Vota
Resultat:
4 vots
Actualitzat el 25/02/2011 a les 00:01h

Ordinadors vs llibres? Un fals debat

La incorporació dels ordinadors a les aules, el projecte eduCAT1x1, va anar acompanyat d’un debat intens que no va estar absent de polèmiques. La decisió del Departament d’Educació (el nou Govern en diu Ensenyament però avui a les escoles s’ensenya i s’aprèn, s’educa, l’ONU parla del dret a l’educació i no pas del dret a l’ensenyament i la majoria de països amb els quals ens comparem parlen d’educació i no pas d’ensenyament...) d’aturar la implantació d’ordinadors portàtils a les aules també va acompanyada de polèmica.

És evident que parlar de canvis tan importants com és la incorporació (o l’eliminació) de les tecnologies a les aules per força ha de generar debat. Ara bé, què és el que discutim? Si ho heu seguit una mica, tinc la impressió que sovint quan s’ha abordat aquest tema s’ha fet èmfasi només en contraposar els ordinadors i els llibres. Sense anar més lluny, la Consellera d’Educació deia no fa gaire: “[l’ordinador] no ha de ser un substitut del llibre”.

Sincerament, crec que la base de la discussió des del punt de vista educatiu no ha de ser si a les aules fem servir llibres o fem servir ordinadors i que la promoció d’aquest debat només respon a interessos de determinats grups editorials, que volen continuar apostant pel paper, i a interessos dels que produeixen i venen tecnologia. No podem oblidar que en moltes ocasions estem parlant de suports -d’embolcalls- diferents per a uns mateixos continguts! Podeu comprovar-ho accedint a alguns dels materials digitals que han aparegut al mercat aquest darrers curs i que no són altra cosa que PDF enriquits (amb algunes imatges “en moviment”, algun enllaç a una web o acompanyats d’un àudio) dels mateixos llibres de text que fins ara s’imprimien sobre paper.

Sobre què hauríem de discutir, doncs? Des del meu punt de vista, hauríem de parlar sobretot de la qualitat dels continguts que s’ofereixen (als mestres i als alumnes); hauríem de parlar de com les noves eines de què disposem ens poden ajudar, per exemple, a atendre la diversitat de ritmes d’aprenentatge que hi ha a les nostres aules (avui és relativament fàcil dissenyar aplicacions que permetin que cada alumne avanci a un ritme diferent) o a fomentar el treball cooperatiu; hauríem de parlar de com les velles eines continuen sent útils per adquirir determinats coneixements i per exercitar determinats hàbits; hauríem de parlar de com transformem les pràctiques docents i innovem.

En definitiva, hauríem de parlar de com utilitzem les eines de què disposem, les noves i les velles, per millorar l’educació dels infants i joves del nostre país. Aquest és el gran repte!

COMENTARIS

+2
-0
Fal·làcies, desconeixement...
Anònim, 25/02/2011 a les 23:53
D'escriure sobre ensenyament (ah, i ara la consellera és d'ensenyament, no d'Educació!) tothom s'hi veu amb cor. Com voleu que els continguts siguin alguna cosa més que el pdf enriquit si va ser tot tan precipitat que les editorials no van tenir temps de preparar res? I pitjor a l'any "de prova" perquè hi havia materials espantosos d'uuna única editorial que no existia abans (s'hauria d'investigar, és clar, perquè fa "pudoreta"). Que els alumnes tinguin un portàtil esquifit a classe no és entrar noves tecnologies a l'aula. Serien més noves tecnologies si amb qualsevol ordinador (sense que ningú fes cap negoci, també fa "pudoreta") tinguessin accés a un escriptori virtual, per exemple. El que importa són els continguts. Si un alumnes de 1r d'ESO no sap restar emportant ni multiplicar per una xifra, què importa si té o no té ordinador a la taula? Els qui sí que ens estem reinventant cada dia som els professors. Ara mateix fem més classes al darrere de tot que a davant (o això o tots els alumnes són, com a mínim, al facebook). I els problemes principals de l'ensenyament són altres, que els polítics ni veuen ni volen veure. Per exemple, el fracàs escolar en molt bona part prové del parell de porros que ja porten els alumnes quan arriben a l'aula a primera hora del matí. Mirem la realitat i deixem de dir obvietats i coses per parlar per parlar!
+0
-0
Es pot dir més alt
Arisdot, 25/02/2011 a les 17:10
però no més clar.

Centrem el debat de l'educació en aspectes absolutament estèrils. Mentrestant els percentatges de fracàs escolar son dels més elevats de la UE, però sembla que això no preocupa a ningú, que la prioritat es la implementació de les noves tecnologies a l'aula.

Sospito que els alumnes no estan ben preparats, que molts mestres i professors tampoc ho estan, és evident que alguna cosa no funciona, i que la solució no passa per debatre si l'ordinador és una eina imprescindible, o no. El llibre, el portàtil, o la pissarra interactiva no son més que els continents.

Comencem a parlar de continguts, si us plau?

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Montse Ayats
Montse Ayats i Coromina (Ciuret/Vidrà, 1968) va estudiar “magisteri” a la Universitat de Vic i filologia catalana a la Universitat Autònoma de Barcelona. Treballa a Eumo Editorial, l’editorial de la Universitat de Vic. És coautora d’algunes obres relacionades amb l’ensenyament i aprenentatge de la llengua i també ha col•laborat en publicacions relacionades amb l’edició. És membre del CEID (Centre d’Estudis Interdisciplanaris de la Dona de la Universitat de Vic), de la junta directiva de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, de la Comissió de Publicacions de la Xarxa Vives d’Universitats i de TILBO. Associació per la Recuperació de la Memòria Històrica. Des de 1999 és regidora d’ICV-CdG a l’Ajuntament de Torelló.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: