13:29 hs - 29 May, 2009
  Nacionalitzar els bancs  
 
EDITORIAL

  A. desig de poder   Àfrica de l'oest sota tensió   Agenda   Alemanya   Algèria   Ambigüitats geostratègiques   Amèrica   Amèrica llatina   Amèriques   Ampliació   Antisemitisme   Armament nuclear   Art   Artistes isrealians   Àsia   Sense-terra, a àsia també   Àsia central   Després dels atemptats a madrid   B. representativitat, diàleg, militància   Balcans   Bèlgica   Blues i jazz   Bolívia   Bons quaderns   Brasil   Burkina faso   Burkina faso   C. a l'ombra de la lluita antiterrorista   Canadà   Cancun   Caraïbes   Cimera de ginebra   Cinema   Cisjordània   Xoc de les civilitzacions   Colòmbia   Commemoracions   Comunicació   Sobre el projecte de constitució   Constitució europea   Corea del sud   Cotr. productivisme   Cuba   Cultura   La cultura i els diners   Cultura i mitjans   D. parís i kigali trenquen relacions   Darfur   Darrera el vel   Darrera el vel 2   D'abu graib al tsunami   El decreixement a debat   Dels estats units a la unió europea   Democràcia   Renovació de la democràcia participativa   Derrida i el "diplo"   Descolonització, encara   Desenvolupament durable   Destinacions no recomanades   Deu anys després del genocidi   Dien bien phu, 1954   Remuneracions obscenes i diner boig   Dones   Dossier   Dossier: ee uu, progrés i decepcions   Drets humans   E. dossier: cap a on va europa?   Ecologia   Economia   Edició   Editorial   Educació   Eleccions   Elits   Els llibres del mes   Els estralls d'una guerra arbitrària   En el caos de la postguerra   Energia   En l'engranatge de la guerra   Espionatge econòmic   Estats brètols   Estats units   Estratègies de conquesta espiritual   Europa   Exèrcits privats, guerres estatals   Exilis   Explotació de gènere   Extret   F. el projecte avortat de john m. keynes   Fàbrica de violència   Falsa llibertat   Fast-food   Filipines   Finances   Fòrum social europeu   Fòrum social mundial   Fotografia de premsa   França   Françàfrica   Fronteres   G. esnobisme i apartheith residencial   Geòrgia, armènia, azerbaïdjan   Desaparició d'un gran intel.lectual   Grècia   Guantànamo   Guerra contra els pobres   Guerra d´iraq   Guerra i terrorisme   H. rere el brasil, veneçuela i nicaragua   Haití   Història   Desafiaments de la història   Una nova visió de la història mundial   Home modificat per l'economia de mercat   I també   I. records d'un escriptor   Idees   Les ideologies fetes ciències?   Ii guerra mundial   Immigració   Imperialisme   Imperialisme i cultura   Inèdit   Inseguretat total   Internet, informació, consum   Investigació   Iran   Iraq   Israel   Itàlia   Iugoslàvia   J. del líban a la península aràbiga   Jubilacions   Julio cortàzar   K. el somni d'una informació igualitària   Kenya   L'america del nord   L'escola republicana enterrada   L. pel futur de la diversitat cultural   La marxa   3. la ucraïna de les dues cares   La xina   Líban   Al voltant de la mort del líder palestí   Literatura   Literatura de combat   Llengües per resistir   Lluites   M. lletres de la catalunya nord   Medicaments genèrics   Medicaments   Memòria i imaginari   Mercenaris   Mesures innovadores   Mèxic   Miserabilisme, populisme   Mitjans   Mobilització internacional   Món   Món àrab  

Le Monde Diplomatique

Edicions Internacionals


Edició en Català

Editors
Josep Parramon
Josep Guirao

Directora
Eva Tauler



 

 

 

 



mondiplo.tv
Televisió a internet

Les veus de la resistència




Publicitat








Veure-les totes


A la Gran Bretanya, l’escola es lliura a la patronal
EDUCACIÓ
Anthony Blair, destructor zelós de l’educació pública

Es coneix la pressa d’Anthony Blair per satisfer els desigs de la patronal. Sobretot bloquejant qualsevol avançament social en les negociacions sobre el tractat constitucional. Però no imaginàvem que arribaria fins a confiar en el sector privat de les comandes del sistema educatiu. Transformant l’escola en empresa, el nou laboralisme mostra una vegada més que encarna el futur de l’Europa liberal.

Per Richard Hatcher*
Article traduït per Rut Jou

El març del 2000, el Consell Europeu de Lisboa havia fixat com a objectiu principal de la política de la Unió en matèria d’educació produir un capital humà rendible al servei de la competivitat econòmica (1). A Anglaterra (la resta del Regne Unit no n’ha resultat tan afectada), bastint sobre els ciments deixats per Margaret Thatcher, el govern laborista d’Anthony Blair va usar tres nous incentius per reformar el sistema escolar en aquesta lògica (2).

El primer està constituït per poderosos agents governamentals com l’Oficina de les Normes Educatives (Office for standards inn Education–Ofsted), que practica inspeccions molt estrictes en els centres, i l’Agència per a la Formació d’Educadors (Teacher Training Agency), encarregada de supervisar la formació inicial i contínua dels mestres. La segona és l’intent de reciclatge dels proveïdors i directors per fer-ne executius de direcció fermament compromesos al servei dels objectius governamentals. El tercer, que és l’objecte d’aquest article, és el sector privat, descrit el 1998 —un any després de l’arribada al poder de Blair— com a “capaç, entre tots, de dirigir el canvi i la innovació”, per recuperar les paraules de Michael Barber, conseller del Govern per a les qüestions d’educació.

Set anys després, efectivament es pot constatar que les societats i els empresaris privats, que actuen a títol comercial o benèvol, a partir d’aquí són actors centrals del sistema educatiu. El Govern s’assenta sobre ells, efectivament, que es tracti de mètodes pedagògics, programes o de l’administració dels centres. En dóna testimoni, en el cas dels mètodes, l’atribució per l’Estat d’un contracte de cinc anys i una xifra de 177 milions de lliures (253 milions d’euros) a la principal societat de negoci de l’educació, Capita. Va destinar molts milers de consultors per posar en marxa sessions de formació i aconsellar els mestres sobre la manera d’aplicar l’Estratègia Nacional per a l’Aprenentatge de la Lectura, l’Escriptura i el Càlcul en l’Educació Primària (National Primary Strategy for Literacy and Numeracy) i l’Estratègia per al Nivell–Llindar 3 d’Aprenentatge de la Lectura i l’Escriptura en l’Educació Secundària (Key Stage 3 Literacy Strategy in Secondary Schools).

El paper central del sector privat en la gestió també semblava atribuït als educadors de salaris amb mèrit. Es van signar contractes de molts centenars de milions de lliures amb un gran nombre de societats per elaborar criteris d’avaluació dels èxits dels mestres, per reclutar consultors encarregats de formar els caps de centres per avaluar els seus propis educadors, i també per avaluar aquests mateixos caps de centres per tal d’assegurar-se que compleixin correctament la seva tasca.



[Llegir més]  2 comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir

La revolta dels docents a prova de la democratització
EDUCACIÓ
Per Jean-Pierre Terrail i Jerôme Deauvieau *

En uns mesos, el món de la docència ha mostrat cares bastant contrastades. La tardor del 2002, la investigació de la Federació Sindical Unitària (FSU) i de l’institut de sondeig Sofres (1) indicava que una clara majoria de professors estava disposada a renunciar al principi d’escola única (2); ara bé, la primavera del 2003, els professors es van oposar en massa als projectes de descentralització del govern del Sr. Jean-Pierre Raffarin en nom de la defensa d’una escola igualitària. La seva mobilització, històricament inèdita, va tenir un paper motor en el si del moviment dels assalariats. Les generacions joves semblaven renunciar a l’escola única més ràpidament, no obstant això, aquestes varen participar en massa a les vagues i manifestacions.




[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir Clicka aquí per sentir la notícia locutada 


El que mata la universitat francesa
EDUCACIÓ
CRISI DE L’EDUCACIÓ NACIONAL

El Govern francès, davant de les protestes, finalment ha remès a alguns aspectes de la descentralització de l’educació nacional, però tracta amb duresa els professors en vaga tot imposant-los fortes retencions de salari. Per la banda de la universitat, una enèsima reforma, que no aporta cap progrés però obre la via de la privatització, també ha portat mesos. I el malestar del món de l’educació s’incrementa.

Per Pierre Jourde *



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir Clicka aquí per sentir la notícia locutada 

Guardians de l’ordre social
EDUCACIÓ
ELS MITJANS DE CARA A LES VAGUES

Els dogmes poden matar. La reducció de les despeses públiques, prioritat dels governs des de fa vint anys, ha fet fràgil el sistema de salut francès, incapaç de respondre a les conseqüències de la canícula. A Europa més que a d’altres llocs, han mort milers de persones grans. Absent durant aquest període, l’equip del primer ministre, el Sr. Jean-Pierre Raffarin, és en canvi omnipresent sobre el terreny de les mesures regressives que ataquen els professors, les intermitències de l’espectacle, els estudiants. Programa un tercer any de descens dels impostos per als menys afavorits, pretenen reactivar el treball. Mentre que la deterioració del creixement i l’augment de l’atur sancionen aquesta obsessió, la decepció social s’estén. Malgrat el silenci d’alguns mitjans.

Per Gilles Balbastre i Pierre Rimbert *



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir Clicka aquí per sentir la notícia locutada 



EDICIÓ DE


Última edició





 

 

 

 


· Inici
· Seccions i suplements
· Per temes
· El més llegit
· Escriu-nos
· Recerca
· Recomanan's
· Enllaços

Gestió Lector
· El vostre compte
· Paraula de pas perduda
· Llista de membres
· AvantGo (PDA)
· Preguntes més freqüents
· Versió en PDF
· Sortir


  RSS



Nom d'usuari


Paraula de pas



Per imprimir els articles de les edicions lliures has d'estar registrat, és fàcil, ràpid i gratuït. Si desitges convertir-te en un altre lector de Le Monde diplomatique en llengua catalana. REGISTRA'T AQUÍ.

Problemes amb l'entrada (cookies)

 
Subscriu-te a la
versió digital de
Le Monde Diplomatique en català.

 


Entra a la botiga virtual
de DVDs.

 
Entra a la llibrería virtual de Món Diplomàtic.
 
·Pacman
·Tron
·Pong
·Breakout
·Blisterball
·SpeckInvaders
·jatris


 


Creus que el llegat del Che és vigent en ple segle XXI?

Sí, ara més que mai
Sí, però només en el context del Tercer Món
És un símbol. Tot ha canviat i cal actualitzar-lo
No. Ni abans ni ara


[ Resultat | Enquestes ]


Vots: 327
Comentaris: 1

  En aquests moments hi ha 47 convidats i 0 usuaris registrats connectats/des

Ets un/a usuari/a anònim/a. Pots registrar-te aquí



Deixem els nens fora de la bogeria humana, si us plau





Le Monde diplomatique en català RSS -    http://www.monde-diplomatique.ad/pn/html/rss.php


Món Diplomàtic SL Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 redaccio( a )monde-diplomatique.ad
Associació Món Diplomàtic Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 mon( a )monde-diplomatique.ad


COPYLEFT: Aquesta publicació és copyleft. El text es pot difondre, citar i copiar literalment, amb qualsevol suport (digital o analògic) i amb qualsevol finalitat, sempre que s'enllaci de forma clara la pàgina on va ser publicat originalment.
De totes maneres, agraim que se'ns avisi de qualsevol ús del material, gracies.
Licencia
de Creative Commons
Aquesta obra está amb una llicencia de Creative Commons.

Dipòsit legal nº: Gi-125-2003
ISSN-1695-758X