Google Drive: més que un simple núvol?

dijous, 24/05/2012

L’aparició en l’últim mes de Google Drive, el servei d’emmagatzematge en línia de Google, ha estat tan ben rebuda per alguns com criticada per altres. Però en el que la majoria dels analistes coincideixen és que el servei arriba un any tard, quan Dropbox i SkyDrive ja s’ha fet amos del sector de l’emmagatzematge domèstic i la sincronització de dades entre dispositius. Sense deixar d’estar d’acord amb aquesta majoria d’analistes, em sembla que les crítiques a Drive mereixen diversos matisos i entre tots el de la tardança.

Ja vaig explicar en una anterior columna que al meu entendre la xarxa està entrant, si la comparem amb un ésser humà, en la maduresa productiva. En aquesta etapa els individus han adquirit suficient experiència vital com per conèixer les seves capacitats i les seves mancances. Es dediquen, per tant, a desenvolupar les primeres fins on els permeten les segones. En el cas d’internet, això es traduiria en la creació de negocis molt més modestos que els actuals, estil petit comerç i imaginant que Facebook o Amazon fossin el Corte Inglès o el Bon Preu de la xarxa.

Google Drive arriba just quan arrenca el bull la creació d’aquests petits negocis, gairebé domèstics i gairebé unipersonles. Són empreses que precisen d’una estructura senzilla i molt barata, que els permeti acoblar unes poques peces sense grans coneixements perquè qualsevol pugui muntar una paradeta en línia de forma senzilla, com es muntaria en un mercat d’artesania de cap de setmana.

Si unim Google Drive amb Picasa, Youtube, Docs i CheckOut –tots ells serveis de Google– i ho integrem dins de la matriu de Google Apps, alguna cosa no massa difícil per a un usuari mitjanament esforçat, tenim tots els elements necessaris per executar la pàgina web des de la de vendre un determinat producte. Tindrem servei de correu, passarel·la de pagament, espai d’emmagatzematge de dades, vídeos i imatges, a més d’estadístiques i altres eines. I tot això a un preu per sota dels 500 euros al mes. Això és una cosa que no t’ofereix Dropbox.

Google Drive: la xarxa davant la seva maduresa

dilluns, 14/05/2012

Ningú neix ensenyat, sinó que tot ésser viu aprèn i evoluciona. La xarxa és un conjunt de consciències globals, un tot orgànic que pensa i sent com un sol individu. Per tant, en el seu camí haurà de passar per les mateixes fases que passa una persona: infantesa, adolescència, fase rebel i maduresa adulta.

De moment, la xarxa ja va superar la fase de nadó als anys noranta del segle passat, quan estava tot per descobrir. Amb el nou segle li va arribar la infantesa, que es reflecteix en l’esclat dels blogs com a forma d’expressar els llargs monòlegs reflexius dels petits. Amb la primera adolescència, la xarxa es va anar oblidant dels blogs i els seus soliloquis per entrar al món social. Facebook n’és la mostra més clara, amb el seu afany de relacions i de fer pinya; amb les seves demostracions exagerades de virilitat i feminitat prematura mitjançant un allau de fotografies penjades als murs…

Però tot seguit va entrar en l’adolescència rebel, l’hora de les protestes i les queixes via Twitter i les piulades. La xarxa es va tornar molt contestatària; va fer caure règims totalitaris al nord d’Àfrica i va deixar penjant d’un fil la pau social en països com Espanya, Grècia i Anglaterra. De fet, continua en aquesta fase tot i que hi ha senyals que n’està sortint. Què vindrà ara? La maduresa.

L’individu madur és caracteritza per una certa malenconia que només es veu compensada amb productivitat –fer coses i negocis– i pel desig de reproduir-se. La xarxa, doncs, tornarà a canviar. El que s’espera és una fase més llarga i tranquil·la en què potser veurem dos vessants: les primeres obres d’art digital completament natives en forma de llibres, pel·lícules, quadres… I els primers negocis realment creats per usuaris normals, no per fons d’inversió. De la primera vessant n’és mostra Amazon i les seves autoedicions. Un indici de la segona és Google Drive, el núvol de Google que permet per menys de 400 euros crear la plataforma d’un negoci que abans en costava més de 6.000.

Estimarás als teus contactes com a tu mateix

dilluns, 30/04/2012

En aquest país passen coses grans, coses que no succeeixen en altres molt més potents. Potser estem tocant fons com a economia, però hem d’estar orgullosos de la nostra creativitat i empenta. Una de les coses grans que han succeït recentment és l’aparició d’empreses com Bananity o Wineissocial.

Totes dues són revolucionàries per diversos motius. El primer és que la seva màxima i la seva essència no és buscar un model de negoci basat en la publicitat o en el tràfic de dades, si més no de forma prioritària, sinó aconseguir gestionar la intel·ligència col·lectiva que es genera en la seva xarxa social perquè sigui útil als propis usuaris. La primera norma de Bananity és: estimaràs als teus bananeros (membres de la xarxa) de la mateixa manera que t’agradaria que ens estimessin a tu.

En altres paraules, l’objectiu d’aquesta xarxa no és altre que ser útil als seus membres. Serveix potser per a alguna cosa Facebook? Potser ens comunica molt bé amb els nostres amics però, per alguna cosa més? Bananity serveix per posar-hi el que odiem i el que estimem; nostre perfil definit pels nostres gustos. Un cop determinats aquests, el robot de Bananity els barreja amb els d’altres usuaris, els altres bananeros, no per donar-los a les empreses que trafiquen amb dades i que ens avasallen amb publicitat, sinó per a obtenir conclusions que ens serveixin per escollir millor llibres, pel·lícules, discos, restaurants, menús i qui sap si també parella.

Bananity és una empresa catalana, com també ho és Winneissocial, una xarxa social d’amants del vi la comesa de la qual és ajudar-nos a escollir millor els vins que ens agraden gràcies a la intenligencia de la pròpia xarxa. De nou la barreja dels nostres gustos amb els dels altres membres de la xarxa social genera informació útil: la recomanació del vi que pot cobrir les nostres expectatives. Estimarás els teus contactes com a tu mateix.

Toca-la de nou, Zuck

dijous, 19/04/2012

Play it again, Sam”, deia un malenconiós Humprey Bogart a Casablanca mentre veia que la que havia estat la seva xicota el deixava per un altre home, potser menys atractiu que ell però sens dubte millor: un home necessari per al futur que havia de venir amb la fi de la segona guerra mundial. Bogart (Rick a la pel·lícula) era un romàntic, l’últim d’una raça que va entonar el seu cant del cigne durant el conflicte armat. El seu rival era un home de principis, potser més inflexible que Rick però més viable de cara al futur.

Tant del títol de la columna com de la meva evocació cinematogràfica es podrà intuir que vull insinuar alguna cosa negativa sobre Facebook o el seu fundador, i per desgràcia així és. Facebook té un problema d’arrel: està pensada per usar-se amb el cul a la cadira. Quan va ser concebuda fa vuit anys, ningú apostava perquè el 2012 el mòbil fos el nou rei de l’era digital.

Es pensava en aquell 2004 que l’ordinador, en alguna versió més o menys lleugera, seria el nostre fidel company per sempre; esclar que no havia entrat en escena l’iPhone i la Blackberry era encara un article de luxe. Però va succeir que els mòbils van mostrar tot el seu potencial i van acabar sent el centre d’internet. És una cosa que passa en aquest mateix instant. I la prova és Instagram.

Què té Instagram que no tinguin altres fenòmens com Flickr o Youtube? La resposta és frescor i moviment, és un servei pensat per executar-se exclusivament en moviment, per fotografiar el que veus mentre et mous i compartir-lo en un instant. I això, frescor i moviment, és el que no té ja Facebook. Cada vegada són més els usuaris que l’abandonen perquè les seves aplicacions per a mòbils són grises i poc excitants, just el contrari que Instagram. Ara Facebook, amb ànima de nou ric, ha comprat Instagram per provar de frenar-la o bé d’absorbir-li l’ànima, però no ho aconseguirà. Més li hauria valgut a Mark Zuckerberg imitar Bogart: fer-se a un costat i deixar pas al futur sense diners de per mig. “Play it again, Zuck”.

Totes les coses a les que Google arriba tard

dimecres, 11/04/2012

Hi ha qui vol veure a Google com el futur cavall perdedor de la propera revolució digital; la propera perquè estem en un període clàssic revolucionari, on s’acumulen les revolucions una dins de l’altra fins que la mare de totes les revolucions digitals s’assenti de una vegada. Però, quina és aquesta propera revolució? Tant és, es miri per on es miri, la veritat és que no té pinta de que Google hagi de participar-hi. De arruïnar-se ni parlar, tenen el negoci molt ben construït, però a més no aniran, el mateix que Microsoft.
Google ha deixat de ser l’estrella de l’era tecnològica i el seu regnat de glamour l’han pres altres com Facebook –alguns malvats asseguren que li queden dos telenotícies en el tron– Twitter i Foursquare. És a dir les aplicacions socials i de mobilitat. També es parla de Dropbox –pel gran nombre de persones que contenen dades en el seu núvol en lloc de als seus ordinadors– i de Spotify o Vodler, reproductors de música i pel·lícules en streaming. Són tots ells els serveis que lideren les noves tendències en la xarxa un cop superada la necessitat de buscar tot a Google.
A gairebé totes arriba tard el cercador, que potser es va enmirallar durant el passat lustre en perfeccionar el seu sistema de publicitat contextual. Massa? Mai ésmassa quan es tracta de consolidar el teu model de negoci; però clar, quan madures perds la frescor i el pols a l’actualitat. Google va arribar tard a les xarxes socials –el darrer fracàs ha estat Google Plus– i s’ha retardat també en el desenvolupament d’un servei en el núvol i una plataforma de venda i reproducció musical: a bones hores arriben Google Drive i Google Play. L’únic que sembla mantenir-se sempre jove i revolucionari és Apple; queda per veure si aguantarà l’estirada de l’eterna adolescència sense Jobs.

Apple també s’apunta al tot gratis

dimecres, 28/03/2012

La esbombada moda del ‘tot gratis’ té els seus efectes perversos, quan no divertits. Si durant un temps va ser bandera dels fills més joves de la revolució digital, els autodenominats ‘hackers’ i els defensors de la cultura lliure, –cosa tan lloable com, peròdesgràcia, utòpica–, ara comença a ser insostenible per a alguns que en el seu dia la van veure com un fenomen comprensible.

És el cas de Google, que ens ha ofert durant els últims sis anys els seus meravellosos mapes interactius de forma gratuïta; Google Maps. I vol seguir fent-ho, però només per a l’usuari del carrer: les empreses, els ajuntaments, i les administracions públiques en general, hauran de passar per caixa per poder usar-los, perquè el desenvolupament d’aquests mapes ha suposat una inversió brutal i és just que es tregui un rendimentd’ella.

De moment les joves empreses de la xarxa que basen els seus serveis en la geolocalització han posat el crit al cel, asseguren que pagar els preus que exigeix el cercador les portarà a la ruïna. Tal el és cas de Foursquare, el més famós dels serveis per dir als teus contactes on ets a cada moment i recomanar bars, restaurants,botigues, etc.

Foursquare va declarar en saber de les intencions de Google que es passava al servei Open Street Maps, mapes interactius basats en programari lliure, no tan bons com els de Google però que en les grans ciutats –principal zona de treball de Foursquare– són bastant eficaços. Altres l’han imitat, però el més sorprenent és veure a Apple, gran defensora del pagament pel contingut, queixar-se a viva veu i anunciar que secunda a Foursquare. Apple sembla que no està tan desconforme amb el totgratis… El problema és que en un iPhone on més uses els mapes és en zones aïllades i rurals que desconeixes, i en elles Open Street Maps és molt deficient. Em temo que Apple, i molts altres, sí haurà de passar per la caixa registradora de Google.

Programari amb data de caducitat

dimecres, 29/02/2012

Poseu a Google les paraules ordinador i lent i al·lucinareu de la quantitat de resultats que llança el cercador. El primer, és clar “mi ordenador va lento”; així, en castellà encara que haguem introduït les paraules de cerca en català. D’aquesta manera, el progressiu alentiment dels ordinadors, i del maquinari informàtic en general, és un problema que afecta molts de nosaltres. Passa que et compres un ordinador amb un processador de potència mitjana tirant a alta i en tres anys resulta que ja li costa fer gairebé tot.

Només cal tenir obert el navegador, un paquet ofimàtic com l’Open Office i l’Spotify perquè cada funció es demori una eternitat. I si a més obrim un programa d’edició d’imatges, ja és per morir-se: hem de reiniciar i mossegar-nos els punys per que la cosa funcioni. I el mateix passa amb el nostre mòbil si fa més d’any i mig que el vam comprar: va lent, lent, lent, el malparit…

Però abans de donar un cop de puny al monitor o llançar el mòbil contra la paret, potser ens convindria reflexionar un moment sobre els successius processos d’actualitzacions que han patit els nostres estimats –i pagats a preu d’or– aparells. Quan els varem comprar eren potser nous novíssims i tot, des dels navegadors fins a les pàgines web o les aplicacions més impensables, estaven fetes a la mida del seu processador, suposadament sobrat de potència.

Van passar els mesos, els sistemes operatius –Android, iOS, Mac OS o Windows, tant se val– van avançar, es van posar al dia i absolutament tot a la web es va haver d’adaptar a les noves versions. És així com el processador del vostre mòbil, el vostre ordinador i la vostra tauleta es va veure poc a poc superat per la velocitat a la qual tot s’adapta en el camp de les noves tecnologies.

En resum, que en tres anys un ordinador es queda obsolet, i un mòbil en dos. El fantasma de l’obsolescència programada, dissenyada de manera sibil·lina pels fabricants perquè comprem un nou aparell el més aviat possible, sobre vola el món del maquinari.

Samsung: el valor del compromís

dimecres, 22/02/2012

L’excel·lència no sempre és el camí més directe cap a l’èxit, però de vegades calen altres valors addicionals per consolidar les fites aconseguides amb el treball dur. Un d’aquests és el compromís amb una determinada causa. No li ha anat gens malament a Cononical el seu compromís amb el programari lliure: a més de prestigi li ha atorgat una clientela fidel que contracta els seus serveis tant per factors econòmics com pel fet de combregar amb la mateixa causa. El compromís importa i ajuda perquè dóna bona imatge en un món tan interconnectat com el d’internet. Si parlen bé de tu a la xarxa, tindràs molts clients. I si parlen malament, potser també, encara que sigui per portar la contrària als teus detractors. Així és l’anomenat màrqueting en línia.

Samsung és una empresa potent i amb una llarga trajectòria en l’electrònica de consum, però quan va aparèixer HTC apadrinant el primer mòbil amb Android, l’HTC G1 Google, la sensació va ser que havia nascut una estrella entre els telèfons intel·ligents. El G1 va ser la primera alternativa amb sistema operatiu lliure davant de l’iPhone i el seu ecosistema tancat. Després HTC es va mostrar indecís a l’hora de comprometre més recursos. HTC Dream, el següent model destacable, no presentava grans avenços. Tampoc ho va fer Chachachá.

Samsung, en canvi, sí que s’ha compromès a fons amb Android en la seva sèrie Galaxy i les tabletes Galaxy Tab, i el resultat ha estat un enfrontament aferrissat amb Apple, que veu perillar l’imperi del seu iPhone. Proliferen denúncies d’usurpació de patents en tots els racons del planeta i ambdues companyies es de jugadors de la partida, HTC inclòs, mers comparses. La sensació que destil·la la seva batalla és que només Samsung i Apple compten a l’hora d’escollir un mòbil. És fals, hi ha més alternatives prou bones, però ara a veure qui l’hi fa entendre al  públic. El compromís en la xarxa és el millor màrqueting.

És el maquinari, Jeff

dimarts , 14/02/2012

Si hagués de decidir quina és la companyia més important d’internet de tots els temps, no ho dubtaria. No diria Google, com es podria presumir, sinó Amazon, la botiga virtual més gran del món, fundada per Jeff Bezos el 1995. A l’alba de l’era tecnològica, Bezos va saber veure l’enorme potencial de la xarxa com a canal per modernitzar el que als EUA ja era una tradició: la venda per catàleg. Va crear una empresa que arribava a tot el territori nacional i que recollia el millor dels nous avenços en telecomunicacions. Però no es va quedar en la mera disposició d’infraestructures, sinó que va intuir abans que ningú un fet que ara ens sembla el més normal del món: internet accelera les relacions socials, i per tant multiplica el boca a boca.

Amazon va ser en certa manera la primera xarxa social, on el que t’agradava i el que no, els llibres i discos que t’interessaven, arribaven a orelles dels teus amics, que al seu torn et feien recomanacions. Fins Jobs, que menyspreava a gairebé tot el món del sector, sentia un profund respecte per Bezos i es deixava fotografiar al costat de caixes de llibres i discos amb el logotip de l’empresa. Però una abraçada de Jobs sempre tendia a ser l’abraçada de l’ós, i de tant admirar Bezos Apple va decidir copiar el negoci.

Es va basar per a això en dos puntals: una plataforma de vendes i el millor suport: l’iPad. Amazon, en canvi, es va trobar que tenia la millor plataforma però no tenia un suport sòlid. Va llançar llavors el seu lector Kindle i li ha anat bé, però no prou com per frenar l’impuls de l’iPad. El problema que té Amazon és que usa Kindle per vendre coses, al contrari d’Apple, que usa l’accés a la seva botiga per vendre l’iPad. Amb l’afegit que l’iPad és multiusos i el Kindle només és un lector de llibres. Mentre es venguin més iPad que Kindle, que és el mateix que dir mentre Kindle només serveixi per llegir llibres, Amazon estarà en un atzucac. Els mercats ho saben i per això el van castigar al gener.

Tots esperant la iTv

dimecres, 8/02/2012

Els principals fabricants de televisors ja ho tenen clar: 2012 és l’any en què els processadors per ordinador es colaran darrere de les pantalles planes que decoren la majoria de les llars. De fet ja ho van fer tímidament el 2011 amb l’associació Smart Tv, on participaven molts d’ells i que busca dotar les “caixes tontes” d’una plataforma de programari comuna sobre la qual desenvolupar els diferents models del que es diran “televisors intel·ligents “, una hibridació a mig camí entre la pantalla clàssica i els ordinadors més avançats. Si bé els futurs prototips estan molt més prop del mòbil d’última generació que d’un ordinador de sobretaula.
Samsung, LG, Sharp, Sony o Loewe són algunes de les marques que estan experimentant en aquest camp, que té com a puntal els continguts a la carta i la connexió permanent a internet. També Lenovo, el gran fabricant xinès d ‘informàtica domèstica ha entrat a la partida amb propostes tan innovadores com un televisor que funciona amb Android –sistema operatiu per a mòbils i tabletes– i esdirigeix amb ordres de veu i gestos.
No trobem a faltar a algú aquí? Potser a Apple? S’ha especulat molt sobre una possible entrada de l’empresa creadora del Macintosh en aquest sector, i també sobre el seu retard a prendre l’alternativa. Hi ha analistes que diuen que, tenint en compte l’elevat preu i la baixa taxa de recanvi d’un televisor, a Apple no li surt a compte invertir en una nova meravella d’impacte similar a l’iPhone, una hipotètica iTv. Altres, en canvi, opinen que la demanda del consumidor en aquest camp, el de la televisió a la carta, és tan alta que Apple no pot obviar-la.
El problema és que, com tots els productes marca Apple, la iTv hauria de ser disruptiva; trencadora. Quin diferencial respecte a la competència pot aportar Apple en aquest camp, on arriba tard? Potser el futur no siguin televisors de gran pantalla, sinó petites tabletes amb connectivitat total i capacitat per oferir-nos els nostres programes favorits allà on anem i en la superfície que desitgem.

Steve Jobs, el profeta tecnificador

dijous, 6/10/2011

S’han dit en les últimes hora moltes coses sobre Steve Jobs amb motiu de la seva mort aquesta matinada. Tota bones, com correspon al moment. Hi haurà coses dolentes per explicar d’ell, com de tota persona, i més si, com és el seu cas, es tracta d’algú fora de la norma. Ara no toca parlar de la seva agressivitat contra Google per haver entrat en un negoci, el dels telèfons, que considerava seu, ni de la guerra despietada de patents contra Samsung o de la seva proposta d’un món digital d’economia tancada que perpetuava el model antic de “consumidor submís” versus “proveïdor totpoderós”.

Les seves raons tenia per enfadar-se, combatre o sotmetre: com tot líder natural, dins d’ell vivia un guerrer antic, un rei atàvic que administrava el seu regne amb una mà i castigava als seus enemics amb l’altra. En aquest sentit l’ésser humà no ha canviat des de la nit dels temps, ni tan sols amb el sorgiment d’éssers tan especials com Steve Jobs. ¿Geni? No m’atreviria a definir-lo com a tal, encara que no tampoc rebutjaria sentir-ho en altres boques. ¿Visionari? Tant com Bill Gates al seu dia: encara que la història de Jobs és més espectacular, la Historia en majúscules posarà a tots dos en similar lloc, com a revolucionaris d’un temps i similars a Fidel Castro o el Che Guevara. Tipus singulars.

Espero que no em malinterpreteu: Jobs em sembla un supervisionari que ha aconseguit coses tan impressionants com que les meves 3.000 cançons càpiguen a la butxaca dels pantalons (gràcies per la definició, @guerraeterna), o que navegui més pel meu telèfon que per l’ordinador del meu despatx. Brutal, sí senyor, però seria injust dir que tot això va ser idea seva. Jo vaig intuir el potencial de la telefonia mòbil amb connexió web en una Blackberry, quan a l’iPhone li quedava un any encara per néixer. Podeu suposar que uns cents de milers, o potser milions, de persones ho durien de pensar abans que jo. Respecte al tema de les cançons, bé: l’MP3 ja era donant guerra des dels primers noranta i iTunes no va ser ni de lluny la primera botiga de música a la xarxa. A més, el Walkman el va inventar Sony…

On està llavors la singularitat d’aquest home? Sens dubte en veure coses on ningú veia més que aire i molècules en estat de caos: en el buit que separa dos elements. On hi va haver un dia programari embrionari i una sèrie d’elements de maquinari dispersos, ell va veure el conjunt com un tot i va concebre l’ordinador com el coneixem, amb el ratolí, teclat i monitor. Per cert que tampoc va inventar el ratolí però sí va ser el primer a intuir la seva importància. On els altres vèiem un Walkman, un ordinador i un programa com Napster descarregant música en format MP3, ell va veure l’iPod i la seva botiga iTunes (després vindrien altres, és clar, sempre passa); i en espai que separava la nostra Blackberry de la nostra agenda electrònica PDA i el nostre portàtil, ell ens va deixar un iPhone. Què gran!

¿Va inventar el reproductor, de MP3 o el telèfon intel·ligent, la tauleta o l’ordinador? No, però els va transformar en una cosa accessible i usable pels humans. Els va humanitzar perquè poguéssim gaudir-los. La seva gran innovació va ser convertir alló estrany, fred i complex en una cosa familiar propera i de confiança. La seva grandesa ha estat entendre la tecnologia i evangelitzar a les masses per apropar-les a un món millor i a una era en què tecnologia ens farà les coses molt més fàcils i qui sap si canviarà fins i tot alguns del nostres comportaments més execrables. Gates va popularitzar la màquina, però va ser Jobs qui la va dotar d’ànima humana. L’ètica, malauradament i com gairebé sempre, va quedar fora d’aquest binomi màquina-ànima, en mans d’un senyor barbut i una mica boig anomenat Richard Stallman. Tant de bo un dia arribi a ser tan lloat com el irreemplaçable Steve Jobs ho és avui.

L’hora dels “microempresaris”

dimecres, 2/11/2011

Xarxes socials com Elance, oDesk o Hour.ly comencen a cridar l’atenció als Estats Units. Què tenen aquestes plataformes per prosperar en un entorn monopolitzat pel tot poderós Facebook, l’elèctric Twitter o l’elitista LinkedIn? Són el reflex d’un fenomen generat per la crisi, però també per la revolució tecnològica: l’eclosió dels treballadors per compte propi, que ja s’autoanomenen “microempresaris”.

Les noves tecnologies s’han aliat en determinats estrats professionals -com el desenvolupament d’aplicacions mòbils, la programació, la consultoria, el disseny, l’arquitectura, etc.- amb la necessitat de reduir costos i abaratir la contractació de tasques. En altres paraules: les empreses contractants volen el mateix -quan no més- que abans però per bastant menys. És una cosa que les grans empreses, que abans de la crisi van dominar el mercat, no poden acceptar perquè no els resulta sostenible. Han deixat de ser competitives, com els grans saures al cretaci.

Davant d’ells, i igual que petits mamífers, àgils i capaços d’aguantar llargues temporades amb poc aliment, els “microempresaris” són antics membres d’aquestes corporacions que han optat per independitzar-se i fagocitar els encàrrecs a baix preu, atès que la seva infraestructura operativa és molt més sostenible. Amagats a la selva laboral americana, aquests nous guerrillers es mouen amb rapidesa, gestionen, treballen i cobren els seus contractes, armats només dels seus portàtils i els seus routers. No tenen grans costos, el despatx és casa seva, el bar de la cantonada o el sofà; saben que això els beneficia.

Per promocionar-se i contactar amb els seus contractadors utilitzen les xarxes socials esmentades al principi d’aquesta columna, des de les quals reben instruccions, pacten termes i fins i tot cobren de clients que resideixen en continents diferents al seu. Als EUA els “microempresaris” ja estan muntant el seu propi lobby per atendre els seus interessos a Washington. És qüestió de temps que arribin a Catalunya.

Per què no hi ha smartphones barats?

dilluns, 7/11/2011

Vaig tenir fa una setmana a les meves mans un Asha 303, un mòbil de Nokia amb pantalla tàctil, teclat QWERTY i accés a la xarxa de dades. És un aparell que no està present de moment al nostre mercat però que segurament arribarà en un moment o altre. Em va sorprendre gratament per dues qüestions: el seu bon funcionament, sempre una garantia en Nokia, i el seu fantàstic preu previst de venda: 115 euros. Per fi un smartphone, encara que una mica limitat, a un preu veritablement assequible.

M’agradaria veure’n més com aquest, però també aparells millors, més preparats per a experiències de navegació complexes. De fet, es va especular amb que l’iPhone 4S seria “el smartphone definitivament barat”, a un preu de 139 euros. En realitat, això és el que s’espera que costi subvencionat per una companyia telefònica. És a dir, sota el compromís d’estar més d’un any sotmès al mateix pla de trucades i sense llibertat per canviar d’operadora. En versió lliure, el seu preu supera els 500 euros.

Els analistes, durant aquella Keynote, la primera amb Tim Cook, vam especular amb els avantatges per Apple d’un iPhone per a les masses, un “iPhone Wall Mart” tirat de preu. Les vendes serien astronòmiques, i si la resposta del terminal fos mínimament decent, segurament Apple destronaria a Google i el seu sistema operatiu Android d’una vegada per totes en el camp dels smartphones. La rebaixa de preu es compensaria segur amb l’augment exponencial de vendes.

Per què no fer-ho llavors? Les raons poden ser moltes, des de que realment els comptes no quadren amb els costos, fins que un mòbil potent a preu de saldo molestaria el negoci de les operadores. Només cal fixar-se que cada terminal subvencionat produeix a l’any a les telefòniques 260 euros extra en despeses derivades del pla de trucades. És un benefici que un mòbil lliure no dóna, perquè l’usuari es canvia de companyia si el pla no el compensa. Que tots tinguessim mòbils lliures suposaria recuperar la llibertat que ara ens treu el contracte de permanencia del mòbil subvencionat; el poder d’escollir la tarifa més adient retornaria a les nostres mans, forçant a les operadores a abaixar els preus. Però clar, perquè tots tinguem un mòbil lliure haurien de ser bastant més barats del que ara son. Paradoxa o connivència?

Jobs, l’estimat tirà

dimarts , 8/11/2011

La biografia sobre Steve Jobs que ha escrit el periodista Walter Isaacson resulta reveladora en molts aspectes. En primer lloc, perquè va ser Jobs qui va insistir a Isaacson al llarg de deu anys què escriure la seva biografia era el millor que podia fer després de publicar les d’Einstein i Franklin. En segon perquè un personatge amb tant pes empresarial i social com Steve Jobs va atorgar a Isaacson llibertat absoluta per a indagar en la seva vida, parlar amb tot aquell que el va conèixer i escriure sense coaccions. “Jo no el llegiré”, va dir Jobs a Isaacson com a garantia. I era cert, va morir abans que la biografia es publiqués.

El resultat de Steve Jobs. La Biografia (Rosa del vents) és un relat profund i alhora trepidant dels anys setanta, la revolució tecnològica i el caràcter especial de molts dels joves que es van criar en aquells temps de canvis, grans ideals i esperances. Jobs és el paradigma d’aquesta generació, rebel però conscient que el món només es pot canviar des de dins, no des de les comunes. Són nombroses les al·lusions en el llibre als seus peus descalços, el seu llarg cabell i la seva fortor corporal, a més de les seves túniques estil hare krishna, durant els primers anys d’Apple.

No obstant això, també són moltes les vegades en que aquells que van treballar amb ell donen testimoni del seu impulsiu caràcter i el tirànic i cruel tracte que dispensava a qui se li s’enfrontava o no obeïa les seves ordres. Hi havia a Apple un premi anual a la persona que amb més valor li hagués plantat cara. Aital era la por que se li tenia, però també l’admiració que se li dispensava.

Els seus antics col·laboradors coincideixen en que Jobs era un autèntic cabronàs, però que sense aquest tipus de caràcter impossible la informàtica de consum no seria avui com la coneixem. Ni de lluny. Jobs va intentar canviar el món amb els seus productes i va posar-hi tot el seu esforç, més enllà de les formalitats i les simpaties. És lloable que la seva mort s’hagi plorat tant com es va plorar al seu dia la de John Lennon.

Jobs, lliçons per al futur

dilluns, 14/11/2011

La mort de Steve Jobs ha obert el debat sobre si Apple, l’empresa de la qual va ser l’ànima absoluta, podrà continuar sense ell. El temps dirà si l’equip ara liderat pel racional Tim Cook serà capaç d’assumir la intuïció, la passió i la fe de Jobs en els productes que Apple crea. Sóc dels que opina que sí que hi ha un futur post-Jobs, encara que no crec que l’empresa doni un gir radical; seguirà sent una projecció del que Jobs va concebre, perquè la seva herència ha quedat molt clara, i no només per al present sinó també de cara al futur.

No només Apple ha d’aprendre de les lliçons de Jobs, qualsevol indústria en general també guanyarà força si sap llegir la “lletra petita” dels seus creacions: els Mac, els iPod, els iPhone, iPad, etc. L’època de profunda crisi, no només financera, que patim portarà nous hàbits de consum i una manera de veure la vida diferent. Siguem sincers: l’era del consum compulsiu, del deute domèstic com a norma quotidiana i de la qualitat de producte insuficient a canvi de preus assequibles, l’era “low cost”, toca la seva fi. El futur és menys quantitat i més qualitat. Els productes Apple són un exponent d’aquesta premissa.

Europa no pot competir amb els països emergents en potència industrial per moltes raons, des de socials a mediambientals. Deixem que el Tercer Món creixi a la seva manera i centrem-nos a trobar una manera de créixer pròpia, que ja toca després de trenta anys de decadència. No serem mai més líders en quantitat, però podem ser-ho en qualitat, en innovació i disseny de productes duradors i bells, tal com ho és Apple en el seu sector.

Jobs ens va ensenyar a crear coses belles per a les persones sense que deixessin de ser útils i perfectes. Mai va renunciar al seu credo: l’art no és per als museus sinó per a les persones, i ha de figurar en cada objecte que conforma la nostra vida, des dels electrodomèstics fins a la roba. Així pensava Jobs, que va fer d’Apple la major empresa tecnològica del món i portava jerseis de 600 dòlars.

Canonades tontes

dilluns, 21/11/2011

Dumb pipes, canonades tontes; així es com anomenava Steve Jobs a les xarxes de les companyes de telecomunicacions. Volia posar l’émfasi en que el vertader negoci a la xarxa no està als canals de pas sino en els continguts. En el seu moment, quan va llançar el primer iPhone i va sotmetre totes les operadores del món a les seves condicions, l’adjectiu va semblar un insult, però el temps li va acavar per donar la raó.

No es que s’hagi de menystenir el paper de les operadores en el manteniment i construcció de les xarxes de telecomunicacions, però tampoc s’ha de deixar que es facin els amos del negoci, com han estat fins ara amb les trucades, els missatjes de texte o les trucades des de l’extranger.

Poc a poc, el progrés tecnològic i l’evolució de la connectivitat a la xarxa, que s’exten a tot arreu, han permés desplaçar el poder de les operadores al lloc que realment els hi correspon: el de proveidors d’infraestructura. Ara volen, des que van veure que s’els acabava el negoci dels cobraments per trucada -un autèntic xollo que els ha durat dècades- controlar el tràfic que passa per les seves xarxes, tan fixes com mòbils. Volen ser-ne jutje i part en el negoci, decidir qui passa i qui no i quan ha de pagar cadascú , com autèntics cacics digitals. Això a part de seguir cobrant al usuari per l’accés, es clar. No són gens tontes aquestes canonades.

Però la realitat és ben diferent: la connectivitat sense interrupcions ha propiciat l’esclat de serveis con Whatsapp, que han fulminat el negoci dels SMS. I Skype amenaça amb fer el mateix amb els pagaments per minuts de trucada. El futur són unes canonades tontes per on s’ens oferiran tota mena de serveis de trucada a preus variables que nosaltres escollirem segons el moment i la conveniència. No serem clients d’un sol operador; ho serem de tots i ja cal que ens ofereixin preus competitius. S’ha sabut aquesta setmana que Apple va patentar un sistema per l’iPhone de manera que no necessiti una tarja SIM per a funcionar. És una manera de fotre l’operador únic fora del telèfon.

Groupme: Facebook té un problema

dimecres, 7/12/2011

Quan la dona de l’enginyer informàtic Jared Hetch es va queixar
que el xat per a mòbil de Facebook no li feia servei per quedar amb
el seu grup d’amigues, totes alhora, per anar a sopar, va néixer un
nou concepte de xarxa social i qui sap si una nova revolució. Hetch,
sense pensar-s’ho, es va posar a desenvolu- par un servei que
permetés enviar i rebre missatges de text entre més de dos telèfons
de manera instantània. Va ser l’origen de Groupme, la plataforma
que trenca motlles en aquest moment al mercat tecnològic nordamericà.
Groupme, sense voler, ha fet dels grups d’amigues, familiars
o col·legues de feina que s’organitzen amb la plataforma,
s’intercanvien fo- tografies o vídeos, el pitjor enemic de Facebook i
el principal repte per al mercat de la publicitat digital.
Cada xat grupal, que és com s’anomenen, de Groupme és una micro-
xarxa social constituïda per unes po- ques persones que es recomanen
continguts, locals o experiències; expressen els seus gustos o
simplement fan petar la xerrada. És a dir, són Facebooks en
miniatura que escapen al control de la gran xarxa. Això es tradueix
que hi passen menys esto- na i per tant la deixen de nodrir d’in-
formació útil per al mercat publicitari, el principal negoci de
Facebook. Tot un problema que l’ha empès a crear també xats grupals
–fins fa poc no en tenia– i a alliberar la seva funció de
missatgeria instantània en una sola aplicació de mòbil independent
de la principal.
Però no només Facebook té un problema: els publicitaris hauran de
fer un esforç d’imaginació i posar-se les piles per trobar la manera
de portar els seus anuncis a xarxes tan petites, que moltes vegades
no tenen més de quatre o cinc persones. De moment Groupme ha creat
els debats sobre productes comercials, que paguen les empreses i
pels quals Groupme cobra en funció del nombre d’usuaris que s’hi
apunten. Ara cal saber quina serà la propera fitxa del tauler que
mourà Facebook. Ha de fer- ho i ràpid si no vol acabar lle- pant-se
les ferides. El món 2.0 és un carrusel.

Treure profit dels draps bruts de l’empresa

dilluns, 9/01/2012

Les xarxes socials són, com diu el tòpic, una cosa que ha vingut per quedar-se per sempre més, de la mateixa forma que ho és internet. Potser avui en veiem només unes poques, sobre tot LinkedIn, Facebook i Twitter, però n’hi ha força més, cada cop més especialitzades, i sobre tot, en el món empresarial.Elance i ODesk destaquen com a eines per tal que els autònoms puguin trobar feines i clients; fins a tal punt han tingut èxit als Estats Units que el capital privat està apostant fermament per elles i ja incorporen per als seus membres serveis de sanitat privada o assessoria jurídica. Però no són les úniques novetats en matèria de xarxes empresarials.

Dins de l’empresa tradicional també els espais interconectats han trobat un forat. Noms com  ara Yammer, SocialCast o Chatter aviat no ens sonaran tan llunyans i, ben al contrari, en sentirem parlar o qui sap si els patirem. Son noms de xarxes empresarials, pensades perque els membres d’una mateixa corporació es comuniquin entre ells només per aquestes vies, de manera que tota la informació que es generi en les converses a les esmentades xarxes romangui com a patrimoni de l’empresa.

Per què no hauria de ser així? Al cap i a la fi la informació a l’era digital roman per sempre i es una font molt profitosa per extreure conclusions sobre la marxa de la companya, estudiar les relacions i els rendiments laborals, atendre a les queixes o descobrir nous talents. No ens confonguem: una xarxa com Yammer no vol ser una eina de control dels treballadors, no només, sino que aspira a constituir-se la millor una manera d’aprofitar sinèrgies, estudiar els punts critics i poder treure profit de les situacions de crisi. La roba bruta sempre s’ha rentat a casa i en l’era 2.0 té més sentit que mai que sigui així-

Es clar que hi haurà directius que aprofitaran la mateixa eina per vigilar i reprimir les disidències dins la corporació, però els que ho facin sense atendre a les causes dels problemes, perdran competitivitat i desaprofitaran oportunitats. No sobreviuran.

Adéu navegador, hola aplicació!

dimecres, 25/01/2012

Tornem al recurrent tema de l’era “postPc”. Ja sé que hem faig pesat, però es que aquest canvi que estem vivint cap a una informàtica de dispositius mòbils, sempre connectats i de petit, o lleuger, format, té molt de suc. Només cal veure com es modificaran els nostres hàbits de navegació web.

Fins ara hem fet servir el navegador com a principal eina per saltar d’una pàgina a l’altre en el immens oceà que és la xarxa. Des de les èpoques de Netscape -sembla que va ser a l’edat mitjana i no, era abans d’ahir- passant per l’imperi d’Internet Explorer i fins a l’arribada dels seus competidors, Firefox i ara Chrome, el navegador ha estat gairebé l’únic medi d’accedir i d’entendre Internet des del punt de vista humà, molt distant dels codis alfanumèrics que empren les màquines.

Ara, quan les pantalles tàctils s’han imposat com a element indispensable per a poder obtenir aparells lleugers i de dimensions reduïdes, ja que aconsegueixen substituir els teclats, els navegadors per a mòbils i tabletes mostren una preocupant inèrcia al canvi. Usant una imatge literària, es diria que actuen com un boxejador esgotat al final del combat, lent en les seves reaccions, sempre tard a l’hora d’esquivar un crochet, deixant la mandíbula exposada a un uppercut del rival.

Els navegadors per aparells mòbils son o bé inexistents o bé una mena de criatures inadaptades al següent període evolutiu, és a dir quimeres. Safari i Opera tenen versions, però donen una experiència de navegació en pantalla tàctil horrorosa. Quina ha estat la solució? Els serveis web no s’ho han pensat dues vegades i han decidit que no els cal el navegador per a ser presents, que és més còmode crear una aplicació per tal que l’usuari se la descarregui i accedeixi directament al seu lloc web, passant del navegador. Així, l’experiencia de navegació s’ha fragmentat en milers de petites finestres a la pantalla dels nostres mòbils i tabletes, que ens donen accés directe al que desitgem. Això és selecció natural, i de la bona.

Google, el bell sense ànima

dimecres, 1/02/2012

Se’n recorden del famós lema “don’t be evil”? El va llançar Google en els vells bons temps com a senyal d’identitat. Es tractava de diferenciar-se dels arrogants de Microsoft, que imposaven a l’usuari el sistema operatiu (Windows), el navegador (Internet Explorer) i el cercador (llavors MSN Search). Google, però, ho oferia tot a canvi, aparentment, de res.

El lema s’ha mantingut des de llavors com a divisa, però el creixement empresarial de la matriu del cercador -xarxes socials, navegadors, sistemes operatius per a mòbils, sistemes de publicitat, serveis de correu web, sistemes de venda en línia, etc .- l’ha convertit en un gegant que devora fins a l’últim racó d’internet. Tal és la seva grandària, de dinosaure, que necessita devorar constantment allò que troba al seu pas per sobreviure.

En realitat no es pot dir que Google no hagi complert el seu compromís amb els seus usuaris, la seva conducta respecte a ells sempre ha estat irreprotxable… fins ara. El problema és que necessita seguir devorant per sobreviure en un món cada dia més competitiu on Bing, l’enèsima reencarnació del cercador de Microsoft, cada dia accelera una mica més i ja comença a ensenyar les dents, encara que siguin de moment dents de llet. Bing té una cosa que Google no té i que necessita com l’aire que respira: informació social de primera mà, opinions sobre el diví i l’humà emeses des de Facebook i Twitter pels internautes.

Google sap millor que ningú buscar la dada més remota en l’últim racó de la xarxa, però és només un robot sense ànima. Bing, en canvi, coneix el que pensa internet, el que emociona o repugna a aquells que l’habiten; gràcies als seus acords amb les esmentades xarxes socials pot buscar dins la seva ànima. Per això Google ha decidit ara sacrificar el seu lema (el més semblant que tenia a una ànima) i posar tota la informació privada que els usuaris acumulen a la xarxa Google + a disposició del cercador, tant si els agrada com si no. Google ha perdut del tot la innocència.