París
Actualitzat a les
13:01 h
28/06/2011
Espanya se situa a la banda baixa en els resultats de l'avaluació de la lectura de textos electrònics que forma part de l'estudi PISA 2009 per a estudiants de 15 anys. En total hi han participat 19 països, dels quals 3 no formen part de l'OCDE, i l'estat espanyol és el sisè per la cua. Els primers llocs els ocupen Corea del Sud, Nova Zelanda, Austràlia i el Japó, i la mitjana de l'OCDE està 4 llocs per sobre d'Espanya. Segons l'estudi, només un 0,2% dels alumnes espanyols arriben a l'excel·lencia, una xifra força inferior a la mitjana de l'OCDE, que és de l'1%. En canvi, el percentatge de pitjors qualificats és el mateix que la mitjana, l'1%. Les noies superen de 19 punts els nois i es detecta que els millors resultats de l'estudi els aconsegueixen els usuaris moderats d'internet, no els que s'hi connecten constantment o amb poca assiduïtat.
L'estudi PISA digital conclou que a Espanya el nivell de lectura impresa i digital és molt semblant. No obstant això, no és el que passa a la majoria de països, ja que en general, aquells que són bons en lectura impresa, ho fan encara una mica millor quan es tracta de textos digitals. És el cas dels millors situats a l'informe, Corea del Sud, Austràlia, Nova Zelanda, i també d'Irlanda, Suècia i Islàndia. En canvi, aquells que ho fan malament en l'àmbit digital, acostumen a tenir millors resultats en el paper, com Polònia, Hongria o Xile, que és l'últim país en capacitat lectora de textos electrònics.
Els responsables de l'estudi expliquen que per avaluar la destresa de lectura digital s'ha de tenir en compte, a més de les capacitats per comprendre, usar i reflexionar sobre els textos impresos, les d'aconseguir la informació necessària en cada moment, escollir i saltar d'una pàgina a una altra per buscar les dades desitjades descartant les irrellevants i un ús bàsic de les eines digitals.