Entrevista Joan Aregio, director del Servei Català de Trànsit
“Haurien de ser polèmics els incompliments, no els compliments”
Divendres van sortir de Barcelona poc més de cinc-cents mil cotxes i dijous a la tarda es preveu que en surtin una quantitat una mica superior. Des del Servei Català de Trànsit està tot a punt per garantir una operació sortida de Setmana Santa tranquil·la. Una operació, que enguany està marcada per la nova limitació de velocitat i l’absència d’alguns peatges històrics. El director d’aquest departament,
Joan Aregio, comenta les novetats que han aplicat aquests primers tres mesos de govern.
per Helena Sabaté
Quin balanç fa dels seus primer mesos al càrrec?
Han estat marcats per la supressió de l’antiga zona 80 i la implementació del nou mapa de velocitats. També per l’aprovació del pla de seguretat viària 2011-2013. Són dos grans elements: un era el compliment d'una promesa electoral i l’altre és el full de ruta dels propers anys.
Un compliment que va ser polèmic.
Però el que haurien de ser polèmics haurien de ser els incompliments, no els compliments. Si els compliments són polèmics anem malament.
Sí, però es va donar una certa confusió. Algunes enquestes apuntaven que els conductors no havien entès la mesura.
Honestament, no he vist cap enquesta en aquest sentit. El que sí que sé és que hem rebut una quantitat significativa de manifestacions de gent que diu que “ja era hora que es posessin velocitats racionals a l’entorn de Barcelona”.
Però hi va haver confusió...
Evidentment la mesura ha tingut algunes incidències perquè hem hagut de posar d’acord administracions, canviar el mapa de velocitats, canviar la informàtica de la velocitat variable, radars... Però tot això ho hem fet amb tres setmanes. És cert que hi ha hagut alguna incidència i alguna cosa que no hauria d’haver passat però si ho posem en una balança, el resultat és satisfactori.
Quin balanç fa del primer tram d'aquesta operació sortida de Setmana Santa?
Molt bona. Hem estat una mica per sota de les previsions, hem estat a un 96% del que havíem dit. Pensàvem que sortirien uns 520.000 cotxes i n’han sortit 503.000. Però des del punt de vista de la mobilitat i les incidències, excepte la desgràcia que va haver-hi el diumenge al vespre a Tarragona, la operació s’ha saldat sense problemes de congestions i amb un mort, que és molt lamentable, però no se’n pot fer un balanç negatiu.
Quina previsió es fa de cara el segon tram: dijous a la tarda?
Pot variar pel temps. Creiem que sortiran els mateixos vehicles, potser uns més. En conjunt creiem que pot haver-hi un augment del 2-3% respecte als que han sortit aquest cap de setmana.
Es veurà l’efecte de l’eliminació dels peatges troncals de l’AP-7?
Sí, segur, sobretot a la tornada. El fet que no hi hagi aquests peatges troncals facilitaran la fluïdesa del trànsit.
Però continuarem veient la imatge del peatge de Martorell...
El peatge de Martorell segueix existint perquè en algun lloc has d’agafar el tiquet, aquest no pot desaparèixer. Quan vens de Barcelona has d’agafar-lo en algun lloc. Ara bé, allò que passava al peatge del Vendrell, on la cua arribava pràcticament fins a Tarragona, això estic segur que ja no passarà.
Barcelona supera els límits de contaminació imposats per la UE. La supressió dels 80 ha fet créixer la contaminació? A què es deu?
Jo crec que no. A què es deu s’hauria de parlar amb els responsables de medi ambient. Per això, prefereixo no opinar sobre una cosa que no és de l’esfera de la meva competència. Tot i així, he sentit dir repetides vegades al conseller Recoder que els efectes dels 80 per hora són bastant inapreciables. La lluita contra la contaminació és important, però s’haurien de repartir una mica més els actors que treballen en contra i no focalitzar-ho tot en els vehicles.
El parc d’automòbils és massa vell? L'Ajuntament de Barcelona proposava la retirada de circulació dels vehicles de més de deu anys pel centre de la ciutat.
No és factible. El que s’ha de fer és incentivar la renovació de vehicles com s’ha fet fins ara, amb mesures com els plans renove. Això és útil i serveix. S’ha d’incentivar perquè la gent cada vegada tingui cotxes més moderns i eficients. Retirar els cotxes de més de deu anys ho veig molt difícil des del punt de vista legal, em sembla més una opinió que una possible realitat.
El Director General de Trànsit, Pere Navarro ha parlat de la possibilitat de prorrogar la reducció a 110 km/h perquè ha pujat el preu del petroli. És la solució?
El senyor Pere Navarro no és ningú per prorrogar això perquè és un decret del Ministeri d’Indústria. Per tant, fins que no ho digui el ministeri ens hem d’esperar. Ell va expressar una opinió deduint que “si quan es va posar aquesta mesura el barril de petroli anava a 120 i ara ja ha pujat fins a 125, doncs segurament...”. Però això no serveix de res, qui ho ha de dir és el Ministeri d’indústria, que és qui empren la mesura.
Serveix d’alguna cosa aquesta reducció?
Honestament, crec que de ben poc. A part, m’agradaria saber què busca aquesta mesura. Si el que busca és que estalviem diners, quins? Els que paguem amb la benzina? Si la paguem cadascú de la seva butxaca! És una mesura feta de pressa per dir que estem fent alguna cosa. Igual que la dels neumàtics: canviem neumàtics encara que no existeixin els que volem canviar. Són mesures efectistes però poc pràctiques.
Per contra, el conseller Puig plantejava l’augment de velocitat a 130 km/h.
El conseller Puig plantejava que es podria parlar d’augmentar la velocitat però que no és un tema prioritari. Sempre ha dit les dues coses.
Altres països s’ho plantegen i la pugen.
Estic d’acord de parlar aquests temes en la seva globalitat. Hi ha països que van a 130 i tenen menys sinistralitat. El que no es pot fer és observar la velocitat des d’una sola perspectiva. Això és reduccionista. La velocitat és un factor de risc però hem de definir la velocitat que social i tècnicament és bona. Hem de parlar de velocitat adequada a les necessitats des de tots els punts de vista. Tot i que no sigui prioritari, no només hem de parlar de pujar.
Vostè seria partidari de pujar-la, doncs?
Sóc partidari de que hi ha infraestructures on és molt possible que hi pugui haver 130 km/h amb tota la seguretat. Ara bé, no és prioritari i tampoc està en la capacitat legislativa de la Generalitat.
S’han trobat diversos radars molt recaptadors. Quina política d’instal•lació dels radars s’ha de seguir? Han fet públic que n’instal•laran trenta més...
Sí, que estaven adquirits la passada legislatura. Els radars s’han d’instal•lar allà on compleixin la seva funció, que no és recaptar diners sinó evitar accidents i corregir conductes. Si això funciona, seguirem posant els radars que siguin necessaris. Ni més ni menys. Un radar que només recapta no serveix perquè no està allí per fer aquesta feina. Si al cap del temps no ha corregit conductes no està complint la seva finalitat.
Es pot reduir més la sinistralitat? Com ho faran?
Treballarem una sèrie d’elements que no han tingut tant bon comportament com n’han tingut altres. Per exemple, vehicles de dues rodes, atropellaments, accidents en interseccions, conducció professional i la responsabilitat de cadascú. Al final sempre ets tu i el teu vehicle, tens una responsabilitat. Hem d’atacar aquestes causes que no tenen tant bon comportament.
Quins van ser els errors del tripartit a l’hora de gestionar el trànsit?
A banda de la zona 80, que va ser un error, si al final al cap dels anys la sinistralitat s’ha anat reduint, no es pot fer un balanç negatiu. Hi ha coses que m’agraden menys i altres més.
La que menys?
Van intentar posar la filosofia de que els vehicles de motor eren negatius de per se. Es va intentar culpabilitzar de tot als vehicles de motor. Avui per avui, el vehicle és una necessitat i un bé socialitzat, per això no es pot convertir en un element “de jo si pogués l’acabaria suprimint”. No es pot tenir aquesta mirada. Van focalitzar la culpa de tot als vehicles com a responsables de tot el que passa i l’ideal fos que no hi haguessin vehicles. El balanç del servei català de trànsit en conjunt és bo perquè s’han disminuït els accidents entre un 50-60%. En general, s’ha fet una bona feina.
Cada cop condueix més gent sense carnet. Com s’ha de combatre?
És un delicte. Ara agafar-los és molt fàcil perquè els Mossos van amb PDA, terminals que quan t’agafen per qualsevol cosa es veu tot el teu historial. El que s’ha de fer és dir a la gent que tingui dos dits de front i que no se la jugui a conduir sense carnet perquè l’enganxarem. I llavors tindrà un problema i gros.
El Govern té un problema de comunicació?
En referència al Servei Català de Trànsit, cal dir que la comunicació és molt important i s’ha de ser capaç de donar missatges homogenis. Treballar sempre sota l’atenció dels missatges no és gens fàcil perquè hi ha mals que no volen soroll. A vegades cal analitzar un problema i les seves solucions i la immediatesa de la notícia trenquen aquesta lògica. Intentem fer-ho el millor que podem, però si no som capaços de transmetre la comunicació cap enfora, tenim un problema.