Menu:

M'interessa la teva opinió sobre el contingut. Creus que hi ha errors? És interessant, no val res, és molt parcial? Envia'm un email.

El pla Bolonya

Darrera modificació: 11/28/08 07:19:31

Data creació: 11/26/08 22:26:34

L'anomenat Pla de Bolonya està aixecant molta polseguera en entorns d'estudiants. Però resulta que tot sovint una de les queixes és la manca d'informació. I llavors per què s'hi oposen tant frontalment?

  • Serà obligatori fer un màster, i valen una pasta
  • S'han de fer més crèdits i per tant serà més car
  • És una privatització encoberta de la Universitat
  • ... i tot un clàssic reguitzell

Què hi ha de cert en tot això?

Parlant d'orella es corre el risc de dir-la molt grossa. Per tant, convé mirar d'informar-se directament. I de fet, no està pas tant amagat: si googleges una mica amb 'bologna directives' trobaràs una colla d'enllaços prou prometedors. De fet, el primer: 'Notes sobre la implantació a Suïssa', ja és prou aclaridor.

Es tracta d'harmonitzar a tota Europa l'educació superior de manera que qualsevol estudi realitzat a una universitat europea es pugui continuar a qualsevol altra, i que els títols atorgats a qualsevol universitat tinguin a efectes laborals el mateix valor. Aquest concepte és el que s'ha anomenat ECTS o European Credit Transfer System.

S'ha definit que un crèdit ha de representar en qualsevol estudi una dedicació per part de l'estudiant,  no només de classe lectiva. Es planteja un curs anual de 60 crèdits amb unes 1600 hores de dedicació total en 40 setmanes. Un crèdit ha d'equivaldre doncs a unes 25 a 30 hores de dedicació personal.

D'altra banda, s'estableixen tres nivells en l'educació superior:

  1. Bachelor
  2. Master
  3. Doctorate

El primer grau o cicle, Bachelor consta de 180 crèdits i per tant representen 3 anys a dedicació complerta. S'ha de poder atorgar una acreditació a nivell europeu que permeti entrar al mercat laboral amb aquest reconeixement.

El segon grau o cicle, Master, consta de 90 a 120 crèdits, cosa que representa un any i mig o dos més de dedicació. En qualsevol cas, a efectes de finançament públic, bachelor i master s'han de considerar dos cicles d'un únic programa. Per tant, quan Bolonya es refereix a màster no s'està dient que s'obligui a cercar formació en l'àmbit privat. És una mala traducció o senzillament desconeixement.

El tercer grau, o doctorat, es deixa a lliure definició per part de cada centre. Per tant es regula la llicenciatura per garantir la harmonització i per tant la convalidació d'estudis a nivell europeu, però el doctorat i per tant la formació en recerca és responsabilitat i mèrit de cada universitat

Com a llicenciat format en el pla del 74, o sigui amb carreres de 5 anys, em sembla perfecte que es torni als 5 anys. Especialment que el primer cicle tornin a ser tres anys, ja que amb un primer que serveix amb prou feines per equiparar nivells, una diplomatura de dos anys era simplement impossible.

D'altra banda, és lògic que la formació universitària sigui equivalent a tota Europa, i que un títol valgui el mateix atorgat per qualsevol centre i a tota Europa. La qualitat i èxit de la Universitat, però, es podrà mesurar per la recerca que s'hi faci i per tant per l'atractiu que representin els seus plans de doctorat. Tot plegat sembla prou sensat.


Previous page: El sistema ferroviari
Next page: Excursions familiars