A02. Museus DHUB

Museu de les Arts Decoratives

La història

Els orígens del Museu de les Arts Decoratives cal cercar-los l’any 1888, quan Barcelona clausurà l’Exposició Universal i l’Ajuntament va plantejar la formació de diferents col·leccions patrimonials i l’obertura de centres museístics. Fruit d’aquest objectiu, l’any 1902 va néixer el Museu d’Art Decoratiu i Arqueològic a l’antic arsenal de la Ciutadella, on s’arribaren a aplegar col·leccions molt heterogènies.

Però no va ser fins a 1932 que s’obrí el Museu de les Arts Decoratives, separat definitivament de l’arqueologia i les belles arts, al Palau de Pedralbes. L’esclat de la Guerra Civil espanyola determinà el tancament del Museu, així com el trasllat del seu fons a Olot, on va estar custodiat durant la contesa bèl·lica per tal de garantir-ne la protecció i salvaguarda.

Durant la postguerra, l’any 1949, el Palau de la Virreina esdevingué la nova seu del Museu, en què els espais expositius s’organitzaren de manera similar a la de l’anterior emplaçament. Però aquesta tampoc no fou la seu definitiva del centre museístic, ja que l’any 1985 el Museu de les Arts Decoratives tancà novament les portes en aquest emplaçament, a causa del nou ús municipal previst per a l’edifici.

Tot seguit, les col·leccions foren traslladades altre cop al Palau Reial de Pedralbes, on restaren als magatzems de reserva durant prop de deu anys, fins que l’any 1995 el Museu va tornar a obrir les portes, però aquesta vegada amb una innovació ben important: la incorporació d’una col·lecció de disseny industrial espanyol.

L’exposició permanent

«De l’objecte únic al disseny de producte», l’exposició permanent del Museu de les Arts Decoratives, planteja un recorregut cronològic en dues parts. La primera part mostra, amb l’exhibició de 297 peces, l’evolució de les arts de l’objecte des del romànic fins al Romanticisme, i el naixement del disseny de producte amb la Revolució Industrial.

El segon àmbit de l’exposició se centra sobretot en el recorregut pel desenvolupament del disseny de producte amb l’exhibició de 442 peces que són una mostra representativa del disseny industrial a Espanya.

Exposició permanent Museu Arts Decoratives

Explora la col·lecció

Les col·leccions

Les col·leccions del Museu de les Arts Decoratives estan formades per un important fons de disseny industrial i d’objectes de les arts decoratives, entre els quals hi ha bacines, carruatges, mobles, paper pintat, rellotges, tapissos i vidres.

Consulteu la resta de la informació sobre les diferents col·leccions:

Disseny de producte

La col·lecció de disseny de producte, formada per més de 1.400 objectes, comprèn el període entre els anys trenta del segle XX i el primer lustre del segle XXI, i conté peces de disseny i/o producció espanyola representatives de la diversitat de tipologies a les quals s’aplica el disseny.

Tamboret, 1981, Javier Mariscal

Bacines

La col·lecció de bacines —safates de metall— està formada per 171 peces, datades gairebé totes entre els segles XVI i XVII. Les peces de la col·lecció presenten un acabat amb decoració gofrada d’elements vegetals i procedeixen de manera majoritària de centres productors d’Alemanya i Holanda.

Bacina, segle XVI, Alemanya

Carruatges

La col·lecció de carruatges està formada per un total de 18 vehicles datats entre mitjan segle XVIII i el primer quart del segle XX. Els exemplars més antics de la col·lecció provenen de diverses cases senyorials barcelonines. També cal destacar els sis carruatges de les cotxeres de l’industrial Eusebi Bertrand Serra.

Berlina, mitjans segle XVIII, Espanya

Mobles

La col·lecció de mobles està formada per més de 800 objectes de producció europea representatius del període comprès entre l’edat mitjana i el segle XX. La col·lecció conté arquetes, baguls, calaixeres, escriptoris, taules, cornucòpies, paravents, lligadors i cadires. Ocupen un lloc destacat les caixes de núvia gòtiques i renaixentistes, els anomenats «llits d’Olot» del segle XVIII, amb capçals policromats, els mobles historicistes de Francesc Vidal i les peces art déco lacades per Ramon Sarsanedas i Enriqueta Benigani.

Caixa amb calaixos, Primer quart del segle XVI, Catalunya

Paper pintat

La col·lecció de papers pintats està integrada per més de 1.300 peces, que inclouen arrambadors, sanefes, cantoneres, frisos i plafons de sostre. Les manufactures són majoritàriament franceses, angleses, alemanyes, belgues i espanyoles, i van ser realitzades des del darrer quart del segle XIX fins al darrer quart del segle XX.

Sanefa de paper pintat, Regne Unit, 1880 - 1890

Rellotges

La col·lecció de rellotges està formada per 304 exemplars de procedència europea, produïts entre els segles XVI i XIX, entre els quals destaca la tipologia de rellotges portàtils.

Rellotge de butxaca, 1790, Monnier et Mussard

Tapissos

Consta de 20 exemplars. En són exemples destacats El setge de Rodes, Caravana de dromedaris i L'emigració asiàtica, que daten de final del segle XV o començament del segle XVI. Quant a les peces contemporànies, és remarcable el tapís de Diana caçadora, manufactura de Tomàs Aymat i datat cap al 1925.

Tapis, finals del segle XVI, Brusselïles

Vidres

La col·lecció de vidres del Museu consta de més de 1.443 peces, les més antigues de les quals daten del segle VI aC. Destaquen les peces venecianes dels segles XVI i XVII, i les de l'àrea germànica, amb exemplars dels segles XVII al XIX elaborats amb cristall tallat i gravat.

La col·lecció també inclou gerros francesos d’Art Nouveau. Pel que fa a Espanya, hi destaca la producció de la Real Fábrica de la Granja (segles XVIII i XIX). Així mateix, les produccions catalanes estan encapçalades per un conjunt excepcional de 18 vidres esmaltats del segle XVI.

Vas, 1500, Catalunya

Desenvolupat per Gominola Creative Media 2010.

Titularitat del web

El Disseny Hub Barcelona (DHUB), Ajuntament de Barcelona, amb seu al carrer de Montcada, 12. 08003 Barcelona, és el titular del web www.dhub-bcn.cat i el posa a disposició dels usuaris a fi de difondre notícia dels serveis i activitats que ofereix i de fer accessible el contingut sobre els fons del centre del disseny.