dilluns 17 de desembre de 2007

El Conseller Nadal i el Ple

Aquesta setmana que acabem de passar, ha estat de les més actives, políticament parlant, dels últims temps.

El dijous, el Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, en Joaquim Nadal, visitava Argentona per signar el conveni entre el Departament i l’Ajuntament d’Argentona per l’Arranjament i millora del Barri del Cros. Hagués estat un acte protocol·lari i correcte com va dir el mateix alcalde si no fos per les declaracions que va fer al mateix dia el regidor d’urbanisme en Xevi Collet sobre el tren orbital i la crida a crear una nova plataforma en contra del traçat. El conseller va respondre aquestes declaracions dient que s’estava a temps de parlar de tot, però primer cal reconèixer la necessitat d’aquesta infraestructura, i valorar la millora de la mobilitat dels ciutadans del Maresme.

Sobre aquest tema també se’n va parlar en el Ple de divendres amb una moció que va presentar l’Entesa i que finalment es va aprovar amb un petit retoc temporal sobre la conveniència de crear una comissió per estudiar les diferents alternatives del seu traçat.

Els socialistes demanem al govern que liderin una alternativa realista i consensuada i no que es posin al davant d’una plataforma en contra del tren. En aquest sentit jo mateix li vaig demanar al regidor a primers de juliol que encarregués un estudi tècnic per valorar la proposta que ells mateixos havien fet i que entrava al municipi per la banda dreta de la riera des d’aproximadament a Can Negoci. No sé si ho ha fet o no, em temo que no, per tant espero que no vulgui, un cop més, defensar alternatives inexistents i inviables.

Pel que fa al Ple de divendres, a part de d’aquesta moció sobre el tren orbital, hi van destacar dos temes: l’aprovació inicial del Pla Puntual del bosc de Sant Sebastià per ubicar-hi la nova escola, i la demanda de subvencions al PUOSC (Pla únic d’obres i serveis de Catalunya) per al proper quinquenni.

Pel que fa a Sant Sebastià, cap sorpresa, ells van defensar les virtuts del lloc i el procés participatiu, i nosaltres vam posar de manifest la pèrdua ecològica que suposa renunciar a aquest espai, i vam tornar a criticar el nyap de procés participatiu que van fer. L’altre tema, la demanda de subvencions al PUOSC, va ser presentat per en Collet, tot dient que aquesta demanda demostrava el projecte del govern i les seves prioritats, projectes com el cobriment de la pista esportiva del CEIP Bernat de Riudemeia, valorat en 229.364,50 eurs, pel qual es demana una subvenció de 137.619,00 eurs, i la resta es financia a través de fons propis de l’Ajuntament: 91.745,50 eurs. Si ho comparem amb el que han aprovat al pressupost de 2008, aquesta obra està pressupostada en 120.000 eurs (¿?), i la subvenció que es demana és de 60.000 eurs (!!!). Ens van enredar amb el pressupost, o ens enreden ara? Igual que amb la nova caserna de la GU, pressuposten 180.000 eurs, però demanen 310.000 eurs. Crec que els comentaris sobren. Sobren sobretot, per que han fet un pressupost d’inversions de 1.694.031,42 eurs, i ara demanen subvencions per a les quals ells comprometen 1.891.634,92 eurs, i només coincideixen tres projectes en els dos documents.

Quin és el seu projecte de poble, el que prioritzen al pressupost, o el que demanen en forma de subvenció? Ni ells mateixos ho saben!!

Per acabar, recordar que aquest document se’ns va lliurar als regidors mitja hora abans de començar el ple: transparència?

dilluns 10 de desembre de 2007

Increment del 26% per entitats?

L’alcalde ha dit tantes vegades com ha pogut, durant el debat pressupostari, que una de les virtuts del que han aprovat, ha estat l’increment del 26% de les subvencions, per continuar dient que les associacions d’Argentona estant fent una tasca impagable i que sort que en tenim de les persones que voluntàriament estant fent aquest treball que l’ajuntament no pot abastar.

Amb el discurs n’estic perfectament d’acord, la societat civil catalana té un bagatge i un prestigi de treball seriós en tots els àmbits que es mereix aquest discurs i molt més, i molt més vol dir que si l’alcalde diu que l’increment per a les entitats és del 26%, aquest sigui del 26%.

Però no ho és, efectivament el capítol 4 del pressupost, anomenat de “transferències corrents”, i que és el capítol on es registren les subvencions, ha augmentat el 26,05% respecte al pressupost de 2007, en números absoluts això és 132.610 euros. On han anat a parar?

2.200 euros al conveni amb el Centre Parroquial

37.000 euros al Consorci digital (pel canal públic de TDT del Maresme)


13.000 euros al Museu del Càntir


11.700 euros a l’SGAE


6.000 euros a l’Aula de Música


I a d’altres administracions per convenis diversos: Consell Comarcal del Maresme, Escola Universitària del Maresme, i suposo que també per les associacions de la vila, però aquest recursos estan amagats en partides tan genèriques com: “altres transferències corrents” que també han incrementat lleugerament les seves partides, i ves a saber a què les destinen!

El que queda clar és que l’alcalde té la necessitat de justificar el nyap de pressupost que han aprovat, i que per això no dubta a enredar als ciutadans d’Argentona, i especialment aquells i aquelles que dediquen el seu temps lliure a treballar per la col·lectivitat de forma voluntària.

Per cert, després s'enfaden si els critiquem.

Avui mateix, el GMSocialista hem entrat una reclamació contra el pressupost aprovat per que rectifiquin.

dilluns 3 de desembre de 2007

Pressupost municipal: mala fe, incompetència i indecisió

El govern municipal ha demostrat amb la presentació d’aquest pressupost, d’una banda mala fe, en tant que han mentit i enganyat deliberadament durant tot el procés. Incompetència, donat que no han entès què signifiquen les hisendes municipals, i finalment d’indecisió perquè no acaba d’afrontar els problemes d’Argentona.

Mala fe

La mala fe sobre els pressupostos s’emmarca en el debat previ, en el que han dit sobre l’estat dels comptes municipals i el que han insinuat, tot manipulant la informació. L’exemple d’això es sintetitza amb algunes frases extretes d’una entrevista a la ràdio feta a l’alcalde el mes d’octubre:

…pel 2007 s’havien previst uns ingressos de 12 milions i en realitat han sigut 10 milions…

i continua dient:

…s’ha fet una despesa de 12 milions i en canvi no s’han acomplert les expectatives d’ingressos això vol dir que acabarem el pressupost amb 2 milions de dèficit…

L’alcalde va dir això pocs dies després d’haver signat la darrera modificació de pressupost d’aquest exercici, una modificació en que la suma de tots els capítols d’ingressos és ja de 21 milions d’euros!!

O no sap de que parla o enganya deliberadament. A més afirma que els ingressos realitzats són de 10 milions, aquesta informació la va fer amb dades de juny, just a la meitat de l’exercici (?).

Però encara va més enllà i diu:

per què s’ha produït això?

Es pregunta i es contesta ell mateix:

per que el govern anterior havia previst una sèrie d’ingressos provinents sobretot de la construcció: taxes, llicències d’obres… que no es podien acomplir a causa de la suspensió de llicències i per l’etapa difícil que està visquent la construcció.

Va donar a entendre que aquesta és la causa del “dèficit de dos milions”

quan en realitat la partida a la que va fer referència, té una previsió d’ingressos de 450.000 euros.

No sembla gaire possible que una previsió d’ingressos de 450.000 euros, per molt malament que vagi pugui generar un dèficit de 2 milions!!

L’última perla és el que va dir després:

…si ara féssim un pressupost per l’any 2008 pensant que hi havia un pressupost d’ingressos de 12 milions ens equivocarem, per tant hem de fer un pressupost realista… però difícilment ingressarem els 12 milions.

El “realisme” a que fa referència l’alcalde, és el que em porta a parlar d’incompetència.

Incompetència

Si l’alcalde diu que difícilment ingressarem 12 milions, i té raó, per què proposa un pressupost de quasi bé 14 milions? Per què ens enreda?

Però no és només que ens enganyi, és la forma en que el govern ha decidit enredar-nos: Els impostos, per exemple l’IBI (l’impost de bens immobles, la principal font d’ingressos, el que grava els habitatges), si tenim un nombre determinat d’habitatges que multipliquem per un preu determinat dona uns ingressos determinats. Si els ingressos totals, augmenten d’un any per l’altre prop del 19%, i els impostos augmenten només l’IPC (2,4%) i l’increment d’habitatges és el normal, aquest increment del 19% no es correspon a la realitat, se l’han inventat, d’això en diuen inflar un pressupost, i no només ho diem nosaltres, ho diu l’informe de la interventora municipal. Un pressupost inflat vol dir que els ingressos no es podran realitzar, i en conseqüència les despeses previstes, tampoc.

Aquesta gent tenia una idea equivocada del pressupost municipal d’Argentona i de les hisendes locals en general. D’una banda, es pensaven que podrien arreglar un pressupost que van anunciar que era un desastre, i s’han trobat que no hi havia tanta cosa a arreglar, i que per altra banda es pensaven que el pressupost era il·limitat, i s’han trobat la desagradable sorpresa que no poden fer tot el que volien fer.

Vista la realitat, han començat a parlar de l’estat deplorable en que s’han trobat el pressupost, i l’alt nivell de deute que no els permet invertir.

La realitat real, és que les possibilitats d’inversió del 2008, són les mateixes que les del 2007, 2006, 2005 i així fins que es va posar en marxa la llei d’estabilitat pressupostària (la llei de dèficit zero, al 2002) i la realitat real, és que els municipis tenim moltes dificultats de finançament. Aquest és el problema, i el demés són excuses de mal pagador.

El que havien de fer és un pressupost realista, ho reclamava l’alcalde, ho reclamem tots. Creure’s que fent aquest esperpente aconseguiran assolir els seus objectius polítics, és tan infantil com incompetent.

Indecisió

El tercer element d’anàlisi del pressupost, és més polític, és saber quins objectius s’han proposat.

D’entrada crida l’atenció la reducció de despeses a serveis cap a les persones, en Serveis Socials, el pressupost és pràcticament el mateix, i això que al 2008 s’implanta la nova llei de Serveis Socials que universalitza aquests serveis, i per un altra la nova llei de Dependència que amplia també els serveis als ciutadans: més serveis al mateix preu no es una bona política. Però també s’han reduït en un 60% les partides del Pla d’Igualtat Home/Dona, i les de Joventut, i s’han reduït les partides de subvencions per a les associacions de la vila, i les partides de festes.

Es proposen gastar 250 mil euros en cobrir les pistes esportives de les escoles Riudemeia i Burniol, per cert amb un finançament més que dubtós, però han decidit reduir un 58% la despesa en l’Escola Esportiva.

En canvi la partida d’Estudis i Treballs Tècnics de Serveis Territorials es

multiplica per 50, i la d’Urbanisme per 20.

I no hi cap projecte que ajudi al desenvolupament d’Argentona, projectes com la Sala, que havia se servir per a promocionar la vila, o un nou mercat municipal, o ampliar les voreres del carrer Gran que ajudin al desenvolupament comercial, una de les principals fonts de riquesa de la vila.

I tampoc hi ha cap projecte per fer habitatge social, és més el govern ha decidit eliminar el gravamen de l’IBI als propietaris d’habitatges buits, una política que havia de servir per fer aflorar habitatge de lloguer i equilibrar la oferta a la demanda. Una decisió que alimenta la especulació i allunya els ciutadans de la política.

I finalment, tenim amb aquest pressupost la confirmació que aquest govern no té cap projecte per Can Doro, que no hi sap què fer, per això no hi dedica ni un cèntim d’euro.