La Llei catalana de cooperació al desenvolupament estableix a l'article 31 la creació del Registre d'organitzacions no governamentals per al desenvolupament, amb caràcter públic. El Decret 109/2003, de 15 d'abril, preveu la creació d'un registre d'organitzacions no governamentals per al desenvolupament, que actualment està adscrit a l'ACCD.
En aquest registre es poden inscriure totes les entitats definides com a ONGD per la Llei de cooperació al desenvolupament catalana, amb seu social o delegació permanent a Catalunya.
Per inscriure's al Registre d'ONGD, cal presentar la següent documentació:
*Aplicable al conjunt de la documentació: no es necessiten els originals, sinó còpies compulsades.
Per modificar les dades d'una entitat al Registre, cal presentar la següent documentació:
P: Per rebre una subvenció de la Generalitat, cal inscriure l'entitat en el Registre d'ONGD si ja està inscrita en el Registre de l'AECID?
R: No cal inscriure-la de nou. L'article 31 de la Llei de cooperació al desenvolupament diu que les ONGD que vulguin accedir a qualsevol ajut o subvenció de les administracions públiques han d'estar inscrites en el registre d'ONGD o en el de l'AECID.
P:Es pot estar inscrit en el registre d'ONGD sense tenir seu o delegació a Catalunya?
R: No es pot. L'article 2.1 del Decret 109/2003 diu que hauran de sol·licitar la inscripció en el Registre les ONGD amb seu social o delegació a Catalunya. Per tal d'acreditar-ho:
P:En cas d'estar inscrita en el registre d'entitats jurídiques o en el de l'AECID, i acreditar-ho, queda eximida de la presentació del document notarial que autoritza l'escriptura constitutiva?
R: Sí, però cal presentar la documentació que acrediti aquesta inscripció.
P: Els documents que cal presentar per inscriure's en el registre d'ONGD, cal que siguin els originals?R: No cal. Es poden presentar còpies, juntament amb els documents originals, que seran compulsades pel registre corresponent. Es poden presentar al Registre de l'ACCD (Via Laietana 14, 08003 Barcelona) o a qualsevol dels registres que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
P:Quin és el termini de resolució que estableix el reglament?
R: L'Administració disposa de tres mesos des de l'entrada per registre de la sol·licitud d'inscripció. En cas que no es notifiqui la resolució en aquest termini, el silenci administratiu s'ha d'interpretar positiu i, per tant, l'entitat queda registrada per defecte.
P:Què passa si la resolució és desfavorable?
R: Una resolució desfavorable pot obeir a tres motius diferents:
Contra una resolució desfavorable, una entitat pot recórrer-hi per la via administrativa, mitjançant la interposició d'un recurs d'alçada (article 6 del Decret 109/2003). Una resolució denegatòria d'inscripció no invalida la possibilitat de presentar una sol·licitud d'inscripció posteriorment i quan es donin les circumstàncies que acreditin que l'entitat compleix els requisits d'inscripció.