Jordi Munell
Blog de Jordi Munell, de Ripoll
dissabte 7 de maig de 2011
Acte Diàlegs amb ciutadans, 6 d'abil a la Sala Graells
diumenge 10 d’abril de 2011
Divendres 8 d'abril, presentació al Teatre Comtal
diumenge 6 de març de 2011
De nyap a nyap... i tiro per que em toca
El mur de la ruta del ferro, un altre nyap que atempta contra un element protegit pel Pla General d'Ordenació Urbana de Ripoll
La solució adoptada als guals de la Crta. Sant Joan i Carrer Doctor Raguer, un altre nyap especialment perillós per a les "rodes"
La inauguració recent del nou Pavelló i del Centre de Tecnificació Esportiva l'Avellaneda que acaba essent un gimnàs amb unes màquines de musculació i una sala amb sauna i 2 banyeres que a més no tenen accés per a persones discapacitades.
Ja deia al meu anterior article "Un Ripoll Millor (1)" que ningú negarà que s'han fet coses al llarg dels darrers anys; tampoc ningú negarà la gran arribada de subvencions i prèstecs dels darrers exercicis... i que tots els ripollesos hem de tenir clar que s'ha acabat aquesta pluja de milions que haurà deixat l'ajuntament de Ripoll en un dels seus punts de màxim endeutament de la seva història, i afegir finalment que tots hem d'esperar que no pugi l'Euribor en els propers mesos i anys, cosa que situaria la quantitat a pagar anualment per l'ajuntament en concepte d'interessos als bancs o caixes en una despesa dificilment assumible cada any... doncs actualment ja estan pel voltant dels 700.000 euros.
Entre tanta macro-obra -alguna fins i tot de rang faraònic com la Plaça La Lira- destaca l'aparent manca d'interès -o deixadesa- i de delicadesa per detalls tan importants com aquests que es recullen a les fotografies i que a totes totes cal considerar com a veritables "nyaps" que s'han escapat de les milionàries inversions i del control dels regidors governants... espero i desitjo que abans de finalitzar la legislatura i el mandat de l'actual equip de govern estiguin subsanats, i el que és més important ¡pagats!
Crec que és possible un Ripoll millor !
Els acabats de la Plaça Gran han comportat un greu perill de caigudes als vianants
La il.luminació de la Lira, un projecte de varis milions d'euros llençant llum al cel ...
El Centre d'Acollida Turística CAT va rebutjar una opció de recuperació patrimonial i històrica...
La recollida d'escombraries, la seva puja del 147% en els darrers anys no
es veu justificada en cap millora del servei, degradant la imatge cmercial
i turística de la vila els caps de setmana.
La preservació del llegat Lambert Mata, un tema altament preocupant !
La plaça Gran presenta greus deterioraments abans de la seva inauguració...
Des de la finalització de les obres totes les places del centre comercial de Ripoll presenten
un estat de provisionalitat en els detalls d'acabat i d'imatge.
http://www.ripollmillor.cat/
dissabte 12 de febrer de 2011
lectura poètica al Cafè de Lletres, La Taverneta
és una noia que no té promès,
és un petit comerciant en descrèdit,
és un parent amb qui vam renyir fa molt de temps.
és un paperet damunt la sorra,
és la pluja fina de novembre.
és el petit desfici del diumenge a la tarda,
és la família com a base de la societat futura,
és el conjunt d’habitants, etc., etc.
és la meva veu i la vostra veu,
és la meva petita mort i la vostra petita mort.
i de la nostra veu
i de la nostra petita mort.
i tot d’altra gent que no coneixes,
i els teus secretsi els secrets dels altres.
el poble és ningú.
El poble és tot:
el principi i la fi,
l’amor i l’odi,
la veu i el silenci,
la vida i la mort.
dimecres 26 de gener de 2011
Ara fa 25 anys...
Aquests dies es cumpleixen els 25 anys de la gran nevada que va paralitzar el país i el va deixar sense electricitat. Aquells dies, els voluntaris de la nova entitat Servei Altruïsta d'Auxili i Col.laboració (SAC), l'ens precursor del voluntariat de Protecció Civil a Ripoll i comarca, varen realitzar els seus primers serveis ajudant a normalitzar la situació després de la nevada.
El servei més reconegut fou l'arribada a Vallfogona de Ripollès al migdia del dia 31 després de romandre 3 dies incomunicada, amb gent atrapada i persones amb necessitats de medicaments i atenció mèdica. Es va realitzar l'evacuació des d'una casa propera al nucli d'una persona malalta, primer portant-la a peu en llitera, i després en el Land Rover del destacament de Trànsit de la Guardia Civil de Ripoll.
diumenge 23 de gener de 2011
Un Ripoll Millor (i 3)
Però aquests darrers dies m'han arribar encara més situacions d'aquelles que "clamen al cel" i per a les quals l'actual equip de govern municipal no sembla estar prou amatent o sensibilitzat.
Una ens tornar a tocar la pela, la feina... allò que els ripollesos i ripolleses considerem una de les prioritats segons les primeres enquestes que ja estem rebent a CiU Ripoll des de la setmana passada. És el cas d'un petit empresari ripollès, innovador, que exporta productes ripollesos i volia ampliar recentment les seves instal.lacions, va sol.licitar permís municipal i la resposta -després de varis mesos del ja tradicional i cansí com una cançó enfadosa sísí i nono-, li arriba en forma de Decret al Plenari d'aquest mes de gener :
DESESTIMAR la sol•licitud de llicència d’obres per a l’ampliació de l’edificació existent del XXX, en tractar-se d’un sector de sòl urbanitzable delimitat, pendent del desenvolupament del sector, que està subjecte a un Pla Parcial Urbanístic segons el POUM aprovat el 2008; i suspendre provisionalment, com a mesura cautelar les obres que es realitzen a XXX, consistents en la construcció d’una estructura metàl•lica, atès que s’estan executant
sense llicència...
L'equip de govern "toreja" la prohibició de major endeutament pels municipis...
Per sorpresa de tots, i del grup municipal de CiU, l'equip de govern va organitzar de nou una astúcia per "torejar" la prohibició dels ajuntaments a sol.licitar nou endeutament per al 2011, per part del govern central.
En el cas de Ripoll, per entendre la situació ens hem de remuntar al 2007 i 2008. La història comença quan l’actual equip de govern (ERC i PSC), amb els imports previstos d'ingressar fruit de les primeres adjudicacions de les vendes de les parcel·les del Polígon Industrial “La Barricona”, varen decidir portar a terme diferents actuacions d’inversió durant els exercicis 2007-2008 a compte d'aquells potencials futurs ingressos :
- una part de la Passera peatonal de La Lira: 176.000€,
- sufragar el desviament en el cost de les obres de la Plaça Gran i Sant Eudald de 312.000€,
- l'expropiació del solar pavelló-Centre Tecnificació Esportiva : 254.985€,
- la rehabilitació del Fortí de l’Estrella: 135.951€
- ...
Com que aquestes vendes de les parcel·les no es varen acabar realitzant, i davant dels problemes de tresoreria existents en haver fet ja les inversions sense tenir els diners, i havent exhaurit totes les possibilitats de resoldre el problema, en el plenari del mes de Juliol de 2.009, l’actual equip de govern (ERC i PSC) al·legant que “en el benentès que hi ha uns béns propis que ho avalen (les mateixes parcel·les)” varen aprovar un crèdit pont, per import de 1.181.064.-€, amb el compromís davant plenari, que una vegada venudes aquestes parcel·les es liquidaria la totalitat del crèdit pont. El grup municipal de CiU hi varen votar en contra. Aquest crèdit s'afegia -per sorpresa- a l'endeutament ja existent i a l'endeutament previst per a les inversions del 2009 dins el pressupost 2009. Per justificar-ho tant l'informe de tresoreria com la intervenció del regidor d'hisenda sempre parlaven del concepte "crèdit pont" o temporal fins a materialitzar els ingressos de la venda de les parcel.les de La Barricona.
El passat mes de desembre de 2010 es varen vendre la totalitat de les parcel·les del polígon de la Barricona a l'empresa Sodeca.
En el planari del mateix mes de desembre de 2010, davant la indignació i sorpresa del nostre grup municipal de CiU, l’actual equip de govern (ERC i PSC) va aprovar destinar aquests diners a d'altres inversions, en lloc de mantenir el compromís fet en el plenari municipal de 2009 de la liquidació d'un crèdit pont.
Ara el poble de Ripoll s'ha quedat sense les parcel·les, sense els diners ingressats i amb un nou crèdit de 1.181.064€ a pagar en 20 anys. Més endeutament afegit per sorpresa i saltant-se a la torera la prohibició de major endeutament per al 2011 fixada pel govern central com una de les mesures per reduir el dèficit públic de l'estat imposada per la Unió Europea.
Un motiu més per a haver votat en contra del Pressupost municipal de Ripoll 2011.
divendres 21 de gener de 2011
Un Ripoll Millor (i 2)
1.- aquesta mateixa setmana una persona de Ripoll m'aturava pel carrer i em demanava quan l'ajuntament promouria o facilitaria terreny públic per a la construcció d'habitatge de protecció oficial... la mateixa persona ja m'ho havia demanat l'any 2004 o 2005 !!!
dijous 20 de gener de 2011
Un Ripoll millor (1)
Tampoc es pot negar que el volum d'inversió pública a Ripoll els darrers anys haurà estat el més elevat de la història ripollesa, així com el volum de subvencions rebudes i de prèstecs demanats. El fet és que en aquests anys haurem passat de pagar a les entitats bancàries la quantitat anual de 737.230 € l’any 2.005, a 1.268.930 € l’any 2.011; un increment de 531.700 € per any que es perllongarà com a mínim en els propers quatre o cinc anys i que a més serà una quantitat sensible a futures previsibles puges de l'euribor. I finalment no puc negar que amb totes aquestes xifres és qüestionable i dubtós si Ripoll disposarà de suficients diners per al manteniment i funcionament de tots els nous equipaments i serveis que s'inauguren...
El que sí que crec que és opinable i discutible és el destí d'algunes de les inversions realitzades, principalment les relacionades amb La Lira que superen els quatre milions d'euros si comptem des de l'inici de la seva compra en època de l'alcalde Piella. I també considero discutible el seguiment realitzat de les diferents obres per part de l'equip de govern, doncs s'han produït importants desviacions pressupostàries a l'alça en la majoria d'aquestes (biblioteca, la Lira, Barricona, plaça Gran...).
En qualsevol cas, com a ripollès, la pregunta que toca fer-se és si la meva vida, si la meva preocupació principal (la feina, l'entorn social i econòmic, l'accés a l'habitatge, el futur de la família, el meu barri, els carrers i places, l'oferta cultural de la vila, la imatge i la neteja, els serveis, el comerç...) ha canviat per millor al llarg d'aquests anys i per mitjà d'aquestes actuacions i inversions. Si -tenint en compte l'época de crisi que ens ha tocat passar- s'han realitzat les inversions i actuacions més assenyades i que persegueixin una millora social i econòmica, si s'han donat suficients facilitats a les iniciatives de creixement i implantació d'empreses, si s'ha prioritzat bé allò que els vilatans considerem primordial.
En aquest sentit jo sincerament penso que no, i que és possible un Ripoll Millor. Un Ripoll sensible a les necessitats reals dels ripollesos, que prioritzi la feina i l'habitatge, la millora i manteniment dels barris, la participació dels vilatans, l'esport, la cultura, la projecció externa de Ripoll, el comerç de proximitat, el jovent, el suport a les associacions i entitats, un ajuntament que respongui...
Jo crec en un futur millor per Ripoll. Un futur que no passarà per acometre noves grans inversions sinó per solucionar i millorar el dia a dia i el demà dels ripollesos, de les seves entitats i associacions, de les seves empreses... (continuarà).
dissabte 8 de gener de 2011
Ajuntament "low cost" 2011
De la mateixa forma, el pressupost ordinari es manté miraculosament amb una variació mínima del 1%; i això malgrat la minva d'ingressos per transferencies de l'estat, per impostos de construcció, IAEs... la puja de més del 9% de la tarifa elèctrica i l'obertura dels nous "serveis" i equipaments gestada al llarg d'aquests 7-8 anys : La Lira i el seu espai d'art inferior, els edificis annexos a la Biblioteca Lambert Mata destinats a entitats culturals, l'escola de música i l'escola oficial d'idiomes a l'edifici dels Salesians, el nou espai per a joves a l'antiga biblioteca, el nou pavelló triple esportiu, el nou centre de tecnificació esportiva, el nou Museu de Can Budallés, el nou CAT (centre d'acollida turística)...
És a dir, que aquest 2011 es consolidaran tot un seguit de nous equipaments i serveis que suposaran despesa ordinària municipal, mentrestant el pressupost municipal no ho reflexa; tot i que han eliminat el contracte amb la càmera del temps de TV3, es rebaixen els ajuts a les famílies amb fills escolaritzats a la llar d'infants, s'ha sortit del consorci Localret (de noves tecnologies aplicades al món municipal) i del consorci Xatic (xarxa de turisme industrial), s'han reduït algunes places d'auxiliar administratiu, s'ha reduït el contracte de manteniment de jardineria i es mantindrà el cost del contracte de neteja (malgrat els nous edificis i equipaments en funcionament !)... entrant en un ajuntament de funcionament low cost.
I tot això malgrat l'espectacularitat del nou sistema d'il.luminació a la nova Plaça de La Lira. Un sistema altament "eficaç" doncs la plaça roman a la penombra mentres els lúmens es difonen cap al cel !!! incomplint en una nova construcció de forma ben aparent -i suposo que fehacent- la Llei 6/2001 de 31 de maig d'Ordenació ambiental de l'enllumenat per a la protecció del medi nocturn i altres normatives posteriors que li són d'aplicació en un edifici públic.
I tot aquest malbaratament energètic -i lumínic- a desgrat de la puja de la tarifa elèctrica per aquest any 2011. De fet de forma inexplicable, la partida de despesa elèctrica del pressupost municipal en lloc d'augmentar, es redueix un 5%, tot i l'increment de tarifa i l'entrada en funcionament dels nous edificis i equipaments dalt esmentats. Potser no podrem encendre més els llums a partir del juny o potser haurem d'obrir l'enllumenat municipal dia sí i dia no com el funcionament previst pel nou pavelló triple esportiu que només obrirà 3 dies a la setmana i els dissabtes alterns que hi hagi competició.
Com deia l'amic Creixans, no es pot ser de baix cost i pretendre tenir el millor cotxe !!! és com aquell que es compra un Porsche i després només el pot treure un diumenge cada quinze dies perque no li queden més diners per posar la benzina, i per pagar l'assegurança i l'impost municipal, i el manteniment, i el desgast de pneumàtics i netejar-lo després de la sortida... gairebé sembla el que ha passat a Ripoll els darrers anys amb les inversions algunes de gran volum i dimensió, com La Lira: totes comporten manteniment i major despesa, no n'hi ha cap de "productiva", i amb els diners que cal retornar als bancs i caixes en forma de capital i interessos no en queden per fer funcionar l'ordinari del municipi.
L'excepció potser serà el flamant nou centre de Tecnificació Esportiva que annexe al nou pavelló triple esportiu de l'Avellaneda, ha reconvertit una mica la seva principal missió de formar l'èlit esportiva de joves de competició cap a l'obertura al públic ripollès d'un flamant nou gimnàs amb sala de màquines, sauna... i no sé quins serveis més, pels quals es contempla en el pressupost 2011 ingressar uns 90.000 euros. No sé si els gimnassos privats estaran gaire contents amb aquesta iniciativa; en tot cas continuo pensant que la gestió municipal i amb diners públics no ha de tenir per missió fer la competència d'aquella oferta existent a Ripoll fruit de la iniciativa privada.
Bon any ! Un Ripoll millor és possible.
dissabte 13 de novembre de 2010
"Bonus" Ripoll
dilluns 1 de novembre de 2010
Una mica d'hemeroteca
diumenge 24 d’octubre de 2010
Visita als emprenedors de La Barricona
Els regidors de Ciu hem visitat per un costat la nau de l'empresa majorista de distribució de components i aparellatge elèctric Regulacio Tecnica i Control, de la mà del seu responsable Sr. Xevi Ardite, i hem conegut la seva activitat i els seus plans futurs des de la seva nova ubicació a Ripoll. També hem visitat la nau de la Unió d'Empresaris de la Construcció de Girona, en la qual hem estat acompanyats del seu gerent a la delegació ripollesa Sr. Josep Isern i el membre de la junta Sr. Josep Grifell i hem conegut la seva intensa activitat en el camp de la prevenció de riscos laborals i la formació inicial i contínua d'un sector que comptabilitza més de 500 treballadors a tota la comarca.
Jo mateix he manifestat com a portaveu de CiU a l'ajuntament de Ripoll que “aquesta és una iniciativa de les que aporta capitalitat a Ripoll i valor afegit per que apropa a gent de les comarques veïnes a fer cursets i formació a la nostra vila”. D'aquesta manera també he volgut valorar positivament amb Xevi Ardite i Josep Isern el fet que totes les obres i complements d'aquestes naus s'han encarregat i els executen empreses de Ripoll i comarca.
Des del grup de CiU a l'ajuntament de Ripoll hem valorat sempre molt positivament la iniciativa municipal de construcció d'aquestes naus per a emprenedors amb unes condicions de lloguer “tou” per a possibilitar l'inici de noves activitats però a la vegada ha lamentat que temes com aquest, tan claus per al dinamisme econòmic de Ripoll i que generen llocs de treball triguin tant de temps a fer-se realitat i que no sembla que des de l'equip de govern s'hi posi el mateix èmfasi com per exemple el que posen amb inversions com la de La Lira i la passera peatonal.
He volgut recordar que el projecte del sector industrial de La Barricona es remunta a l'any 2002 i que estem acabant el 2010 i avui dia encara no hi ha cap empresa treballant, tot i que falta poc. Els membres de CiU també hem recorregut la parcel.la de més de 16000 m2 la venda de la qual és previst que dins les properes setmanes es formalitzi per part de l'ajuntament cap a l'empresa de ventilació industrial Sodeca.
Des del grup municipal de CiU també hem aprofitat per titllar de frívoles i electoralistes les recents declaracions de Puigcercós a Ripoll dient que la crisi ja ha passat a la nostra comarca, quan encara hi ha persones i empreses que ho estan passant molt malament. Jordi Munell ha comparat aquestes declaracions a les afirmacions que s'han demostrat falses de Teresa Jordà al novembre del 2008 dient que “abans d'acabar el 2009 veurem naus generant ocupació a la Barricona”. Munell ha dit que “juguen contínuament amb els temes econòmics, sense tenir en compte la sensibilitat que generen en un poble com el nostre”.
Finalment des del grup municipal de CiU ens hem volgut referir a la manca d'iniciativa en el foment de l'activitat empresarial per part de les administracions locals que són governades pel bipartit i ha tret un altre exemple molt recent : la Federació de Municipis de Catalunya ha llençat una promoció de sòl empresarial amb motiu del Barcelona Meeting Point, el major certamen immobiliari del sud d'Europa, dins la iniciativa anomenada LA BASE DEL FUTUR, que defensa la capacitat de mobilització dels ens locals en matèria de creixement econòmic, creació d'ocupació i cohesió social, per la seva proximitat als ciutadans i les empreses. Sota aquesta iniciativa s'està oferint i promocionant sòl empresarial de 41 municipis catalans, entre ells Torelló, Masies de Voltregà, però cap del Ripollès, ni cap esment al polígon supracomarcal ni a les colonies industrials. fins a 40 alcaldes de Catalunya varen participar en aquesta presentació al Barcelona Meeting Point. On era l'alcaldessa Jordà ? on eren els alcaldes dels municipis més industrials del Ripollès, Campdevànol i Sant Joan ?
divendres 1 d’octubre de 2010
Quads en Mas Tapiolas
divendres 24 de setembre de 2010
Empreneduria
Aquesta setmana a les assignatures d'Economia de 2n de Batxillerat, Economia i empresa de 1r de Batxillerat i Tecnologia a 4t d'ESO de l'Escola Vedruna Ripoll, hem estudiat des de diferents enfocs i nivells l'empresa com a agent econòmic i unitat bàsica de l'economia i la importància que té per a la nostra societat l'adveniment de noves empreses, fins i tot com a alternativa a l'actual situació de crisi i elevat índex de desocupació al nostre país.
Hem destacat la importància clau de la figura de l'emprenedor, aquell que a partir de la idea serà capaç de motivar i de posar en solfa tota l'orquestra d'elements necessaris (capital, factors de producció,...) per a crear i tirar endavant l'empresa.
Hem "jugat" a tenir idees. A partir del coneixement i estudi de les necessitats dels consumidors (piràmide de Maslow), i de l'observació de l'entorn he proposat als estudiants que fossin capaços de generar alguna idea empresarial; pensant en un nou producte o nova necessitat, una necessitat insuficientment satisfeta o millorable, un producte o servei que satisfaci una nova necessitat de la societat... pensar en el consumidor objectiu, el tipus de presentació i comercialització del producte o servei, les possibles fonts de finançament, el tipus d'empresa que crearien, les dificultats que creuen que tindrien...
Els resultats han estat espectaculars i motivadors pels alumnes i amb algunes excepcions per part d'alguns i algunes que malgrat la seva edat encara es creuen el que surt a la sèrie de Doraemon, el gat còsmic; hem obtingut tot un reguitzell d'idees que podrien ben bé ser llabors de noves iniciatives empresarials en un entorn on sovint ens lamentem de la manca d'iniciatives del jovent de la generació bombolla... de la necessitat d'introduir la cultura d'empresa en el currículum escolar, en donar a conèixer l'alternativa laboral de creació de la pròpia empresa...
Des del XUCLET el nou xiclet amb els possibles gustos i els efectes dels tradicionals combinats alcohòlics o long drinks dels bars de copes i discoteques; fins el CHOKMINT o introducció i comercialització al nostre país dels xiclets amb gust a xocolata i menta que varen descobrir en un altre país; passant pel KOPO o "navalleta" multifuncional amb forquilla, ganivet i cullereta, raspall de dents i escuradents per menjar al camp, camping, muntanya, amb la carmanyola; l'IWATCH o versió dels nous telèfons multifunció per dur a la munyeca; la VERTICALBATH o banyera vertical per a prendre un bany ràpid de cos sencer i drets; la WHITESHARK o discoteca-bar musical sota l'aigua (a l'estil d'un aquarim gegant, envoltat de peixos) i amb possibilitat de fer submarinisme; un BOWGOLF o centre d'oci que barreja les bitlles i el minigolf per a un poble mitjà; el FASTFAST FOOD o menjar ràpid a l'estil català per a implementar en poblacions mitjanes de casa nostra; la BICISOL o bicicleta amb un petit motor elèctric alimentat per energia solar; un nou servei de prèstec d'I-BOOKS amb uns certs llibres pre-carregats, la versió moderna de les biblioteques de prèstec; l'AUTOLOCKER o servei de guardarropia i guixetes personals per a festes majors, discoteques, festes populars, concerts...; el PERSONNEL DOMESTIC SHOPPER o assistent personal per a fer la compra domèstica en un món on no tenim ni temps per anar a fer la compra...; el MASCOBOT o mascota robot que no cal treure a passejar ni a fer caca ni pipí...; l'ESCOLA A CASA o servei de tele-professor virtual per a alumnes que per motius de salut o altres han de restar a casa sense poder anar a l'escola; un servei de recollida d'escombraries soterrani per buit per a ciutats modernes; i acabant amb l'ESPAI VIG un centre comercial i de serveis innovador i dimensionat per a ciutats mitjanes.
Déu n'hi dó ! no creieu ?
dimarts 27 de juliol de 2010
Bon estiu
Fent un tomb per Ripoll veurem aquests dies obres públiques a dojo: tota la carretera de Sant Joan i la plaça de l'Ajuntament, la plaça Abat Arnulf i el carrer Pirineus i la plaça Gonçal Cutrina, els edificis annexos a la nova Biblioteca Lambert Mata i l'edifici de la biblioteca vella, la sala soterrània polivalent de la plaça de La Lira, les naus de lloguer del polígon empresarial La Barricona, el centre de tecnificació esportiva annexe al nou pavelló d'esports, han acabat d'acabar les obres de la residència d'avis de la Fundació Guifré, han tornat a reparar fa pocs dies el terra de la plaça Gran i plaça Sant Eudald, les obres de la capella de la Congregació i l'església de Sant Pere que acollirà el projecte Terra de Comtes i Abats, el nou Centre d'Acollida Turística, neteja de l'antiga oficina de la Policia Local, ... talment sembla que la inversió pública a la nostra vila no es ressenteixi d'aquesta crisi que patim i que ha descapitalitzat bona part del teixit empresarial de Catalunya i ha deixat sense accés al crèdit a la major part de la població, reduint el consum i provocant la major escalada d'atur de la història recent del país.
No, a Ripoll el ritme inversor no decreix malgrat l'estat redueix la seva aportació als municipis, pren mesures de reducció dràstica de la despesa i els salaris públics, incrementant la contribució de l'IRPF i congelant les pensions... i la Generalitat està començant a restringir pagaments (per exemple a la sanitat concertada) i reduir sous públics i concertats, postposar obres... En aquests moments el "cash" de la Generalitat està en nombres vermells, tal i com publica la premsa està negociant a marxes forçades un prèstec o col.locació de deute públic per 2.000 milions d'euros !!!
No, a Ripoll el pressupost per al 2010 continua mantenint un ritme de despesa i d'inversió envejables per a altres municipis. Evidentment -com deia Keynes i aplicava el president del Govern durant aquests dos anys anteriors...- tota aquesta obra pública genera despesa i genera ocupació i moviment econòmic... però la podrem pagar tota ? podrà l'ajuntament fer front a tota la despesa i retorn de crèdits els anys veniders ? es podrà mantenir tot plegat ? no hi ha el perill que acabi tot "deixat de la mà..." com passa en els programes de manteniment i neteja de barris ? com passa al Parc Botànic de la Devesa ? com ja comença a brutejar la nova plaça ?
Un altre aspecte a considerar seria l'oportunitat i la gestió de tota aquesta obra que s'executa a Ripoll. Era necessària i estratègica l'elevadíssima inversió a la plaça de La Lira, la passera i la sala soterrània ? era oportuna en aquests moments l'obra i l'aplicació de contribucions als veïns al carrer Pirineus i la plaça Gonçal Cutrina ? ha estat el millor moment per a "tancar" tot l'accés al rovell de l'ou turístic de Ripoll (plaça Cívica, plaça Abat Oliba i entorn del Monestir) durant uns dels mesos de major afluència de turisme exterior a la nostra vila i afectant un munt de negocis i comerços que en aquesta època "fan l'agost" ? podrem mantenir el personal, despesa i instal.lacions d'un Centre de Tecnificació Esportiu amb la previsió pressupostària i de retorn de crèdits els anys que venen ? és suficient l'oferta d'aparcaments al centre comercial i històric després de la reconversió de les places ? sabeu que a Vic la primera i principal inversió de la seva Llei de Barris ha estat fer un aparcament ?
No volem ser pessimistes, però sí crítics amb la manca de visió estratègica global i la manca de lideratge que hem observat els darrers anys i des de la revisió del Pla General. Cap a on volem portar Ripoll ? Nosaltres estem convençuts que només l'aposta ferma per donar el màxim suport a un teixit empresarial potent i diversificat és la clau per a mantenir i generar llocs de de treball. Si la gent es guanya la vida al poble això sí que genera "vida" en el comerç, l'hostaleria, els habitatges, els equipaments esportius i culturals, i es pot complementar amb una bona oferta turística i de serveis; però no a l'inrevés.
L'arribada del desdoblament de la C-17 i la reconducció de certes actituds contràries al món de l'empresa i la indústria són oportunitats que l'any 2011 no podem deixar perdre els ripollesos: l'horitzó de Ripoll Capital de la Cultura Catalana el 2013 ha de ser un estímul per posar "en solfa" tota la nostra orquestra i aprofitar de veritat tota la inversió en equipaments que actualment s'està gestant.
Bon estiu i bones vacances d'estiu als que tingueu la sort de fer-ne aquestes dies.
Jordi Munell
Portaveu del Grup Municipal de CiU
dimarts 1 de juny de 2010
Ralli dels Volcans 2010
Tots els vehicles participants de l'equip RallyRaid Services varen acabar la prova sense cap incidència. Podeu veure les classificacions al blog http://rallyraidservices.blogspot.com/
dimecres 19 de maig de 2010
Davant les mesures adoptades pel govern "Zapatero"
Aquesta seria el resum i en poques paraules de les mesures anuciades per Zapatero i el seu executiu aquests darrers dies.
Tard per que arriben després de mesos sencers de negar primer l'evidència de la crisi i de dos anys seguits d'inoperància i indecisió sobre les mesures a adoptar, i a remolc per que ara s'ha vist forçat per la pressió de la Unió Europea i els organismes internacionals. És preocupant d'altra banda que les primeres mesures proposades comencin per retallar els drets socials: reduir les pensions, reduir els recursos destinats a les polítiques de dependència, I cal tenir clar que si ara s’han de prendre mesures dràstiques és perquè no s’han gestionat bé fins aquests moments els recursos públics. El cost addicional de la situació actual és que l’Estat espanyol genera desconfiança internacional: el seu president Zapatero no té gens de credibilitat.
En la situació conjuntural actual és quan més esperem -en teoria- del governant; és ell el que ha de donar confiança a tots, aportant el convenciment que només amb l'aportació del millor de cadascú i de l'esforç de cadascú en el seu lloc ens en sortirem; i aquest lideratge ha fallat, continua fallant. De fet, les mesures anunciades només seran una petita mínima part d'un conjunt de canvis estructurals i reformes que caldrà implementar per als propers anys. Només un govern fort, amb credibilitat, que infereixi seguretat, solvència i lideratge podrà "capejar" aquesta situació.
En Zapatero, inspirant-me en les paraules d'un empresari gironí en un fòrum universitari de fa pocs dies-, ha actuat pensant en el curt termini, pensant que d'aquí a dos anys hi haurà eleccions. I hauria d'haver actuat essent conscient que condueix el timó d'una empresa -Espanya- de capital intensiu, els beneficis del qual cal esperar a llarg termini i no d'aquí a dos anys. Ha tingut poca valentia i poc lideratge per afrontar mesures segurament impopulars i que tindrien un cost electoral a curt termini però que haurien garantit a mitjà i llarg termini una millor sortida i reacció a la crisi. En símils nàutics i ara que recentment varis ripollesos s'han examinat del títol de patró d'embarcacions, diríem que no es pot executar per igual una maniobra amb una petita llanxa a motor que amb un mercant de 190 metres d'eslora... aquest darrer trigarà molt més a reaccionar fruit de la seva pròpia inèrcia i per tant el bon capità sap anticipar-se i iniciar les instruccions de maniobrar amb suficient prudència. La maniobra actual del president Zapatero arribarà a temps o el nostre mercant xocarà amb els escolls inevitablement com a conseqüència d'haver trigat tant ?
És evident que per afrontar els problemes derivats de la crisi econòmica, calen reformes, i per fer-les, el Govern espanyol ha d’actuar, i això vol dir, assumir riscos i possiblement assumir mesures impopulars. Un govern amb por no pot governar. És una constatació que Zapatero fins a dia d’avui ha demostrat que no estava disposat a governar, a assumir riscos i a prendre les decisions que calien. El Govern espanyol ha de treballar per generar confiança (i d’aquesta manera s’incentivarà la inversió i el consum) i per crear ocupació. Mentre no es reactivi l’ocupació, no hi haurà reactivació econòmica. Per tant, calen mesures d’estímul al manteniment i a la creació d’ocupació, sobretot dirigides als autònoms i a les pimes.
Per acabar -i prenent paraules d'un prestigiós economista que vesteix americanes de colors- en Zapatero s'ha cregut tres de les teories equivocades de John Maynard Keynes : en primer lloc creure en el curt termini i generar un dèficit públic desmesurat (per exemple amb actuacions com el Pla E, que ha renovat les voreres de mig país); en segon lloc menystenir les empreses i els empresaris (deia Keynes que els empresaris no prenen decisions de manera racional sinó per instint animal) i per això s'ha passat els dos darrers anys amagant l'evidència de la crisi amb un fals optimisme i minimitzant les males noticies econòmiques i informes d'analistes nacionals i internacionals... pensant que amb el seu optimisme i l'euforia les empreses ens traurien de la crisi... i finalment en tercer lloc creure que substituint la caiguda de la demanda privada per la demanda pública seria suficient per sortir de la crisi, tot negligint la productivitat i les mesures que permetin a empreses i treballadors produir més i créixer.
dilluns 17 de maig de 2010
17 de maig de 2010; CIM !!!
dissabte 15 de maig de 2010
Variants territorials o destrossa de territori ?
Aquesta imatge, idíl.lica certament, de la Vall de Maiols presa des de prop del cim de Sant Amand, em fa corprendre i agafar un calfred només de pensar que es permeti que sigui travessada -i destrossada materialment- per una futura supervariant que justifica no sé quina elevada intensitat de trànsit que enllaça a diari des de Sant Joan cap a Campdevànol i la N-260; els heu comptat mai ? us ho proposo també. Quedareu segur sorpresos i -com jo- tindreu seriosos dubtes de la racionalitat d'una proposta com aquesta.
dilluns 10 de maig de 2010
30 anys, 30 cims
dissabte 8 de maig de 2010
Cap al cim !!!
Després d'unes setmanes de "climatització" en alçada i de procedir a equipar alguns dels camps base i uns dies de descans a Dimboche, l'Albert Bosch iniciarà la darrera etapa de l'ascens al cim de l'Everest a partir d'avui i demà.
dimecres 5 de maig de 2010
A new conception for XXIth Century transportation
El bicitren, un nou concepte en transport sostenible ?
Inspirat en els existents taxis urbans a pedals coneguts com trixis, vull presentar un nou concepte en transport per a persones que es caracteritza per :
- Ser Ecològic (no contamina, no gasta, silenciós...).
- Un mètode de transport cooperatiu, divertit, simpàtic...
- Planteja una Solució al transport públic barat en països subdesenvolupats.
- Una novetat per al turisme escolar, familiar, de grups, convencions,...
- La solució al Turisme temàtic ecològic (visita parcs, botànica, fauna...).
- Potencial de Desenvolupament de les “vies verdes” en turisme de grups.
- Permet el desenvolupament tecnològic perquè implementa Noves tecnologies (emmagatzamament energètic (bateries d'alt rendiment), energia solar per làmina flexible, motors de baixa inèrcia i baix consum, electrònica de control i seguretat (qui pedala, seat-belts...) nous materials (composites, fibres...).
- Una solució sostenible al Turisme de descoberta i al transport urbà en ciutats grans i mitjanes.
- Fomenta un estil de vida saludable : "Esport i salut".
- Seguretat en el transport col.lectiu.
- Capacitat flexible : 2+4+4+4+4+4+... passatgers. Limitada pel radi de gir màxim a implementar (5 vagons + conductor = 22 places adultes).
- Noves concepcions de outdoor Marketing : permet incorparar imatge corporativa de ciutat, de marques comercials, de patrocinadors...
- Fomenta l'Esport i la competició : es poden organitzar curses per equips (universitaris, escolars, per empreses, per barris....) en bicitren en circuit urbà, en carretera, al circuit de Montmeló...
- Permet noves variant nominatives sense límits : Cycletrain, Pédalotrain, Tren-a-pédalo, Le train-sans-chemin,...
dimecres 24 de març de 2010
Al.legacions a la variant est de Ripoll
Creiem que s’ha d’evitar l’ocupació de terrenys per a infrastructures sobreres tenint en compte les característiques de Ripoll dins d'una comarca de muntanya i la manca de planes i extensions útils per a activitats. En aquest sentit pensem primerament que de l'actual model presentat en l'estudi informatiu caldria evitar i eliminar l’afectació d’empreses a la zona del Pla de Sant Quintí i evitar duplicar sistemes viaris existents com el tram final de la ronda dels Pintors-Mas de’n Bosch.
La proposta global de l'estudi informatiu presentat per la Generalitat, aporta poca o nul.la connectivitat amb l’interior del sistema comercial, turístic i de serveis de la vila; essent una inversió molt elevada que serà molt poc aprofitada directament per la vila de Ripoll i a costa d'un elevadíssim impacte paisatgístic. S’hauria d’evitar l’impacte visual i sonor que ocasionarà la variant de Can Villaura fins a la riera de Caganell per La Marinyosa així com també la seva continuació futura prevista en forma de variant super-nord cap a les planes de La Barricona i la Vall de Maiols, doncs aquesta darrera zona està qualificada en el propi POUM com a espai natural a protegir.
La proposta de l'estudi informatiu també contradiu el planejament vigent a Ripoll afectant la zona de la riera de Caganell, definida en el POUM com una zona o espai natural a preservar; recordem el que diu : i el mateix POUM en la seva MEMÒRIA AMBIENTAL recollida explícitament la necessitat de preservar les planes agricoles de Sant Quintí : ES PROPOSA :
Davant aquesta situació des del grup municipal de CiU es creu convenient replantejar la nova variant territorial de Ripoll des del futur NUS viari de Can Villaura i fins la zona coneguda com a La Marinyosa per entrar en túnel fins a la riera de Caganell. Pel fort impacte visual i sonor -tenint en compte la presència en front d'un equipament turístic privat (hotel, camping)- que suposarà el seu encaixonament entre el riu Ter, la línea de Ferrocarril i la muntanya a tota la zona del solei de la finca La Marinyosa i adjacents riu avall i riu amunt, similar a l’impacte que va suposar històricament tant la variant de Castelladral com la variant damunt la zona d’Ordina i Cal Ganiveter. Cal tenir en compte que el poc espai disponible entre la casa de la Marinyosa, la línea de ferrocarri i el riu, obliguen a una monumental actuació sobre el riu o encaixonada a la muntanya.
També cal considerar desproporcionat el plantejament de l'estudi informatiu d'una macro rotonda i la necessària construcció d’un costós escalextric amb diferents accessos i un immens pont per travessar el riu Ter al sector de Can Villaura, amb l’afectació i necessària expropiació d’edificacions amb ocupació de negocis i empreses en aquell sector.
També defensem que caldria eliminar la minivariant presentada per connectar amb la carretera N-260-II de Ripoll a Olot per Vallfogona. Aquesta connexió que es veu obligada a salvar diferents dificultats (construcció en una zona altament obaga i una pendent del 9%) que a criteri de CiU la converteixen en poc viable des d'un de vista de seguretat i vialitat hivernal i per l’impacte ecològic que suposarà tancar el corredor biològic de la muntanya de Sant Antoni i el seu massís cap al riu Ter i la plana de Can Franquesa, i cap a la riera de Caganell. Aquesta minivariant suposaria un fort impacte visual, paisatgístic i naturalístic pel seu encaixonament en una petita vall de naturalesa pràcticament verge i intacta, de les poques que resten a l'entorn inmediat de Ripoll i esmentada com a paratge d'interés natural en el POUM
Demanem que es tinguin també en compte com a AL.LEGACIONS i consideracions a l'estudi informatiu els següents documents
1.- Els resultats del procés de participació ciutadana durant l'elaboració del POUM pel que fa a l'ocupació de les planes agrícoles de Sant Quintí i de La Marinyosa i Caganell.
2.- L´Agenda 21 comarcal, el PDTR, el PERUSNU.
3.- L´estudi de medi físic i natural inclós en el vigent POUM de Ripoll.
4.- L´informe de sostenibilitat ambiental del POUM de Ripoll.
5.- El document X d'auditoria ambiental del POUM de Ripoll, en el qual textualment s'esmenta que : Que es reconsideri l'estudi informatiu amb una tercera proposta de menor impacte, menor cost i més urbana, entre la C-17 per Castelladral i la N-260 antiga C-26 al sector de Pintors Sud de doble utilitat per als ripollesos i els passants, que permeti incrementar la interconnectivitat local entre els barris extrems de Ripoll i tenint en compte l'actual i futur desdoblament del trànsit des de la C17 i comarques d'Osona i del sud cap a la Garrotxa nord pel túnel de Bracons i la futura variant d'Olot.
Que en aquesta tercera proposta es reconsideri, es reestudiï i el millori la proposta anterior de l'any 2002-2003 d'una mini-variant de la muntanya de Sant Roc que permetés la interconnectivitat entre la N-260-I (anteriorment C-26) i la N-260 cap a Campdevànol i Puigcerdà per l'eix Pirinenc i que serviria per interconnectar els barris de Ripoll Estamariu, Pintors amb els barris de Crta. de Ribes, Rocafiguera, sector Mas Torrents, Noguera i els barris del sud de la vila per l'actual variant de la C-17.
divendres 19 de febrer de 2010
Més La Lira
Segons va declarar el regidor d'urbanisme de l'ajuntament la instal·lació de la passera serà ràpida. "Es tracta d'una obra de taller que un cop feta la seva col·locació serà senzilla".
La passera de la Lira ha estat dissenyada pels equips RCR Aranda Pigem Vilalta (Olot), i Puigcorbé Arquitectes (Ripoll). L'estructura té uns 35 metres de llargada i costarà uns 463.000 euros, dels quals diuen que només un 20% seran finançats íntegrament per l'Ajuntament, és a dir uns 93.000 euros.
En un passat plenari l'Ajuntament va aprovar l'acceptació de 120.000 euros provinents del Pla Únic d'Obres i també també d'un ajut de 240.000 euros de la Diputació de Girona. Aquesta subvenció no es destinarà integrament a la passera: 73.000 euros aniran a la construcció de l'espai polivalent. A banda de les subvencions acceptades pel ple, la construcció de la passera compta amb aportacions del PUOSC del 2008 (120.000 euros), del PUOSC del 2007 (80.000 euros), i de la Diputació de Girona, 166.000 euros.
En el plenari, el grup municipal de CiU va votar en contra de l'acord per considerar-se en disconformitat amb la totalitat del projecte. Considerem la passera innecessària.
Les obres de la Lira estan a la recta final. El projecte consta d'un espai lliure, amb una sala d'art polivalent soterrada i la passera per a vianants.
No trobeu que l'ajuntament es gasta els diners dels ripollesos i les subvencions de forma molt alegre ??
Cal fer un nou pont peatonal a 15 metres del Pont d'Olot amb aquesta inversió ??
En época de crisi, no caldria fer inversions més "productives" per a generar o salvar llocs de treball, AJUDANT a les empreses i al comerç ??
I què hi podem fer ? hores d'ara
explicar-ho a tothom, veins, comerciants, amics, als bars i cafès...
explicar-ho a l'entorn del lloc de treball, als companys/es la vostra empresa...
generar estat d'opinió...
reenviar aquesta notícia als vostres coneguts...
divendres 12 de febrer de 2010
Nova implantació empresarial a Ripoll
Segons va avançar ahir El Ripollès i avui acaben de publicar els diferents mitjans de la premsa comarcal, ja s'ha conegut que l’empresa de Sant Quirze de Besora, Sodeca, ampliarà la seva indústria a Ripoll. L’acord es va tancar tot just aquest dimecres després d’una reunió en la que hi van ser presents representants de l’empresa i diferents regidors de l’ajuntament de Ripoll i membres dels serveis tècnics.
El primer contacte amb els responsables de l'empresa es va produir ja fa alguns mesos arran de la visita que hi va efectuar l'Artur Mas acompanyat de Jordi Munell, Eudald Casadesús i Xavier Cima; amb posterioritat els contactes s’haurien reproduït a través del grup municipal de Convergència i Unió, en la persona de Jordi Munell, fins a iniciar les consultes per veure si el projecte de Sodeca era viable per poder-lo ubicar a la capital del Ripollès.