs sorprenent que les seves pel·lícules sovint siguin boicotejades pels grans Festivals i pels principals explotadors. Es per això, que és indispensable veure-les...

Per Jacques Rancière *



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir Clicka aquí per sentir la notícia locutada 


UN FILM DE JEAN-CHRISTOPHE VICTOR
CINEMA
Generacions comunistes

Què vol dir ser comunista, avui dia? Després d’haver cregut durant els primers minuts del documental de Jean-Christophe Victor que tot s’uniria per respondre a aquesta pregunta, percebem ràpidament que la pel·lícula, Tu seras communiste, mon fils! (1) té una altra ambició: fer creuar tres generacions mogudes per un mateix moviment – lluitar per un futur millor – sense evitar abordar els conflictes íntims quan poden explicar un camí particular, una aproximació o un allunyament. A les certeses de pares, marxistes fidels inveterats del partit comunista des de la seva joventut, responen els interrogants dels infants – entre ells Jean-Christophe Victor – i els seu compromisos d’avui – el realitzador és membre d’Attac -, els quals poder arribar a ser percebuts pel primers com una traïció – la seva filla ha votat recentment a Daniel Cohn-Bendit?



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir Clicka aquí per sentir la notícia locutada 


“MINORITY REPORT”, DE STEVEN SPIELBERG
CINEMA
IDENTIFICAR ELS ASSESSINS DE NAIXEMENT



La pel·lícula d’Steven Spielberg “Minority Report”, presenta un món on els assassins són arrestats abans de cometre els seus crims... Ciència ficció? No solament ja que, des de fa més d’un segle, criminòlegs i policies intenten ultimar un mètode “científic” per prevenir els crims i identificar “l’assassí de naixement”. De l’antropometria a la classificació de les races, el fantasma de la prevenció absoluta oblidava les responsabilitats socials.

Per Neil Davie *

L’acció de Minority Report es desenvolupa el 2054 a Washington. Tres mèdiums o “pre-cogs”, capaços de predir el futur, “veuen” els assassinats abans que siguin perpetrats, i transmeten als investigadors, sobre una pantalla gegant, els elements que permetran l’arrest: retrat del sospitós, escena del crim... Tom Cruise i els seus col·legues de la Precrim comencen llavors una veritable carrera contra rellotge per localitzar l’assassí i identificar el lloc exacte de l’assassinat abans de l’hora fatídica.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


AL REGNE UNIT DEL SR. ANTHONY BLAIR
CINEMA
Una joventut sacrificada

Regularment, obstinadament, el cineasta Ken Loach ens dóna notícies de la societat britànica post-thatcheriana, ben allunyades de la propaganda del govern del Sr. Anthony Blair. Amb el seu escenògraf Paul Laverty, i després d’un llarg treball de documentació al voltant del seu subjecte, Ken Loach ha escollit aquesta vegada de venir a Escòcia, punt de partida de Carla’s song (1996), el primer film signat per Laverty i Loach.

Com havia fet en el passat amb Kes (1969) o Regards et sourires (1981), el cineasta anglès ens ofereix a Sweet Sixteen (1) un formidable retrat d’adolescència. El títol del film es refereix al ben entès estat d’innocència, despreocupació, de lleugeresa i d’aprenentatge que constitueix l’adolescència. Però la referència és irònica, doncs la vida de Liam no reflecteix de cap manera els clixés psico-sociològics. Liam podria ser, de fet, un d’aquest joves que un trobaria en un poble occidental qualsevol d’avui dia, devastat per la cessió de les seves activitats econòmiques i els processos de desindustrialització.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


DEL “SENYOR DELS ANELLS” A “HARRY POTTER”
CINEMA
El mal i l’infant salvador

Amb l’avinentesa de les festes de cap d’any, “Harry Potter i la cambra dels secrets” i “ El senyor dels anells II. Les Dues Torres”, adaptacions cinematogràfiques de dues novel·les internacionalment plebiscits, envaeixen les sales. Els punts en comú entre les dues ficcions : totes dues presenten un infant, o el seu equivalent simbòlic, un Hòbit, com a únic salvador possible del món amenaçat on plana l’ombra de la guerra. Com per preparar-nos per la possibilitat del conflicte, hi veurem el “Bé” forçat, a contracor, a lluitar les “armades del Mal” ...


Per Isabelle Smadja *



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir



EDICIÓ DE


Última edició





 

 

 

 


· Inici
· Seccions i suplements
· Per temes
· El més llegit
· Escriu-nos
· Recerca
· Recomanan's
· Enllaços

Gestió Lector
· El vostre compte
· Paraula de pas perduda
· Llista de membres
· AvantGo (PDA)
· Preguntes més freqüents
· Versió en PDF
· Sortir


  RSS



Nom d'usuari


Paraula de pas



Per imprimir els articles de les edicions lliures has d'estar registrat, és fàcil, ràpid i gratuït. Si desitges convertir-te en un altre lector de Le Monde diplomatique en llengua catalana. REGISTRA'T AQUÍ.

Problemes amb l'entrada (cookies)

 
Subscriu-te a la
versió digital de
Le Monde Diplomatique en català.

 


Entra a la botiga virtual
de DVDs.

 
Entra a la llibrería virtual de Món Diplomàtic.
 
·Pacman
·Tron
·Pong
·Breakout
·Blisterball
·SpeckInvaders
·jatris


 


Creus que el llegat del Che és vigent en ple segle XXI?

Sí, ara més que mai
Sí, però només en el context del Tercer Món
És un símbol. Tot ha canviat i cal actualitzar-lo
No. Ni abans ni ara


[ Resultat | Enquestes ]


Vots: 327
Comentaris: 1

  En aquests moments hi ha 52 convidats i 0 usuaris registrats connectats/des

Ets un/a usuari/a anònim/a. Pots registrar-te aquí



Deixem els nens fora de la bogeria humana, si us plau





Le Monde diplomatique en català RSS -    http://www.monde-diplomatique.ad/pn/html/rss.php


Món Diplomàtic SL Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 redaccio( a )monde-diplomatique.ad
Associació Món Diplomàtic Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 mon( a )monde-diplomatique.ad


COPYLEFT: Aquesta publicació és copyleft. El text es pot difondre, citar i copiar literalment, amb qualsevol suport (digital o analògic) i amb qualsevol finalitat, sempre que s'enllaci de forma clara la pàgina on va ser publicat originalment.
De totes maneres, agraim que se'ns avisi de qualsevol ús del material, gracies.
Licencia
de Creative Commons
Aquesta obra está amb una llicencia de Creative Commons.

Dipòsit legal nº: Gi-125-2003
ISSN-1695-758X