El vicepresident del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, durant la roda de premsa posterior a la reunió del Consell de Ministres Foto: Maria José Fidalgo
El portaveu del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, ha anunciat que l'Estat està disposat a assumir el deute que pugui generar la rebaixa del preu del bitllet dels trens Regionals i de Rodalies. Rubalcaba ha afirmat que seria convenient que la rebaixa arribés a Catalunya i Madrid, les comunitats que han decidit no aplicar-la perquè l'executiu de Zapatero no havia explicat qui n'assumiria els costos. Per això el govern espanyol convocarà al Govern català i al de la comunitat de Madrid en els pròxims dies i “veurem què cal pagar”. “Estem disposats a posar aquests diners, i naturalment cal fer els càlculs i veure quin és el resultat de la mesura perquè esperem que hi haurà més gent que utilitzi el transport públic”, ha dit.
El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, considera positiu que el govern espanyol “rectifiqui”, però ha remarcat que “la veritable millora del transport públic passa per impulsar les actuacions previstes” que permetin completar les infraestructures pendents. Avui mateix, el portaveu del Govern de la Generalitat,
Francesc Homs, havia reiterat que només s'aplicaria la rebaixa cas que l'Estat n'assumis els costos. Ara el govern central està disposat com a mínima negociar-ho.
Vigència de quatre mesos
El portaveu del govern espanyol ha explicat que tan aquesta rebaixa dels preus dels bitllets com la reducció a 110 km/h del límit de velocitat a les autopistes i autovies tindran una vigència de quatre mesos prorrogables, de manera que com a mínim s'aplicaran fins el 30 de juny.
Les dues mesures formen part d'un paquet de 20 iniciatives que tenen com a objectiu rebaixar la despesa energètica com un pla renove de pneumàtics, foment del transport públic i canvis en l'enllumenat de les ciutats a càrrec de les empreses privades. En el cas del pla “renove” l'Estat pagarà 20 euros per pneumàtic canviat. En total el pla ha de permetre reduir en un 5% les importacions de petroli i rebaixar en un 12,5% les tones de CO2.