• 13des
    Categories: CiuBadia Comments: 5

    Pressupostos

    A l’inici del procés d’elaboració dels pressupostos, l’equip de govern va adoptar el compromís de dur a terme, igual que es va fer amb les ordenances fiscals, un treball important i seriós per recollir les propostes dels diferents grups que configurem el consistori, i d’elaborar de forma democràtica uns pressupostos participatius. Des de Convergència i Unió volem felicitar al PSC perquè, d’entrada, la declaració d’intencions prometia, per primer cop, tenir la possibilitat d’intervenir directament en la qüestió més important del funcionament polític de qualsevol ajuntament: els pressupostos, que marquen el full de ruta a seguir durant tot l’any. I certament, el número de reunions per tractar aquesta qüestió s’ha multiplicat respecte a les que es van dur a terme en aquest concepte altres anys, i certament també sembla que el PSC ha fet un intent, com a mínim inicial, d’incorporar algunes de les propostes dels altres partits.

    Des de Convergència i Unió he de dir que des del principi hem mantingut una voluntat ferma i seriosa de negociació. Considerem que especialment en època de crisi econòmica,  els partits polítics hem de ser extremadament responsables i procurar donar suport a la gestió de l’ajuntament en benefici de tots els ciutadans. Veritablement hem de fer un esforç seriós per tirar endavant el municipi, i lluitar per mantenir i millorar la qualitat de vida de tots els badiencs i badienques.

    Tanmateix, des de Convergència teníem dubtes de si aquest objectiu declarat explícitament pel PSC d’aconseguir un consens pel que fa als pressupostos era real, o era més aviat una declaració d’intencions que comportava un redactat, escrit en lletra petita, segons el qual aquest consens només s’aconseguiria si les diferents propostes dels diferents partits s’adequaven mínimament a l’estructura dissenyada prèviament  de pressupostos per l’equip de govern. Durant aquestes darreres dues setmanes, el nostre temor s’ha confirmat. La percepció que es té des de d’aquest grup municipal és que el PSC només ha incorporat aquelles propostes dels partits de l’oposició que ja pensava incorporar prèviament o que el fet d’afegir-les no implicava massa esforç d’estructuració.

    Com a grup municipal de Convergència i Unió vam dur a terme tot un seguit de propostes amb les quals preteníem, com dic, millorar la qualitat de vida dels badiencs, focalitzades bàsicament en tres grans eixos que, en contra del que pugui semblar inicialment, no formen part de compartiments separats, sinó que estan íntimament entrellaçats entre ells: d’una banda, acció territorial, molt unida a acció social; de l’altra, serveis generals, també molt unida a acció social. I finalment, les propostes d’inversió, també –com no-, molt unides a acció social. Des de Convergència prioritzem les polítiques socials, les quals han de convertir-se en l’eix vertebrador de qualsevol projecte polític i més en època de crisis. Però també creiem que la política que fins ara ha mantingut el PSC a Badia de destinar diners en forma de subvencions i ajudes públiques, i oblidar completament el marc d’inversions, de creixement i potencializació de l’economia, en definitiva, tot allò generador i activador del funcionament real de la societat, és inexistent o, com a mínim, poc eficaç. Creiem que no s’ha d’oblidar el marc de l’urbanisme, que a Badia, amb els pocs recursos i espai territorial disponible, pot arribar a ser l’àmbit més important de creació de nous llocs de treball.; considerem que tampoc s’ha d’oblidar tots els projectes destinats específicament a l’educació i formació dels badiencs i badienques. S’ha de preveure una política, no per pal·liar els problemes d’avui –que també- sinó que s’ha de tenir la capacitat de visualitzar la situació a curta, però també a mitja i llarga distància.

    Entre totes les aportacions de Convergència, volem destacar- ne les següents:

    1)      Arranjament de zones enjardinades i parterres. Considerem que procurar el benestar dels badiencs i badienques és de necessari compliment, com ja he dit, pel que fa a qualsevol equip de govern que tingui la responsabilitat d’encapçalar l’òrbita política municipal del territori. Tots sabem que Badia està molt deixada, bruta, i que les zones enjardinades i parterres semblen abandonats. Des de Convergència una de les reclamacions des de l’inici de la legislatura ha estat el fet de posar l’accent en el manteniment de la ciutat. Si nosaltres no cuidem Badia, qui ho farà per nosaltres? És inadmissible que totes les zones que apareixen de color verd en els plànols, a la pràctica siguin marrons o grises. No és possible que tot estigui tant deixat. Per això vam demanar incorporar dins dels pressupostos una partida específica destinada a l’arranjament i cura de totes aquestes zones verdes. Aquesta partida, d’altra banda, podria generar nous llocs de treball. Badiencs i badienques podrien fer-se càrrec d’aquesta feina, lògicament de forma legal i retribuïda.

    2)      Dins de la mateixa línia de proposta hi ha la qüestió de les zones de jocs. A Badia hi ha moltíssimes zones de jocs, però si hom vol anar a jugar amb la quitxalla a un parc, acabarà dirigint-se al Joan Oliver. Qualsevol altre zona de joc de la perifèria està en mal estat, i fins i tot pot arribar a ser perillós pels nens, ja digui donada la manca d’higiene del parc o el mal estat dels gronxadors, trencats i oxidats. La deixadesa de les zones de jocs, curiosament, és directament proporcional a la distància que l’allunyi del carrer Burgos.

    3)      Una tercera qüestió, dins també de la mateixa línia, seria tota la problemàtica de les zones interblocs. Som conscients de que el manteniment i neteja de les mateixes és responsabilitat de les comunitats de propietaris. Tanmateix, també som conscients que, a la pràctica, moltes d’elles estan en estat d’abandonament constant. Considerem que el paper de l’ajuntament ha de ser actiu en aquesta qüestió també. L’equip de govern no es pot limitar, com ha fet fins ara, a “llençar pilotes fora” i afirmar amb més o menys contundència que això és responsabilitat dels veïns i ja està. Donada la incapacitat del PSC per fer complir aquest tipus d’obligacions, des de Convergència es va demanar que l’ajuntament assumís com a mínim la neteja d’aquestes zones. Badia, com ja he dit, ha d’estar neta i ben cuidada.

    4)      Exactament el mateix succeeix amb les llars d’infants: sabem que són responsabilitat de la Generalitat, però l’ajuntament no pot permetre que els nadons de Badia inicïn el curs escolar en unes llars d’infants que semblen estar en mig d’una selva, de tant alts que estan els matolls –i el que no són matolls (m’estic referint, per si hi ha dubtes, ales muntanyes de brutícia acumulada). L’equip de govern, com ja he dit, s’ha de posar les piles en aquestes qüestions. I, insistim, tot el relatiu a manteniment de via pública pot generar fàcilment llocs de treball, encara que siguin temporals.

    5)      Des de Convergència també es van assumir com a propis dos projectes de dos partits del consistori: el projecte per a crear camins i carrils bici, i la creació de zones d’oci esportiu. Aquí, com també passava en els punts anteriors, l’acció territorial va de la mà d’acció social. Hem d’apostar, com no em cansaré de repetir, per millorar la qualitat de vida dels badiencs i badienques, i això  es procura també amb actuacions com preparar zones on els joves puguin reunir-se i jugar a pilota o al que s’escaigui –respecte a aquesta qüestió he de dir que obrir el pati d’algunes escoles de primària està molt bé, certament, però és només un primer pas. Hem de ser molt més ambiciosos i apostar per aquesta via-. També s’ha d’estudiar establir vies alternatives per a poder desplaçar-se en bicicleta o per a poder passejar sense córrer el risc d’ésser atropellat.

    El PSC va rebutjar aquestes dues propostes.

    6)      Finalment, des de Convergència també es va apostar per l’eliminació de barreres arquitectòniques. Des de l’equip de govern va semblar que s’assumia aquesta proposta per la via de les inversions, però no han sabut/volgut/pogut oferir-nos informació detallada de quin percentatge de barreres es podien eliminar amb la partida destina a aquest concepte, quines es mantindrien, etc. I sense aquests càlculs, com es poden establir uns pressupostos seriosos? Aquesta qüestió, que potser dita aquí sembla anecdòtica, esdevé una qüestió fonamental pel que fa a l’estructuració de pressupostos. Senyors de l’equip de govern, saben vostès quan vam rebre la darrera versió dels pressupostos que es discuteixen en aquest ple? Ahir a les 10 del vespre. I la versió anterior, amb la informació de les inversions? Durant el passat pont: fa menys d’una setmana. Hauran de reconèixer, senyors regidors del PSC, que la sensació d’improvisació, de manca de criteri i de direcció, d’incapacitat de previsió a llarg plaç, aparegui en nosaltres.

     

    7)      En un altre ordre de propostes, també volem incloure aquelles que fan referència a serveis generals i les relacionades de forma més explícita amb acció social. En primer lloc, donat el fet que aquest any era el primer en que l’ajuntament assumia la competència d’establir les bases, els criteris i la puntuació per decidir la llista de priorització de les places de les dues llards d’infants de Badia; donat el fet que des de l’equip de govern –tal i com es va manifestar en diverses reunions monogràfiques- s’esperava que es pogués assumir, un cop reduïda la possibilitat de dur a terme el tradicional frau d’empadronar els nens a casa d’algun conegut o familiar badienc, la totalitat de les sol·licituds de nens de Badia; donat el fet que això no ha estat així i que hi ha hagut famílies que han quedat fora; donat el fet que a Badia no hi ha cap altra possibilitat per aquestes famílies, ni tan sols privada; des de Convergència es va demanar que s’estudiés seriosament quines eren les possibilitats d’assumir com a inversió l’ampliació d’alguna de les llars o, com a alternativa més viable, la creació d’una ludoteca que fos compatible amb la nova llei al respecte. El PSC va rebutjar la proposta.

    8)      També es va demanar que s’incorporessin sistemes de captació solar als edificis, per tal d’afavorir l’ús d’energies renovables i sostenibles.

    9)      Pel que fa a noves tecnologies, en els primers pressupostos aprovats durant el primer any de la present legislatura, Convergència va votar a favor assumint com a part del pacte amb el PSC que s’encarregués un estudi sobre la viabilitat d’implementar àrees wi-fi a tot Badia. Recordem que l’equip de govern va tardar 9 mesos (com si fos un embaràs) en sol·licitar aquest estudi, malgrat el pacte verbal amb convergència –i recollit en acta. No parlaré ara de la manca de respecte de l’acord que hi ha darrera d’aquesta actitud del PSC. Recordem també la poca capacitat de l’equip de govern per a pressionar a l’àrea metropolitana i poder tenir aquest i altres informes encarregats. Finalment, i després de la insistència del nostre grup, l’equip de govern va decidir encarregar un pressupost a una empresa privada. I enguany hem obtingut el compromís de l’equip de govern d’incorporar aquest tema al projecte de fons estatal. Recordem que les noves tecnologies són necessàries, entre altres coses, per la recerca activa de feina, per a l’estudi, etc. I actualment les tarifes d’internet de les companyies privades són inassumibles per a les famílies en atur, i molt difícils de mantenir per a una gran quantitat de famílies amb dificultats econòmiques. Estem satisfets que finalment s’hagi entès que la implementació d’àrees wifi no és només quelcom dut a terme des d’accions generals, sinó que té un component social importantíssim. Torno a repetir, per enèsima vegada, que tot el que estigui enfocat a millorar la qualitat de vida dels badiencs és positiu a nivell polític.

    10)   Per acabar, comentar que des de Convergència, i recollint les peticions arribades des de diversos col·lectius i AMPAs de Badia, es va proposar la creació d’una aula d’estudi a l’annex de la biblioteca (amb les corresponents inversions, adequació de l’espai, etc), i la contractació –que podia efectuar-se per diverses vies- d’un professor consultor que pogués donar suport als estudiants que estiguessin allà. Considerem que s’ha de potenciar la formació i que l’ajuntament ha de facilitar al màxim les possibilitats de totes aquelles persones que vulguin formar-se i preparar-se pel present i pel futur. S’ha de lluitar contra el fracàs escolar, i també s’ha de procurar que els aturats –i també els no aturats- tinguin les màximes possibilitats i bones condicions per estudiar i formar-se. L’ajuntament ha de garantir aquest dret.

    11)   En aquesta línia s’inclouria també l’ampliació de l’horari de la biblioteca. Proposta, per cert, demanada per tots els grups de l’oposició, i descartada directament per l’equip de govern. Que, a més, rebaixa la partida de 153.000 a 143.000€ en aquest concepte.

     

    Dit això: hi ha molts defectes en aquests pressupostos, molts. Podríem entrar, per exemple, en el fet que els ingressos patrimonials (lloguers de locals, etc) són superiors a les inversions pròpies municipals. Des de Convergència es demanaria que la inversió municipal fos com a mínim equivalent als ingressos patrimonials. Els ingressos patrimonials, encara que siguin permanents, no haurien de servir per finançar despeses ordinàries: han de servir per millorar Badia!

    Tampoc podem estar d’acord en que es rebaixi l’import dedicat a l’assistència a disminuïts (que passa de 21.500€ a 16.800€) o a gent gran (de 140.000 a 120.000€). En canvi, creix “accions col·lectius especials”, que és un títol absolutament ambigu i on pot entrar gairebé qualsevol cosa. Aquest tipus de títols dels programes de les partides, juntament amb la negativa per part de l’equip de govern de detallar en partides independents o en subapartats dins de les partides existents les diferents propostes de Convergència són un altre dels motius que ens obliguen a votar en contra dels pressupostos. Tot plegat mostra la poca direcció de l’equip de govern pel que fa al rumb a seguir respecte de les polítiques socials. Aquesta manca de rumb i de previsió que es posa de manifest en aquests pressupostos ja s’ha mostrat en les darreres actuacions del PSC. En el darrer ple, sense anar més lluny, el PSC va votar amb la seva majoria absoluta i amb els vots en contra de la resta del consistori, l’increment de 166.000€ de subministrament bàsic. Això, senyors del PSC, és falta de previsió. Això és pressupostar malament. Aquesta manca de previsió es veu agreujada si tenim en compte el següent: espero que se’m permeti recordar que avui fa un any es van aprovar uns pressupostos amb els únics vots a favor del PSC. En aquells pressupostos hi constava un augment d’un 40% de la despesa d’aigua. Des d’aleshores, el grup municipal al qual represento ha reclamat durant moltes comissions informatives un detall d’aquestes factures, donat que no comprenem quins són els motius que han propiciat aquest increment. El que no pot ser és que des de tots els grups de consistori s’acordi la necessitat d’ésser auster, i més en època de crisi: reduir costos, contenir la despesa, etc. I després que el consum de subministraments base (aigua, llum, gas…) no sigui eficient i responsable. Aquesta informació, per cert, encara no ha arribat. A més, quan se’ns va comunicar que es defensaria en ple aquest traspàs de 166.000€ a subministraments, també vam demanar des de diversos partits de l’oposició les factures i/o l’informe que donés explicació a aquests 27 milions de pessetes. Aquesta informació tampoc ha arribat. I el problema és que tot això, senyors, és simptomàtic. La seva manca de previsió és preocupant, i és símptoma de que alguna cosa no acaba de rutllar.

    Aquesta manca de previsió i de planificació ha tornat a posar-se de manifest durant la negociació dels pressupostos d’enguany. Des de Convergència es va demanar que aquelles propostes del nostre partit i acceptades verbalment per l’equip de govern fossin incorporades en el detall de les partides corresponents. La resposta, com he insinuat abans, va ser sorprenent: “no podem incorporar-ho a les partides explícitament perquè llavors, si necessitem utilitzar els diners en alguna altra cosa, no podrem fer-ho”. Però, senyors de l’equip de govern, quin tipus de resposta és aquesta? Des de Convergència teníem voluntat negociadora, no ho dubtin. Però un pacte polític és, per definició, un contracte escrit i signat o bé un pressupost on quedin reflectides les prioritats. I no hem aconseguit cap de les dues coses. A la cosa pública, com diria Aristòtil, tot ha d’estar documentat. Com a principi, qualsevol acord verbal deixa d’existir quan una de les dues parts se’n desdiu. I vostès, senyors regidors del PSC, ho saben millor que ningú. Vostès ja saben que malgrat haver dut a terme negociacions amb Adigsa pel que fa als pisos afectats pel mur, o amb l’ajuntament de Barberà per aconseguir el manteniment de l’avinguda Tibidabo, les paraules se les emporta el vent. Vostès ho han patit a la pròpia pell, han hagut d’assumir les conseqüències del que ha suposat no tenir constància escrita dels acords verbals. I han reconegut en diverses reunions i juntes de portaveus que ha estat un error. Com pretenen vostès que des de convergència ara assumim el mateix error? Siguem seriosos, sisplau. Pensin que si sorgeix alguna emergència, el grup municipal de CiU seria el primer que estaria disposat a estudiar els canvis per fer front a l’esmentada situació d’emergència, només faltaria. I crec que la nostra conducta política en aquest sentit és irrefutable. Crec que durant aquests anys hem demostrat la nostra seriositat, capacitat de treball i responsabilitat. Per tant, l’excusa de l’emergència no serveix. Senyors de l’equip de govern, reconeguin: no volen/poden incorporar el detall a les partides perquè estan navegant sense rumb, perquè no tenen previsió de les seves actuacions a llarg termini; en definitiva, estan improvisant.

    A més, per si això fos poc, tampoc entenem com és possible que s’assumeixin algunes de les propostes de Convergència (com l’arranjament de parterres, de zones enjardinades, etc), i en canvi hi hagi una rebaixa de manteniment d’edificis i via pública (647.000 a 481.000€). Tampoc comprenem com pot ser que ens omplim la boca amb la sostenibilitat i el medi ambient, i que després vostès rebaixin la partida destinada a aquest concepte de 60.000 a 41.000€. D’altra banda, vostès han acceptat verbalment assumir, per exemple, la neteja de les zones interblocs proposada per Convergència, i en general, estan d’acord amb el manteniment de zones verdes i jardins, però rebaixen la partida d’aquest concepte de 587.000 a 508.000€.

    Vostès fan totes aquestes rebaixes en qüestions essencials, però tenen el valor d’incrementar de 297.000 a 324.000 el control pressupostari de finançament. És a dir, hi ha una pujada dels aspectes de funcionament intern de l’ajuntament. I menys mal que el que es demanava era austeritat. Ésser austers, senyors, no vol dir que ens haguem de congelar els sous tots els càrrecs electes. També implica que aquest principi ha d’estar visible en cadascun dels àmbits de treball del consistori. Sembla, un cop més, que una cosa és el que s’ha de dir de cara a la galeria, i de l’altra, el que fem de facto.

    Per tots aquests motius, el grup municipal al qual represento votarà en contra dels pressupostos presentats pel PSC.

5 Responses

WP_Floristica

Deixa el teu comentari

Atenció: La moderació de comentaris està habilitada i pot retardar el teu comentari. No hi ha necessitat de tornar a enviar el seu comentari.