Informació d'aquest blog

Aquest blog vol ser una eina al servei de la Història dels Cossos de Bombers Catalans, des de la seva creació fins l'actualitat.
Per trobar una informació només cal buscar-la a la dreta de la pàgina, en l'apartat "Classificació de recerca".
Aquest apartat està classificat per temàtiques, com cascos, escuts, fotografies (classificades per èpoques), sinistres, vehicles, etc... A continuació hi ha un llistat relatiu a les poblacions.
Per veure els darrers 5 articles o novetats que s'han penjat en el blog, només cal clicar en "darreres 5 novetats".
També trobareu una extensa bibliografia sobre els cossos de bombers catalans, així com les revistes que s'han publicat, en la barra de la dreta.
Si vols col·laborar amb aquest bloc o tens qualsevol suggeriment o cerques informació, escriu a: historiesdebombers@gmail.com

L'Apagafocs, número 3

L’APAGAFOCS és una revista virtual i electrònica en format .pdf,que té com a principal finalitat estudiar i divulgar la història dels bombers catalans en qualsevol de les seves èpoques.

Sumari número 3, juliol 2009:
Editorial....2
En el record....3
Bombers de Catalunya: història i present....4
Congrés Nacional de Bombers....8
Parches de fuego: col·leccionisme d'escuts....10
Es crema el suro!....12
Hemeroteca històrica: Los bomberos habían advertido del riesgo de
catástrofe. La Vanguardia (1/02/1994)....15
!Alarma¡....16
Barcelona: tres dies sagnants de 1938....17
Ha estat notícia....19
Imatges: Tàrrega 1885 i Rubí finals segle XIX....25
Imatges: Lleida 1944 i Manresa anys ’50 segle XX....26

Per demanar-la: historiesdebombers@gmail.com

Casc dels Bombers de la Generalitat anys 80 i 90 del segle XX

Atubombomba Ford dels Bombers de Terrassa

bombers Terrassencs amb l'autobomba Ford 8cilindres l'any 1954

Bombers de Terrassa 1957

La plantilla del Cos de Bombers de Terrassa l'any 1957

Bombers de Terrassa 1879-2005

L’any 1879 es va fundar el Cos Municipal de Bombers de Terrassa. El primer període va ser molt complicat per la indisciplina i la precarietat del material d’extinció, malgrat l’entusiasme dels bombers. Isidre Abelló, industrial i regidor, va adquirir a finals de 1878 dues bombes d’aigua per apagar incendis. Van quedar dipositades, una a l’Ajuntament i l’altra en un taller de la seva propietat. Al cap d’uns mesos, com que Abelló no va poder fer front al deute de les bombes, va donar-les al Consistori perquè se’n fes càrrec del pagament i del seu manteniment. Així, el 18 de setembre de 1879 l’Ajuntament va aprovar la donació de les bombes, se’n va fer càrrec, i a més va crear un cos de bombers i el va dotar de reglament. Naixia el Cos de Bombers de Terrassa. A l’antic Hospital (l’actual Mercat de la Independència) i al carrer de Sant Josep es van situar dues casernes. Per formar part del cos de bombers calia ser jove i robust i ser paleta, fuster, manyà, etc. La tasca d’un bomber era voluntària ja que a més de servir en el Cos, treballava en el seu ofici. A part d’un sou, també es rebien premis per retens i per arribar dels primers a un incendi. A causa de les insubordinacions i del mal estat del material d’extinció, el Cos va patir una sèrie de dissolucions i reorganitzacions fins que l’arquitecte municipal Lluís Muncunill va posar-hi l’ordre definitiu l’any 1899. Els incendis de Cal Canela (1885), Vapor Terrassense (1890) i el Vapor Gran (1903) van ser alguns dels sinistres més destacats d’aquell primer període i Pere Noguera va ser el cap de Parc fins l’any 1909.

La compra de nou material i dels primers vehicles autobombes van suposar un canvi molt important. Aquell període va estar caracteritzar per les reorganitzacions, la demanda d’un nou reglament i també pels episodis polítics i la Guerra Civil. Amb l’arribada del segle XX es van produir noves reorganitzacions i es va renovar el material. L’any 1905 les dues casernes es van unificar en una de sola, i es va situar en els baixos del nou (i actual) edifici de l’Ajuntament. Posteriorment les dependències dels bombers van patir un nou canvi i es van traslladar a l’interior de l’Ajuntament. A principis dels anys vint, es van comprar diverses bombes de vapor i dos vehicles Renault, l’any 1925, que suposaran un avenç molt considerable en quan a rapidesa i efectivitat. Anteriorment, però, els membres del Cos havien viscut moments de tensió pel passotisme municipal, tot i que a mitjans anys vint, es va aprovar un nou reglament i es van millorar els sistemes estratègics per combatre el foc i el material d’extinció. Igualment es van produir els primers contactes amb bombers d’altres ciutats per crear associacions per a la protecció mútua. Els anys 30 van estar marcats pels esdeveniments polítics i a partir de 1936 per la Guerra Civil. Alguns bombers van marxar al front i d’altres a Madrid a col•laborar amb els bombers d’aquella ciutat. La riuada de 1913, els incendis de Cal Matarí (1917 i 1928), del Vapor Marcet (1920) i del Vapor Galí (1926) i la crema del Sant Esperit (1936), així com els focs forestals, van ser alguns dels sinistres més destacats d’aquella època. Isidre Noguera (1909), Andreu Figueres (1916) i Pedro Sánchez (1921) van ser els caps de Parc.

Malgrat la postguerra i els nous temps el Cos de bombers havia de prosseguir. Es van comprar dos nous vehicles i més material. Dos esdeveniments van marcar la nova època: l’any 1952 es va inaugurar el Parc del carrer Gaudí i deu anys més tard, el 25 de setembre de 1962, la riuada. Tot i la dictadura els Bombers no van patir una modificació important en la seva pròpia evolució. Malgrat la precarietat i la dificultat dels anys ’40 es van comprar dos nous vehicles Ford i molt més material. Una de les necessitats més importants era la disposar un nou Parc amb les millors instal•lacions. Per això es va construir un nou Parc al carrer Gaudí que va ser inaugurat per la Festa Major de 1952. L’any següent es va jubilar el sotscap Pedro Sánchez, amb 43 anys d’antiguitat com a bomber, dels quals 30 com a Cap de Parc i Alfons Tarrida va esdevenir el nou sotscap. També va augmentar la plantilla del Cos i es va iniciar l’agermanament amb els bombers d’Olot. El 25 de setembre de 1962 Terrassa va patir una riuada que va fer més de 350 morts, uns 300 ferits i més de 700 cases destruïdes totalment. Els bombers van estar treballant durant dies i dies. L’any següent, per Festa Major, el Cos de Bombers va ser el confiat de portar el penó de la ciutat com homenatge a les seves tasques de salvament i ajut per les riuades. En aquell període, les sortides es van incrementar, sobretot degut a l’augment del nombre d’incendis forestals. Els sinistres més importants, van ser l’incendi del Vapor Sala i Badrinas (1942), els repetits incendis a Torredemer (3) i Vapor Matarí (5), el de la fàbrica de teixits Luis Ballbé y Cia (1962) i l’accident d’un autocar al Coll d’Estenalles que va causar 7 morts (1962).

L’any 1958 la Diputació Provincial de Barcelona va aprovar la creació del Servei Provincial d’Extinció d’Incendis (SPEI). Els bombers de Terrassa es van integrar-hi a principis de 1965. Això va suposar deixar de ser un cos municipal i passar a dependre de la Diputació. Quan es va decidir unificar tots els cossos de bombers de la província de Barcelona, l’any 1958 i fins la seva integració, el procés d’absorció i el canvi d'administració dels bombers terrassencs va ser difícil i les gestions van durar molt de temps. Alguns bombers, però no van acceptar ser traspassats i van deixar la seva feina en el Cos. En el mes de febrer de 1965 els Bombers de Terrassa es va integrar en el Servei Provincial d’Extinció d’Incendis. Amb la Diputació es va disposar de nous camions Pegaso i molt més material i van començar les primeres sortides fora de la ciutat, per recolzar altres parcs. L’any 1968 es va reorganitzar els bombers voluntaris, després de crear-se l’any 1962. El 12 d’agost de 1974 va morir, l’auxiliar forestal Antonio José Ramos en un foc forestal a Castellbisbal, sent el primer bomber mort en acte de servei. Serveis destacats com a bombers de la Diputació, a part de l’increment dels accidents de circulació i els focs forestals va ser l’incendi de la fàbrica de filatures d'Antoni Freixa (1967) i Tintesa (1969) i el descarrilament d’un tren de combustible a Olesa de Montserrat (1976). A partir de l’any 1975 arran de la crisi del tèxtil, van augmentar considerablement els incendis en les fàbriques i gairebé totes les fàbriques tèxtils de la ciutat van patir algun tipus d’incendi. L’any 1977 es va jubilar el cap de Parc, Alfons Tarrida i va ser substituït per Mariano Gutiérrez, qui dos anys després va ser rellevat per Serafí Garreta.

Amb l'arribada de la democràcia al nostre país i l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, els Bombers van patir una nova i important reestructuració. Les competències dels Bombers, passaven a partir del juny de 1980 a la Generalitat de Catalunya. L’any 1986 es va inaugurar l’actual Parc de Bombers. La Generalitat de Catalunya va crear l'any 1980 la Direcció General de Prevenció i Extinció d'Incendis i de Salvaments i els cossos de bombers del Servei Provincial, entre ells el de Terrassa, van ser traspassats al govern català. Els inicis van ser difícils per la manca de pressupost, recursos, material i personal. Progressivament però va arribar nou material i nous i moderns vehicles. A finals de 1986 es va inaugurar el Parc de l’Avinguda Barcelona, ja que el del carrer Gaudí s’havia quedat petit pels nous vehicles i estava situat en una zona de carrers molt estrets. Els nous temps també van incidir en dos fets significatius: el primer, en el context de les demandes de millors condicions laborals com a funcionaris de la Generalitat es van produir dues vagues de bombers (1987 i 1998). I el segon, l’accés de la dona als bombers, a Terrassa com a auxiliars forestals. Al llarg dels vuitanta i noranta es va produir un augment considerable de serveis a causa de la proliferació i la diversificació del tipus de sinistres. Els accidents de circulació i els incendis forestals han esdevingut una malaurada rutina dels bombers. Sinistres destacats: els incendis de l'empresa tèxtil Hilabor (1981), Vapor Gibert (1984), Vapor Matalonga (1984), Pentinats Badiella SA (1990), Bobinats Macfils (1998), Lanas Katia (1998) I Tapicerias Europa (1999) i els focs forestals dels estius de 1982, 1986, 1994 i 1998. Després de la jubilació de Garreta com a Cap de Parc, fins a 5 caps l’han succeït: Carles de Pablos (1984), Josep Pedrola (1985), Miquel Baldó (1988), Heribert Salvador (1993) i Manuel Molina (1993).

Després de 125 anys d’història i diferents traspassos de competències, el Cos de Bombers de Terrassa, com a Bombers de la Generalitat i emmarcat en la Regió d’Emergències Metropolitana Nord, és un Cos que disposa dels millors avenços en l’extinció i prevenció d’incendis. El nou segle ha suposat una important renovació pel que fa al material i recursos: un nou equip d'intervenció, de color burdeos amb les millors característiques tècniques i de seguretat, un nou casc de la casa CGF Gallet i un nou sistema de comunicació, a través de la Xarxa Àgora amb GPS basat en els senyals transmesos via satèl•lit. També disposa de nous i moderns vehicles, destacant l’autoescala, de la marca Mercedes i carrossat per Camiva. Més de 2.000 sortides de mitjana per any han efectuat els Bombers en els darrers anys. Entre els diferents tipus de sinistre, destaquen els centenars accidents de trànsit, els sanejaments de façanes, els incomptables incendis en contenidors i en vehicles i els focs d'habitatge, els focs forestals i els focs d’indústria. I de tots aquests, els dos incendis de l’empresa Auxiliar Estambrera (2000 i 2001), i els de les empreses Tracsa (2001) i Tintes del Vallès (2003). I de les nombroses actuacions per foc forestal, destacar el gran incendi de Sant Llorenç del Munt, iniciat el 10 d’agost de 2003 i que va acabar cremant 2.500 hectàrees de bosc -1.400 dins el Parc Natural- i produint la mort de 5 persones i mil persones més van haver de ser evacuades. El Parc de Bombers de Terrassa està compost actualment pel cap de Parc, Manuel Molina; un sergent, set caporals i trenta-un bombers, a més a més, de tres bombers voluntaris i les dotacions d’auxiliars forestals per a la campanya d’estiu.

Presentacio llibre "Bombers de Catalunya, història i present

El conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació (DIRIP), Joan Saura, va presentar divendres 12 de juny a l’aeroport de Sabadell el llibre “Bombers de Catalunya, història i present”. En l’acte també hi han assistit el secretari del DIRIP, Joan Boada, i la directora general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS), Olga Lanau. El conseller Saura ha destacat que “l’acte d’avui és molt positiu no només pel cos dels Bombers, si no també per la ciutadania en general, ja que es tracta del primer llibre que tracta l’evolució històrica dels Bombers”.

El llibre, del qual se n’ha fet una primera edició de 2.000 exemplars, ha estat editat per la Generalitat de Catalunya amb la col·laboració tècnica de L’Avenç. La coordinació editorial ha estat de l’historiador Jesús Mestre i els autors, la directora general, Olga Lanau, que ha fet el darrer capítol, en què s’expliquen els reptes de futur del Cos de Bombers, 2 bombers; Joan Rovira i Marc Ferrer, i un periodista, Carles Savalls, que han desenvolupat la part històrica. D’altra banda, el conseller del DIRIP, Joan Saura, ha escrit el pròleg introductori.

L’obra inclou reproducció d’alguns documents significatius i fotografies històriques, com ara dels bombardeigs que va sofrir Barcelona durant la Guerra Civil, o l’estat del càmping dels Alfacs després de la tràgica explosió d’un camió cisterna al 1978. Igualment, s’hi han inclòs instantànies dels fotoperiodistes especialitzats en l’àmbit dels Bombers Josep Maria Masachs, Nacho Solano i Marta Jovés.

Els autors han consultat documents de 22 arxius històrics de tot Catalunya per estudiar des del naixement de les primeres companyies de bombers, al segle XIX, fins a l’actualitat. És la darrera aportació editorial d’una llarga col·lecció de textos sobre el tema amb què hi ha col·laborat Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments. n els darrers anys, ja s’havien publicat llibres sobre la història dels bombers de Manresa, Terrassa, Mataró, Vic, Olot i, l’any passat, Tarragona. La particularitat d’aquest nou llibre, per això, rau en què estudia el fenomen des d’una perspectiva nacional i no pas local.

Bombers de Mataró 1932

Bombers de Mataró amb els seus vehicles l’any 1932

Bombers de Lleida 1928

La plantilla dels Bombers de Lleida l'any 1928 als Camps Elisis

Revista Fuego (1930)

En el mes de febrer de 1930 va veure la llum la Revista ¡Fuego!, amb el subtítol Previsión, Extinción, Salvamento, Revista Técnica. Aquesta publicació era editada pels bombers de Barcelona, amb la col·laboració de caps tècnics, enginyers, arquitectes i bombers de diferents cossos catalans i també de Madrid, Bilbao, Sant Sebastià, Sevilla, Santander i Màlaga, així com col·laboracions arribades de tot el món. La seva intenció era l’estudi, la divulgació, la tècnica, l’anàlisi i l’ensenyes de tot allò relacionat amb el foc i els incendis, a més d’ensenyar les normes per evitar, combatre i prevenir qualsevol incendi.
Tenia una trentena de pàgines, on es combinaven els articles tècnics, els formatius, els descriptius i els anuncis de les principals marques de proveïdors de material, equipament i vehicles dels cossos de bombers. La revista també estava afiliada a la Federació Internacional de Premsa Tècnica.
En la revista ¡Fuego! podríem trobar un paral•lelisme amb la revista El Bombero Español, publicada entre 1919 i 1922, ja que totes dues revistes van ser declarades portantveus d’un esdeveniment important. El Bombero Español va ser portantveu del Segon Congrés de Bombers Espanyols, celebrat el novembre de 1920 a Barcelona. I la revista ¡Fuego!, va esdevenir a partir d’octubre de 1930, la portantveu de la Federació de Bombers Espanyols.
Durant el primer any de la revista es van publicar 10 números. En el segon any, 1931, van sortir del número 11 al 17, és a dir, 7 números. I el tercer any, 1932, van sortir del 18 al 22, o sigui 5 números. En total sabem que es van publicar un mínim de 22 números.
A partir del número 9, octubre de 1930, és la revista oficial de la Federación Nacional de Bomberos Españoles, ja que una de les tasques de ¡Fuego! va ser centrar-se en la creació d’una Federació de bombers espanyols.
La iniciativa va sorgir a Catalunya a finals de 1929, i va partir del senyor Emilio Gutiérrez, cap del Cos de Bombers de Barcelona i dels senyors Joan Burgarolas i Lorenzo Aragay, sotscap i bomber respectivament del Cos de Bombers de Sabadell. Entre els tres van redactar un projecte d’estatut per a la Federació.
El 5 d’octubre de 1930 es va celebrar a Barcelona una Assemblea General Consultiva, en el Parc de Bombers número 5, sota la presidència del senyor Gutiérrez, Joan Burgarolas com a adjunt Lorenzo Aragay com secretari. Van assistir representacions dels Cossos de bombers d’Albacete, Alacant, Àvila, Badalona, Barcelona, Bilbao, Burgos, Cadis, El Escorial, Elda, Granollers, Guadalajara, Igualada, La Unión, Lleida, Madrid, Manresa, Olot, Orense, Oviedo, Sabadell, San Sebastià, Santa Cruz de la Palma, Santander, Segovia, Terrassa, Terol, Torrelavega, València, Vic, Vigo i Saragossa. Per aclamació va ser designat el Comitè directiu, que va quedar constituït per Emilio Gutiérrez, cap del Cos de Bombers de Barcelona com a president; López Coca, cap del de Madrid com a vicepresident primer; Luis Juan Ferrer cap de la brigada de Sapadors de València com a vicepresident segon; Joan Burgarolas, sots-cap del Cos de Bombers de Sabadell com a secretari; Morera cap dels Bombers de Lleida com a tresorer i Posada, cap dels Bombers de Vigo com a comptador.
El Comitè executiu va quedar constituït pel president delegat Pedro Sanchez, cap del Cos de bombers de Terrassa; com a tresorer delegat, José Sabadell, sotscap del Barcelona i el secretari delegat va ser Lorenzo Aragay del Cos de bombers de Sabadell. Aquests càrrecs eren corporatius.
La finalitat de la Federació era crear una verdadera organització defensiva dels interessos morals i materials dels Cossos de Bombers i en general de la tècnica contra el foc, així com constituir a la seva empara una defensa pel dia de demà a favor dels hereus d’aquells bombers que perdessin la vida en acte de servei. Per aclamació es va acordar que l’assemblea anual de gener de 1932 es celebrés a València, tot i que no va arribar a organitzar-se mai.
La causa que la Federació no sortís del seu període constituent va ser la inestabilitat política que en aquella època regnava a Espanya, a causa del final de la dictadura de Primo de Rivera i la proclamació de la República. A més els bombers de Barcelona van viure una important reorganització durant els primers mesos de 1931. Conseqüència d’aquesta reorganització va ser destituït Emilio Gutiérrez, cap del Cos i ànima mater de la Federació. Aquesta destitució va ser una causa important de la paralització de la idea de la Federació. A partir de 1934 els cossos de bombers catalans van posar el seu esforç per crear una nova Federació però a nivell només de Catalunya, la Federació de Bombers de Catalunya, que va tenir un paper molt important durant la Guerra Civil.

Bombers d'Organyà 1984-2009

L'any 2009 els Bombers Voluntaris d'Organyà commemorem el 25è aniversari. Encara que amb anterioritat a l’any 1984 ja havia existit un grup de voluntaris que depenien, de l'Ajuntament d’Organyà, va ser a partir de 1984 quan van passar a dependre de la Generalitat.
El 31 de desembre de 1982 l'Ajuntament d'Organyà i la Generalitat de Catalunya van signar el conveni de traspàs. Tot i així, no va ser fins el 1984 que es van nomenar els primers bombers voluntaris: Joan Espluga, Celestí Capdevila, Jordi Obiols i eJosep Belmonte i, el 1985, Vicenc López.
El parc estava ubicat a l'Escola Vella, era petit i estava mal equipat. Els primers vehicles com a bombers de la Generalitat van ser els mateixos que es tenien des de l’any 1978: un BRL (bomba rural lleugera) Land Rover, d’una ambulància i a partir de 1987, d’un camió Pegaso Egipci.
El 13 de juliol de 1988, el cap de parc, Joan Espluga, va patir un greu accident mentre apagava foc en un paller a Adrall; li va caure una biga a sobre i va morir. Al cap d’un any, un altre bomber, Jordi Obiols també va morir en accident de cotxe. Amb la mort de Joan Espluga el parc va viure moments molt difícils i el futur era molt incert; només un dels bombers estava disposat a continuar. El parc va restar parat durant un temps.
La situació va romandre així fins que el Cap de Zona de Bombers i l'alcalde Antoni Vila van iniciar contactes amb gent del poble per rellançar els bombers voluntaris.
Així, entre 1989 i 1991 van entrar 12 bombers nous, els quals, amb la seva empenta i il·lusió, van començar amb forca aquesta nova etapa, que va coincidir amb la compra dels primers walki-talkies.
El 1992 es va aconseguir una ambulància nova. El 1993 va arribar un tot terreny Land Rover de segona mà, que seria substituït per un de nou el 1996. El 1997 el parc es va traslladar a un nou espai, entre el cementiri i el camp de futbol, molt més gran i funcional.
De 1994 a 2008 han passat pel parc fins a disset bombers més, comptant-hi els quatre aspirants que han entrat aquest darrer any.
En total, durant aquests 25 anys han passat pel cos fins a 35 bombers. Tots han posat el seu granet de sorra per fer tirar endavant aquest projecte.
Hem fet de tota mena de serveis: tant als voltants del poble, com a la comarca i arreu de la província i del país.

ESCUT DELS BOMBERS D'ORGANYÀ

L'Apagafocs, número 2

L’APAGAFOCS és una revista virtual i electrònica en format .pdf,que té com a principal finalitat estudiar i divulgar la història dels bombers catalans en qualsevol de les seves èpoques.

Sumari número 2, abril 2009:

Editorial....2
Organització de la Companyia de Bombers de Lleida....3
¡Fuego! i la Federació de Bombers Espanyols....5
Bombers de Tarragona i participació ciutadana....7
Tocs de pito....10
Accident de tren a Les Franqueses del Vallès el 1979....12
La dona al cos de bombers: tres dècades de lent degoteig....14
Ha estat notícia....16
Imatges: Figueres 1886 i Lleida 1928....22
Imatges: Seu d’Urgell 1932 i Mataró 1932....23
Imatges: Brigada de Lleida 1993 i Puigcerdà 1993....24