català  |  castellano
// Consultoria sociopolítica




NEOGEST: Procés participatiu per afrontar socialment els problemes de finançament local

EL CONTEXT: La situació financera actual de molts ens locals és delicada. El sistema de finançament dels ajuntaments, clarament insuficient, no s'ha revisat en 30 anys. La recaptació d'impostos ha baixat degut a la crisi. Les transferències de l'Estat espanyol han disminuït. En canvi, les demandes socials a les que han de fer front els consistoris creixen, de la mateixa manera que les competències impròpies que finalment s'assumeixen per poder prestar serveis que la comunitat necessita.

CONSEQÜÈNCIES:

  • Impossibilitat d'assumir noves competències.
  • Dificultat per seguir prestant els serveis públics que s'ofereixen actualment.
  • Possibles retallades en la prestació d'aquests serveis o eliminació dels mateixos.
  • Privatització d'alguns serveis públics o augment de les taxes pel seu ús.

 

SOLUCIÓ A CURT TERMINI: NEOGEST

En què consisteix i quins objectius té aquest servei?

La solució a curt termini d'aquests problemes passa per: la pedagogia i el consens polític i social. És per això que hem creat aquest nou servei, amb un triple objectiu que correspon a les 3 fases que caldria dur a terme:

  • Explicar a la ciutadania la situació financera actual de l'ajuntament de manera clara, senzilla i entenedora (pressupost, partides, límits, restriccions, etc.).
  • Identificar entre tots (polítics, tècnics i ciutadans) els principals problemes i necessitats socials tenint en compte els recursos disponibles.
  • Fer propostes de millora compartides també entre tots a partir de les necessitats identificades i els límits pressupostaris, per tal d'implementar polítiques eficaces i eficients adaptades a les problemàtiques socials del municipi.

Així doncs es tracta d'un procés on cal un treball a nivell intern (prioritats, límits, restriccions) i extern (implicació ordenada de la ciutadania en la identificació de necessitats i elaboració de propostes). D'aquesta manera aconseguim fer pedagogia i conscienciar a la població al respecte de la situació actual de crisi per la qual passa l'administració, de la mateixa manera que fem partícep a la ciutadania en la definició i concreció de les necessitats i les polítiques públiques a potenciar o desestimar. I en certa manera, també fem les primeres passes per recuperar la confiança social en general i de la política en particular.

Per a què contractar aquest servei?

Això ens proporciona no només evitar situacions futures de conflicte social, sinó obtenir consensos amplis, generar aliances i sobretot millorar la gestió de la cosa pública fent unes polítiques més adaptades, més sostenibles, amb més punts de vista, més realistes, en definitiva, MILLORS.

Però, això és factible i possible fer-ho a qualsevol municipi?

Aquest producte serà diferent a cada municipi en funció d'una primera trobada amb els responsables polítics on es fixaran exactament els límits i objectius concrets. Es garanteix doncs l'adaptació total del servei al context polític, social i econòmic del municipi. Només hi ha una condició indispensable, a saber, voler-ho fer.

I de quina manera es fa una cosa així?

En el desenvolupament del projecte es combinaran metodologies de caràcter quantitatiu, qualitatiu i participatiu.

Quina durada aproximada té?

Aquest servei té una durada mínima aproximada d'entre 2 i 3 mesos.

Què costa fer això?

El pressupost s'adaptarà als objectius concrets de l'ajuntament i a les seves limitacions pressupostàries. Es poden fer més o menys coses, cosa que permet flexibilitat en el pressupost.

Es pot lligar aquest servei amb alguna línia de finançament supramunicipal?

Si aquest procés es fa abans de finals d'any, les propostes que sorgeixin es poden presentar a la convocatòria del nou Fons Estatal d'Inversió Local per a l'Ocupació i la Sostenibilitat 2010. D'aquesta manera no caldria finançar-les a càrrec dels pressupostos municipals, sinó que el seu cost seria assumit pel Ministeri de Política Territorial de l'Estat Espanyol.

 


Per a més informació poden posar-se en contacte amb nosaltres mitjançant el correu electrònic (neopolis@neopolis.cat) o el 972.42.66.40


 

 

 
  Gran Via Jaume I, 41 1r 17001 GIRONA | Telf. 972 42 66 40 | Mòb. 659 85 95 42 / 653 22 05 88 | Fax 972 21 94 10 | neopolis@neopolis.cat
 
NOTA LEGAL web: 3v2.net