Inici > Informa't > Notícies

Notícies



14.06.2011

El Govern haurà d'impulsar les inversions del Pla de Rodalies com reclama CiU

Es crearà una oficina tècnica d'execució del Pla i es modificarà la Llei Ferroviària per permetre un nou operador a Rodalies


El Grup Parlamentari Català al Congrés ha arribat a un acord amb el Grup del PSOE al voltant de la moció, conseqüència d'interpel.lació, de CiU, que insta el Govern a accelerar els acords amb la Generalitat de Catalunya per impulsar les inversions del Pla de Rodalies, així com els accessos al Port de Barcelona, ​​amb l'objectiu de millorar la mobilitat i de reactivar l'economia.


Aquesta iniciativa de CiU serà aprovada previsiblement aquesta tarda pel Ple, després d'incloure una esmena consensuada amb els socialistes. El portaveu de Foment de CiU, Pere Macias, es congratula que aquesta iniciativa surti endavant en la mesura que compromet l'Executiu a modificar la Llei Ferroviària i es permet a Catalunya a triar operador per a la prestació del servei de Rodalies. "És una qüestió de lleialtat institucional ja que aquesta modificació està prevista en els acords del traspàs del servei de Rodalies", diu Macias.


A més, ha afegit, a través d'aquesta moció es fixen les "prioritats" per a Catalunya que marcaran les "inversions" que haurà d'impulsar el Govern. "Es prioritzaran les inversions dels plans de rodalies com a estratègia bàsica per impulsar les polítiques de mobilitat sostenible i per maximitzar el retorn socioeconòmic de les inversions dels pròxims anys", ha afirmat.


El responsable de Foment de CiU ha destacat finalment que, en virtut de la iniciativa, es crearà una oficina tècnica d'execució del Pla de Rodalies de Barcelona que coordinaran conjuntament l'Executiu central i el Govern de Catalunya, a l’estil de l'oficina que ja es va constituir per impulsar de l'ampliació de l'aeroport del Prat, i que ajudarà a executar de forma efectiva el pla de Rodalies.


La moció de CiU acordada amb el PSOE consta d’aquests punts:

1.- A que en tanto se produce a nivel europeo, la liberalización del transporte ferroviario de viajeros nacional, en aquellos casos en que las Comunidades Autónomas ostenten en sus Estatutos la titularidad de servicios, definidos como Obligaciones de Servicio Público, se llevarán a cabo los cambios legislativos necesarios para conseguir el desarrollo de sus competencias.

 

2.- Acelerar los acuerdos con la Generalitat de Catalunya para impulsar las inversiones del Plan de Cercanías de Barcelona, asimismo los accesos al Puerto de Barcelona, en las siguientes actuaciones urgentes a ejecutar a corto plazo:

 

a) La ejecución de toda la actuación de modernización (vía, línea aérea de contacto, subestaciones, señalización y telecomunicaciones) de la infraestructura existente.

 

b) La instalación prioritaria del sistema ERTMS, como sistema de señalización ferroviaria para la gestión del tráfico, en toda la red de cercanías de Catalunya.

 

c) La ejecución del nuevo ramal de cercanías de acceso al aeropuerto de Barcelona, ya licitado.

 

d) La tramitación en la contratación de la duplicación de la vía entre Montcada i Reixac y Vic.

 

e) La participación del Gobierno de Catalunya en la definición y planificación de actuaciones de mejora y nuevas infraestructuras no incluidas en el actual Plan de Cercanías, como seguimiento del estudio de movilidad en el área metropolitana de Barcelona recientemente adjudicado.

 

f) La reforma de andenes, adecuación de la accesibilidad para PMR (ascensores, rampas y accesos a andenes a distinto nivel), modernización de edificios, y mejora y creación de aparcamientos de disuasión. Especialmente la ejecución de las obras de mejora y prolongación de los andenes en las estaciones de Arc de Triomf, T-2 del Aeropuerto de Barcelona y Granollers-Les Franqueses, con el objetivo de poder implantar unidades de material móvil en composiciones de 200 metros.

 

g) La remodelación de la estación de l’Hospitalet de Llobregat, destinada a la mejora de la estación que actualmente trabaja al límite de su capacidad.

 

h) La ejecución de los nuevos intercambiadores previstos, entre los cuales están el nuevo intercambiador de Martorell y los de la línea Papiol-Mollet.

 

i) La redacción de un estudio de mejora de la seguridad, evacuación y ventilación en la red ferroviaria soterrada que defina las actuaciones a acometer.

 

3. La creación de una oficina técnica de ejecución del Plan, dependiente del Secretario de Estado de Planificación e Infraestructuras, coordinada conjuntamente con el Gobierno de la Generalitat de Catalunya en tanto que es titular del servicio.

Dimarts, 14 de juny de 2011