Oficina MARC
Va ser creada l'any 2000 seguint les recomanacions de la Comissió Assessora de
Catalogació de la Biblioteca de Catalunya. La seva tasca abasta dos àmbits principals:
els formats MARC i el Dublin Core.
De CATMARC a MARC 21
La Comissió Assessora de Catalogació, creada l'any 1998 per la Biblioteca de Catalunya
per a donar directrius en matèria de catalogació de forma consensuada, va adoptar en la
seva reunió de 2 d'octubre de 2001 d'iniciar els processos per a l'adopció del format MARC
21 per part de les biblioteques catalanes.
El canvi de format, de CATMARC a MARC 21, ha estat la decisió més important dins la comunitat
bibliotecària catalana dels darrers anys. Aquest pas significa l'adopció d'una normativa internacional
versus una solució local, que dóna com a avantatges una millora en la comunicació i intercanvi de la
informació bibliogràfica.
La gestió del canvi de format correspon a la Subcomissió per al Canvi de Format, creada per la Comissió
Assessora de Catalogació de la Biblioteca de Catalunya (CAC) en la reunió de 2 d'octubre de 2001. En
són membres nomenats per la CAC:
- Ida Conesa - Oficina MARC de la Biblioteca de Catalunya
- Maite Cuende - Biblioteques especialitzades de la Generalitat de Catalunya
- Teresa Ferrer - Universitat Pompeu Fabra
- Margarida Mallol - Servei de Biblioteques, Departament de Cultura de la Generalitat
- Núria Mulé - Servei de Biblioteques, Diputació de Barcelona
- Marta Tort - Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya
- Maite Rubiales - Biblioteques especialitzades
La Subcomissió té encomanada la tasca de planificar i gestionar, a mig termini, el procés de canvi
de format en el sistema bibliotecari català. Les tasques que actualment du a terme són principalment
les de difusió del procés del canvi i les de propostes de formació del personal.
Documents d'interès
Altres enllaços
Formats MARC
Els formats MARC són normatives per a la representació i comunicació d'informació
bibliogràfica i relacionada en forma llegible per màquina. Les dues vessants d'actuació
de l'Oficina MARC són:
- normativa: manteniment i desenvolupament dels formats MARC
- planificació: tasques relacionades amb els formats MARC (dins la BC o amb altres institucions)
D'aquestes tasques se'n deriva una de molt important: l'assessorament i suport als usuaris de M
ARC, que es materialitzarà amb la creació del grup d'usuaris MARC.
En l'actual procés de canvi de format les tasques de l'Oficina són:
- Elaborar les taules de conversió
- Establir el programa de conversió
- Traduir el format MARC 21
Altres enllaços
El Dublin Core Metadata Initiative (DCMI) promou el desenvolupament de normatives
de metadades interoperables en línia que serveixen a diferents objectius i models d'empreses.
Altres enllaços
|