Presentació

Salutació del degà

Darrera actualització (dissabte, 16 de octubre de 2010 10:42)


La Facultat de Biblioteconomia i Documentació és un centre de la Universitat de Barcelona en el qual es duen a terme activitats de docència, d’estudi, de recerca i d’extensió universitària en l’àmbit de la biblioteconomia, l'arxivística, la informació i la documentació. 

Es va crear l’agost de 1999 a partir de la transformació de l’Escola Universitària de Biblioteconomia i Documentació (segons el Decret 226/1999 de la Generalitat de Catalunya, de 27 de juliol, DOGC de 9 d’agost). El fet de ser instaurada com un centre propi de la Universitat de Barcelona va representar la culminació d’un llarg procés d’implantació dels ensenyaments de la nostra àrea en tots els àmbits educatius de la Universitat. La Facultat és hereva de l’Escola Superior de Bibliotecàries, que la Mancomunitat de Catalunya va crear el 1915. L’objectiu primer d’aquell centre, tutelat i dirigit per Eugeni d’Ors, era formar el personal que s’hauria de fer càrrec de la Xarxa de Biblioteques Populars de Catalunya, que va començar a implantar-se per tot el país a partir de 1918. 

En l’actualitat, oberta a la gran diversitat d’entorns professionals que treballen en la gestió de la informació i la documentació en el nou escenari del món digital i en xarxa, la Facultat disposa d’un programa formatiu centrat en la convergència amb l’espai europeu d’educació superior, ja que des del curs 2009-2010 tota l’oferta de places de nou accés esta adaptada a les directrius del que tothom coneix com a espai de Bolonya, amb ensenyaments en tots els àmbits universitaris (grau, màster i doctorat): el màster universitari de Gestió de Continguts Digitals, el màster universitari de Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura, el doctorat d’Informació i Documentació en la Societat del Coneixement i el grau d’Informació i Documentació. 

En efecte, el curs 2009-2010 va ser un curs important en la llarga trajectòria de la nostra Facultat, ja que amb l’inici de la docència en la titulació nova de grau d’Informació i Documentació va culminar un període llarg de preparació del pla d’estudis nou que, curs a curs, substituirà i donarà continuïtat a l’oferta docent de la diplomatura de Biblioteconomia i Documentació i de la llicenciatura de Documentació, per adaptar la nostra oferta de grau a l’espai europeu d’educació superior. Aquesta adaptació, entre altres moltes coses, ha de significar un reforç important del protagonisme de l’estudiant en la conducció del seu propi aprenentatge. Si realment volem ser fidels al veritable esperit del model de Bolonya, caldrà que tots plegats tinguem cura de no caure ni en inèrcies docents ni en passivitat discent, i que reflexionem sobre quelcom que no és més que el redescobriment de bones pràctiques d’aprenentatge que ja han estat ben presents en la nostra història, i que ara cal consolidar de manera sistemàtica i acreditable. Valgui doncs aquest punt d’inflexió que va representar el curs 2009-2010 per recordar i reivindicar el que significa estudiar en paraules de Josep Pla (El quadern gris. Barcelona: Destino, 2003. «19 d’octubre de 1919», p. 838-839): 

Estudiar no vol pas dir solament llegir i repetir. Estudiar vol dir llegir i a més a més reflexionar, relacionar, integrar, detallar, aclarir, absorbir, rebutjar, decidir —saber el que té importància i el que no en té. És una operació enormement complexa i al mateix temps naturalíssima. Estudiar és fer funcionar l’esperit, partint de vegades de l’esperit mateix o per incitació de coses que provoquen curiositat; és a dir, que agraden positivament. El que no agrada, el que no provoca un grau o altre de fascinació, no pot ser objecte de reflexió, d’estudi. No hi ha atenció ni aproximació possible. Estudiar és una forma de l’amor —en definitiva una forma de la sensualitat: la carícia mental més fina i delicada que l’esperit pot produir. 

Cristóbal Urbano 

Degà 

   

English version (summary)

Darrera actualització (divendres, 27 de novembre de 2009 09:09)

Educational Opportunities 

The Faculty of Library and Information Science offers an evolving educational program within the framework of the European Higher Education Area (EHEA).  Starting in the 2009-2010 academic year, undergraduate studies will lead to a Bachelor’s degree in Library and Information Science.  In the postgraduate area, the Faculty offers two official inter-university master’s degrees: one in Digital Content Management and another in School Libraries and Reading Promotion.  The two master’s programs meet the EHEA standards.  In addition, the Faculty offers a doctoral program in Information and Documentation in the Knowledge Society.  

Undergraduate Degree  

The basic aim of the Bachelor’s degree in Library and Information Science is to prepare professionals to select, manage, organize and preserve information. Degree holders work in all kinds of organizations, including libraries, archives, publishing companies and private businesses.  Tasks involve choosing, organizing, circulating and preserving all types of information, such as books, journals and magazines, tape and video recordings, photographs, films and digital resources including Internet materials. The information may be stored using any support medium, including paper, microfiche, CD, DVD and web pages.

The bachelor’s degree is intended to develop qualified professionals who can work as managers in the field of information and documentation or who can attain a high level of specialization enabling them to take decisions regarding the organization of information, business and institutional documentation, and the application of technologies.  

Undergraduate students have many opportunities to pursue work placements in companies and institutions through educational cooperation agreements.  Work placement gives students the opportunity to complete their training with a more direct perspective of the profession gained through practical experience.  In fact, opportunities of this kind often represent a student’s first entry into the workplace. 

A wide range of career opportunities awaits qualified professionals:  

  • Government, historical, business and foundation archives.
  • Sound and image archives.
  • Public, university and primary and secondary school libraries, library networks and consortia.
  • Learning resource centers.
  • Specialized libraries and information centers in the public and private sectors (e.g., government departments, foundations, professional associations, laboratories, law firms, architectural offices, etc.).
  • Businesses providing support to library services.   
  • Media, including newspapers and periodical press, radio and television, press services, etc.   
  • Bookshops and distributors of books and other bibliographical materials.   
  • Publishing companies (preparing reference works such as encyclopedias and directories, conducting document searches, preparing indices, creating databases and organizing documentation).   
  • Companies responsible for creating databases.
  • IT, software programming and telecommunications companies.
  • Web portals and other internet businesses (creating web pages and web databases, organizing digital contents, etc.). 
  • Consultancies working in business, finance, law or human resources. 

Master’s and Doctoral Studies 

The Faculty offers programs leading to master’s and doctoral degrees as well as university extension courses. Specialized training, research work and continuing education are all available.   

An official inter-university master’s degree in Digital Content Management has been offered since 2005-2006, in partnership with Pompeu Fabra University and in line with the European Higher Education Area (EHEA).  Starting in 2008-2009, the Faculty is also offering an official inter-university master’s degree in School Libraries and the Promotion of Reading, in collaboration with the Autonomous University of Barcelona. 

In addition, there is a doctoral program in Information and Documentation in the Knowledge Society.  The Faculty also provides continuing education in the form of university extension courses open to the university community and professionals working in the field of information and documentation.  

Study Support and Training Opportunities 

  • Exchange programs:  in addition to general grants offered by the State and the University, students in the Faculty can take part in exchange programs at the Spanish and European levels. SICUE-Seneca and Socrates-Erasmus enable students to pursue their studies for a semester in another Spanish or European university.
  • Specific grants:  students in the Faculty can apply for specific grants from such bodies as the European University Institute in Florence and the Centre for Catalan Studies in Paris.     
  • Educational cooperation agreements:  students  have a wide range of opportunities to pursue work placement, which may be paid or completed for free-choice credits, in companies and institutions.  Each year more than 200 educational cooperation agreements are signed and they often provide an effective way for students to find employment after graduation. 
  • Summer internships:  the Faculty provides students with summer internship opportunities abroad in a wide variety of institutions.   Chief among the over 50 centers offering internships in 2008 were the United Nations in Geneva (UNHCR, ILO, WHO), the Inter-American Development Bank in Washington, DC, the library of the Georges Pompidou Centre in Paris, the British Library in London and the Library of Alexandria in Egypt. 

Additional Information 

In addition to the general services provided by the University of Barcelona, students have access to numerous specific services: 

  • Library:  the Faculty’s specialized library collection contains nearly 22,000 volumes and 440 active journals (in paper and electronic formats).  The library of the University of Barcelona also offers online services and resources (http://www.bib.ub.edu).
  • Classrooms with PCs:  the Faculty has three classrooms equipped with a total of 75 PCs for teaching use.   An internet room provides an additional 15 PCs.  All 90 PCs are connected through Ethernet, an NT server—on which students can store their course exercises, such as web pages—and a Linux server, which is used in the teaching of various subjects.
  • Wi-fi areas:  the Faculty offers a wireless access service to the University network (UB Wi-fi), which enables laptop users to connect within the building. 
  • Work Placement and Job Information Office:  the Office provides all the information needed for work placement in an institution or business (through educational cooperation agreements).  It also provides job information to facilitate finding employment after graduation.   
  • Job Offers Information Service (SIOF):  the Service offers a free distribution list to all Faculty graduates.  The list contains all job offers and grant opportunities received directly by the Faculty and any others found through outside sources.   Graduates who sign up for the service will receive the information via weekly emails.
  • Publications:  Chief among the publications available are the online journal BiD: University Texts in Library Sciences and Documentation (http://www.ub.edu/bid) and the collection of thesis projects prepared by students for the official master’s degree in Digital Content Management at the University of Barcelona (http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/3001).
   

Pàgina 1 de 2


© Universitat de Barcelona Edició: Facultat de Biblioteconomia i Documentació