Experiències

Des de les escoles, els instituts i la universitat, aprenem junts Imprimir

  • "El projecte impulsat per la Fundació Autònoma Solidaria (FAS) "Des de les escoles, els instituts i la universitat, aprenem junts" consisteix en que alumnes universitaris ofereixen un espai de reforç escolar a joves d'educació secundaria amb algunes dificultats acadèmiques".


    L'experiència adquirida cursos anteriors en la realització dels tallers a primària a la localitat de Cerdanyola, i la bona resposta que hi ha hagut per part del municipi, ha fet que aquest programa es donés a conèixer en d'altres municipis. La filosofia d'aprenentatge servei i la metodologia basada en combinar el servei a la comunitat amb l'aprenentatge que s'adquireix a partir de l'experiència entre joves universitaris i infants i joves de secundària, és un model que els centres educatius valoren positivament com a eina per a donar resposta a les necessitats reals dels infants i joves, i alhora ofereix noves oportunitats per a reforçar la seva autonomia i autoestima per a desenvolupar-se a nivell integral dins la societat.

    El present projecte té l'objectiu que joves universitaris participin en el procés d'integració social i educativa d'infants i joves de centres educatius de Rubí, en situació de desigualtat d'oportunitats i amb una major dificultat d'adaptació a l'entorn social en què es desenvolupen. Els estudiants universitaris i els infants i joves s'organitzen en grups que es troben setmanalment als centres educatius. A més d'un acompanyament a les tasques escolars, els estudiants organitzen activitats relacionades amb els seus estudis entorn als interessos dels infants i joves del grup, com ara, reportatges fotogràfics, creacions de blocs o la preparació de programes a la ràdio local.

    La finalitat és millorar la cohesió social a la localitat mitjançant una visió intercultural i afavorint l'ús de la llengua catalana.

    Ambdós participants, els joves universitaris/es i els joves de l'ESO, estableixen vincles de col·laboració i complicitat que afavoreixen l'autonomia i millora l'autoestima dels joves, i alhora, permet tenir als joves nous models de referència. L'objectiu del programa educatiu és participar en el procés d'integració social i educativa dels infants i joves en situació de desigualtat d'oportunitats i amb una major dificultat d'adaptació a l'entorn social en que es desenvolupen. Les actuacions del programa s'emmarquen dintre del Pla per a la Llengua i la Cohesió Social, de la Generalitat de Catalunya, contribuint en el seu objectiu general d'educar per a la ciutadania, fent possible l'autonomia i el desenvolupament de tot l'alumnat en el marc de la societat catalana plural.

    La intervenció del programa es concreta en la realització de Tallers d'Estudi Assistit que tenen la finalitat de:
    - Fomentar el coneixement i l'ús habitual de la llengua catalana
    - Apropar la universitat a les escoles
    - Oferir recolzament i suport en l'estudi,en l'adquisició dels hàbits d'organització i gestió de les tasques escolars
    - Oferir nous models de referència als infants, i afavorir la seva implicació i motivació vers el seu desenvolupament personal

    Fases del projecte que s'han dut a terme durant el curs 2008-2009:
    1. Definició del projecte amb els diferents agents implicats: ajuntament, assessora LIC i els centres de secundària
    - Coordinació amb els tècnics d'educació de l'Ajuntament de Rubí, tècnica PEE i assessora LIC i directors dels instituts per a consensuar les línies d'intervenció.
    - Coordinació amb els centres escolars per a la constitució dels grups d'infants i joves d'acord a la situació i característiques personals i a les necessitats identificades. Establiment d'objectius i aspectes a treballar en cada grup.
    - Establiment del marc de col·laboració entre la FAS i l'Ajuntament de Rubí
    - Establiment i posada en marxa de grups de treball amb els centres de secundària per a elaborar els criteris de treball i assoliment d'objectius dels joves de la ESO
    - Constitució dels grups de joves universitaris. Formació sobre la realitat social i l'entorn local i sobre el projecte. Disseny de les diferents activitats per part dels participants (treball en grup).
    - Elaboració i redacció del projecte de taller d'estudi assistit per a alumnat de secundària, on s'estableixen els acords amb els centres partícips i es concreten uns objectius comuns i consensuats així com les seves intervencions i els indicadors d'avaluació del procés d'aprenentatge
    - Disseny de la formació dels estudiants universitaris participants dels tallers.
    - Definició de la dinàmica de funcionament, coordinació i seguiment, dels equips d'estudiants.

    Fases del projecte desenvolupades previstes desenvolupar durant el curs 2009-2010:
    1. Execució de l'activitat
    -Coordinació amb els centres de secundària
    -Inici de les activitats a cada centre

    El model d'intervenció que realitzem des de la FAS, es basa en la participació voluntària d'estudiants de la UAB, en becaris de la universitat que actuen com a monitors/dinamitzadors i estudiants en pràctiques de ciències de l'educació i psicologia social.





    Redacció: Elsa Espinosa Angulo, setembre de 2009

    Aprenentatges que s'han donat:
    Es tracta de treballar amb els infants de la ESO la llengua catalana i les competències bàsiques necessàries per a assolir els aprenentatges de l'educació obligatòria.


    Descripció del servei:
    Oferir un espai on joves universitaris participin en el procés d'integració social i educativa d'infants i joves de centres educatius de Rubí, en situació de desigualtat d'oportunitats i amb una major dificultat d'adaptació a l'entorn social en què es desenvolupen.



    Àmbits de servei: Acompanyament a l'escolarització

    Matàries implicades: Llengua catalana

    Nivells educatius: Educació obligatòria, Universitat

    Edats dels participants: 12-14 anys, 16-18 anys, 18-25 anys, 14-16 anys

    Data d'inici del projecte: Desembre 2008

    Data de finalització del projecte: En curs

    Entitats que participen a l'experiencia: Ajuntament de Rubí, IES Duc de Montblanc, IES La Serreta, IES J.V. Foix, Fundació Autònoma Solidària

  • Dades de contacte

    Adreça: Edifici A. Rectorat. Campus UAB. 08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)

    Població: Cerdanyola del Vallés

    Comarca: Vallés Occidental

    Telèfon: 93 581 24 85

    Correu electrónic: elsa.espinosa@uab.cat

    Web: http://www.uab.cat/fas

Cercador

Pots buscar una experiència segon:

Participa

Introdueix la teva experiència aquí.

Podràs visualitzar un model de fitxa d'experiència fent clic aquí.


CENTRE PROMOTOR | Provença 324 | 08037 Barcelona | Tel. 93 458 87 00 | NIF: G-08241036
www.aprenentatgeservei.cat | centre@aprenentatgeservei.cat | avís legal | crèdits