Els grans esdeveniments musicals a la parròquia d’Andorra la Vella, com el que van protagonitzar Chambao o Alejandro Sanz, han passat a la història (si més no, a curt termini). El departament de Cultura només disposa d’un pressupost de 18.000 euros per a la contractació de concerts.

Això sí, el de la festa major o cicles com els Dijousderock en queden al marge.Ni tan sols sembla possible acceptar la proposta del comú escaldenc d’organitzar un gran esdeveniment conjunt, reconeix la consellera de cultura de la capital, Maite Cano, que enguany dirigirà una àrea on totes les partides del pressupost s’han reduït entre un 15 i un 20 per cent. Així, per a promoció cultural compta amb 700.000 euros. Quantitat que inclou la festa major, l’Aula de teatre, l’organització de diades diverses i activitats fetes en col·laboració amb altres entitats.

La reducció pressupostària també afecta les dues naus capitanes de l’activitat cultural a Andor­ra la Vella: la temporada teatral, que organitzen amb Sant Julià, i la de música i dansa, per a la qual tenen la col·laboració de BIBM. Per a teatre hi ha una partida de 63.000 euros i per a la proposta clàssica, de 285.000.

Subvencions a entitats
Els diners destinats a subvencions són els únics que creixen, tot i que molt lleugerament: dels 107.000 euros destinats el 2009 es passa als 114.800, que es distribuiran, entre d’altres, la Societat Andorrana de Ciències (SAC), l’Orfeó, el Cineclub de les Valls, les penyes sardanistes o l’Aliança andorrano-francesa. Justament Cano vol rendibilitzar tots els recursos culturals de base de la par­ròquia i aconseguir la implicació de tots els sectors, començant per les entitats i acabant pels veïns i comerciants: “No sé com ho farem, és una de les qüestions que estudiarem amb l’Albert Villaró [el nou director de cultura]”, apunta la consellera.

Aquesta pretensió d’involucrar tothom per dinamitzar la vida cultural a la parròquia es farà molt palesa en l’organització de la festa major. “Hi ha molta gent que té el costum de marxar en aquelles dates, i hem d’aconseguir tot el contrari, que es quedin i que hi participin, potser a través dels infants i els joves, perquè els pares sempre som els espectadors més segurs”, reflexiona Cano. De moment, per a la festa de la parròquia compta amb 110.000 euros. L’any passat havien estat 150.000 i ja no hi va haver concert de gran envergadura. En aquesta edició, a més, pretenen “donar una volta” al mercat medieval, una de les activitats centrals de la celebració. En la mateixa línia: aconseguir la col·laboració de comerciants i ciutadans. De fet, recorda Cano, donar un impuls a la cultura popular ja figurava al programa amb què l’actual majoria va concórrer a les eleccions comunals.

L’altra línia és la de promoure activitats que tinguin un cost zero (o mínim, en tot cas) per a les arques comunals. I esmenta l’organització d’una fira del llibre d’ocasió, probablement en col·laboració amb el comú es-caldenc.
El projecte passa també per incrementar l’organització d’actuacions dels alumnes i professors del conservatori. “És que no cal que anem a buscar fora el que ja tenim a casa”, adverteix. Però totes aquestes iniciatives encara s’han d’acabar de perfilar.