El primer focus per la competitivitat del teixit empresarial gironí arriba a la seva primera edició en aquest 2010. FocusGi neix gràcies a la iniciativa de la Diputació de Girona, el Fòrum Carlemany i el departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya amb la col•laboració de la consultoria gironina Novagroup. FocusGi vol consolidar-se com una eina d’observació i anàlisis de l’evolució de la competitivitat de les empreses de les comarques gironines amb uns objectius concrets:

Mesurar el nivell de competitivitat de les empreses gironines

Identificar els principals vectors competitius.

Afavorir la transferència de coneixement i l’intercanvi de bones pràctiques entre les empreses gironines.

Detectar les àrees prioritàries de millora.


Per això, FocusGi a través del seu comitè tècnic i dels participants en l’estudi, defineix la competitivitat empresarial com la capacitat d’una empresa per desenvolupar i mantenir uns avantatges a través d’una sèrie de factors que li permetin gaudir d’una posició destacada en el sector on actua, aconseguint rendibilitat econòmica i èxit en el mercat de forma sostinguda en comparació amb les activitats desplegades pels seus competidors.

S’han identificat 8 vectors competitius o àrees en els que les empreses poden focalitzar els seus esforços per a millorar la seva competitivitat. Aquests factors o vectors competitius en els que s’ha prestat una especial atenció són:

 Els sistemes d’informació
 Els sistemes financers
 La internacionalització
 La tecnologia i innovació
 La gestió i cultura empresarial
 El marketing i comercial
 La logística
 La Qualitat

L’estudi s’ha basat en la principal metodologia de referència en estudis de competitivitat per mesurar l’Índex de Competitivitat Global dels països (GCI), publicada anualment pel WEF (World Economic Forum). En aquest sentit, s’ha creat un Índex propi per mesurar el nivell de competitivitat Empresarial (ICE) per cadascun dels vectors competitius i a nivell global pel conjunt d’empreses participants.

FocusGi recull i ens ofereix una bona mostra del nivell competitiu de les empreses gironines a través d’un gran ventall de valoracions, accions i opinions personals en el que han participat més d’una setantena d’empreses representatives d’una gran varietat de sectors:

• Aigua
• Agrolimentari i begudes
• Béns d’equips
• Cultura
• Dependència
• Distribució
• Logística
• Noves tecnologies
• Químic
• Turisme

Aquests sectors han estat triats en base a dos criteris. D’una banda s’han escollit sectors madurs, però amb un pes significatiu dins el territori, i per l’altra banda s’ha basat en nous sectors que tenen un gran potencial i amb suficient representació dins el territori gironí.

S’han realitzat entrevistes personalitzades amb els màxims directius d’una vintena d’empreses de referència de la nostra demarcació i la resta d’empreses hi han participat a través de tallers presencials i d’enquestes on-line.

FocusGi ha aconseguit assolir els objectius fixats i concretar quins són els principals factors competitius, quines són les variables d’entorn claus i quines són les àrees prioritàries de millora per augmentar la competitivitat de les empreses de Girona.

Girona serà el 16 de desembre punt de trobada de directius gironins interessats en compendre el concepte de competitivitat empresarial al s.XXI i en identificar les possibilitats de com millorar-la dins de les seves empreses. Una decisió absolutament essencial per a la supervivència i desenvolupament futur de moltes d’elles.