Els efectes de la crisi en un gràfic (IV): El canal de Suez

dimecres, 31/10/2012

El canal de Suez es el camí principal que segueixen els productes asiàtics de camí a Europa. Per tant, és una infraestructura molt susceptible a la situació econòmica europea:

La caiguda arran de la crisi europea era inevitable. Un canal que viu de les exportacions asiàtiques amb destí a Europa havia de ser un dels més perjudicats per la situació econòmica del continent. Les fluctuacions tenen a veure amb la petita remuntada de la zona euro durant bona part del 2010 i la davallada ha seguit el patró marcat per aquestes mateixes economies que han tornat a veure frenat el seu creixement durant el 2011.

Diferents tipus d’austeritat

dimecres, 24/10/2012

L’altre dia li donava un cop d’ull al Fiscal Monitor d’octubre 2012 que va publicar el Fons Monetari Internacional i a l’article d’Antonio Fatás sobre coordinació i contracció fiscal, així com al posterior comentari del professor d’Oxford, Simon Wren-Lewis. Parlen d’un gràfic molt interessant sobre diferents formes d’austeritat:

Els punts vermells representen el saldo primari (el grau d’austeritat assolit), les columnes blaves els canvis en despesa pública i les barres grogues l’evolució dels ingressos fiscals. Així doncs, veiem que Grècia ha estat el país que ha aplicat una política d’austeritat més contundent (fins a 16.3 punts, fora de l’abast del gràfic). Tot i així, el més interessant d’aquest gràfic és que mostra diferents formes d’aplicar polítiques d’austeritat.

Hi ha països com Irlanda, Espanya o el Regne Unit on l’austeritat es basa en la reducció de la despesa pública. Altres, com els Estats Units, han aplicat una austeritat més equilibrada entre reducció de despesa pública i augment dels ingressos fiscals. Després tenim un petit grup, bàsicament França, que ha adoptat una estratègia d’augment dels impostos en lloc de reducció de la despesa pública.

L’elecció entre una opció o altra té més d’ideologia del que sembla i és una qüestió purament política sobre la grandària de l’Estat. Augmentar els impostos suposa mantenir la mida actual de l’Estat, mentre que la reducció de la despesa suposa una reducció de la mida de l’Estat. Els efectes sobre la demanda seran bastant semblants: un augment d’impostos redueix la renda disponible, però una reducció de serveis públics també. La decisió doncs, dependrà del que es consideri com a grandària òptima de l’Estat.

Obama guanya el darrer debat

dimarts , 23/10/2012

Obama guanya claríssimament el darrer debat:

Els efectes de la crisi en un gràfic (III): La fuga de capitals

dilluns, 22/10/2012

Fa uns dies vaig parlar de la fuga de capitals a Espanya gràcies a un gràfic de Nomura Securities i un article del Financial Times. Aquest altre gràfic és de Bloomberg i ve a parlar d’una cosa semblant:

El gràfic ens mostra els milions d’euros dipositats a institucions financeres. La mala gestió dels polítics espanyols, la seva negativa a demanar el rescat i la falta de creixement fan que els inversors i estalviadors dubtin de la seguretat de tenir els seus diners dipositats a bancs espanyols.

El drama és que a mesura que augmenta aquesta por sobre la situació de l’economia espanyola hi ha més fugues de fons dipositats, el que augmenta les possibilitats de que el sistema financer espanyol necessiti nous rescats, fet que genera encara més desconfiança i provoca que la fuga no s’aturi. Una roda difícil d’aturar.

Qui ha viscut per sobre de les seves possibilitats?

dijous, 18/10/2012

Sovint sentim que el sector públic és el culpable de la crisi a Europa. Es diu que els governs han gastat més del compte, endeutant-se per sobre de les seves possibilitats i que ara cal pagar per aquests excessos en forma d’austeritat. Ja vaig parlar en articles anteriors de que aquesta afirmació és simplement falsa:

Del total del deute espanyol (un 337% sobre el PIB a l’inici de la crisi, l’any 2008) només un 47% corresponia al sector públic i el 290% restant al sector privat. Deixant el sector públic de banda, se’ns diu que els ciutadans també hem estat uns irresponsables. S’afirma constantment que “hem viscut per sobre de les nostres possibilitats”. Com si tothom hagués participat en la mateixa mesura en la bombolla immobiliària generada per l’orgia de crèdits provinents d’Europa (principalment d’Alemanya). Doncs bé, resulta que l’any 2008, a l’inici de la crisi, les famílies eren responsables d’un deute equivalent al 85% del PIB.

Ara bé, no totes les famílies s’han endeutat per igual. El Banc d’Espanya ens facilita una informació curiosa: l’any 2008 (any d’inici de la crisi) només el 50’1% de les llars estava endeutada, mentre que el 49’9% no tenia cap mena de deute. Amb això en tindríem prou per rebutjar l’afirmació de que “hem viscut per sobre de les nostres possibilitats”. A tot estirar, podríem afirmar que un 50’1% de les famílies han viscut per sobre de les seves possibilitats. I tampoc seria cert del tot. El Banc d’Espanya proporciona dades del deute en funció de la renda de les llars i aquest és el resultat:

El gràfic s’ordena de famílies amb rendes superiors a famílies amb rendes inferiors i ens mostra com només un 16’5% de les famílies més pobres d’Espanya (el 20% inferior) tenia alguna mena de deute. En canvi, el 20% més ric tenia entre un 64’7% i un 68’5% de famílies endeutades. Pel que fa a la classe mitjana, un 63’6% de les famílies que conformen aquest grup tenien algun deute l’any 2008. Ara bé, no tots els deutes són iguals.

Els humans tenim l’estranya mania de viure sota un sostre i això ens costa diners. Durant molts anys el preu de l’habitatge ha anat augmentant molt més del que ho feien els salaris, el que va obligar a moltes famílies a endeutar-se per poder dormir sota cobert. Aquest tipus d’endeutament no pot considerar-se igual que aquell provinent de la compra de segones residències o directament per inversions especulatives. Per tant, de totes les llars endeutades a l’inici de la crisi, quantes ho estaven per compra de primer habitatge i quantes per altres raons?

La conclusió és clara: l’endeutament per compra de primera llar augmenta a mesura que disminueix la renda. El 73’4% del deute de les famílies més pobres correspon a l’adquisició de l’habitatge habitual. Per al 10% de famílies més riques, aquest tipus d’endeutament només afecta al 42’2% del grup. Per tant, si la majoria de famílies pobres s’han endeutat per comprar la primera llar, per quina raó s’han endeutat les famílies més riques? Doncs bàsicament per la compra d’altres propietats immobiliàries (ja sigui segona residència o inversió). Un 42’8% de l’endeutament de les famílies més riques d’Espanya correspon a aquest concepte.

Resumint:

  • La meitat de les famílies espanyoles no tenien cap deute en el moment d’inici de la crisi. No tothom ha viscut per sobre de les seves possibilitats.
  • Les famílies més pobres s’han endeutat menys que les famílies riques.
  • La majoria de l’endeutament de les famílies pobres ha estat per la compra de la llar habitual. Endeutament inevitable per l’augment del preu de l’habitatge durant la bombolla immobiliària al mateix temps que els salaris creixien poc o gens.
  • Una bona part de l’endeutament de les famílies més riques correspon a la compra de propietats immobiliàries diferents a l’habitatge habitual.

Per tant, un 50% de la població no ha participat de l’endeutament privat i aquelles famílies de renda baixa que hi van participar ho van fer per la compra de l’habitatge habitual. El drama és que són precisament aquestes famílies (les menys culpables de la situació) les que més pateixen els efectes de la crisi en forma d’atur, retallades de serveis públics i augment d’impostos.

Els efectes de la crisi en un gràfic (II): La destrucció d’empreses a Espanya

dimecres, 17/10/2012

Aquest és un dels gràfics que ajuden a entendre l’atur espanyol. El número de fallides d’empreses:

Les fallides d’empreses espanyoles no ha deixat d’augmentar des de l’any 2007 i ha assolit el seu punt màxim (de moment) durant el segon trimestre de 2012. Encara no tenim les dades del tercer trimestre, però tot apunta a que la tendència no es revertirà. Si a aquesta situació hi afegim la fuga de capitals, l’endeutament de famílies i empreses o el dèficit pressupostari de l’Estat… ja podem anar esperant asseguts la sortida de la crisi. De moment no hi ha llum al final del túnel.

La influència del “Gangnam Style” sobre la borsa

dilluns, 15/10/2012

La cançó de “Gangnam Style” està arrassant a totes les ràdios i discoteques del món. Jo mateix me’n declaro fan. La canta un coreà anomenat Park Jae-sang, més conegut com PSY. Si no sabeu de què parlo, aquí en teniu el videoclip. L’evolució de visualitzacions que ha seguit a Youtube ha estat aquesta:

La gràcia de tot això és que llegint el The Economist vaig topar-me amb un article molt curiós: hi ha una empresa de tecnologia coreana que ha disparat el preu de les seves accions… coincidint amb l’èxit de PSY. L’empresa és D.I. Corporation i aquesta és l’evolució de les seves accions en els darrers sis mesos:

Les seves accions han passat dels 2.000 a 5.700 punts en només tres setmanes o, el que és el mateix, de 1’80 a 5’12 dòlars. Algú podria pensar que es deu a una nova patent de semi-conductors o a l’adjudicació d’un macro-projecte tecnològic. Doncs no, la raó per la que aquesta empresa coreana ha augmentat tant el preu de les seves accions té més a veure amb el seu president i principal accionista: Park Won-ho.

Resulta que Park Won-ho és el pare de Park Jae-sang, el cantant PSY i autor de Gangnam Style. La raó per la que es produeix aquest fenomen no té explicació (de moment), però no és el primer cop que passa. L’any 2009, una empresa anomeada Bolak va passar dels 2.000 als 9.000 punts després de que el fill del propietari de l’empresa es casés amb la seva actual dona, integrant de la família que controla LG.

Potser una bona estratègia empresarial per sortir de la crisi és aconseguir que el teu fill composi la nova “Macarena” o el nou “Gangnam Style”.

Guanyador dels Premis Blocs Catalunya 2012

dissabte, 6/10/2012

Només puc dir una cosa: Moltíssimes gràcies a tots! Moltes gràcies a tots els que vau invertir un minut en votar el meu bloc durant la primera classificació dels Premis Blocs Catalunya 2011 i moltes gràcies al jurat que ha considerat que mereixia guanyar aquest premi a la categoria professional de “Política, economia i societat“.

logoPremis.png

Ja us podeu imaginar els nervis previs a la cerimònia (tot i ser el segon any que em concedeixen el premi) i no cal que us digui la il·lusió que m’ha fet rebre el guardó. Però tota aquesta felicitat no seria res sense tots aquells que em llegiu, que comenteu, que critiqueu, que feu retweet, que cliqueu a l’enllaç amb un “m’agrada”, que compartiu un link o que em feu saber les vostres opinions o idees. De veritat, moltes gràcies!

Per què Espanya ha de demanar el rescat?

divendres, 5/10/2012

La veritat, el govern de Rajoy m’està sorprenent perquè és difícil fer les coses pitjor del que ho estan fent. Crec que no sóc l’únic que té la impressió que no tenen cap full de ruta ni direcció a seguir. La imatge d’improvisació és constant i es manifesta cada cop que dos ministres es contradiuen en un mateix dia sobre un mateix tema.

Els mercats no són rucs (de vegades podran ser irracionals, però rucs no) i són reticents a prestar diners a l’Estat espanyol davant del risc que suposa prestar diners a algú que no sap què fer-ne. Veient la situació, el Banc Central Europeu va decidir entrar en escena i garantir la compra de deute, així que ara només falta que Rajoy es decideixi a demanar el rescat. I, la veritat, no té una altra alternativa veient el dèficit espanyol:

El dèficit espanyol és d’escàndol. No hi ha país que pugui seguir aquest ritme. Això ha de quedar clar perquè sembla que hi ha gent que no s’adona de la magnitud del problema. El PIB espanyol varia entre els 1.000.000 i els 1.400.000 milions d’euros (entre 1 i 1’4 bilions d’euros). Això vol dir que quan l’economia anava bé i la bombolla creixia a tota velocitat, Espanya tenia un superàvit del 3’2% sobre el PIB, l’equivalent a uns 32.000 milions d’euros tirant baix. L’any 2009 el dèficit va arribar a un 11% del PIB o, el que és el mateix, uns 110.000 milions d’euros (en realitat són més milions, però ho he arrodonit).

Per tant, ja em direu com es paga tot això si durant el millor any del “miracle espanyol” es van generar 32.000 milions de superàvit. Per aconseguir-ho es necessitarien més de 10 anys de creixement de l’economia a la velocitat de 2006, quan era la bombolla de la construcció la que tirava del carro. Però és evident que aquesta bombolla no tornarà.

De moment això es va pagant mitjançant l’emissió de deute públic (que ja ha assolit els 970.000 milions d’euros), però aquest deute caldrà pagar-lo tard o d’hora. Això no suposaria un problema si els interessos fossin assequibles i el país comencés a créixer, al cap i a la fi, el deute públic espanyol sobre el PIB no és molt elevat. El drama és que Espanya no té previsió de créixer a una velocitat acceptable fins d’aquí uns anys (no feu ni cas de les previsions del govern), pel que el millor que pot fer Mariano Rajoy és demanar avui mateix el rescat a Europa i aconseguir que la intervenció del BCE rebaixi la pressió del mercat, fent caure els interessos del deute.

Evidentment això no és la solució del problema, simplement és una forma de guanyar temps. Quan tens una fuita d’aigua al soterrani de casa no n’hi ha prou amb preocupar-te de retirar-la tota, també caldrà veure on està el forat per on s’escapa l’aigua i posar-hi remei. Si no es fa, el nivell de l’aigua seguirà pujant. Per tant, solucionar el problema del dèficit? D’acord, però és igual (o més) important solucionar el problema que ha generat aquest dèficit.

El drama de l’endeutament de famílies i empreses a Espanya

dijous, 27/09/2012

He repetit molts cops que el gran problema del deute espanyol no és culpa del sector públic, si no del sector privat. És el sector privat el que està endeutat fins al coll i ho està traspassant al sector públic i seguirà sent així fins que no es produeixi un despalanquejament del sector privat. El problema és que això és difícil amb les restriccions de crèdit que està patint Espanya:

De tots els països del sud d’Europa, Espanya va ser el país amb les empreses que més crèdit van rebre i és el que ha tingut una caiguda més pronunciada. Estem parlant de fins a un -40% a finals del 2010. Ara bé, que es demanessin tants crèdits en temps de bonança no vol dir que tots els empresaris espanyols siguin uns irresponsables, ja vaig comentar en un altre article que aquest deute es deu en la seva major part a les grans empreses de l’IBEX-35. Si del gràfic podem extreure’n alguna cosa bona és la tendència a la recuperació del crèdit a les empreses. Veurem si no es reverteix durant el 2012.

Pel que fa a les famílies, la situació del crèdit tampoc és gaire alentidora:

Quan parlem de préstecs a les llars ens referim bàsicament a la hipoteca. Si bé la caiguda no ha estat tan espectacular com en el cas dels crèdits a les empreses, el despalanquejament de les famílies no sembla acabar de començar. Les empreses han vist com l’aixeta del seu crèdit es tancava de cop i volta però tornava a créixer en els darrers mesos i podia arribar a tenir un creixement positiu durant el 2012. Les famílies no tenen tanta sort. La seva restricció al crèdit segueix intacta i amb perspectiva negativa, el que no resulta gaire encoratjador de cara a una futura sortida de la crisi.

La solució? La que ja he comentat en altres moments i que passa pel sector financer. Les caixes estan molt exposades als mercats immobiliaris i tindran problemes per cobrar moltes de les hipoteques que es van firmar (raó per la que tenen por de seguir donant crèdit a famílies). Suposo que un nombre molt elevat de caixes es veuran obligades a fusionar-se a canvi de rebre les ajudes d’Europa, recapitalitzar-se i tornar a fer circular el capital. I no només això, pràcticament la totalitat del sector financer, caixes i bancs, hauran de reconèixer i acceptar pèrdues econòmiques. Si no ho fan, les opcions per sortir-se’n són més aviat poques. Tenim unes llars i empreses endeutades que no poden reactivar-se per falta de crèdit provinent d’unes institucions financeres que segueixen obsessionades amb que els preus de les seves inversions immobiliàries no poden baixar. Ah, i posats a demanar, que el BCE li doni una mica a la màquina d’imprimir diners.