Les eines per a la recerca de feina a través de les tecnologies 2.0 no són només una realitat, sinó que el seu ús ja esdevé una habilitat del tot necessària en la Societat de la Informació on vivim. Per aquest motiu, l’escola de negocis de l’Obra Social d’Unnim a Terrassa, Euncet Unnim, ha apostat per oferir als seus alumnes tres tallers sobre el món laboral 2.0 a la IV Jornada Euncet-Empresa, que ha tingut lloc aquest matí a la seu universitària.
A l’activitat d’enguany hi han participat d’una banda, l’especialista en networking, Rosaura Alastruey, qui ha explicat les noves tendències en matèria tecnològica que arriben al mercat laboral, en concret, tot allò que envolta Twitter. De l’altre, els promotors de les noves tecnologies i creadors de l’empresa Futura CV, Cristian Martínez i Israel Torres. A l’acte hi han assistit el director de la universitat Eunset Unnim, adscrita a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Miquel Solé, professors del centre així com els alumnes del centre i persones externes al centre provinents d’empreses del Vallès, el Barcelonès o el Bages.
El més destacat de la jornada ha estat el canvi de paradigma que estem vivint en relació al mercat laboral així com l’exposició de les eines 2.0 que ens permeten trobar feina. Alastruey ha destacat que cal ser conscients que el mercat laboral ja no tornarà a ser el mateix. Alguns experts afirmen que s’està passant del mercat del treball al “mercat del talent. És a dir, ara no només es tenen en comptes els estudis o l’experiència professional dels candidats a una feina sinó que també s’analitzen els seus valors o tota aquella informació que poden obtenir amb la identificació de la persona a les xarxes socials, com Facebook o Twitter. De fet, alguns estudis com el que va fer Adeco l’any passat, posen de manifest que el 49% dels professionals de Recursos Humans d’empreses espanyoles utilitzen les eines de la tecnologia 2.0 per buscar els currículums dels candidats i candidates de les vacants. No és estrany, en el context de crisi en el qual vivim perquè per una empresa fer-ho digitalment li suposa un estalvi en temps i costos destacable.
Per tant, estem davant d’un canvi substancial i transcendental del paradigma del món laboral establert fins aleshores. En aquest sentit, Alastruey ha fet esment en tres punts clau a tenir en compte. En primer lloc, cal tenir una nova mentalitat basada en una postura activa. En segon lloc, s’ha de percebre la filosofia de la xarxa com un nou valor. I, finalment, puntualitzar que les noves eines 2.0 han sorgit per diferenciar-nos, “som productes i ens hem de saber vendre”, ha assegurat.
Twitter, el diari del món en temps real
Com a exemple, Rosaura Alastruey ha explicat què és el Twitter, per a què serveix i com s’ha d’utilitzar. La xarxa social Twitter és de les més recents que existeixen, va néixer l’any 2006 però no va ser fins al 2009 quan es va convertir en un espai d’ús bidireccional. Cada dia es fan al voltant de 150.000 tweets arreu del món ja sigui per feina, per entreteniment o de caràcter informatiu, però una dada a tenir en compte és que gairebé un 50% de les empreses espanyoles l’utilitzen per buscar i fer contactes.
El Twitter és un microblogging, és a dir, un espai que es caracteritza per la immediatesa i la rapidesa. A més, aquestes xarxes compten amb el valor afegit de tenir una filosofia de bloc, una metodologia semblant a la dels SMS, ja que només pots fer servir 140 caràcters per cada tweet informatiu que pengis i compten amb una mentalitat de xarxa social. Així, els seus usos es basen en la difusió, l’intercanvi i la comunicació a través d’Internet però també a través de la telefonia mòbil, el què s’ha definit com el diari del món en temps real.
Vídeocurriculum
Tot i això, les últimes novetats a la xarxa 2.0 són les pàgines web per preparar les entrevistes de feina com ara jobaria.com, whohub.com, ventevista.com i els vídeocurriculums tumeves.com i futuracv.com.
Precisament, els creadors de futuracv.com, un portal web que et permet gravar el teu vídeocurriculum i obtenir l’enllaç directe per enviar-lo a través de les xarxes socials, han explicat als assistents que aquests, a banda d’exposar les dades que apareixen en els curriculums convencionals, té el valor afegit d’oferir a l’empresa un contacte visual dels candidats, la manera que tenen d’expresar-se, l’aparença, etc. I és que de la mateixa manera que amb les xarxes socials, cada vegada són més les empreses que utilitzen aquest mecanisme audiovisual per poder fer una primera preselecció de personal.
Els creadors del portal web de vídeocurriculums han presentat alguns exemples per ensenyar als alumnes els punts clau o les idees que cal seguir per realitzar-lo. Han insistit, per exemple, que cal dir alguna característica o habilitat que et diferencii de la resta així com exposar allò més important durant els cinc primers segons, que és quan prestem més atenció.
Tant els organitzadors de la IV Jornada Euncet-Empresa com el director de la universitat, Miquel Solé, han valorat molt positivament l’assistència a la jornada així com la participació dels estudiants, en tot moment. “La nostra és una escola que oferim als estudiants el valor afegit de tractar directament amb els professionals perquè adquireixin els coneixements de les últimes tendències en tecnologia 2.0″, ha conclòs Solé.
Redacció Ègar
el teu parer…