El ministre Blanco diu que les sancions poden implicar l'expulsió definitiva del lloc de treball
Aena obre expedient disciplinari a 442 controladors
AENA ha obert expedients sancionadors contra 442 controladors aeris. El caos generat per la vaga encoberta de controladors aeris se saldarà amb les diligències obertes per la Fiscalia, les denúncies de consumidors i, segons ha explicat el ministre de Foment, José Blanco, amb les sancions per part de l'empresa, que poden suposar suspensions d'ocupació i sou i fins i tot expulsió definitivva de l'ocupació. Blanco ha detallat que molts d'aquests expedients ja s'han notificat als controladors, el comportament dels quals ha qualificat "d'altament irresponsable".
Blanco ha advertit que l'actuació dels controladors "no pot quedar impune" i ha anunciat que Aena ha obert ja 442 expedients disciplinaris.
Després del caos generat ahir en l'espai aeri espanyol, gairebé la totalitat dels controladors es troben ja en els seus llocs de treball, en concret, en el torn de nit, segons el ministeri de Foment, van treballar el 96% de la plantilla, i durant el torn del matí, el 97%. Els controladors absents en les últimes hores, tenien "causes justificades" per no acudir al seu lloc de treball.
El ministre ha explicat que l'obertura d'aquests expedients disciplinaris és independent de les actuacions que dugui a terme la Fiscalia.
"Les lleis estan per complir-les", ha destacat sobre aquest tema, i ha precisat que si s'incompleixen, "el pes de la llei pot recaure sobre un controlador, el ministre de Foment o qualsevol ciutadà".
L'obertura d'un expedient disciplinari "pot tenir moltes conseqüències" segons ha explicat el ministre, des d'apartar "definitivament" del lloc de treball al controlador, fins al tancament de l'expedient "sense cap tipus de sanció" passant per la suspensió d'ocupació i sou.
Anàlisis individualitzat
En qualsevol cas, Blanco ha avançat que es valoraran tots i cadascun dels casos "de manera individualitzada" i ha recordat que la major part dels formats expedient van al·legar que no es trobaven en disposició de treballar per motius de salut sense aportar proves mèdiques, i fins i tot sense sotmetre's a la inspecció mèdica per part dels serveis d'AENA.
En altres casos, els controladors no van acudir al seu lloc de treball "perquè entenien que ja havien complert les hores efectives que establia la llei". Un comportament que, segons ha explicat el ministre, és diferent si s'aplica a aquelles persones que van abandonar el lloc amb anterioritat a la publicació del nou decret, i les que ho van fer amb posterioritat a l'entrada en vigor de la normativa "que aclareix amb tota exactitud el còmput de les hores de treball".
En qualsevol cas, els expedients poden arxivar-se en alguns supòsits, en uns altres poden donar lloc a la suspensió d'ocupació i sou, i en altres casos a l'expulsió definitiva en relació al lloc on presten el seu treball els controladors formats expedient, ha insistit el responsable de Foment.
Blanco ha indicat que s'està normalitzant el tràfic aeri al llarg del diumenge, ha agraït el comportament dels ciutadans afectats, als quals va demanar disculpes, i ha assegurat que el Govern "no va a permetre que succeeixin de nou uns esdeveniments com els viscuts en els aeroports espanyols des del"divendres .