Grau d'Informació i Documentació
Presentació
Darrera actualització (dilluns, 02 de novembre de 2009 19:04)
La Facultat de Biblioteconomia i Documentació té prevista la implantació del nou títol de grau d'Informació i Documentació a partir del curs 2009-2010 després de la seva aprovació pel Consell de Govern de la UB i de la verificació de la titulació per part de l’ANECA. En la seva sessió de febrer, el Consejo de Universidades va procedir a la verificació definitiva de la proposta de titulació de grau d'Informació i Documentació; per la qual cosa ja està en camí de la seva incorporació al Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT) del Ministerio de Educación, quan aquesta resolució es publiqui al BOE. Aquesta titulació substituirà, curs a curs, l'oferta docent de la diplomatura en Biblioteconomia i Documentació i de la llicenciatura en Documentació.
Quadríptic Grau |
En què consisteixen els estudis?
- Durada de 240 crèdits ECTS
- Itinerari amb dedicació completa de quatre cursos
- Itinerari amb dedicació parcial que preveu un màxim de set anys per a dedicacions no superiors al 50%
- Dos torns independents, al matí i a la tarda, per facilitar la combinació entre feina i estudis
- Possibilitat de fer pràctiques en institucions o empreses
- Suport tutorial per a orientació i consell.
Objectius principals
- Formar especialistes en disseny, gestió i avaluació de serveis d'informació d'acord amb les necessitats d'una comunitat geogràfica, virtual o vinculada a una organització.
- Desenvolupar competències específiques de captura, selecció, organització, preservació i difusió d'informació i documentació mitjançant l'aplicació de les tecnologies.
- Desenvolupar habilitat de comunicació pròpies de la mediació entre els usuaris i els documents, així com les competències de gestió de recursos per assegurar la qualitat dels serveis.
- Formar professionals de mentalitat oberta al canvi que s'integrin en entorns laborals marcats per la constant innovació de processos i instruments, i que sàpiguen posar de relleu el valor estratègic de la informació i la documentació en tot tipus d'organització.
On es pot treballar en acabar els estudis?
El títol de grau dóna continuïtat a les sortides laborals de la diplomatura de Biblioteconomia i Documentació i de la llicenciatura de Documentació. Amb la denominació nova, es posa de manifest la funció del professional actual en una societat marcada per la digitalització i les xarxes, en la qual el graduat en Informació i Documentació treballarà en la transició de biblioteques, d’arxius i de centres de documentació al nou entorn digital, al mateix temps que com a gestor de recursos d’informació participarà, al costat d’altres professionals, en el funcionament de tot tipus d’organitzacions públiques i privades. El ventall de sortides professionals que s’ofereixen a un professional de la informació i la documentació és força ampli:- Biblioteques públiques, universitàries i de centres d’ensenyament primari i secundari, xarxes i consorcis de biblioteques.
- Biblioteques especialitzades i centres de documentació de l’Administració pública, d’empreses i d’institucions diverses (per exemple, departaments de l’Administració, fundacions, col·legis professionals, laboratoris, bufets d’advocats, despatxos d’arquitectes, etc.).
- Empreses de suport als serveis bibliotecaris.
- Mitjans de comunicació, com ara redaccions de premsa diària i periòdica, estudis de ràdio i televisió, serveis de premsa, etc.Arxius administratius, històrics, d’empreses, de fundacions, etc.
- Arxius d’imatges i fonoteques.
- Portals web i empreses d’Internet (elaboració de pàgines web, creació de bases de dades de recursos web, organització de continguts digitals, etc.).
- Empreses d’informàtica, de programari, de telecomunicacions.
- Consultories empresarials, financeres, legals i de recursos humans.
- Centres de recursos pedagògics.
- Llibreries i distribuïdores de llibres i d’altres materials bibliogràfics.
- Editorials (redacció d’obres de referència, com ara enciclopèdies, directoris, etc.; cerques documentals; elaboració d’índexs; creació de bases de dades; organització de la documentació; etc.).
- Empreses creadores de bases de dades.
Suport a l’estudi i oportunitats de formació
- Programes d’intercanvi. A part de les beques generals de l’Estat i de la Universitat, l’alumnat de la Facultat participa en els programes d’intercanvi espanyols, iberoamericans i europeus per mitjà dels programes SICUE-Sèneca, CINDA i Erasmus respectivament, que li permeten de cursar estudis en universitats espanyoles i europees durant un semestre.
- Convenis de cooperació educativa. L’alumnat de la Facultat disposa de moltes oportunitats per portar a terme pràctiques remunerades en empreses i institucions. Anualment, se signen més de 200 convenis de cooperació educativa. Sovint aquesta és una via d’inserció laboral per a un nombre significatiu d’estudiants, una vegada graduats.
- Pràctiques d’estiu. La Facultat ofereix a l’alumnat la possibilitat de dur a terme una estada de pràctiques professionals en diverses institucions a l’estranger durant els mesos d’estiu. Entre els més de quaranta centres que es van oferir el 2009, destaquen l'agència de les Nacions Unides a Ginebra ACNUR, la biblioteca del Centre Georges Pompidou de París, la British Library de Londres, la Hispanic Society de Nova York o la Biblioteca d’Alexandria a Egipte.