Edward Said encara resistia, a la injustícia, al càncer, a la intolerància, quan la mort se’l va endur, el 24 de setembre del 2003. El gran poeta palestí Mahmoud Darwich li ret homenatge.
Per Mahmoud Darwich
Article traduït per Cristina Garrido
Nova York. Novembre. 5a Avinguda.
El sol és com un rodal esclatat.
A l’ombra, he interrogat la meva ànima desconeguda: Aquesta ciutat és Babilònia o Sodoma?
Allà baix, al llindar d’un abisme elèctric alt com el cel, fa trenta anys que hi vaig trobar Edward.
Els temps eren menys impetuosos.
L’un diu a l’altre:
Si el teu passat és experiència, fes del futur visió i sentit!
Marxem, marxem cap al nostre futur, segurs de la sinceritat de la imaginació i del miracle de l’herba.
Jo no sé si havíem anat al cinema aquella tarda, però vaig sentir els vells indis que em cridaven: No confiïs ni en el cavall ni en la modernitat.
No. Cap víctima interroga el seu botxí: Si jo fos tu i si la meva espasa hagués sigut més gran que la meva rosa... Hauria reaccionat com tu?
Una pregunta com aquesta desperta la curiositat d’un novel·lista dins una oficina amb finestra de vidre orientada cap als lliris blancs d’un jardí... Allà on la hipòtesi és blanca com la consciència de l’autor si salda els seus comptes amb la natura humana... Cap futur dins la vigília, avancem doncs!
El progrés podria ser el punt de partida de la barbàrie...
Nova York. Edward es desperta en la peresa de l’alba. Toca un aire de Mozart. Disputa un partit de tenis damunt la pista de la Universitat. Pensa en el periple de la pensada més enllà de les fronteres i les barreres. Fulleja el New York Times. Redacta la seva crònica amb nervis. Maleeix un oriental que guia un general cap al punt feble dins el cor d’una oriental. Es dutxa. Tria un vestit amb l’elegància d’un gall. Veu el seu cafè amb llet i crida a l’alba. No et retardis!
Una vegada Algèria ha estat conquerida per França, com es pot combatre els indígenes que s’organitzen contra un poder doblement il·legítim als seus ulls, ja que és estranger i cristià? Tot i que no és únic, el factor religiós té un paper essencial en la pacificació de la regió. Ja es descobreix conceptes particulars de l’enemic àrab i musulmà, de la guerra que cal dirigir contra ell i, in fine, pràctiques sistemàtiques de violència a usar.
Per Olivier Le Cour Grandmaison*
Article traduït per Rut Jou
A diferència del salvatge, el bàrbar, encarnat per “l’àrab”, no és “incivilitzat” o acivilitzat; és, des de fa segles, el “mal” civilitzat. Respecte de les conseqüències pràctiques que se’n versen, és més greu, ja que la “mala” civilització, tot i que íntimament lligada a la seva religió, és la causa de la seva domesticació impossible. D’això en donen testimoni sobretot el seu caràcter i els seus costums, incanviables des de l’origen; només són els efectes de “l’alè esterilitzant de l’islamisme”, la “influència” del qual “sobre la política i la moral, sobre la bondat o malícia dels pobles d’Orient és massa certa” “pel que hem de poder atribuir-hi la seva grandesa o la seva decadència (1)”.
Convençuts que el factor religiós és essencial per comprendre el passat llunyà i el present d’Algèria, els francesos que hi donen una gran importància; aquest factor els permet entendre millor les dificultats que afronten per pacificar la regió. Cada vegada és un element més important de diferenciació entre salvatges i bàrbars, ja que els primers són sotmesos famosos a creences sumàries i primitives quan els segons disposen d’una veritable religió establerta en un llibre revelat. Com constatava un geògraf cèlebre en ocasió del centenari de la presa d’Alger per subratllar millor la complexitat de la situació trobada pels colonitzadors el 1830 i l’abast de la seva empresa: “Era el primer xoc. No l’islam de més tard, agitat, desorganitzat, dubtant de si mateix”, sinó l’islam “sòlidament assentat” aleshores “en el seu orgull integral”. Era una altra cosa que els pells roges d’Amèrica, els melanesis d’Austràlia, fins i tot els bosquimans, els hotentots i els negres d’Àfrica. Si hi ha una preocupació per entendre, no cal menysprear la relació entre les transformacions realitzades i la potència de l’obstacle superat (2)”.
Que la religió musulmana es basa en l’exaltació de la “guerra” i en els “preceptes” comandant “l’exterminació dels que en són fora” és una opinió comuna al segle xix. No és sorprenent que “l’àrab”, agenollat en la seva “percepció de l’autèntic i el just”, es llanci a “errors deplorables, i a continuació a agitacions incessants” oposades “a la nostra lògica i al nostre bon sentit cristià (3), escrivia el capità Richard. Com ell, són molts els contemporanis que no deixen de comparar l’islam amb la religió cristiana, considerada com l’única bona.
buy adobe acrobat 9 pro extended Manage and modify projects using source control systems and collaborate on files more easily. An XML-based nonbinary implementation of the FLA format allows projects and associated assets to function as items in a directory or folder.
Adobe Creative Suite 5 Master Collection Reduce the ActionScript 3.0 learning curve and enable greater creativity by injecting prebuilt code into projects. Quickly include functional code for things like timeline navigation, actions, animation, audio and video, and event handlers.
Adobe Creative Suite 5 Master Collection
Use object-based animation and visually achieve granular control over motion attributes with the Motion Editor. Develop interactive content more efficiently with the Motion Preset panel that offers prebuilt motion effects and lets you create, save, and share your own. Adobe Creative Suite 5 Master Collection Author expressive interactive content with easy-to-use tools. Draw stylized shapes and transform them into complex patterns and effects, and animate 2D objects through 3D space with 3D transformation tools. Take complete control over your text with print-quality typography via the new Text Layout Framework. Work with columns and bidirectional text, and maintain layout and formatting with greater fidelity when importing from other Adobe products.
Adobe Creative Suite 5 Master Collection
Deliver interactive content consistently for more runtimes across personal computers, mobile devices including the iPhone*, and screens of virtually any size and resolution, and leverage integration with Adobe Device Central for enhanced testing and debugging.
buy cheap Adobe Photoshop CS5
Adobe® Flash® Professional CS5 software is the industry standard for interactivebuy windows 7 ultimate 64 bit authoring and delivery of immersive experiences that present consistently across personal computers, mobile devices, and screens of virtually any size and resolution. buy Adobe Photoshop CS5 mac oem
Per imprimir els articles de les edicions lliures has d'estar registrat, és fàcil, ràpid i gratuït. Si desitges
convertir-te en un altre lector de Le Monde diplomatique en llengua catalana. REGISTRA'T AQUÍ. Problemes amb l'entrada (cookies)
Subscriu-te a la
versió digital de
Le Monde Diplomatique en català.
COPYLEFT: Aquesta publicació és copyleft. El text es pot difondre, citar i copiar literalment, amb qualsevol suport (digital o analògic) i amb qualsevol finalitat, sempre que s'enllaci de forma clara la pàgina on va ser publicat originalment.
De totes maneres, agraim que se'ns avisi de qualsevol ús del material, gracies.
Aquesta obra está amb una llicencia de
Creative Commons.