L’aparició en l’últim mes de Google Drive, el servei d’emmagatzematge en línia de Google, ha estat tan ben rebuda per alguns com criticada per altres. Però en el que la majoria dels analistes coincideixen és que el servei arriba un any tard, quan Dropbox i SkyDrive ja s’ha fet amos del sector de l’emmagatzematge domèstic i la sincronització de dades entre dispositius. Sense deixar d’estar d’acord amb aquesta majoria d’analistes, em sembla que les crítiques a Drive mereixen diversos matisos i entre tots el de la tardança.
Ja vaig explicar en una anterior columna que al meu entendre la xarxa està entrant, si la comparem amb un ésser humà, en la maduresa productiva. En aquesta etapa els individus han adquirit suficient experiència vital com per conèixer les seves capacitats i les seves mancances. Es dediquen, per tant, a desenvolupar les primeres fins on els permeten les segones. En el cas d’internet, això es traduiria en la creació de negocis molt més modestos que els actuals, estil petit comerç i imaginant que Facebook o Amazon fossin el Corte Inglès o el Bon Preu de la xarxa.
Google Drive arriba just quan arrenca el bull la creació d’aquests petits negocis, gairebé domèstics i gairebé unipersonles. Són empreses que precisen d’una estructura senzilla i molt barata, que els permeti acoblar unes poques peces sense grans coneixements perquè qualsevol pugui muntar una paradeta en línia de forma senzilla, com es muntaria en un mercat d’artesania de cap de setmana.
Si unim Google Drive amb Picasa, Youtube, Docs i CheckOut –tots ells serveis de Google– i ho integrem dins de la matriu de Google Apps, alguna cosa no massa difícil per a un usuari mitjanament esforçat, tenim tots els elements necessaris per executar la pàgina web des de la de vendre un determinat producte. Tindrem servei de correu, passarel·la de pagament, espai d’emmagatzematge de dades, vídeos i imatges, a més d’estadístiques i altres eines. I tot això a un preu per sota dels 500 euros al mes. Això és una cosa que no t’ofereix Dropbox.