14:13 hs - 05 Jun, 2009
  Simulacre europeu  
 
EDITORIAL
·Simulacre europeu

  A. desig de poder   Àfrica de l'oest sota tensió   Agenda   Alemanya   Algèria   Ambigüitats geostratègiques   Amèrica   Amèrica llatina   Amèriques   Ampliació   Antisemitisme   Armament nuclear   Art   Artistes isrealians   Àsia   Sense-terra, a àsia també   Àsia central   Després dels atemptats a madrid   B. representativitat, diàleg, militància   Balcans   Bèlgica   Blues i jazz   Bolívia   Bons quaderns   Brasil   Burkina faso   Burkina faso   C. a l'ombra de la lluita antiterrorista   Canadà   Cancun   Caraïbes   Cimera de ginebra   Cinema   Cisjordània   Xoc de les civilitzacions   Colòmbia   Commemoracions   Comunicació   Sobre el projecte de constitució   Constitució europea   Corea del sud   Cotr. productivisme   Cuba   Cultura   La cultura i els diners   Cultura i mitjans   D. parís i kigali trenquen relacions   Darfur   Darrera el vel   Darrera el vel 2   D'abu graib al tsunami   El decreixement a debat   Dels estats units a la unió europea   Democràcia   Renovació de la democràcia participativa   Derrida i el "diplo"   Descolonització, encara   Desenvolupament durable   Destinacions no recomanades   Deu anys després del genocidi   Dien bien phu, 1954   Remuneracions obscenes i diner boig   Dones   Dossier   Dossier: ee uu, progrés i decepcions   Drets humans   E. dossier: cap a on va europa?   Ecologia   Economia   Edició   Editorial   Educació   Eleccions   Elits   Els llibres del mes   Els estralls d'una guerra arbitrària   En el caos de la postguerra   Energia   En l'engranatge de la guerra   Espionatge econòmic   Estats brètols   Estats units   Estratègies de conquesta espiritual   Europa   Exèrcits privats, guerres estatals   Exilis   Explotació de gènere   Extret   F. el projecte avortat de john m. keynes   Fàbrica de violència   Falsa llibertat   Fast-food   Filipines   Finances   Fòrum social europeu   Fòrum social mundial   Fotografia de premsa   França   Françàfrica   Fronteres   G. esnobisme i apartheith residencial   Geòrgia, armènia, azerbaïdjan   Desaparició d'un gran intel.lectual   Grècia   Guantànamo   Guerra contra els pobres   Guerra d´iraq   Guerra i terrorisme   H. rere el brasil, veneçuela i nicaragua   Haití   Història   Desafiaments de la història   Una nova visió de la història mundial   Home modificat per l'economia de mercat   I també   I. records d'un escriptor   Idees   Les ideologies fetes ciències?   Ii guerra mundial   Immigració   Imperialisme   Imperialisme i cultura   Inèdit   Inseguretat total   Internet, informació, consum   Investigació   Iran   Iraq   Israel   Itàlia   Iugoslàvia   J. del líban a la península aràbiga   Jubilacions   Julio cortàzar   K. el somni d'una informació igualitària   Kenya   L'america del nord   L'escola republicana enterrada   L. pel futur de la diversitat cultural   La marxa   3. la ucraïna de les dues cares   La xina   Líban   Al voltant de la mort del líder palestí   Literatura   Literatura de combat   Llengües per resistir   Lluites   M. lletres de la catalunya nord   Medicaments genèrics   Medicaments   Memòria i imaginari   Mercenaris   Mesures innovadores   Mèxic   Miserabilisme, populisme   Mitjans   Mobilització internacional   Món   Món àrab  

Le Monde Diplomatique

Edicions Internacionals


Edició en Català

Editors
Josep Parramon
Josep Guirao

Directora
Eva Tauler



 

 

 

 



mondiplo.tv
Televisió a internet

Les veus de la resistència




Publicitat








Veure-les totes


L’obesitat al final del menjar
FAST-FOOD
El que amaga McDonald’s

A la Gran Bretanya, un país especialment afectat per l’obesitat, McDonald’s és el tercer anunciant (en volum) de televisió i ràdio, el cinquè era... una altra societat de menjar ràpid, Kentucky Fried Chicken. A França, on el nombre d’adults obesos s’ha doblat en quinze anys, on el nombre de nens amb excés de pes s’ha multiplicat per cinc, i on el de nens que pateixen obesitat severa s’ha decuplicat, McDonald’s s’anuncia en pàgines publicitàries completes en els diaris principals.

Per Philippe Froguel i Catherine Smadja*
Article traduït per Rut Jou

Per respondre les acusacions plantejades a Super Size Me, una pel·lícula produïda i realitzada per Morgan Spurlock, segons la qual el consum regular de les proporcions gegants proposades per McDonald’s era nociu per a la salut física i mental, la societat far del menjar ràpid i simple es va llançar en una gran operació de comunicació: convèncer l’opinió i els decisors polítics que no estava en absolut relacionada amb l’abast de l’epidèmia mundial (un miler de milions de persones en excés de pes, entre ells tres-cents milions d’obesos el 2004 (1), comparat amb els vuit-cents quaranta-dos milions de persones amb desnutrició), al contrari, que fa molt —i des de fa molt de temps— per combatre-la. Amb els seus espots, presumeix de les seves pseudoiniciatives “per acompanyar els canvis de preocupacions alimentàries dels francesos”, eufemisme tipus de la indústria agroalimentària que nega fins a l’evidència el terme obesitat.

En els cartells publicitaris i en un llarg inventari a la Prevert, McDonald’s detalla les seves innovacions dietètiques des del 1987, sobretot els iogurts per beure i més recentment, les amanides anomenades plus —com si el consum de fruites, verdures i lactis fos un element essencial de la cultura McDonald’s. A la Gran Bretanya van florir l’estiu passat cartells publicitaris que presumien del “podòmetre gratuït (2)” ofert amb els seus menjars —instrument que no acusa la nocivitat dels productes venuts, però els dóna per poc preu una imatge esportiva.

La firma omet recordar que, malgrat totes aquestes iniciatives lloables, el creixement del nombre d’obesos ha estat paral·lel a l’augment de la xifra de negocis de restauració ràpida. En resum, que els establiments de menjar ràpid no han contribuït a millorar l’estat nutricional de la població humana. Totes aquestes empreses que produeixen menjar i aliments convenients, preparats i fàcils de consumir, només responen amb complaença al desig de guanyar temps de molts dels nostres contemporanis.

Contràriament al que McDonald’s voldria fer creure, l’essencial del seu èxit no són els iogurts i altres “fruites per menjar”. El que vol esmorzar iogurt o fruita fresca no va a comprar-lo a McDo! Aquests consumidors als quals alguns apel·len en derisió —i als quals gairebé es perdona haver usat l’anglès— la slow food (‘menjar sense presses’), no interessen a la restauració ràpida. Fan realment negoci amb el menú “Best of Big Mac”, i aquest és el producte que vol protegir a qualsevol preu.



[Llegir més]  Comentaris Enviar a un amic  Versió per a imprimir


EDICIÓ DE


Última edició





 

 

 

 


· Inici
· Seccions i suplements
· Per temes
· El més llegit
· Escriu-nos
· Recerca
· Recomanan's
· Enllaços

Gestió Lector
· El vostre compte
· Paraula de pas perduda
· Llista de membres
· AvantGo (PDA)
· Preguntes més freqüents
· Versió en PDF
· Sortir


  RSS



Nom d'usuari


Paraula de pas



Per imprimir els articles de les edicions lliures has d'estar registrat, és fàcil, ràpid i gratuït. Si desitges convertir-te en un altre lector de Le Monde diplomatique en llengua catalana. REGISTRA'T AQUÍ.

Problemes amb l'entrada (cookies)

 
Subscriu-te a la
versió digital de
Le Monde Diplomatique en català.

 


Entra a la botiga virtual
de DVDs.

 
Entra a la llibrería virtual de Món Diplomàtic.
 
·Pacman
·Tron
·Pong
·Breakout
·Blisterball
·SpeckInvaders
·jatris


 


Creus que el llegat del Che és vigent en ple segle XXI?

Sí, ara més que mai
Sí, però només en el context del Tercer Món
És un símbol. Tot ha canviat i cal actualitzar-lo
No. Ni abans ni ara


[ Resultat | Enquestes ]


Vots: 332
Comentaris: 1

  En aquests moments hi ha 49 convidats i 1 usuari registrat. connectats/des

Ets un/a usuari/a anònim/a. Pots registrar-te aquí



Deixem els nens fora de la bogeria humana, si us plau





Le Monde diplomatique en català RSS -    http://www.monde-diplomatique.ad/pn/html/rss.php


Món Diplomàtic SL Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 redaccio( a )monde-diplomatique.ad
Associació Món Diplomàtic Carrer Ciutadans, 15, pral. 17004 Girona Telèfon 902 330 344 mon( a )monde-diplomatique.ad


COPYLEFT: Aquesta publicació és copyleft. El text es pot difondre, citar i copiar literalment, amb qualsevol suport (digital o analògic) i amb qualsevol finalitat, sempre que s'enllaci de forma clara la pàgina on va ser publicat originalment.
De totes maneres, agraim que se'ns avisi de qualsevol ús del material, gracies.
Licencia
de Creative Commons
Aquesta obra está amb una llicencia de Creative Commons.

Dipòsit legal nº: Gi-125-2003
ISSN-1695-758X