Borde Borde
Borde
Projete Le-sig Imprimir E-Mail

SISTEMA DE GESTIÓ I COMUNICACIÓ MITJANÇANT DOBLE SIGNATURA ELECTRÒNICA

 
(Roberto L. Ferrer Serrano)
 Premi ZIP Novas Tecnologies 2005.- Diputació Provincial de Saragossa
Modalitat Individual

És evident l'interès d'una organització per aprofitar el coneixement dels seus membres alhora que els dota de noves formes de participació i d'un nou instrument per assolir noves fites en la transparència de la seva gestió.

No s'hauria de renunciar a aconseguir que els membres d'una organització, o els ciutadans, no només realitzin les seves activitats quotidianes, sinó que, aprofitant la seva experiència, la seva inventiva personal, les seves opinions, etc. sigui possible utilitzar les possibilitats que la tecnologia ens ofereix perquè, de manera senzilla, ràpida i fiable, la Direcció de l'organització, o qualsevol institució pugui enriquir-se amb aquest valor afegit que els seus propis membres poden donar-li.


Als efectes del present estudi s'utilitzarà el mot “organització” de manera genèrica car inclou no solament l'administració pública, paradigma d'organització de base jerarquitzada, sinó també tot tipus d'institucions, com organitzacions no governamentals, Col·legis Professionals, Empreses, Centres d'Ensenyament, i un llarg etcètera.



A Europa el model de la Fundació Europea per la Gestió de la Qualitat (EFQM) s'ha imposat com a referència per a més de 50.000 organitzacions, de les quals aproximadament 1000 són espanyoles.

Aquest model planteja el problema per a les organitzacions que les persones que l’integren es sentin com a part pròpia i que utilitzin tot el seu coneixement per afavorir la innovació i el seu desenvolupament continu.

Per això i en la línia traçada pel psicòleg social Dr. De Miguel en la UAM coneguda com "Representació Organitzacional" s'entén que els nostres comportaments dins de l'organització es determinen per la imatge i satisfacció que tenim dels elements clau que la conformen.

Per aquest motiu, si l'organització té una imatge clara d’allò que pensen i senten les persones que la integren es tindrà una clau valuosa per a actuacions presents i futures.

Resulta curiós el fet que moltes organitzacions despleguen grans recursos i inversions per a arribar a l'excel·lència però obliden de vegades un de tan senzill com “preguntar”.

 

 

Disposar d'un sistema que permeti gestionar la identitat organitzativa resulta essencial dins de l'organització. Per aconseguir-ho, no cal recolzar-se en unes poques percepcions i/o sentiments, que àdhuc essent importants, poden dur a adoptar decisions errònies, sinó disposar d'una eina que de forma senzilla, ràpida i segura, permeti conèixer i analitzar les percepcions individuals i del grup, així com els resultats (satisfacció) pel que fa a les dimensions que incideixen en el comportament i elements de la presa de decisions, lideratge, processos, estructura, etc.



Fins ara, ha resultat força complicat establir sistemes d'enquestes o de participació en l'organització, a instància de la pròpia organització, ja que resulta molt difícil establir el control exacte de la veracitat de les respostes, qui participa o no de forma responsable, etc.

Malgrat això, en l'actualitat, i mitjançant mecanismes de signatura electrònica, arribar a aquest objectiu pot resultar relativament senzill.


Des d’aquesta perspectiva, s’haurà de garantir el nivell de confidencialitat adequat no només del remitent sinó també del contingut en els diferents sistemes de consulta que l'organització vulgui utilitzar a cada moment.

D'entre aquests sistemes de consulta poden destacar-se la remissió de qüestionaris, o emissió de valoracions, correu electrònic intern, fòrums, etc.



La celebració d'eleccions o consultes mitjançant vot electrònic per aquest mitjà és de l'interès no solament de l'organització, que veuria reduït l'absentisme dels seus membres davant aquest tipus de consultes, estalviant els costos derivats d'acudir als comicis, sinó també dels candidats als quals se’ls hi facilitaria enormement la seva participació en aquesta mena d’esdeveniments.



La signatura electrònica és un nou instrument que facilitarà sens dubte les relacions col·lectives i la comunicació interna entre les persones.




PUNT DE PARTIDA. INSUFICIÈNCIA DELS SISTEMES DE COMUNICACIÓ INTERNA ACTUALS.


Fins ara, no existia un mecanisme específic de comunicació electrònica fefaent, entre la Direcció d'una organització i els seus membres que tingués un reconeixement legal directe i que a més resultés independent de la mera voluntat d'una de les parts.

Els sistemes de missatgeria interna mitjançant els quals els  memoràndums i altres documents, circulen a través de les xarxes informàtiques de l'organització no poden considerar-se avalats directament per una norma legal, així que la seva fefaència o el seu recolzament legal –allò  que els fa utilitzables com a prova en un procés judicial- vindrà únicament derivat d'una sèrie de factors aliens a una norma jurídica concreta.


La raó del que tot just s’acaba d’exposar és que, en tractar-se d'informació que circula per una xarxa informàtica que és controlada per l'organització, no pot evitar-se en última instància la possibilitat que la pròpia organització modifiqui o repudiï la informació que circula per aquesta xarxa.


Només la utilització de sistemes de signatura electrònica avançada, que posseeixin les notes d'integritat, autenticitat i no repudi i siguin conformes amb la vigent Ley de Firma Electrónica comporten el suficient grau de fefaència i tenen capacitat probatòria directa.

Avui en dia s’utilitzen certificats digitals que són descarregats directament en l'ordinador, o bé s'efectua la implantació de targetes que contenen un "xip", dins del qual es troba dipositada la clau privada d'un sistema de signatura electrònica avançada que es llegeix a través d'un lector de targetes.

Tot i que els inconvenients al·ludits s'eviten mitjançant la utilització de la signatura electrònica, fins i tot en la seva modalitat avançada o reconeguda, això tampoc satisfà plenament les necessitats de comunicació a l’interior d'una organització puix que, en molts casos, l’adreça no pot oferir un grau de confidencialitat que garanteixi l'anonimat d’aquells que dirigeixin una comunicació el destinatari de la qual sigui la Direcció de l'organització.

Tanmateix, existeixen autoritats de certificació que contemplen la possibilitat de certificats digitals personals d'organització, però es limiten a identificar de forma indubtable el document amb una persona. Amb això se soluciona parcialment el problema ja que s'aconsegueix que la comunicació interna no es contamini amb la participació d'elements estranys a l'organització, però sense que s’arribi a solucionar la necessitat d'efectuar comunicacions identificades o anònimes per part del mateix membre de l'organització.



CONFIDENCIALITAT EQUIVALENT A IDENTITAT



Fins on arriba el nostre coneixement, no s'ha tingut en compte degudament el fet que la confidencialitat de les comunicacions en l'organització, especialment pel que fa a les referides a la Direcció  envers els seus membres, és tan important com les comunicacions a les quals es coneix amb exactitud la identitat dels  emissors i dels receptors dels missatges.



Cal tenir en compte que en una organització existeixen relacions jeràrquiques i que entren en joc factors en els quals la lògica relació de poder impediria una resposta sincera si no existís una confidencialitat assegurada.

És per això que tan sols un procediment fonamentat exactament en el contrari, a oferir la possibilitat d'identificar l'emissor com a membre d'una organització però no personalment, solucionarà el problema de la confidencialitat en determinades comunicacions sensibles.


LA UTILITZACIÓ DE LES NOVES TECNOLOGIES EN L’ÀMBIT DE LES ORGANITZACIONS COM  A ELEMENT IMPULSOR DE LA INNOVACIÓ.

 

Al nostre país existeix una població activa de més de 19 milions de persones.

Són 19 milions de persones que no només treballen diàriament, venen en les botigues, fan vehicles, escombren els carrers, construeixen cases, gestionen organitzacions, administracions públiques... El més important és però, que aquests 19 milions de persones tenen moltes coses a dir al seu treball, sobre el seu treball i sobre la seva experiència professional o els seus problemes quotidians, i aquest és l’objectiu d’aquest estudi.

Un dels majors talents reconeguts en gestió del coneixement, el japonès Ikujiro Nonaka[1] ha alertat que el coneixement és quelcom més d’allò capaç d'omplir les enciclopèdies i que hom serà capaç d’innovar només al cas que sigui capaç primer de saber aprofitar les tàcites i de vegades molt subjectives percepcions, idees i intuïcions dels empleats.

Una organització creadora de coneixement se centra en les idees així com en els ideals i això no només és important per a la pròpia organització sinó també per a la societat.

A mode d’antecedents podem esmentar que, actualment, els ciutadans fan servir la signatura electrònica i elements del govern electrònic gairebé sense adonar-se’n, per exemple a l'hora d’emplenar la declaració sobre la renda a través d'Internet.

La utilització de la signatura electrònica pot representar innombrables avantatges en moltes altres manifestacions del govern electrònic i aquí ens referirem a la utilització d'aquests mitjans dins de l'organització col·legial. És el que s'ha denominat govern electrònic i que en aquest cas es dirigeix a l'administració electrònica, però que en realitat va mes enllà puix que existeix en tota organització que es recolzi en una base jerarquitzada.

Centres Acadèmics, Associacions de tot tipus, i un llarg etcètera poden beneficiar-se de la gestió del coneixement de la seva base específica, alumnes, associats, etc.

 

QUADRE 1

 

DIRECCIONAMENT DE LA COMUNICACIÓ INTERNA EN L'ORGANITZACIÓ

 

 

S'ha de tenir en compte que aquesta comunicació pot efectuar-se de manera horitzontal, vertical i que, en tot cas, ha de poder ser bidireccional, és a dir:

 

I.             Direcció-Membres i viceversa

II.            Direcció-Direcció;

III.           Membres-Membres;

IV.          Direcció-Direcció-Membres;

V.           Membres-Membres-Direcció;

VI.          Membres-Membres-Direcció-Direcció.

 

 

 

 

 

ESQUEMA PROJECTE LE-SIG (Labour Electronic Signature)

 

 

 

Organigrama

 

 

 

 

 

 

Originàriament dirigit al mercat de la comunicació interna entre les empreses i els seus treballadors, troba la seva utilitat, com ja s'ha explicitat, en tota organització de base jerarquitzada.

 

Tal i com també s’ha assenyalat a la “Descripció de la candidatura presentada”, es tracta d'un dispositiu per a la comunicació interna dins d'una organització que, tractat informàticament, permet que la comunicació sigui fefaent i tingui el nivell de confidencialitat desitjat per l'emissor de la comunicació. Aquest sistema permet solucionar el problema d'una comunicació interna segura i confidencial entre una organització de base jerarquitzada i els seus membres. Podem resumir les característiques operatives més importants, que fan del sistema una plataforma innovadora i fiable en les següents propietats:

-      Vàlid per a tot tipus d'organitzacions, especialment pel treball entre centres d'activitat distants.

-      Legalment Admissible com prova en un procés judicial.

-      Permet que les comunicacions circulin de forma anònima o identificada (segons calgui) fent servir un únic dispositiu que conté el sistema de doble signatura.

-      Soluciona el problema dels missatges electrònics il·legítims i els corresponents problemes de confidencialitat.

-      Permet que els membres de l'organització participin en la seva pròpia gestió tot aprofitant els coneixements del seu capital humà (Responsabilitat Social Corporativa)

De tot el que s’ha exposat fins aquí  es desprenen una sèrie de funcionalitats com ara:

-Dret Electrònic de Reunió

-Fòrums de Discussió Segurs

-Votació i Consultes Electròniques

-Enviament Segur de Documents

-Eleccions Sindicals o qualsevol sistema de votació electrònica.

 

FUNCIONAMENT DEL SISTEMA DE SIGNATURA ELECTRÒNICA

 

 

Tal i com il·lustra la Figura 1 que ve a continuació i d'acord amb la numeració adoptada, podem observar que el sistema 1 de gestió i comunicació comprèn uns mitjans o dispositius d'accés, en aquest cas, definits per un dispositiu 2 proveït d'un xip que emmagatzema, almenys, dues claus privades de signatura electrònica i un lector 3 del dispositiu 2, així com un equip informàtic 4 destinat a la gestió i comunicació entre membres de l'organització mitjançant documents, informacions o vots signats electrònicament.

 

 Aquesta comunicació entre membres d'una organització, continguts en una base de dades del sistema, de documents, missatges o vots signats electrònicament es durà a terme de la forma que prescriu la vigent normativa de signatura electrònica en la seva modalitat de “signatura electrònica avançada”, és a dir, basades en un certificat reconegut i generat mitjançant un dispositiu segur de creació de signatura i complint la normativa de signatura electrònica.

 

D'aquesta forma, quan el membre de l'organització accedeixi al sistema podrà adoptar la qualitat de signant del document mitjançant la introducció d'una primera clau privada 5 de signatura electrònica que li atorgarà una identificació 7 personal, mentre que, mitjançant la introducció d'una segona clau privada 6 de signatura electrònica, obtindrà una identificació 8 com a membre de l'organització però no la seva identificació personal.

 

Així, els diferents membres de l'organització o empresa, opcionalment, podran signar les seves comunicacions amb una o altra clau, segons ho desitgin.

 

Lògicament, els diferents membres de l'organització estaran continguts en una base de dades 11 del sistema per a la seva perfecta identificació i els pseudònims utilitzats pels diferents membres de l'organització, tanmateix, estaran continguts en una base de dades 12 del sistema per la seva confrontació i comprovació, essent l'autoritat de certificació qui té a la seva disposició aquestes bases de dades 11 i 12.

 

 Així, els membres de l'organització podran signar amb una o altra clau privada 5 o 6 segons la seva elecció mitjançant la introducció d'una seqüència d'almenys quatre dígits que només coneixerà el membre emissor signant i que és l'estàndard habitualment utilitzat en aquest tipus de dispositius, però presentant l'avantatge de poder triar entre dues claus privades de signatura electrònica.

 

Tan bon punt s’hagi produït la identificació 7 personal d'un membre de l'organització, o bé la identificació 8, únicament, com a membre de l'organització, a través del seu pseudònim, però sense conèixer la seva identitat personal, es podrà procedir a actuar de la forma desitjada, això és, accedir a certes consultes o votacions 9, sol·licitar informació, realitzar certes peticions a la Direcció de l'organització, etc.. 10

 

 Els membres de l'organització utilitzaran pseudònims en el certificat electrònic, no revelables a l'organització, excepte els supòsits legalment establerts, essent reconeguts com a membres de l'organització pel sistema de gestió i comunicació, però sense donar a conèixer la seva identificació personal, ni cap altra dada relacionada personalment amb ells.

Aquestes claus privades es diferencien perquè el funcionament de la primera d'elles es regirà pels estàndards habitualment utilitzats en aquest tipus de dispositius que ja existeixen en el mercat i identificarà de forma directa al signant del document o comunicació, mentre que la segona clau permetrà identificar-lo com a membre de l'organització o empresa però no permetrà conèixer la seva identitat real.

 

La clau pública del membre signant es relacionarà amb la seva clau privada, de forma que s'impedeixi la identificació personal, tot i que permeti identificar-lo com a membre de l'organització. Per fer això, podrà utilitzar-se, preferentment, la consignació d'un pseudònim en el certificat electrònic, si bé en aquest cas i a fi de complir amb la vigent normativa en matèria de signatura electrònica, el prestador de serveis de certificació haurà d'incloure la corresponent previsió en la seva declaració de pràctiques de certificació en la qual haurà de fer constar que la revelació de la titularitat de la persona, membre de l'organització, que actua mitjançant un pseudònim, no es produirà per la simple decisió unilateral de l'empresa o organització.

 

El sistema 1 de gestió i comunicació adquireix una gran rellevància a l’hora de gestionar qualsevol tipus d'informació de caràcter secret, com ara en supòsits de VOT ELECTRÒNIC, de manera que els membres de l'organització mitjançant la introducció de la primera clau privada 5 de signatura electrònica s'identifiquen personalment, i, posteriorment, un cop validats pel sistema, mitjançant la introducció de la segona clau privada 6 de signatura electrònica i una identificació 8, únicament, com a membres de l'organització, per aportar el document, missatge o informació secreta desitjada a través d’aquesta segona identificació.

 

Així doncs, el sistema no permet relacionar el document, missatge o eleccions, consultes o mecanismes de vot electrònic en general, de caràcter secret aportat pel membre emissor pertanyent a l'organització amb la seva identificació personal.

 

Per altra banda, quan els membres de l'organització només hagin d'aportar un document, missatge o informació de caràcter secret, el sistema, que no permet conèixer la identitat personal dels diferents membres emissors del document, missatge o informació, controla l'accés al sistema de cadascun dels membres, permetent a cadascun dels membres, únicament, aportar un document, missatge o informació en relació al tema concret sol·licitat, essent aquesta realització pràctica d'especial rellevància quan es realitzin votacions, car el sistema controlarà quins membres de l'organització han votat, però no l'opció exercida que romandrà sota secret.

 

A més, el sistema controla que el dret a vot, si escau, pugui ser exercit una sola vegada per cadascun dels diferents membres de l'organització.

 

Els mitjans o dispositiu d'accés al sistema, als efectes de la identificació de la forma requerida, poden materialitzar-se per mitjans diferents a una targeta i un lector, com, per exemple, un telèfon mòbil, atès que podran ser vàlids tots aquells que permetin contenir, almenys, dues claus privades de signatura electrònica.

 

El sistema pot contemplar la possibilitat que els membres de l'organització, identificables o no, puguin obtenir una justificació impresa de la seva participació en qualsevol tipus de consulta, incloent-s’hi o no, les dades remeses a l’adreça o sol·licitant de la consulta.

 

Un element fonamental del present projecte és la interacció simultània de 2 tipus de barreres situades per defensar la confidencialitat dels comunicants. D'una banda s'estableixen barreres tecnològiques que prenen com a base els sistemes criptogràfics més avançats i d’altra, s'estableixen barreres de tipus jurídic que enforteixen aquells aspectes de la privacitat on aquest tipus de control és més eficient que la pròpia tecnologia.

 


 

 

FIGURA 1

 

DIAGRAMA ESQUEMÀTIC DEL SISTEMA DE GESTIÓ I COMUNICACIÓ MITJANÇANT SIGNATURA ELECTRÒNICA AMB UN NOMBRE VARIABLE D'EQUIPS INFORMÀTICS EN XARXA

 

 

 

Organigrama

 

 

 

PRINCIPALS CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

 

El programa informàtic que s'ha desenvolupat arran del present projecte és un prototipus funcional que configura una plataforma informàtica versàtil, innovadora i fiable, i que compta amb les següents propietats:

 

- Integra el seu sistema de gestió i aplicacions d'usuari, amb una plataforma de PKI basada íntegrament en Programari Lliure. L'entorn que dóna suport per gestionar una Autoritat de Certificació, Autoritat de Registre, i altres components de PKI, formen part del sistema Le-sig i s'han integrat com a part de la plataforma, raó per la qual no és necessari recórrer a sistemes externs.

- El sistema de gestió i l'entorn d'usuari, han estat construïts en entorns de desenvolupament JAVA, permetent a Le-sig ser un entorn multiplataforma orientat a la xarxa.

- La plataforma s'ha plantejat com un sistema distribuït, la qual cosa permet que els seus components puguin adaptar-se a configuracions de serveis i clients en xarxes, segons les necessitats de l'organització.

- La plataforma és funcional amb dispositius criptogràfics com targetes intel·ligents, lectors de targetes, o d’altres, i s'han realitzat proves amb aquests dispositius físics en diferents entorns i sistemes operatius.

- Els components del sistema han estat dissenyats de manera que puguin oferir solucions a sistemes d'informació diferents, és a dir, dotar de mesures de seguretat relacionades amb la confidencialitat, identitat, integritat, no repudi, etc. a processos de comunicació concrets, com per exemple la signatura de documents, correu electrònic convencional, etc.

- Les seves característiques tècniques li permeten utilitzar la informació tractada per Le-sig, com a prova en un procés judicial per ajustar-se a la vigent normativa en matèria de signatura electrònica, en la seva modalitat avançada.

- Pot adaptar-se a qualsevol utilització concreta que requereixi gestionar la comunicació a l’interior de qualsevol tipus d'organització.

 

PROCÉS D’IMPLANTACIÓ DEL SISTEMA DE GESTIÓ DE COMUNICACIÓ MITJANÇANT LA DOBLE SIGNATURA ELECTRÒNICA

 

 

 

-      Acreditació dels membres davant un organisme d'acreditació legalment habilitat per aquesta tasca, a fi d'obtenir les dues claus de signatura electrònica avançada.

 

-      Obtenció de les dues claus de signatura electrònica avançada.

L'organització haurà d'acudir per aquest motiu a qualsevol proveïdor de servei de signatura electrònica avançada perquè proporcioni al membre de l'organització el parell de signatures necessari.

 

-      Implantació del sistema als sistemes informàtics de l'organització


 

REQUERIMENTS DEL SISTEMA DE COMUNICACIÓ MITJANÇANT SIGNATURA ELECTRÒNICA.

 

L'existència d’un sistema de comunicació mitjançant signatura electrònica, i que faci servir específicament un doble parell de claus de signatura electrònica, és d'utilitat per a facilitar la comunicació interna entre els membres d'una organització perquè permetrà tenir una comunicació fefaent i amb el nivell de confidencialitat desitjat per l'emissor de la comunicació.

El sistema requereix;

1 - Uns mitjans d'accés basats en un xip que emmagatzemi, almenys, dues claus privades de signatura electrònica,

2 - Un equip informàtic per la gestió i comunicació entre els membres de l'organització de documents, informacions o missatges signats electrònicament,

3 - Un doble parell de claus de signatura electrònica, de manera que per la introducció d'una primera clau privada de signatura electrònica el membre emissor signant del document s'identifiqui personalment mentre que mitjançant la introducció d'una segona clau privada de signatura electrònica, al membre emissor signant del document sigui identificat com a membre de l'organització, però sense que pugui accedir-s’hi a la seva identitat personal.

Aquest doble parell de claus podrà obtenir-se fàcilment a través del Proveïdor de Serveis de Certificació (Autoritat de Certificació) que l'organització determini.

 

 

ALGUNS EXEMPLES DE COMUNICACIÓ NO IDENTIFICADA

 

D'entre els quals poden destacar-se la remissió de qüestionaris per possibilitar que el membre:

a)   Doni una o diverses respostes davant una qüestió senzilla o múltiple.

b)    Qualifiqui una o diverses propostes provinents de la Direcció de l'organització.

c)   Remeti un missatge lliure d'una longitud preestablerta per l'organització, a fi de denunciar fets, efectuar avisos o propostes de millores organitzatives o d’altres.

d)   Participació en fòrums i campanyes de "vot electrònic" perquè el membre signi amb la seva clau reservada i participi en enquestes permanents o puntuals sobre temes d'interès de l'organització. La seva utilitat més significativa és que es podria fer servir per  sondejar l'opinió de determinats grups sobre temes diversos o bé de persones concretes.

e)   La celebració d'eleccions per aquest mitjà és de l'interès no únicament de l'organització, que veuria reduït l'absentisme dels seus membres davant aquest tipus de consultes, estalviant els costos derivats d'acudir als comicis, sinó també dels propis candidats tal i com s'ha esmentat anteriorment.


 

 

CONCLUSIÓ

 

Es tracta, com s’ha pogut comprovar, d'un nou model de gestió de les comunicacions a l’interior de les organitzacions que pot facilitar-hi la incorporació i la participació dels membres així com possibilitar l’aprofitament de tota la potencialitat que els seus recursos humans poden oferir.

 

S'evidencia així que el govern electrònic de les organitzacions, és un nou camí al qual els agents socials hauran de parar esment puix que l’èxit dependrà de la seva capacitat per reportar avantatges a cadascuna de les parts en joc.

 

La pròxima implantació del DNI Digital suposarà la generalització de l'ús de tècniques de signatura digital entre els ciutadans que veuran amb normalitat, en un futur pròxim, la seva utilització. Els agents socials estan obligats, doncs, a dotar de continguts útils a aquesta poderosa eina.

 



[1] Autor del llibre de referència sobre Gestió del Coneixement “La empresa creadora de Conocimiento”. Ed. Deusto.

canismos para la solución de dudas o incidencias.

 
Borde
Borde Borde
Roberto L. Ferrer Serrano
CIF: 17209327Z
Colegiado del ReICAZ Nº. 2870
AREA DE DERECHO
DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS
DE ARALEGIS
Pº Independencia, 5, pral. dcha.
Tel. +34 976 22 41 41
Fax +34 976 23 93 84
50001 - ZARAGOZA
[nuevastecnologias @aralegis.es]




Enlace Congreso


Enlace Colegio


Enlace Blogespierre