Castells

Classificats

Cultura

Esports

Política

Inici » Opinió

Un altre soterrament és possible

Davant d’algunes -permeteu-me dir- malintencionades i sovint anònimes, acusacions respecte d’un amagat i fosc desig de posar “pals a les rodes” al soterrament de les vies del tren per part d’Iniciativa he decidit escriure unes petites línies sobre com veig personalment el tema.

Si una cosa ens caracteritza a les persones d’Iniciativa és que treballem de cara i amb el diàleg com a argument. Des del primer moment hem dit que s’havia de treballar per “aconseguir una inversió que no hipotequi la ciutat”, que no és el mateix que dir que no volem que es faci. El soterrament de les vies del tren és indubtablement necessari per a la ciutat, és un perill i un risc constant per als ciutadans i ciutadanes més enllà dels avantatges de l’augment de freqüències o la connexió dels dos costats de la ciutat.

Un projecte, tres administracions

Per a ICV-EUiA el soterrament és prioritari i no podem permetre que s’allargui. Res a veure entre la urgència de l’obra i qui o com s’ha de finançar.

El conveni entre l’Ajuntament, la Generalitat, i l’Estat es va signar el mes de juny de 2006 on es concreta un acord entre les tres administracions. En aquest es concreta que el Ministeri de Foment paga el 50% de l’obra ferroviària i que la Generalitat i l’Ajuntament s’han de comprometre a arribar a un acord per pagar l’altra 50% dels aproximadament 110 milions d’euros. Al conveni també s’acorda que la part del pas del tramvia per la superfície anirà a càrrec de l’ATM, exclusivament l’ample del tramvia però no tota la urbanització que ha d’anar a càrrec de l’ajuntament.

Com està el tema?

Des del 2006 fins a dia d’avui, l’Ajuntament de Sant Feliu no ha signat cap acord amb la Generalitat per al pagament de l’obra. El PSC afirma que la repartició entre l’administració catalana i la nostra ciutat serà del 25% cadascuna d’elles. Caram, ni que estiguéssim en les mateixes condicions!

Pocs dies després de signar l’acord amb el Ministeri, es va aprovar el nou Estatut de Catalunya on es preveu el traspàs de rodalies amb una inversió de l’Estat a la xarxa de rodalies de 4.000 milions d’euros.

Algú pot pensar que amb una inversió de 4.000 milions d’euros Sant Feliu ha de pagar 25 milions en igualtat de condicions que la Generalitat de Catalunya. Jo no ho crec, però el més curiós és que el conseller Nadal(PSC), tampoc s’ho creia quan va anunciar que el cost podia anar a càrrec de les transferències de l’Estat . Així doncs per què el PSC i CiU a Sant Feliu sí que estan disposats a dilapidar 25 milions d’euros? o el que és el mateix, el cost d’una biblioteca, un teatre o d’una gran instal·lació similar tan necessàries per a Sant Feliu!

Per què s’atura l’obra?

Tres paraules: “falten els calés”. Evidentment la crisi ha provocat que algunes inversions no puguin realitzar-se per falta de pressupost. Però perquè d’altres sí! Al mes d’octubre ICV-EUiA va demanar incorporar una partida per al soterrament als pressupostos de l’Estat. El PSC va rebutjar llavors pressionar al Ministeri per aconseguir que les obres s’iniciessin aquest any tal i com estaven previstes. Mentrestant, l’exalcalde Vázquez assegurava que no hi havia cap problema i que l’Estat tenia una partida sense assignar per fer el soterrament. Han passat tres mesos i el que era una evidència s’ha fet una realitat. Els diners no hi són i si no ho evitem el soterrament pot quedar guardat en un calaix.

Què demanem?

Molt clar i raonable. El soterrament és necessari per a Sant Feliu per motius de seguretat, ningú pot tancar els ulls davant dels 10 morts en els últims 10 anys, però també molt necessari per a la xarxa de rodalies que necessàriament ha de suprimir el pas a nivell per poder incrementar les freqüències i millorar el servei de totes les poblacions de la línia.

Si les competències de la infraestructura ferroviària corresponen a l’Estat, Què potser no és responsable de la seguretat de la línia i en conseqüència del pas a nivell de Sant Feliu? Que potser no és una millora més enllà del tema local?

ICV-EUiA defensem que l’obra ferroviària l’ha de pagar l’autoritat ferroviària.

Escampa-ho:
  • LaTafanera
  • Twitter
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Meneame
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Netvibes
  • RSS
  • Technorati
  • email

Deixa un comentari!

Afegeix el teu comentari, o trackback des de la teva web. També pots subscriure't a aquests comentaris via RSS.

Sigues amable. No siguis barroer. Sigues fidel a la línia de l'article. No spam.

Aquesta és la opinió dels internautes, no la de BLLD.cat.
No està permès abocar comentaris contraris a les lleis i ens reservem el dret a eliminar els comentaris que considerem fora de lloc.
Centra't en el tema.
Si us plau, avisa'ns.dels comentaris o avatars fora de to.

Aquest diari permet Gravatars. Pots aconseguir el teu avatar reconegut globalment, registrant-te a Gravatar.

Pots utilitzar aquests tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes