Hola famílies!!! Ja acabem el segon trimestre..., això va que vola! No direm encara que comença el bon temps, ben just quan escrivim aquestes ratlles sortim d'una nevada i fa un fred de rigorós hivern...;serà que ens hem d'anar acostumant a viure als "Pirineus"??...
Bé, després de la brometa fàcil, entrem en matèria, com ja és habitual us fem cinc cèntims d'allò més rellevant d'aquest trimestre.
Allà va!!

RACONS


El dia 4 de febrer va ser la nostra primera diada de racons d'aquest segon trimestre. Com sempre, 2 activitats, 2 espais i..., tothom apunt!!
A plàstica, taller de marcs de fotos amb safates de porex. Ben just va donar temps de folrar amb paper de seda les safates, ja estava previst, la resta ho acabarem cadascú amb els seu monitor o monitora!

A la sala polivalent, Balls. La gent d'EP1, EP2 i EP3 van aprendre la dansa dels Nans Vells de la patum de Berga. La gent d'EP4, EP5 i EP6, van aprendre un ball Irlandès molt i molt marxós!!
Com sempre, tothom engrescat, enfeinat i molt distrets..., i, al final del dia..., valoració... GENIAL!!
La nostra segona diada de racons va ser el 18 de març. Pati de dalt: Shootball, sala polivalent: taller de Clown.
Ambdós activitats, ben pensades!!... acollida, fantàstica. En Sergi Santigosa, pare de l'Alba d'EP1 i l'Albert d'EP4 i el Raúl, s'han fet càrrec del racó de Shootball. La Marion i la Carol, s'han encarregat del racó de clown
.

DECORACIÓ DE MENJADOR

ja fa molts dies que la nova decoració "festes tradicionals" llueix en el nostre menjador..., ens han fet esperar molt la gent d'EP5 amb el seu mural de Sant Jordi amb el seu drac espectacular!!! I la gent d'EP6, que estan ultimant uns castellers d'allò més elaborats..., la pinya ja està apunt, en breu, els nostres castellers començaran a tirar amunt!!

EI4 ens ha fet uns focs artificials preciosos! EI5, un Sant Medir molt peculiar, però sense pluja..., EP1 una patum esbojarrada, EP2, un súper- carnaval, EP3 uns diables explosius, EP4 un Sant Joan al solar del patronat quan sigui a terra!!! i EP5 i EP6, ja estan dits!!!

Els nens i nenes de 5è: Protagonistes d'una llegenda!!

Els nens i nenes de 5è hem triat, dins del gran tema de les festes tradicionals, "Sant Jordi", per decorar el nostre espai de menjador de l'escola.
L'André, pare de la Malena Martus, va venir a ajudar-nos a fer l'estructura del cap del drac, que ha quedat INCREÏBLE!!
Hem tingut molta feina però, finalment, podem dir que el resultat ha estat molt bó: un gran mural on som nosaltres els protagonistes de la llegenda i que, amb les nostres expressions de por, espant i sorpresa, ens podem veure, a l'hora de dinar, amb un gran somriure!
Us convidem tothom qui vulgui a veure'l, ja direu què us sembla!!
Classe d'EP5 i Carol

També us volem explicar els entrellats de la Patum de les pizzes de 1r...

Aquest 1er trimestre, les pizzes, hem anat a la patum de Berga!! bé, no hi hem anat físicament però hem descobert tantes coses d'aquesta festa que ho sembla.
Com cada any, els nens i nenes que ens quedem a dinar a l'escola, decorem el menjador amb diferents murals que tracten una temàtica escollida entre tots i totes.
Aquest any hem triat "les festes tradicionals catalanes" i les pizzes hem decidit descobrir i investigar la patum, una festa tradicional d'un poble anomenat Berga.
Hem realitzat una sèrie d'activitats molt animades, mireu, mireu...

MÚSICA: Escoltem les cançons de la Patum mentre expliquem un conte on surt el bestiari i els personatges de la festa.

VESTUARI: Descobrim com és el barret i el mocador de la Patum. Serveixen de protecció de les espurnes del foc!!

PERSONATGES: Mirem un vídeo!! Una sèrie de gravacions en directe dels salts i balls de la Patum. Seguidament, identifiquem els balls amb els personatges i el bestiari en el conte de l'activitat anterior.

BALLEM: Tot escoltant les cançons de la Patum, a la Sala polivalent, intentem ballar la dansa dels "nans vells".

DIBUIXEM: Fem un dibuix de la bèstia o personatge preferit de la patum.

Després de totes aquestes activitats hem començat a realitzar el mural del menjador. hem utilitzat els dibuixos de les bèsties, dibuixos de nosaltres mateixos amb el barret i el mocador de la patum ( talment com si estiguéssim allà) i algunes traçades de pintura "tempera" per fer la plaça del poble.
Si encara no heu vist que xulo ens ha quedat, entreu al menjador, és el primer mural, entrant a mà esquerra!!

UNA PINZELLADA D'INTERÈS:

*La Patum de Berga és una festa tradicional i popular que es celebra a la ciutat de Berga, capital de la comarca del Berguedà, durant la festivitat de Corpus. Consisteix en diferents representacions al carrer i amb la participació ciutadana, a les quals n'és característica la presència de foc i pirotècnia.
L'any 1983 va ser declarada per la Generalitat de Catalunya festa tradicional d'interès Nacional i el 25 de novembre de 2005 fou declarada "Obra Mestra del Patrimoni Oral i Immaterial de la Humanitat" per la UNESCO*

I SI US VE DE GUST SABER UNA MICA MÉS SOBRE AQUESTA FESTA.... AQUÍ TENIU LA WEB OFICIAL DE "LA PATUM" : http://www.lapatum.cat
( ÉS DIVERTIDA I INTERACTIVA!! ENTREU-HI!! )

Pizzes de EP1 i la Margarida


ELS HÀBITS
El Cocodrils (EI4) i les Papallones (EI5) continuem treballant hàbits al temps de migdia, a través de les titelles, jocs i fotos.
Aquest segon trimestre hem decidit dedicar-nos a dos hàbits que encara costen una mica:
UTILITZAR ELS COBERTS CORRECTAMENT:
Vam organitzar una cursa de relleus on havíem de portar una pilota de ping-pong amb una cullera... aquesta vegada la cullera si que servia per jugar... i va ser divertidíssim!!!
I Desprès ens vam fer fotos simulant com s'han d'utilitzar els cobert... mireu, mireu...

SEURE BÉ:


Ens va venir a visitar un personatge molt divertit.... una nena que no sabia seure a la cadira.... vam explicar-li què havia de fer per de seure bé i també li vam explicar mitjançant el joc de les cadires cooperatives...


EP1-EP2i EP3


Tal i com vam explicar a la reunió de Crea i creix a principi de curs, varem començar un treball d'hàbits a partir d'unes reflexions entorn què podíem fer per estar més agust al menjador. A partir d'aquestes reflexions es feien unes frases i uns dibuixos que aniríem penjant en el menjador, de manera que ens sentíssim molt implicats/ades i identificats/ades amb allò que volíem treballar. Bé, la cosa finalment no va anar tant bé, diguem que les reflexions i els dibuixos sí..., però el tema de les frases va resultar finalment ser un decàleg de prohibicions que no eren la nostra intenció.

Per donar-li un to més positiu, vam decidir canviar de tàctica, durant uns dies vam estar fent fotos al menjador, a veure què sortia!! Després de mirar-les, les monitores varem decidir quines serien les més idònies per treballar aspectes relacionats amb els hàbits. Cada mes, aproximadament es visualitzaran 3 fotografies en les que ells i elles són els protagonistes, hi reflexionarem i entre tots i totes buscarem una frase "en positiu", que ens ajudi a millorar alguna aspecte. Tot just acabem de començar... AVIAM COM VA!!
TREBALLEM JUNTS??
Ja en l'últim butlletí vam crear aquest nou apartat, el que es pretén és crear un espai de treball conjunt o encetar temes que ens poden preocupar tant a les famílies com a nosaltres, que ens permetin reflexionar plegats i que conegueu millor la nostra manera de fer, amb les vostres criatures. En aquest butlletí, hem triat el següent tema:
ALIMENTACIÓ I VINCLES AFECTIUS

Com ja és sabut, monitors i monitores ens dediquem, entre altres coses a acompanyar durant el dinar les vostres criatures. Socialment, potser, no es dóna la suficient importància a aquesta tasca, sobretot si no es tenen en compte els aspectes emocionals i afectius que giren al voltant del fet de dinar. Explicarem perquè:

El primer vincle afectiu que es crea quan naixem, en condicions normals, es dóna amb la mare en el moment de l'alletament, és a dir, quan alimenta el nadó i quan té cura de la higiene d'aquest. Aquests moments tant íntims, com l'alimentació, el bany, la son..., són moments de gran proximitat física, i s'estimulen els sentits del nadó, el tacte, la vista, l'oïda, l'olfacte..., i proporcionen al nadó una gran sensació de plaer i seguretat, en definitiva, s'estan cobrint les necessitats primàries bàsiques per al bon desenvolupament físic, emocional i de la personalitat, és a dir, desenvolupament integral.
És cert que amb el temps, aquestes necessitats bàsiques s'amplien i són més complexes, apareixen altres persones properes amb les quals també crearà aquests vincles afectius, però les necessitats bàsiques primàries, l'alimentació, la higiene, la son..., continuen sent un espai íntim i delicat, molt lligat a les persones de més proximitat familiar, i amb les que s'esdevenen els vincles afectius més forts.
És per tot això que el fet de dinar fora de casa, amb persones alienes, oferint inclús aliments desconeguts per a ells i elles, pot esdevenir un moment crític que pot provocar emocions i sensacions negatives: inseguretat, por, enyorament del pare i la mare, rebuig, desconfiança....
Per nosaltres, doncs, l'estona de dinar, de posar a dormir les vostres criatures, l'espai de joc, ha de ser un espai càlid, tranquil, segur, on prèviament s'haurà fet un treball per establir uns vincles afectius satisfactoris, on a part de cobrir unes necessitats físiques bàsiques, també es cobreixin unes necessitats emocionals que també els facin sentir segurs i els proporcionin una sensació de plaer.
Així doncs, durant el període d'adaptació de les criatures d'EI3, les monitores entren a l'aula durant les estones lectives, d'aquesta manera es va establint aquest coneixença que poc a poc, es convertirà en vincle i alhora, referents essencials en el seu dia a dia. Una vegada existeix aquesta relació estreta, treballar uns bons hàbits ens resultarà més fàcil. Com? Creant rutines molt ben definides, anticipadament explicades i posades a la pràctica pacientment, creant un clima de confiança, establint uns límits clars, amb seguretat i fermesa però també amb amor, exigint a cada criatura allò que se li pot exigir en cada moment, segons el seu ritme, el seu moment maduratiu, la seva vivència personal. Només un petit consell: no tinguem pressa!

A primària la figura del monitor o monitora ja és un referent molt clar, establir un bon vincle afectiu és molt més fàcil, per tant, el treball d'hàbits és molt més fluït, intentem que els propis alumnes prenguin part d'aquests aprenentatges i de les reflexions que els acompanyen, és un treball cooperatiu i no autoritari.

Les vivències al voltant d'una taula, en l'àmbit familiar ens acompanyen al llarg de tota la vida, són un espai de diàleg, de compartir i fins i tot de les discussions més acalorades, sobretot en l'adolescència.

"Sempre més els moments viscuts durant els àpats romanen en el record dels adults, quan anem a dinar a casa els pares i sentim aquella olor dels canalons o l'escudella de casa..., evoquem la nostra infantesa, recordem els "mimos" i les cures que les nostres mares i els nostres pares tenien amb nosaltres, i ho recordem amb enyorança".

El millor del temps de migdia del Patronat és quan venen a veure'ns antics alumnes i ens diuen "QUINS BONS RECORDS EN AQUEST MENJADOR".

I amb tota aquesta informació i unes quantes fotos de bons moments viscuts al temps de migdia us desitgem bones vacances!!!