Notícies

Dimecres  16.02.2011  09:37

Autor/s: ACN

Vins i caves de l'Alt Camp al Japó

La cooperativa vinícola de Nulles exporta un 40% de la producció

Alemanya, Suècia, Bèlgica o el Canadà, però sobretot el Japó estan entre els destins d'exportació dels productes de la Vinícola de Nulles. La cooperativa ha desenvolupat importants polítiques comercials per arribar directament als clients i obrir-se al món. Els resultats són excel·lents. L'últim any les vendes van créixer un 40%, van pujar els beneficis i la rendibilitat, i això es va traduir en els pagaments als socis cooperatius. Entre els nous objectius de mercat: la Xina i els Estats Units, dins d'un pla d'expansió controlada que l'empresa ha posat en marxa.

L'any passat va ser un any de celebració a la vinícola de Nulles. Es complien 90 veremes en una cooperativa fundada el 1917. En aquest aniversari, les xifres de l'empresa han acompanyat. L'última campanya de collita de raïm va ser entre un 15 i un 20% major que la del 2009, amb producte de gran qualitat i amb el qual s'han d'elaborar els nous vins d'enguany. A més, amb 150.000 ampolles, una xifra més que important per a un celler d'origen cooperatiu, les vendes van créixer més d'un 40%.

El creixement, però, com ha explicat el director general, Joan Castellví, és el resultat de la inversió i la reconversió que l'empresa ha dissenyat per apropar-se al client gràcies a les noves polítiques comercials de la companyia. L'origen del negoci a Nulles era la venda de vi a dojo, però ara 'es recullen els fruits' de l'aposta per l'embotellament i la producció de qualitat. La Vinícola ha creat una sòlida estructura comercial, ha començat a treballar amb distribuïdors importants, i ha anat a buscar els potencials clients internacionals.

Alguns països europeus, i sobretot el Japó, són on més bona acollida han tingut els vins i caves de Nulles. La companyia té preparada l'entrada al mercat nord-americà i ja treballa per arribar a la Xina. 'El nostre projecte és força més ambiciós. Estem començant la nostra expansió, de forma controlada, perquè el nostre objectiu no és augmentar el volum de vendes perquè sí, sinó que és mantenir la qualitat que tenim i que ja ha estat reconeguda amb nombrosos premis a nivell nacional, estatal i internacional', ha dit Castellví. La guia Peñín, la medalla d'Or de Brusel·les, o la guia Parker en són un bon exemple.

La Vinícola no abandona tampoc el mercat català, 'més complicat per la major competència que hi ha, però més accessible'. I és que des de la cooperativa el principal objectiu és 'arribar directament al client i establir-hi un relació sòlida', ha dit el director general. Segons Castellví, el format de cooperativa, actualment amb uns 90 socis, entès com un tipus de negoci de vi a dojo 'estava obsolet i no servia per al segle XXI'. 'S'havia de donar un pas més enllà i buscar nous clients', ha apuntat.

Ampliació i llocs de treball


Davant d'aquests bons resultats, la vinícola de Nulles ha vist com les seves actuals instal·lacions van quedant petites. Per això, part dels beneficis es reservaran per a noves inversions comercials però sobretot per poder dur a terme una ampliació d'espais que repercutirà en la creació de nous llocs de treball. Actualment la plantilla regular de la cooperativa és d'unes deu persones i en èpoques de més feina s'incrementa fins a una vintena. També disposen d'alguns serveis externalitzats. 'La nostra política de recursos humans és clara i s'aposta per l'estabilitat. Demanem vinculació i integració dins de l'equip humà de treballadors perquè funcioni', ha destacat Castellví.

Una catedral del vi


Un altre dels actius de la Vinícola de Nulles és el de treballar emparats sota una de les espectaculars catedrals del vi de Catalunya, un celler modernista obra de Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí. El celler és, segons Castellví, un actiu turístic més de la població de l'Alt Camp i de l'empresa, i atreu cada any entre cinc i sis mil visites. 'És un element estratègic fonamental, un valor inquantificable que ens facilita crear altres línies de negoci com l'enoturisme i les visites guiades', ha explicat. Justament el celler és la imatge de la Vinícola de Nulles i, tot i que encara s'hi du a terme activitat, part de la producció s'ha derivat a altres instal·lacions per poder mantenir aquest espectacular element patrimonial.