Notícia

Fotossalvadormila_0reduidaweb
Fletxa_component
01/06/2009
Salvador Milà diu a Terrassa que és necessària una Europa líder en la lluita contra el canvi climàtic

El diputat d’Iniciativa per Catalunya Verds-Esquerra Unida i Alternativa al Parlament de Catalunya i exconseller de Medi Ambient, Salvador Milà, ha exposat les propostes de la coalició per una Europa que lideri la lluita contra el canvi climàtic. La formació es defineix com l’únic partit que aposta decididament per les energies renovables per canviar el model econòmic actual. A més, l’únic sector econòmic que ens pot treure de la crisi, és, segons Milà, el de les energies renovables: “Quan nosaltres diem que el sector de les energies renovables i, en general, tot el que és la transformació ecològica de l’economia és l’eix central, l’únic, (o un dels pocs, juntament l’Europa social) que ens pot permetre sortir de la crisi, estem dient l’eix central del que han de ser les alternatives polítiques i econòmiques en el futur a Europa. I això en el nostre país no està assumit més enllà de la literatura.”

Al 2006, el sector donava feina a 250 mil persones i tenia un volum de negoci de 15 mil milions d'euros. Un veritable compromís amb la revolució energètica comportaria la creació de 5 milions de llocs de treball. Si la Unió Europea, s'ha caracteritzat històricament pels tractats energètics (del carbó i de l'acer i també de l'energia atòmica), ara, Iniciativa proposa la creació d'una Comunitat Europea de les Energies Renovables per aconseguir, a llarg termini, obtenir la totalitat de l'energia a partir de fons renovables.

L'acte ha anat presidit per Manel Pérez, portaveu del Grup Municipal d'ICV-EUiA a Terrassa, que ha començat el seu parlament amb un missatge clar: "No podem créixer amb la lògica i el model econòmic depredador i malgastador de recursos actual". Segons Pérez, el futur de l'economia està en la lluita per frenar el canvi climàtic, l'eficiència energètica i l'impuls de les energies renovables. "Espanya tindrà una oportunitat al 2010 [Espanya presidirà la Unió Europea] per convertir-se en el país que plantegi aquest debat i lideri el canvi de model econòmic, que donés passes perquè aquesta Comunitat Europea de les Energies Renovables comenci a ser una realitat.", ha dit Pérez.

Assolir la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle del 40% l'any 2025, el tancament gradual de les centrals nuclears i permetre que els Fons FEDER es pugin destinar a reduir la despesa energètica de les llars, creant així llocs de treball qualificats a la construcció, són algunes de les fórmules proposades.

ICV-EUiA insisteix en marcar una data de tancament de les centrals nuclears i en fomentar la rehabilitació sostenible dels habitatges per plantejar un nou model econòmic sostenible i verd. En aquest últim cas, Salvador Milà creu que la sortida per al sector de la construcció és la professionalització en eficiència i estalvi energètic d'habitatges. Un fet que, ha puntualitzat Milà, "suposa un 30% d'estalvi en els despeses familiars". Per aquest motiu, des de Iniciativa han llançat un missatge a la Unió Europea, demanant que els pròxims fons FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional) vagin destinats a la rehabilitació i l'aïllament tèrmic d'habitatges.

 Aposta per les infraestructures ferroviàries

El futur de les infraestructures comunitàries és ferroviari, avisen, i l'Estat ha de fer els deures. Milà diu que si es parla d'eficiència, estalvi i competitivitat, s'han de prioritzar els trens. I és que el cost de transportar una tona en camió és tres vegades més car que per ferrocarril.

"S'ha acabat l'època de les autopistes i les autovies", així de contundent ha declarat el diputat al Parlament de Catalunya. Salvador Milà ha dit que Europa i Espanya han d'apostar per les infraestructures ferroviàries per al transport de mercaderies, un missatge que des del partit porten molts anys impulsant. I mostrant un mapa del sistema ferroviari a Europa, Milà ha denunciat que Espanya es trobi a la cua d'Europa en matèria ferroviària.

Tanmateix, Milà s'ha mostrat satisfet amb que convergència defensi la idea del corredor pel mediterrani, tot i que ha dit que cal vigilar amb una "doble política". És a dir, segons Milà el que no poden fer els convergents és cridar a la sostenibilitat i després fomentar el vehicle privat i la demanda de noves autopistes i autovies,  ja que "d'aquesta manera perden tota la credibilitat".

 

DG 26/07/2009 | 13:22
Fons_fixed_publications
182
  • Mesveure
  • Fons_fixed_articles