14:08 hs - 05 Jun, 2009
  Simulacre europeu  
 
EDITORIAL
·Simulacre europeu

  A. desig de poder   Àfrica de l'oest sota tensió   Agenda   Alemanya   Algèria   Ambigüitats geostratègiques   Amèrica   Amèrica llatina   Amèriques   Ampliació   Antisemitisme   Armament nuclear   Art   Artistes isrealians   Àsia   Sense-terra, a àsia també   Àsia central   Després dels atemptats a madrid   B. representativitat, diàleg, militància   Balcans   Bèlgica   Blues i jazz   Bolívia   Bons quaderns   Brasil   Burkina faso   Burkina faso   C. a l'ombra de la lluita antiterrorista   Canadà   Cancun   Caraïbes   Cimera de ginebra   Cinema   Cisjordània   Xoc de les civilitzacions   Colòmbia   Commemoracions   Comunicació   Sobre el projecte de constitució   Constitució europea   Corea del sud   Cotr. productivisme   Cuba   Cultura   La cultura i els diners   Cultura i mitjans   D. parís i kigali trenquen relacions   Darfur   Darrera el vel   Darrera el vel 2   D'abu graib al tsunami   El decreixement a debat   Dels estats units a la unió europea   Democràcia   Renovació de la democràcia participativa   Derrida i el "diplo"   Descolonització, encara   Desenvolupament durable   Destinacions no recomanades   Deu anys després del genocidi   Dien bien phu, 1954   Remuneracions obscenes i diner boig   Dones   Dossier   Dossier: ee uu, progrés i decepcions   Drets humans   E. dossier: cap a on va europa?   Ecologia   Economia   Edició   Editorial   Educació   Eleccions   Elits   Els llibres del mes   Els estralls d'una guerra arbitrària   En el caos de la postguerra   Energia   En l'engranatge de la guerra   Espionatge econòmic   Estats brètols   Estats units   Estratègies de conquesta espiritual   Europa   Exèrcits privats, guerres estatals   Exilis   Explotació de gènere   Extret   F. el projecte avortat de john m. keynes   Fàbrica de violència   Falsa llibertat   Fast-food   Filipines   Finances   Fòrum social europeu   Fòrum social mundial   Fotografia de premsa   França   Françàfrica   Fronteres   G. esnobisme i apartheith residencial   Geòrgia, armènia, azerbaïdjan   Desaparició d'un gran intel.lectual   Grècia   Guantànamo   Guerra contra els pobres   Guerra d´iraq   Guerra i terrorisme   H. rere el brasil, veneçuela i nicaragua   Haití   Història   Desafiaments de la història   Una nova visió de la història mundial   Home modificat per l'economia de mercat   I també   I. records d'un escriptor   Idees   Les ideologies fetes ciències?   Ii guerra mundial   Immigració   Imperialisme   Imperialisme i cultura   Inèdit   Inseguretat total   Internet, informació, consum   Investigació   Iran   Iraq   Israel   Itàlia   Iugoslàvia   J. del líban a la península aràbiga   Jubilacions   Julio cortàzar   K. el somni d'una informació igualitària   Kenya   L'america del nord   L'escola republicana enterrada   L. pel futur de la diversitat cultural   La marxa   3. la ucraïna de les dues cares   La xina   Líban   Al voltant de la mort del líder palestí   Literatura   Literatura de combat   Llengües per resistir   Lluites   M. lletres de la catalunya nord   Medicaments genèrics   Medicaments   Memòria i imaginari   Mercenaris   Mesures innovadores   Mèxic   Miserabilisme, populisme   Mitjans   Mobilització internacional   Món   Món àrab  

Le Monde Diplomatique

Edicions Internacionals


Edició en Català

Editors
Josep Parramon
Josep Guirao

Directora
Eva Tauler



 

 

 

 



mondiplo.tv
Televisió a internet

Les veus de la resistència




Publicitat








Veure-les totes


Realitat a la recerca de ficcions
XOC DE LES CIVILITZACIONS
‘Xoc de civilitzacions’

Per Jean-Christophe Rufin*
Article traduït per Rut Jou

Descriure el que és o escriure el que vindrà? Acariciar la superfície dels esdeveniments, traçar-ne una cartografia de l’escorça o, al contrari, trencar la closca, extreure’n el nucli, la llavor dels temps futurs? Un dilema antic que oposa el treball dels polítics i el, més confús però d’una incomparable fecunditat, de tots els —novel·listes, cineastes, autors de dibuixos animats— que tenen l’audàcia d’atrevir-se amb els temps futurs.

Si ens atenim al mètode, és evident que només els observadors científics de política i d’Història poden pretendre el rigor i, en conseqüència, la credibilitat. D’altra banda, de quina pompa i quina altivesa es rodeja la ciència política oficial, prompta a retornar qualsevol que usi la seva imaginació a les tenebres del periodisme (petit insult) o a la literatura (l’últim ultratge). Els nostres professors, concelebrants i cooptats, disserten doctament sobre el que passa.

No obstant això, no senten que en dissecar d’aquesta manera el cos palpitant d’allò real, el maten. Els trossos refredats que ens serveixen de carns i no carn, privades d’aquesta incomparable qualitat de la vida que és el moviment, la metamorfosi, l’evolució. En el diari d’actualitat, aquesta falta passa desapercebuda. Però sobrevé a una ruptura important (l’esfondrament del comunisme soviètic, les primeres canonades a Dubrovnik, és a dir a les terres d’Europa, els atemptats de l’11 de setembre...) i la ciència política apareix en la seva nuesa. Pitjor, es comprèn que les seves veritats presumptament basades en la lògica i la raó són mentides o il·lusions.

Alexandre Soljenitsyn, al seu Discours de Stockholm (1), explicava que havia viscut en un món regit per la raó i la ciència on, tot i així, tots els discursos eren falsos. La veritat era la forma habitual de la mentida. I justificava així l’elecció que havia fet la novel·la. La ficció que es reivindica clarament com a mentida és, al contrari, una de les formes de la veritat. Aquesta veritat no es reconeix per la seva forma sinó per un “so” que l’orella humana pot distingir. Una novel·la “sona” just —o no— i porta a una comprensió més alta de la profunditat de les situacions i els actors.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir

Per ordre
XOC DE LES CIVILITZACIONS
Tom Clancy
Article traduït per Rut Jou

Un Boeing 747 explota al Capitoli, provocant la mort del president, els membres del Senat i del Tribunal Suprem. Aquesta era la declaració de guerra d’un dictador islamista al “Gran Satanàs” americà. Ideològicament portador d’una visió americana de la geopolítica, la novel·la de Tom Clancy, una anticipació planetària, es va publicar el 1996, cinc anys abans de l’11 de setembre.

Curiosament, la cua del 747 estava intacta —o com a mínim el seu pla de deriva—, com una fletxa plantada al flanc d’un animal mort [...]. L’ala sud del Capitoli estava devastada. Encara es veien les escales, però les columnes i el sostre havien desaparegut i la Cambra dels Representants només era un cràter rodejat d’un piló de pedres ennegrides pel sutge [...].

El subdirector adjunt (de l’FBI), Daniel E. Murry, va ser el setzè a arribar, sense corbata i vestit d’esport. L’oficial superior de permanència era el seu vell amic, l’inspector Pat O’Day [...].



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


Al temps del terrorisme anarquista
XOC DE LES CIVILITZACIONS
‘Xoc de civilitzacions’

Per Rik Coolsaet*
Article traduït per Rut Jou

El terrorisme, tan vell com la humanitat, pertany a tots els temps, tots els continents i totes les confessions. Seria això el que explica l’obsessió per la seguretat de què som testimonis actualment, davant un enemic invisible i tentacular que imaginem darrere de qualsevol atemptat per tot el món? Les masmorres de la Història tanquen períodes on el terrorisme i l’angoixa es confonien en situacions semblants en molts punts de la nostra època.

El 24 de juny del 1894, un immigrant italià anarquista, Caseria, abatia el president francès Sadi Carnot. Aquesta atemptat va marcar l’apogeu d’una sèrie perpetrada, a França, pels anarquistes. La comunitat internacional sencera se sentí amenaçada, ja que França no era l’única víctima dels atemptats.

El 1881, durant un congrés revolucionari internacional celebrat a Londres, el príncep P’otr Kropotkin (1) havia advocat a favor de l’acció violenta, una propaganda pel fet. Uns anys abans s’havien perpetrat els primers atemptats de gran valor simbòlic: contra Guillem I d’Alemanya, contra el rei d’Espanya i contra el rei d’Itàlia.

Però els anys 1890 van constituir una veritable dècada de la bomba: es van succeir els atemptats amb dinamita —tot un invent nou — contra els reis, presidents i ministres. Altres van apuntar edificis oficials. A França, van despuntar el 1892. El cèlebre terrorista francès Ravachol (2), heroi de llegendes i cançons populars, va esdevenir el símbol, segons la historiadora Barbara Tuchman, de “la inspiració de l’odi i la resistència (3)”. Molts intel·lectuals i plançons de bona família van flirtejar amb la violència.

La simultaneïtat dels atemptats en molts països va donar la impressió que una poderosa Internacional Negra estava en marxa. A Rússia, un important punt d’agitació, l’atemptat del 1881 contra el tsar Alexandre I i altres accions de la Narodnaya Volya (‘Voluntat del Poble’), van servir de font d’inspiració per als anarquistes de tot Europa. Els Estats Units no es van escapar de la violència terrorista: en una atmosfera social tensa, el president William McKinley va ser assassinat per l’anarquista Léon Czolgosz el setembre del 1901. Tant per les autoritats com per l’opinió pública, era evident que Amèrica s’enfrontava al seu torn a una nova amenaça internacional.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


Al-Qaida, segell o organització?
XOC DE LES CIVILITZACIONS
‘Xoc de civilitzacions’

Per Olivier Roy*
Article traduït per Rut Jou

L’organització Al-Qaida existeix realment? La qüestió, seriosament apuntada per bons autors com Jason Burke (1), mereix ésser plantejada tenint en compte tot el que s’atribueix al grup del Sr. Ossama bin Laden des de l’11 de setembre del 2001: els atemptats de Madrid l’abril del 2004, les accions dirigides a l’Iraq pel Sr. Abu Mussab al-Zarqawi (que tenia la base a Fal·luja, però que també va ser acusat de l’atac de Madrid), els atemptats de Bali (l’octubre del 2002), de Casablanca (el maig del 2003), d’Istanbul (el novembre del 2003), i recentment els que van afectar l’Aràbia Saudita (el juny del 2004). A això s’hi afegeix l’arrest al Regne Unit i al Pakistan de presumptes responsables de la xarxa d’Al-Qaida (l’agost del 2004). Quina és la relació entre tots aquests esdeveniments?

La trajectòria de les persones implicades en els atemptats o dels intents d’atemptat permet mesurar l’esfera d’influència d’Al-Qaida, ja que la xarxa ja era història. Tot i així, cal prudència: els càrrecs retinguts contra els individus etiquetats de combatents d’Al-Qaida, internats a Guantánamo (com els quatre francesos extradits cap a París el juliol del 2004) o diferits davant els tribunals (el Sr. Mounir el-Motassadeq a Alemanya (2)), sovint han resultat molt fràgils i no s’han presentat davant els tribunals ordinaris.

Naturalment, alguns afirmen que només es coneix una part petita de l’iceberg: Al-Qaida seria una organització tentacular estructurada abans de l’11 de setembre, amb unes xarxes adormides disposades a actuar segons les instruccions del centre enviades amb missatges furtius que circulen per Internet. És creïble? Per què Al-Qaida espera per actuar? Si no és que la causa sigui una recuperació de les condicions tècniques (reclutament, obtenció de material, desviació de les mesures de seguretat), el que mostraria que l’organització està més afeblida del que vol admetre l’administració Bush.

Al-Qaida no sembla que tingui un calendari basat en una estratègia política precisa (atacar en un moment determinat pot influir en el curs dels esdeveniments), però al revés d’una visió activista i oportunista: atacar en qualsevol moment per mantenir un clima de terror i demostrar que totes les intervencions militars, de l’Afganistan a l’Iraq, són ineficaces. L’atemptat de Madrid no constitueix una excepció, tal com subratlla Lawrence Wright (3): la programació dels atacs només es relaciona per accident amb les eleccions polítiques espanyoles —i, si no hagués estat per la poca traça insígnia del govern del Sr. José Aznar, hauria pogut produir l’efecte contrari en l’opinió.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir

Del xoc de definicions
XOC DE LES CIVILITZACIONS
Per Edward W. Said*
Article traduït per Rut Jou

Qualsevol que entengui ni que sigui una mica com funcionen les cultures sap que el fet de definir una cultura, de dir el que representa als ulls dels seus membres, sempre dóna lloc a una justa major i democràtica, fins i tot en les societats no democràtiques. Cal seleccionar les autoritats canòniques, sotmetre-les regularment a la crítica, fer-les debatre, designar-les de nou o acomiadar-les. Cal precisar, discutir i tornar a discutir la idea del bé i el mal, de la pertinença o no (l’igual i el diferent) i les jerarquies de valors, i arribar o no a un acord en aquestes qüestions, segons el cas.

A més, cada cultura definia els seus enemics, el que existia més enllà del seu espai i que l’amenaçava. Per als grecs, començant per Heròdot, qualsevol que no parlés el grec era automàticament un bàrbar, un Altre que calia menysprear i combatre. En una obra recent, Le Miroir d’Hérodote (1), l’especialista en llengües clàssiques François Hartog mostra amb gran precisió com Heròdot emprèn deliberadament i minuciosament la construcció de la imatge del bàrbar Altre en el cas dels escites, i encara més dels perses.

La cultura oficial és la dels sacerdots, acadèmics i de l’Estat. Dóna una definició del patriotisme, la lleialtat, les fronteres i el que jo anomeno pertinença. És aquesta cultura oficial que parla en nom del conjunt, la que intenta expressar la voluntat general, la idea i l’ètica general, que ostenta el passat oficial, els pares i els textos fundadors, el panteó dels herois i els traïdors, i que purga aquest passat del que és estranger, diferent o indesitjable. D’aquest fet ve la definició del que es pot o no es pot dir, de les prohibicions i proscripcions necessàries per qualsevol cultura que vulgui tenir autoritat.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


La guerra dels mil anys
XOC DE LES CIVILITZACIONS
Per Alain Gresh
Article traduït per Carme Geronès / Carles Urritz

L’Iraq crema. S’hi veuen les conseqüències de la ignorància dels Estats Units quant al terreny —Fal·luja s’assembla ben poc a una ciutat de Texas, i encara menys a Marsella o a Toló, alliberades el 1944— o de l’arrogància d’una gran potència. Però anant més al fons, aquesta contrarietat és la conseqüència directa de la idea de “guerra contra el terrorisme”, llançada pel president George W. Bush l’endemà de l’11 de setembre.

Dins d’aquest marc de plantejaments, cada incident a l’Iraq s’ordena lògicament: els atacs dins del triangle sunnita només poden correspondre als nostàlgics del règim de Saddam Hussein o als terroristes internacionals vinculats a Al-Qaida; la resistència de Moqtada Al-Sadr, al resultat de la influència iraniana, un dels membres de l’Eix del Mal; tota acció armada és la prova que ells odien els valors occidentals. Tal com ho explica ingènuament un caporal dels Estats Units a l’Iraq: “Hem de matar els dolents (1)”. Però com més “dolents” maten els Estats Units, més en surten de cada immoble bombardejat, de cada poble sotmès als escorcolls sistemàtics.

També es podria entendre el drama iraquià d’una manera diferents i molt més simple. Contents d’haver-se tret del damunt una dictadura particularment odiosa i d’haver acabat amb unes sancions que, durant tretze anys, han llevat al país la seva substància, els iraquians solament aspiren a viure més bé, a viure lliures i independents. No s’ha complert ni una de les promeses de la reconstrucció, l’electricitat continua tallant-se sovint, la inseguretat perdura, la misèria s’escampa. Les tropes dels Estats Units han donat el cop de gràcia a un estat ja afeblit pels múltiples embargaments, en deixar cremar els ministeris i dissolent l’exèrcit, segons el model que havien aplicat el 1945 al... Japó. D’altra banda, els iraquians no volen viure sota el jou d’un ocupant que, segons sospiten ells, hi té tan sols interessos petroliers i estratègics. S’ha acabat l’època de la colonització. A l’Iraq, la revolta dels anys vint contra l’ocupant britànic, celebrada durant dècades, ha impregnat els records amb una marca tan indeleble com la Resistència o l’Alliberament a França.

Aquesta aspiració a la independència, els iraquians la comparteixen amb els altres pobles, i per concebre-la no cal sondejar la seva psicologia o la seva ànima, ni sotmetre l’Alcorà i l’islam a unes complexes exegesis; tampoc no cal veure en aquest país un post avançat de la croada contra el terrorisme internacional. El comportament dels iraquians és totalment racional i l’única solució, una retirada ràpida de les tropes dels Estats Units i el retorn del país a la plena sobirania.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir



EDICIÓ DE


Última edició





 

 

 

 


· Inici
· Seccions i suplements
· Per temes
· El més llegit
· Escriu-nos
· Recerca
· Recomanan's
· Enllaços

Gestió Lector
· El vostre compte
· Paraula de pas perduda
· Llista de membres
· AvantGo (PDA)
· Preguntes més freqüents
· Versió en PDF
· Sortir


  RSS



Nom d'usuari


Paraula de pas



Per imprimir els articles de les edicions lliures has d'estar registrat, és fàcil, ràpid i gratuït. Si desitges convertir-te en un altre lector de Le Monde diplomatique en llengua catalana. REGISTRA'T AQUÍ.

Problemes amb l'entrada (cookies)

 
Subscriu-te a la
versió digital de
Le Monde Diplomatique en català.

 


Entra a la botiga virtual
de DVDs.

 
Entra a la llibrería virtual de Món Diplomàtic.
 
·Pacman
·Tron
·Pong
·Breakout
·Blisterball
·SpeckInvaders
·jatris


 


Creus que el llegat del Che és vigent en ple segle XXI?

Sí, ara més que mai
Sí, però només en el context del Tercer Món
És un símbol. Tot ha canviat i cal actualitzar-lo
No. Ni abans ni ara


[ Resultat | Enquestes ]


Vots: 332
Comentaris: 1

  En aquests moments hi ha 39 convidats i 1 usuari registrat. connectats/des

Ets un/a usuari/a anònim/a. Pots registrar-te aquí



Deixem els nens fora de la bogeria humana, si us plau





Le Monde diplomatique en català RSS -    http://www.monde-diplomatique.ad/pn/html/rss.php


Món Diplomàtic SL Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 redaccio( a )monde-diplomatique.ad
Associació Món Diplomàtic Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 mon( a )monde-diplomatique.ad


COPYLEFT: Aquesta publicació és copyleft. El text es pot difondre, citar i copiar literalment, amb qualsevol suport (digital o analògic) i amb qualsevol finalitat, sempre que s'enllaci de forma clara la pàgina on va ser publicat originalment.
De totes maneres, agraim que se'ns avisi de qualsevol ús del material, gracies.
Licencia
de Creative Commons
Aquesta obra está amb una llicencia de Creative Commons.

Dipòsit legal nº: Gi-125-2003
ISSN-1695-758X