El Papa ha vingut, el papa ha marxat

November 25, 2010 per Parròquia Poblenou

Era d’esperar, promesa de negoci clara, per uns, entusiasme per altres, motius de blasmes, potser, per a més. La societat és plural, el pensament no és únic i, tants caps tants barrets.

L’Hereu ho tenia clar, dos milions de despeses, 20 milions d’entrades, faves contades,.  spero que els comptes hagin sortit així de rodons. Sembla, però, que per als balconers, no tant.. Barcelona té una basílica menor entre el seu patrimoni- L’Església de Barcelona, possiblement pa per avui i fam per demà quan, amb el temps, vinguin les despeses de manteniment. L’entusiasma s’ha evaporat, el foc d’encenalls apagat, queda sota la cendre  caliu de fe activa, esperançada, amb capacitat de refer-se entre el jovent d’avui i de demà? És realment la pompa, els viatges, els papa mòbils, lo que convé avui la religió i a la fe? Els focs d’encenalls prodigats des del papa Joan Pau II, font de retorns abundosos i de vocacions juvenils?

No recorda tot això l’esclat de la flama d’una espelma a punt d’apagar-se? Queda clar que la Jerarquia està en crisi, que molts cristians viuen una fe rutinària i francament apagada. Però són aquestes manifestacions realment promesa d’una renovació conforma als “Signes dels Temps” de Joan XXIII?

És, només, el que jo penso, i puc estar errat, però és també com ho hem viscut en aquesta parròquia, que creu, que malda, per l’Església possible que ja existeix, ací i allà, com al temps del apòstols. Però no és criticant, no és protestant només, que es basteix la Nova  església, l’Església dels pobres, l’Església de l’Esperit, l’Església fetes de deixebles seguidors de Jesús de Natzaret.

Ara cal retornar a la lluita, callada, sorda, esperançada ja existent en moltes parròquies on rectors i fidels, estant ja formant la Nova església, amb dificultats, amb mancances, però amb esperança.

És evident que primer un mateix s’ha de convertir, retornar plenament a l’evangeli,  segons les seves possibilitats, però amb el coratge dels primers conversos. Però si no té una comunitat de fe que l’arropi, una comunitat que l’acompanyi, poca cosa pot fer. Però tampoc si la comunitat es reclou en ella mateixa, no farà gaire més.

En la societat actual és difícil el boca a boca del “mireu com s’estimen” tan efectiu en els principis. La gent, avui, només mira per a ella, pel que li interessa i passa dels altres.

Les comunitats parroquials s’han de comunicar els seus encerts, els seus errors i les seves mancances, els grups actius de cadascuna s’han de fer conèixer als altres.

L’Església que somiem , ja existeix, però disseminada, parròquies d’un mateix bisbat. se saben les unes de les altres en el mateix camí, però no busquen fer-lo juntes. No serà que molts rectors són els primers a no tenir esperança? No serà que són ells els qui no han superat la por a la novetat? Com volen renovar l’Església mantenint el Déu del Sinaí encobert amb el nom de Pare?

Francesc Gimbernat

L’Església que volem

October 12, 2010 per Parròquia Poblenou

p1080967.JPG 

Una nova eclesiologia

Jesús ens ensenya que en la comunitat cristiana no ha d’haver «reis i súbdits», ni «cabdills»; que no hem de dir a ningú mestre, ja que només un és el nostre Mestre, ni hem de dir a ningú «pare» perquè un només és el nostre.Pare que està en el cel, i tots nosaltres som germans (Mt23,). Això implica que desaparegui la jerarquització de l’església i doni lloc a relacions en què l’autoritat sigui concebuda única i realment com a servei (Mc.10). Una església en plena participació de les dones tant en la celebració litúrgica com en les diferents instàncies de reflexió i decisió. Una església democràtica implica que els bisbes siguin electes pels fidels de la seva diòcesi, i que a més tinguin aquest títol únicament mentre estiguin en el càrrec. Implica que desaparegui el pontificat tal com el coneixem, i sigui substituït per una representació proporcional dels diferents països, de manera que es constitueixi un grup col.legiat, que sigui símbol de la unitat de l’Església, i no autoritat «infalible» amb poders per excloure i castigar.

Una nova moral

Volem una església capaç de respectar els drets de les dones, incloent el de la salut sexual i reproductiva. Una església que escolti i respecti, en lloc d’estigmatitzar les persones amb diverses preferències sexuals.Una església que denunciï com pecat mortal les estructures d’opressió que produeixen misèria, fam i mort en el món sencer. Que de manera real i radical es posi al costat dels pobres. Que sigui capaç de excomunicar els responsables de la mort de milions d’éssers humans. Una Església austera, senzilla, solidària, que sigui ella mateixa model de vida per a la societat. Que renunciï als luxes, les bombolles, la riquesa.Una nova teologia Volem una Església capaç de propiciar el pensament teològic d’avançada. Una Església que no tanqui les portes al buf de l’Esperit i a la diversitat. Que obri les portes sobretot a les noves Teologies sortits del cor dels pobles que pateixen. Que aculli amb alegria les Teologies sortides de les entranyes de les noves Ciències, que penetren reverents els misteris de la Creació.

Una nova litúrgia

Una obertura litúrgica, que propiciï les expressions creatives, espontànies, participatives, democràtiques, dels diversos membres i membres de l’Església.

Un nou ecumenisme

Que aprofundeixi el diàleg interreligiós, però ara en un pla d’igualtat i respecte profund per les altres cultures i religions.

Un nou Concili

Resulta urgent u n nou Concili de l’Església Catòlica. Un Concili democràtic, en què hagi desaparegut la divisió artificial entre el poder dels laics i laiques i el dels sacerdots, bisbes i cardenals.

Els signes dels temps 

Tant de bo puguem els cristians i cristianes interpretar els «signes dels temps» a la llum de la fe inquietant en el Ressuscitat, i comprometre’ns amb el treball necessari per a enfortir una Església encarnada en els temps difícils que ens toca viure.

(resumit d’article de Michéle Najlis)

Un tresor que mai s’esgotarà

September 3, 2010 per Parròquia Poblenou

p1080965.JPG

Déu està sempre al costat d’aquells que són més dèbils, dels que sofreixen opressió, dels que són víctimes de la injustícia, dels que se’ls nega un lloc on viure amb dignitat. Nosaltres, de qui estem al costat?… A qui obrim el cor?… O bé, tanquem els ulls per no veure res del que passa el nostre costat, tranquil·litzant falsament la consciència?…

Déu ens dóna sempre la seva Paraula alliberadora si acollim amb fe la Promesa i ens fiem d’ella. Ens diu: -»sentiu-vos encoratjats i arribarà el dia on no hi haurà cap persona aixafada per un altra persona, perquè la seva dignitat i la seva llibertat són «sagrades». Animem-nos, plens de fe esperançada, a viure al costat de Jesús respectant la dignitat de tota persona i compartint amb tots ells, especialment els més febles, els tresors que estan dins del nostre cor i Ell, ens ha confiat.Jesús ens diu clarament que «estem a punt i que no tinguem por, ja que som el seu petit ramat…». I ser el «petit ramat» és treballar comunitària i cristianament per al Regne de Déu.

És a dir, les nostres obres han de ser plenes de justícia, de fraternitat, d’igualtat, de solidaritat, construint junts i en tot moment una terra nova on tothom pugui viure dignament i a tot lloc, d’un treball honrat, portant un plat a taula pels fills i la família; tenint una casa digne per viure, una escola bona per aprendre i unes medicines per curar-se…Com Abraham, Déu ens crida a obrir camins nous de fe i de veritat on tothom es trobi a casa seva, formant una sola família i una «Família Gran» de pau i bé. Aquest és el TRESOR! Caminem joiosos i alliberats de les riqueses, cap a la Casa del Pare! (P.V.LL.)

Tot allò que volies guardar-te, de qui serà?

August 29, 2010 per Parròquia Poblenou

p1080969.JPG 

 

L’herència que Déu ens ha donat, és com el blat de l’evangeli que un dia caldrà repartir. Quin és el nostre blat ?. Déu ens ha donat la capacitat d’estimar, de ser reflexius, de relació amb els germans, de parlar, d’escoltar. De tot això, què se’n farà?

L’esperit evangèlic de pobresa no consisteix en no tenir, sinó en estar disposats a donar, a repartir l’herència que Déu ens ha donat. De què ens servirà la nostra riquesa interior, si no la fem servir per ajudar als altres? En el món hi ha gana, però no solament hi ha gana de pa. Al món hi ha gana de comprensió, de dolçor, d’amistat, de tendresa, de família, de raons per viure… Cal alliberar-nos de la misèria del nostre egoisme i fer-nos profundament solidaris de la causa de l’home. Jesús ens recorda que «encara que tinguem en escreix, la vida no depèn dels nostres béns». Tots necessiten de tots.

El problema de la pobresa i la gana es resoldrà no només amb un canvi polític i estructural, sinó de mentalitat i de cor. No trobarem solucions amagades en lleis, doctrines i discursos; el miracle és la nostra petita llum que fa possible l’esperança, el somriure i el suport en el camí de les persones. Per viure l’evangeli i per retrobarnos amb Déu, Jesús no ens demana sortir de la nostra realitat; perquè en el gust per les coses senzilles, en la ajuda discreta, en la conversa i en el temps compartit, hi ha el do de Déu. Ell és el company proper de tot el que vivim. Ens ho diu la fe . La vida té sentit perquè som tanmateix humans, perquè som persones que portem escrit en els nostres gens la recerca de Déu.

X-i-C

Motius d’esperança. Fem xarxa de comunitats plurals?

June 14, 2010 per Parròquia Poblenou

La Jerarquia, el Papa, l’organització clerical imposada per Roma… tot això només és una part de l’Església, no és l’Església. Zapatero i el seu partit governa Espanya, però no és Espanya. Montilla i el tripartit, governen Catalunya, però no són Catalunya. Tampoc els que manen a l’Església són l’Església. Tots nosaltres som església.

Les grans tempestes, avisen amb trons i llamps llunyans, arriben amb ventades, ruixats violents i més llamps i trons a sobre, però acaben; les inundacions deixen destrosses, però la calma reviu.L’Església institucional d’avui no pot invocar l’Esperit a qui reiteradament ha ignorat, no pot invocar Jesús, de qui manifestament s’ha allunyat i ha traït. El Concili Vaticà II ha estat rebregat per baix i combatut per dalt. Però el poble de Déu, continua en mans del Pare, petits ramats continuen pasturant l’Evangeli de Jesús, obeint Déu abans que els homes, creant regne, portant pau, impulsant amistat. Estan ancorats en la ROCA i no en la sorra. De «la resta del nou Israel» renaixerà resplendent la Nova Església de l’Esperit, en la qual Jesús ha promès estar segle rera segle fins a la fi del món. L’Esperit no aixeca vocacions perquè la renovació està esclafada en els seminaris, la teologia està sotmesa a la conveniència de Roma i lluny del poble, la doctrina que s’hi ensenya no és doctrina de llibertat. No importa quan això passarà, però mireu com els arbres treuen fulles: l’hivern passa i la primavera reeixirà. Recordem les Paraules de Jesús «No tingueu por. Jo he pregat al Pare» Ara bé, estem a la barca i Jesús dorm, és l’ hora de vetllar treballant, i no de tant sols pregar.

Apunts a tenir en compte

—«A Amèrica, el moviment feminista dels 70 va néixer en petits instituts reunits a moviments de base». I avui està molt ben travat. Margit Eckolt, professora de teologia filosòfica i membre del fòrum de teòlogues catòliques alemanyes.

—Els teòlegs apartats pel Vaticà abans del concili, foren cridats per aquest i en van ser els principals assessors. El mateix passarà en el pròxim.

—El Papa està dèbil de salut, és provable un nou Concili en dos anys. —Els moviments d’Europa es coordinen cada vegada més, els d’Amèrica llatina també, a més hi ha interconnexió fluida entre els europeus i els llatinoamericans.

—Des les Esglésies ortodoxes catòliques també sorgeixen veus discrepants.

—Les comunitats de base floreixen arreu: a Espanya, a Europa, a Amèrica del Nord, del centre i del sud. Són església de l’evangeli, brots ja llargs alguns, poncellant altres signes vius de la Nova Església, poble de Déu, lliure de l’esclavitud de Roma.

Conclusió i proposta

En la història humana hi ha una constància: l’existència de llargues èpoques on res no semblava canviar, i en unes poques dècades tot sembla enfonsar-se i sorgeix un nou ordre, una nova època. El moviment actual és un dels signes dels temps, la Jerarquia és sacsejada per dalt, per baix i pel mig.El papat de Benet XVI s’està acabant i vindrà un nou Concili, preparat, com l’anterior, per la cúria, però com en l’anterior seran rebutjades les seves propostes i s’obriran els temes. L’Església renovada, totalment diferent , més evangèlica i més col·legial, més pobre i on els pobres estaran a dins, i amb Jesús al mig, sorgirà d’una nova Pentecosta. Nosaltres, a Poblenou, podem treballar-hi. La nostra comunitat ha de buscar fer xarxa amb les altres d’un tarannà semblant, ja siguin de prop o lluny, amb contacte i presència física o utilitzant les noves tecnologies. Coneixeu comunitats semblants a la nostra? Us convidem a pensar-hi i proposar, comentar, construir…

Grup Paraula i Acció. Parròquia de Poblenou

Experiència del menjador

June 6, 2010 per Parròquia Poblenou

Dissabte passat abans de missa esperant a fora l’hora de la missa, em ve un marroquí usuari del menjador. Em demanava que li expliqués una fulla de la seva història laboral que no entenia. I a partir d’aquí em va anar explicant les feines que havia anat trobant. Un mes a Logroño a la construcció pel que va cobrar 2.000 euros, treballant però amb el nom d’un altre. Ha fet diverses feines, les que li donen. Feia temps havia pogut anar al Marroc a veure la seva família. Ara feia temps que no la veia. Tenia una germana a Bèlgica i ningú més aquí. Ara viu al carrer, dorm a la platja. Té 45 anys. Aquest cap de setmana se’n anava a Mataró que hi ha un alberg i allà durant tres dies li donen allotjament, dutxa i menjar. Després ha de marxar. A Barcelona, explica, hi ha molta gent que dorm al carrer i molta gent als menjadors, també molta gent remenant els contenidors d’escombraries. Jo li explico que aquí també hi ha gent, no tant en la proporció de Barcelona, però que també hi ha gent remenant als contenidors. Què li he d’explicar jo a ell que no sàpiga!, penso.El menjador d’aquí, explica, és molt bo i abundant, en canvi, a Barcelona, donen poca cosa i més dolent. Aquí molt bo va dient. Jo li explico que hi ha molta gent que col·labora i que pel fet de no ser tanta gent com a Barcelona podem donar més abundància de menjar. Està molt agraït pel que se li dóna i per l’acolliment que hi troba. Entro a l’eucaristia amb un bon regust d’haver fet costat a aquesta persona que durant menys de mitja hora ha tingut algú que l’escoltava i ha pogut explicar els seus problemes i la seva angoixa de trobar-se al carrer.

(Ramon)

Comunitat: fraternitat

May 1, 2010 per Parròquia Poblenou

ciri62.JPG

Jesús ens dóna el missatge més essencial per a la nostra vida i per a la nostra comunitat. Ens convida a estimar com ell ens ha estimat, però no només això, sinó que ens transmet els fonaments de les comunitats  cristianes: ens han de conèixer per l’amor que hi hagi entre nosaltres.

A la nostra parròquia de Poblenou aquest missatge ens ha d’animar a construir encara més i dia a dia una fraternitat activa i compromesa, que ha de ser alhora una llavor d’amor per escampar. Comunitat, com ens ensenya Jesús, ha de ser sinònim de fraternitat: on riem plegats i  compartim moment feliços, on ningú mai plori sol, on hi hagi confiança per demanar ajut, on estiguem disponibles pel qui ens necessiti, on compartim l’Eucaristia, la pregària, els silencis. Jesús ens diu que així ens han de conèixer: «Per l’estimació que us tindreu entre vosaltres tothom coneixerà si sou deixebles meus».

Jesús, des de l’essència de l’Evangeli, és clar i concret, no fa retòrica ni complexos discursos teològics, no ens adoctrina amb llistats de normes de conducta, no pretén incidir en res que no sigui fonamental. Ens diu clarament que estimar és la gran força del Regne, la gran esperança, el que ens identifica com a seguidors seus, i la comunitat, de portes obertes i ments obertes, és la família on tots, conscients de les nostres limitacions, aprenem els uns dels altres i avancem plegats en aquest difícil camí d’aprenentatge. Cada dia donem gràcies a Jesús de tenir l’oportunitat de viure-ho i sentirho així.

Pregària de Perdó

April 24, 2010 per Parròquia Poblenou

 altar.JPG

Mirant amb fe i amb amor a Crist crucificat, demanem perdó per tots els nostres errors:
  
Per tot allò que vaig poder fer i no vaig fer.
Per les paraules que vaig callar per pudor, per por o pel què diran…
Pels petons que no faig i l’afecte que faig callar.
Pel treball mediocre que vaig fer sense il·lusió.
Per els dies grisos que he viscut sense gaudir-ne.
Per no interessar-me prou pels altres.
Per anar de pressa i no veure el germà.
Per no escoltar l’altre, per estar ple de mi.
Per no canviar les coses, per comoditat.
Per no acollir els que m’eren molestos.
Per jutjar amb duresa els errors aliens.
Per riure poc i somriure sense generositat.
Per queixar-me en excés i amargar la vida als que estan al meu costat.
Pels meus egoismes, que em van fer aïllar i pensar només en mi mateix.
Per les meves addicions que només tu coneixes.
Per la meva mediocritat per viure la meva amistat amb tu.
Per no estimar amb passió, novetat i il·lusió.
Per no construir una església més al teu estil.
Per tenir un cor raquític.
I per milers de coses més, Senyor, et demano perdó a tu i, sobretot, a tots els meus germans que eren els que
em necessitaven.
 
Mireu-nos, Jesús, i salva’ns amb la teva mirada. Tu, que vas morir pels nostres pecats, fes-nos viure en l’amor.

Calem les Xarxes: la trobada de Catequesi de Seguiment a Blanes

April 19, 2010 per Parròquia Poblenou

caleu-les-xarxes.JPG 

La nostra pancarta

Els nens i nenes més grans de la catequesi de Poblenou, els que ja han fet la Primera Comunió i continuen a la «Cate» –com diuen ells—, van participar diumenge a la Trobada Diocesana de Catequesi de Seguiment, celebrada a Blanes. La trobada va aplegar nens i nenes de diverses parròquies de tot el Bisbat de Girona, amb pares i mares i catequistes, que van viure amb molta il.lusió la jornada. Vam estar molt ben acollits per la gent de les parròquies de Blanes i per tots els organitzadors. Moltes gràcies!

 blanes-2.JPG 

Fent la xarxa a la sorra

Amb el lema «Calem les Xarxes», la mainada va fer, fil a fil, una xarxa de colors amb peixos on havien escrit un passatge de l’Evangeli amb una invitació que Jesús ens fa -cadascú n’havia triat una. Amb la xarxa, les pancartes de cada parròquia (la nostra era una barca de tres colors que els nens van lluir orgullosos!) i els gegants de Blanes acompanyant-nos, vam anar en cercavila fins la parròquia de Santa Maria de Blanes. En la celebració de l’Eucaristia, el Bisbe Francesc va felicitar als infants, catequistes i també als pares i mares perquè continuen amb la Catequesi després d’haver fet la Primera Comunió. També va animar a seguir i triar «el camí de Jesús» entre tots els camins que se’ls presenten a la vida. Després de la Celebració, que va ser molt ben animada pels cants i una petita escenificació de l’Evangeli que van fer diversos nens, el dinar es va fer sota cobert, per la pluja. A la tarda va sortir el sol i després de compartir les postres, els infants van poder participar als jocs que havien preparat els monitors del cau de Blanes i plegats vam gaudir de l’actuació del pallasso Miquelet, que era la «sorpresa» que tots els nens esperaven. Ens vam acomiadar cantant l’hora dels adéus a la platja, davant de Sa Palomera.

blanes-3.JPG

Va ser un dia certament bonic, els nens ho van viure amb molta il.lusió, els organitzadors ens van cuidar molt i ens vam sentir ben acollits per la gent de Blanes. Estem molt agraïts als nostres catequistes, la Núria, en Joan i l’Eva, per tot el seu esforç i temps que ens regalen i per haver-nos engrescat a compartit aquesta Trobada!

La professió de fe de Theolib

April 17, 2010 per Parròquia Poblenou

espritualitat.jpg 

Jo no creuré mai que Crist és mort per a mi, vull creure que és vivent per a tots nosaltres.

Jo no creuré mai en un déu que existiria per jutjar nos; vull creure en un Déu que ens accepta tal com som.

Jo no creuré mai que l’infant que acaba de néixer es carregui amb el pes d’un pecat que fou comès mil·lennis abans de la seva vinguda al món. Vull creure en la positivitat de la vida, en el gest inaugural del començament absolut present en tota naixença.

Jo no creuré mai que ens calgui patir per merèixer demà un paradís. Vull creure en la felicitat de la vida, en la fragilitat de l’existència, en la possibilitat sempre donada d’accedir a la vida eterna. ( … ) Vull creure en la crida del nostre Déu, en la dignitat humana, en la llibertat sobirana de la consciència.

Jo no creuré mai que la naturalesa sigui dolenta, ni que el cos sigui menyspreable. Vull creure que Déu ens ha donat l’oportunitat de la vida, la joia d’un cos fet per estimar, el risc de l’encontre, l’esperança d’allò que ve. No creuré mai en un Déu només present per als cristians. Vull creure que Déu és a l’obra en totes les cultures, que parla al cor de la persona humana, sense preocupar se de les fronteres artificials en què nosaltres mateixos ens empresonem.

No creuré mai que la resignació i l’obediència siguin virtuts; només puc creure en la tendresa compartida, en l’esdevenidor sempre obert, en aquest Regne que hem de construir, tots plegats al costat del nostre Déu.

Jo no creuré mai que la voluntat sigui la darrera paraula de la fe; que el saber sigui l’objectiu de la vida, ni que les obres siguin la mesura de l’home. Jo espero en la teva presència i t’anomeno Déu:És així com tu m’ets present i jo vull dir-te el meu agraïment.

(*)Text francès: www.theolib.com/foi.htmlTraducció: Ignasi Mª ANZIZU i FUREST