|
|
|
Episodi
11
La nit del
foc
Després
de la mort del Vespasià, els Escipions
tenen una sorpresa desagradable: l’hereu
del Vespasià és l’Aureli,
senador de Romà, marmessor i amic de l’ànima
del Vespasià. La Drusil·la reacciona
amb una ràbia inusitada, voldria matar
l’Aureli amb les seves pròpies mans.
Però la Clàudia descobreix la raó amagada
del despit de la seva mare: en la joventut, la
Drusil·la havia estat enamorada de l’Aureli
i ell es va estimar més casar-se amb una
dona més rica. |
L’Aureli, fent gala d’un cinisme
subtil, proposa a la Drusil·la que rebin l’herència
del Vespasià, tal com els pertocaria. Per això,
hi ha una manera molt senzilla: l’Aureli proposa
casar-se amb la viuda Màrcia. La idea encén
la Drusil·la, que no vol admetre davant de ningú la
raó oculta de la seva reticència i menyspreu
cap a l’Aureli. Per a desesperació seva,
tothom veu bé la solució matrimonial de
l’Aureli amb la Màrcia, sobretot ella, per
venjar-se del Marc i la seva passió per la meuca
Lídia Lapodaka. El Marc vol i dol, tant s’estima
la Màrcia com es deixa arrossegar pel seus instints
en direcció a casa de la Lídia. Però descobreix
desolat que la Lídia s’ha casat amb el comerciant
Agripa. Ni la Lídia ni la Màrcia no seran
seves.
El cèsar s’assabenta
d’una conxorxa de senadors per destronar-lo i tornar a proclamar la república.
Però no acaba de saber l’abast del complot. Farà vigilar
els senadors mitjançant espies i sobretot el senador
Aureli.
Comencen a prepar el casament,
però una declaració insòlita de l’Aureli fa canviar
el rumb dels esdeveniments: La Drusil·la és la dona de la seva
vida, tots aquests anys no se l’ha pogut treure del cap. És sincer
o és només una peça en l’engranatge de la conxorxa
contra el cèsar?
La Júlia creu que l’Aaró,
el preceptor jueu, és el messies que l’Antic Testament anuncia al
poble d’Israel. Un seguit de ‘miracles’ casuals així ho
indiquen. Quan l’Aaró coneix la intuïció de la Júlia,
reacciona horroritzat. Però unes paraules seves, molt enigmàtiques,
deixen entreveure que potser és cert.
Per la seva banda, la Drusil·la,
irritada, decideix vendre la Numància, per així aplanar el camí a
l’acte entre la Clàudia i el Mandoni perquè es
quedi embarassada.
La nit del
foc, que se celebra el solstici d’estiu, una llegenda
romana assenyala que cadascú trobarà l’amor
que el destí ha marcat en la seva vida. Així és
com el Pompeu i la Numància viuran una nit apassionada,
així com la Numància amb el Mandoni. És
aquesta la nit dels amors creuats.
|
|
Episodi
10
Ni per tot l'or
del món
El Marc
ha aconseguit salvar la vida en la incursió al
congost i el Vespasià opta per enverinar-lo.
Per això, prepara un verí que tasta
amb un dels seus millors col·laboradors,
el general Galba, que sospita de la traïció.
El verí resulta d’una gran eficàcia
i el Galba mor fulminat. L’Antoni, esgarrifat
davant la mort propera del seu fill Marc, decideix
fugir amb el Marc i tornar a Tàrraco
amb tot l’or robat. |
Però en la fugida, els soldats aconsegueixen detenir-los
i dur-los davant la presència del Vespasià,
que els acusa de traïció al cèsar
i els condemna a mort. En l’últim moment,
un atac per sorpresa dels àsturs impedeix l’execució i
l’Antoni i el Marc lluiten contra el Vespasià.
Mitjançant les enigmàtiques
visions de la petita Júlia, els Escipions, des
de Tàrraco, segueixen els perills i peripècies
de l’Antoni i el Marc. La Júlia anuncia
el desig del Vespasià de matar el Marc i la Màrcia
s’ensorra en la desolació. La distància
ha fet augmentar l’amor pel seu cosí Marc –un
amor tortuós, capritxós i dominant, com és
ella- i ara pateix per la seva vida i pel retorn, victoriós,
del Vespasià, el marit que detesta.
Passen els mesos i la Clàudia
no s’ha quedat embarassada del Pompeu. Pràctica
i viva com una guineu, la Drusil·la suggereix
a la Clàudia que l’home que la podria embarassar és
l’esclau Mandoni, el pare de l’Arinsal. La
Clàudia rebutja decidida la proposta, però amb
el pas dels dies s’acaba convencent que potser
la seva mare no deixa de tenir raó. No sense neguit,
la Clàudia es deixa conduir en braços del
Mandoni. Però la trobada no serà un èxit, a
causa de la poca predisposició de la Clàudia,
pel seu caràcter dur i espinós.
El cèsar no entén
com els diners de l’Imperi cada dia són
més minsos i ho acusa a una més que probable
corrupció dels seus generals i els seus arquitectes.
Per això decideix comprovar ell mateix, d’incògnit,
les obres de la Via Augusta, un camí que ha d’unir
Roma amb Gades, l’actual Cadis. Fent-se passar
per un captaire, un veterà cec de la guerra de
les Gàl·lies, inspecciona el tram de la
Via Augusta proper a Tàrraco. No només
s’adona que els seus temors són reals, sinó que és
del tot conscient que és la riota de l’Imperi.
En aquells temps, com ara, el poble ja es divertia fent
befa dels seus governants. Res no canvia.
Finalment, el cèsar es
mostra magnànim amb l’Antoni i el Marc,
pel seu afany de passar a la història com un emperador
equànime i benèvol.
|
|
Episodi
9
Més clar
que l'aigua
La Drusil·la
i el Vespasià pretenen robar part de l’or
de la campanya contra els àsturs, que
el general Vespasià i la seva mà dreta,
el Marc, estan a punt d’emprendre. Per
això els acompanyarà l’Antoni,
encara que ell pateix per la seva vida. Si el
cèsar els descobreix, els matarà com
a represàlia.
El cèsar, certament, sospita que no
rep tot l’or que ha de rebre de les campanyes
militars. És per això que encomana
al Marc que espiï tots els passos del
Vespasià. |
El pobre Marc, una vegada més, es troba entre l’espasa
i la paret.
A les llunyanes terres dels àsturs,
el Marc descobreix, escruixit, que el Vespasià i l’Antoni,
el seu pare, roben l’or del cèsar i l’hi
comunica amb una carta enviada per colom missatger. Però el
Vespasià intercepta el missatge i decideix que s’han
de desempallegar del Marc. És per això que l’envia
a una mort segura, una expedició romana a un congost
infestat de terribles àsturs. L’Antoni es desespera: és
la seva vida contra la del seu fill.
A Tàrraco, hi ha una gran sequera
i els intents per trobar aigua són del tot infructuosos.
Per això, el Pompeu contracta un saurí jueu,
Aaró, que revoluciona la casa amb els seus costums judaics.
Els nens dels Escipions pugen sense
l’educació adequada i la Drusil·la els
busca un preceptor particular. Però cap preceptor no és
adequat davant d’uns nens tan indomables com són
l’Adrià, la Júlia i l’Arinsal. Sorprenentment,
l’Aaró es revela com un preceptor òptim
i el contracten, no sense algunes reticències inicials.
La seva pedagogia és tota una novetat, perquè consisteix
en una mena de pedagogia activa avant la lettre. Els
nens acullen l’Aaró amb gran acceptació i
alegria, sobretot la Júlia, que el considera un enviat
dels déus.
Els déus ho poden fer tot, fins
i tot fer ploure damunt de Tàrraco. Però, aconseguiran
salvar el Marc d’una mort segura?
|
|
Episodi
8
No sense el meu
fill
Per desfer-se
de l’Arinsal, la Màrcia, la Júlia
i l’Adrià planegen enganyar-lo i
acusar-lo d’intentar violar la Màrcia,
amb l’ajuda d’un preparat amorós
que empenyerà, sense remei, l’Arinsal
en braços de la Màrcia. Però el
pla no surt bé perquè l’Arinsal és
massa petit i no està gens interessat
en els plaers de la carn, a pesar de tota la
capacitat de seducció de la Màrcia. |
L’Adrià llavors trama que la Numància
i l’Arinsal s’escapin, per així poder
abatre’ls en la fugida i matar l’Arinsal. La
Drusil·la, la seva àvia, ho troba un pla excel·lent,
digne d’ella mateixa. Així és com planegen
acuradament la fuga de l’esclava i el seu fill. Però en
l’últim moment, el pla es torça i la
Numància i l’Arinsal aconsegueixen salvar la
vida.
En el sumptuós banquet del mestre de gladiadors, l’Agripa,
el Pompeu descobreix que els comensals mengen un aliment
més que sospitós: els diuen que és carn
de cavall, per enfortir els gladiadors, però tot indica
que és una carn menys confessable. El Pompeu, indignat,
s’encararà a l’Agripa i aconseguirà desemmascarar
l’aberració de l’Agripa als ulls del cèsar.
Així és com es descobreix que la carn servida
per l’Agripa és indigna d’un romà i
molt més pròpia dels salvatges de terres remotes.
Roma no pot acceptar els costums bàrbars, que només
envileixen els seus ciutadans.
Per la seva banda, el Vespasià ordeix un pla secret
per evitar quedar en ridícul la nit de noces: el jove
Marc el substituirà en la nit fatídica. La
Màrcia, assabentada, s’hi avé de gust. És
un engany a tres, en què tothom enganya tothom i se’n
senten satisfets, menys el pobre Marc, que pateix, esporuguit,
davant d’un pla massa complex per al seu pobre intel·lecte.
Però un soldat romà ha de demostrar la seva
valentia tant en la guerra com en l’amor. |
|
Episodi
7
Vetes i fills
La decisió del
Pompeu d’afillar-se l’Arinsal no
agrada a ningú: ni a la seva dona, la
Clàudia, ni a la família dels Escipions,
ni, a la que menys, la seva filla petita Júlia.
Veuen en l’Arinsal un competidor que els
robarà l’estima i els diners del
Pompeu. És per aquesta raó que
la Calpúrnia i la Drusil·la decideixen
matar l’Arinsal secretament. Però després
de diverses temptatives fracassades, el Pompeu
s’assabenta d’aquests propòsits
criminals i ho aconsegueix impedir. |
L’afillament de l’Arinsal tampoc no agrada gens
al Mandoni, que tem que el seu fill Arinsal es converteixi
en un romà. L’única que ho veu bé és
la Numància, la mare de l’Arinsal, perquè vol
el millor per al seu fill.
L’Arinsal ha de conviure amb els amos i no es troba gens
a gust entre els costums romans. Ell s’estimaria més
continuar vivint amb els esclaus, que són els seus,
i no haver d’aguantar els recels i els desdenys dels
Escipions.
La Clàudia i el Pompeu recuperen el temps perdut i es
converteixen, una altra vegada, en marit i muller. Viuen una
segona lluna de mel, però els intents de la Clàudia
de quedar-se embarassada no donen fruit. Però la Clàudia
s’adona que no pot estimar cap altre home que el seu
marit, Pompeu. És per això que un fill mascle és
tan important per a ella.
Per la seva banda, el cèsar, tip dels rumors sobre el
caràcter diabòlic i terrible dels ibers, que
tothom tem, decideix obrir un iber en canal davant del poble
de Tàrraco per demostrar a tothom que són homes
com els altres. Per això mana que portin un iber davant
seu, per sacrificar-lo. L’agraciat és el Caro,
un esclau iber dels Escipions. Però el cèsar
no ho tindrà gens senzill, perquè la intervenció de
l’Arinsal en l’últim moment aconseguirà salvar
el seu amic Caro.
El Vespasià es recupera a poc a poc i arriba el dia
de consumar el matrimoni amb la jove esposa Màrcia.
Però tant Màrcia com ell mateix no ho tenen gens
clar: la Màrcia el considera massa gran per ella i el
Vespasià té por de no estar a l’alçada,
mai més ben dit.
|
|
Episodi
6
A bodes em convides
El Vespasià i
l’Antoni proposen al Mandoni que sigui
gladiador, perquè calculen que els farà guanyar
una fortuna. El Mandoni, contra l’opinió de
la Numància, accepta, perquè planeja
secretament una revolta d’esclaus, de l’estil
de l’Espàrtac, i recuperar la llibertat
per fugir a les muntanyes. El dia del casament
del Vespasià amb la Màrcia s’acosta,
però un atac agut del Vespasià precipita
els esdeveniments. Entre l’esclau Bescaran,
que és barber, |
i el Pompeu, extreuen
la pedra del ronyó al Vespasià en una operació quirúrgica
a vida o mort.
La Drusil·la decideix que el casament no pot esperar més i se celebra
amb el nuvi, el Vespasià, prostrat al llit, després de l’operació,
a les portes de la mort. La Màrcia accedeix a casar-se perquè està convençuda
que el Vespasià es morirà l’endemà mateix i serà la
viuda més rica de Tàrraco. Però el Vespasia, contra tots
els pronòstics, no mor.
Durant l’operació, el Pompeu descobreix les aptituds com a futur
metge del petit esclau Arinsal i sent el desig d’afillar-se’l per
ensenyar-li els secrets de la ciència d’Hipòcrates. Però la
proposta desagrada a la Clàudia, la seva dona, perquè considera
l’afillament de l’Arinsal com un lligam més estret entre el
Pompeu i la Numància. La Clàudia s’adona que només
tenint un fill mascle amb el Pompeu aconseguirà retenir-lo al seu costat. |
|
Episodi
5
A vida o mort
El cèsar
i el general Vespasià decideixen enviar
Mandoni a galeres, com a càstig per l'intent
d'assassinat del general. Anar a galeres representava
per un esclau una mort lenta i dolorosa. Numància
no tornarà a veure mai més Mandoni.
Desesperada, l'esclava Numància demana
a Pompeu el perdó pel seu 'germà'
Mandoni (perquè Numància amaga
a tothom que Mandoni és
el seu marit). |
A canvi, l'esclava promet que s’entregarà a Pompeu de bon
grat, sense haver de forçar-la. Pompeu s'hi avé, perquè el
seu desig cap a l'esclava creix dia a dia.
Mentrestant, Arinsal, el fill de Mandoni i Numància, ordeix un
pla secret: deixar anar una serp verinosa a la cambra de Vespasià.
Però Vespasià sorprèn tothom amb una proposta: si
Mandoni vol salvar la vida i evitar anar a galeres, haurà de lluitar
contra el més temible dels gladiadors, Ursus d'Ilerda. Serà un
combat a vida o mort. Quan el dia del combat s'acosta, les apostes es
multipliquen, la majoria a favor d'Ursus.
Antoni i Calpúrnia descobreixen que el seu fill Marc és
verge i decideixen posar-hi remei. Per això el condueixen a un
bordell de Tàrraco, la casa de Lídia Lapodaka, una bellíssima
prostituta grega. L'experiència trastorna el pobre Marc, que perd
el nord per Lídia, cosa que provoca la gelosia de Màrcia,
perquè se sent desplaçada.
El dia del combat, Mandoni i Ursus es coneixen i saben que tots dos
són ibers, del mateix poblat, amics i germans de sang. L'un haurà de
matar l'altre, sense que cap dels dos ho vulgui.
Però no tenen escapatòria.
|
|
Episodi
4
El banquet
El general
Vespasià torna
per sorpresa a Tàrraco d'una campanya
contra els àsturs i la famíliaEscipió decideix
rebre'l amb un gran banquet. Vespasià està promès
amb Màrcia i aquestmatrimoni interessa
molt Drusil·la, perquè hi veu
una ocasió única per aconseguir
poder i bons negocis. Quan la Màrcia
veu Vespasià, s'horroritza, perquè el
troba massa gran per ella. |
A partir d'aquest moment, Màrcia
decideix que ha d'impedir que es casin i l'única manera que se
li acudeix és perdre la virginitat amb Marc, el seu cosí.
Però Marc, que també és verge, no ho veu gens clar.
Un eclipsi anuncia grans desgràcies i Júlia, la vident
de la família Escipió, anuncia que algú morirà durant
el banquet. L'esclau Mandoni reconeix Vespasià com l'home que
va matar el seu pare, el cabdill iber Arioske, i decideix venjar-lo:
planeja matar Vespasià durant el banquet.
Per la seva banda, Vespasià amaga un secret que només coneix
Pompeu, i és que té una pedra al ronyó que no el
deixa viure. L'arribada del cèsar al banquet encara ho complicarà tot
més.
|
|
Episodi
3
El somni d'una
nit
El
Mandoni, el líder dels esclaus, vol fugir.
El seu fill Arinsal li proposa com: adormiran
tots els membres de la família romana
i aprofitaran per anar-se’n a les muntanyes.
Pompeu ha localitzat al bordell de la Lídia
la antiga amant del cèsar i mira de treure-la
de la brutícia i bogeria per curar l’ànim
de l'emperador. L’entrada sobtada d'aquesta
dona a la casa dispara la gelosia de la Clàudia.. |
|
|
|
Episodi
2
Esclaus i senyors
El
lot d'esclaus ibers que ha comprat Pompeu sembla
una representació de la misèria
huma-na. Al pati central de la casa comença
la labor de rentar-los, tallar-los els cabells,
les ungles. Poc a poc van apareixent uns sers
humans que criden l'atenció de la família;
especialment Numància, que deixa embadalits
els homes del clan d’Escipió. Mentrestant,
el cèsar te problemes d'impotència
i Pompeu necessita l'ajuda de la seva terrible
sogra per trobar-hi el remei. |
|
|
|
Episodi 1
Què em passa, doctor? Any 28 aC, Tàrraco, Hispània. El cèsar August s'ha instal·lat a la Península Ibèrica per seguirde la vora les conquestes dels últims reductes ibers. Pompeu, el seu metge, en companyia detota la família, s'ha de traslladar de Roma a Tàrraco per ocupar-se de la salut de l'emperador.En la travessa, el vaixell que portava estris i esclaus desapareix. La família es veu obligada atornar a començar. Quan s’estan traslladant, són atacats per uns rebels. | | | | | |