Quí Som

ACAO és l’Associació Catalana d’Amics de les Orquídies amb seu a la ciutat de Barcelona però que engloba aficionats de tot Catalunya i d’altres comunitats. L’associació es va crear formalment l’any 1996 però ja uns anys abans, un grup d’amics es reunien per compartir la seva afició comuna per les orquídies.

A l’Associació es duen a terme activitats diverses repartides durant tot l’any com: conferències sobre el conreu dels diversos gèneres d’orquídies, tallers de trasplantament i d’inici al cultiu, sortides de camp per presenciar in situ les orquídies autòctones i Exposicions de les orquídies dels socis amb venda de plantes per cultivadors nacionals i internacionals.

Acostumem a fer un viatge anual a una exposició internacional o visites a vivers de cultivadors d’orquídies professionals encara que també visitem altres exposicions que es celebren regularment a València, Madrid i França.
Disposem d’una extensa biblioteca de consulta pels socis i estem subscrits a les principals publicacions de referència de l’àmbit orquidíofil

El nostre objectiu principal és compartir una bona estona amb altres persones amb les mateixes inquietuds però també desmitificar una mica el cultiu d’aquestes fascinants plantes que, amb les cures adequades, es conreen molt bé a les nostres latituds encara que el seu origen sigui tropical en la majoria dels casos.

Les nostres orquídies autòctones són un tresor a protegir i des de la nostra Associació fomentem de la seva cura i la seva conservació, així com brindem la nostra col·laboració a les institucions involucrades en la seva preservació.
L’Associació està oberta a totes les persones que vulguin compartir experiències i aprendre les cures d’aquestes magnífiques i misterioses plantes.

JUNTA ACAO 2010-2011

Presidenta Lourdes Sió Organitzarà i coordinarà l’ Associació
Vice-presidenta Amelia Soler Suplirà el president en cas de necessitat i durà les Relacions Públiques.
Secretari Jaume Samaranch Portarà la base de dades de socis.
Tresorera Pilar Barceló Portarà la tresoreria.
1er Vocal Jordi Cantí Portarà la secció d’ orquídies Autóctones.
2on Vocal Rosa Mª Matamoros Suport en l’organització d’ Activitats.
Suport Tecnològic David Solanes Suport Tecnològic (Tecnologies IT)

ESTATUTS ACAO

TITOL I

CAPÍTOL I

CONSTITUCIÓ I FINALITATS DE L’ ASSOCIACIÓ

Article 1

 Denominació

L’ Associació que es constitueix s’anomenarà “ASSOCIACIÓ CATALANA D’AMICS DE LES ORQUÍDIES ” i es desenvoluparà en règim d’autonomia i en el camp delimitat per la legislació vigent.

Article 2

Personalitat Jurídica

L’ Associació creada té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d’obrar i d’actuar per administrar i disposar dels seus bens i cabals i per a dur a terme els objectius que es proposa dins la legalitat vigent.

Article 3

Finalitats de l’Associació

La finalitat d’aquesta Associació és promoure la difusió del coneixement de l’orquidiologia i de les activitats que guardin afinitats amb ella, l’orientació al potencial afeccionat i estudiós de tots aquells aspectes que puguin guardar relació amb tot allò que significa l’orquidiologia (adquisició, necessitats de cultiu, reproducció, identificació,…) i de tota aquella sèrie d’activitats que representin una millora i foment de l’orquidiologia i d’aquelles activitats que tinguin relació amb ella, sense cap mena d’ànim de lucre.

Article 4

Domicili de l’Associació

El domicili de l’Associació s’estableix a la ciutat de Barcelona i radicarà al L’Hotel d’Entitatats carrer Cuba 2 Apartat de correus 14, dins d’aquesta mateixa població.

Article 5

Àmbit d’actuació d’aquesta Associació

L’àmbit d’actuació de l’Associació s’extendrà, preferentment, dins les regions de Catalunya, sense perjudici, conforme a les finalitats abans anomenades, de dur a terme quan fos necessari les activitats que es persegueixen a través de la present Associació, fora del referit marc territorial, prèvia sol.licitud i autorització quan fos necessari o menester de l’autoritat competent.

CAPÍTOL II

DELS MEMBRES DE L’ ASSOCIACIÓ, LLURS DRETS I OBLIGACIONS

Article 6

1.- Podran formar part de l’Associació totes aquelles persones físiques i jurídiques que reuneixin els següents requisits:

Hauran de presentar una sol.licitud per escrit a la Junta Directiva, i aquesta resoldrà en la primera reunió que celebri essent necessari per a la seva admissió el vot afirmatiu d’un mínim de 2/3 dels membres integrants d’aquella Junta Directiva, essent a més condició imprescindible que el sol.licitant a més a més accepti per via d’adhesió expressa els presents Estatuts i les modificacions que dels mateixos es poguessin, en un futur, adoptar i satisfaci la quota o cànon que en l’acte d’admissió de la sol.licitud assenyali la Junta Directiva en consonància a aquella que per raó del temps que hagi transcorregut des de la constitució de l’Associació hagin satisfet fins aquells moments els associats.

2.- Classificació dels membres de l’Associació:

a) Socis d’honor: Hauran d’ésser elegits per acord unànime, de la Junta Directiva, i tindran dret a veu i vot, i restaran exempts de satisfer qualsevol tipus de quota o contribució de caràcter obligatori.

b) Socis familiars: Constituïts per aquells matrimonis i fills que no hagin guanyat la majoria d’edat legal, havent d’ésser representats en les assemblees tant ordinàries com extraordinàries per un dels seus membres, el qual tindrà dret a veu i a un sol vot.

c) Socis juvenils: Constituïts per tots aquells que no hagin guanyat la majoria d’edat i que no estiguin integrats dins del grup anterior, i

d) Socis numeraris: Constituïts per la resta de membres que no reuneixin els requisits necessaris per a pertànyer als grups relacionats anteriorment.

Article 7

Els drets que corresponen als membres de l’Associació son els següents:

1.- Assistir a les reunions de l’Assemblea General amb dret de veu i vot, amb excepció dels socis menors d’edat, que tindran dret a veu però no a vot.

2.- Elegir o ser elegit per als llocs de representació o exercir càrrecs directius, amb la mateixa excepció dels menors d’edat.

3.- Exercir la representació que hom li confereixi en cada cas.

4.- Intervenir en el govern i en les gestions, com també en els serveis i activitats de l’Associació, d’acord amb les normes legals estatutàries.

5.- Exposar a l’Assemblea i a la Junta Directiva tot el que consideri que pugui contribuir a fer més plena la vida de l’Assemblea i més eficaç la realització dels objectius socials bàsics.

6.- Sol.licitar i obtenir explicacions sobre l’administració i la gestió de la Junta Directiva o dels mandataris de l’Associació.

7.- Rebre informació sobre les activitats de l’Associació.

8.- Fer ús dels serveis comuns que estableixi o que estiguin a disposició de l’Associació.

9.- Formar part dels grups de treball.

10.- I qualsevol altres que siguin concomitants amb els abans esmentats.

Article 8

Els deures dels membres de l’Associació són:

1.- Ajustar llur actuació a les normes estatutàries.

2.- Complir els acords de l’Assemblea General i les normes que assenyali la Junta Directiva per a dur a terme aquests acords.

3.- Satisfer puntualment les quotes que s’estableixin.

4.- Mantenir la col.laboració que calgui en interès del bon funcionament de l’Associació.

5.- No dur a terme cap activitat personal que directa o indirectament ataqui o pugui representar un enfrontament o una contraposició amb aquells acords de l’Assemblea General i amb les normes que assenyali la Junta Directiva per a dur a terme aquells acords.

Article 9

Són causa de baixa de l’Associació:

1.- La voluntat de l’interessat mateix, comunicada per escrit a la Junta Directiva.

2.- No satisfer les quotes fixades, entenent-se que tan sols podran causar baixa si deixant-se de pagar una o més quotes i requerits formalment per aquest pagament per la Junta Directiva, l’associat no satisfés la quota o quotes degudes dins dels 15 dies següents a aquest requeriment, perdent, sense cap més altre requisit, la seva qualitat d’associat.

3.- No complir les obligacions estatutàries o actuar en contraposició a les finalitats que es persegueixen a través de la constitució de la present Associació.

TÍTOL II

DE L’ ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DE L’ ASSOCIACIÓ

CAPÍTOL I

DE L’ ASSEMBLEA GENERAL

Article 10

1.- L’Assemblea General és l’òrgan suprem de l’Associació; els seus membres en formen part per dret propi i irrenunciable i en absoluta igualtat.

2.- Els membres de l’Associació, reunits en Assemblea General, legalment constituïda, decidiran per majoria els assumptes propis de la competència de l’Assemblea.

3.- Tots els membres quedaran subjectes als acords de l’Assemblea General, amb inclusió dels absents, els dissidents i els que, tot i ésser-hi presents, s’hagin abstingut de votar.

4.- Cada membre de l’Associació podrà representar com a màxim a un altre membre de la mateixa que per causa justificada estigui impedit d’assistir a l’Assemblea, entenent-se com a representació la facultat de parlar i votar en nom i interès d’aquell membre representat.

Article 11

L’Assemblea General té les facultats següents:

a) Esmenar els estatuts de l’Associació.

b) Adoptar els acords relatius a la representació legal, gestió i defensa dels interessos dels seus membres.

c) Controlar l’activitat i gestió de la Junta Directiva.

d) Aprovar els pressupostos anuals de despeses i ingresos i la memòria anual d’activitats.

e) Elegir els membres de la Junta Directiva, com també destituir-los i substituir-los.

f) Establir les línies generals d’actuació que permetin a l’Associació complir els seus objectius.

g) fixar les quotes que els membres de l’Associació hauran de satisfer.

h) Dissoldre i liquidar l’Associació.

La relació de les facultats indicades en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no suposa cap mena de limitació a les amplies atribucions de l’Assemblea General.

Article 12

1.- L’ Assemblea General es reunirà en sessió ordinària com a mínim un cop a l’any, dins del primer trimestre.

2.- L’ Assemblea General es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que calgui a requeriment de la Junta Directiva o bé quan ho sol.liciti un nombre de membres de l’Associació que representi, pel cap baix, un trenta per cent de la totalitat.

Article 13

1.- La convocatòria de les Assemblees Generals, tant ordinàries com extraordinàries es farà per escrit. Els anuncis de la convocatòria es col.locaran en els llocs (a determinar) amb una anticipació de quinze dies com a mínim. La convocatòria s’adreçarà també i amb caràcter obligatori a tots els membres individualment, amb una antelació de quinze dies, com a mínim, a la data de celebració. La convocatòria expressarà el dia, l’hora i el lloc de la reunió, com també l’ordre del dia.

2.- Les reunions de l’Assemblea General les presidirà el president de l’Associació. Si es troba absent, els substituirà, successivament, el vice-president o el vocal de més edat de la Junta. Actuarà com a secretari aquell que ho sigui de la Junta Directiva.

3.- El secretari redactarà l’acta de cada reunió amb un extracte de les deliberacions, el text dels acords que s’hagin adoptat i el resultat numèric de les votacions.

4.- Al començament de cada reunió de l’Assemblea General es llegirà l’acta de la sessió anterior a fi que s’aprovi o s’esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l’acta o l’altre documentació hauran d’ésser al local social a disposició dels socis.

Article 14

L’Assemblea quedarà constituïda vàlidament en primera convocatòria amb l’assistència d’un mínim del vint-i-cinc per cent dels socis, presents o representats, a part del cas que preveu el paràgraf 3 de l’article següent.

També quedarà vàlidament constituïda en segona convocatòria sigui el que sigui el nombre de socis presents i representats. La segona convocatòria s’haurà de celebrar mitja hora després de la primera i en el mateix lloc, i haurà d’haver figurat a l’anunci de la primera.

Article 15

1.- En les reunions de l’Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l’Associació.

2.- Els acords es prendran per majoria de vots presents i representats.

3.- Per adoptar acords sobre la separació de membres i nomenament de la Junta Directiva, la modificació dels Estatuts, la dissolució de l’Associació, la constitució d’una Federació d’ Associacions similars o la integració en una que ja existeix, caldrà un nombre de vots equivalents a les dues terceres parts dels assistents i representats, sempre que en aquesta reunió hi siguin presents i representats més de la meitat dels membres de l’Associació en primera convocatòria. En segona convocatòria n’hi haurà prou amb el vot de les dues terceres parts dels assistents i representats.

CAPÍTOL II

DE LA JUNTA DIRECTIVA

Article 16

1.- L’Associació la regirà, administrarà i representarà la Junta Directiva, formada per:

a) el president de l’Associació

b) el vice-president

c) el secretari

d) el tresorer

e) els vocals que calgui segons el desenvolupament de l’Associació, amb un mínim de tres.

S’elegiran per sufragi lliure i secret.

2.- L’elecció dels membres de la Junta Directiva es farà per votació de l’Assemblea General.

3.- Les candidatures seran obertes, és a dir, qualsevol membre podrà presentar-s’hi i no caldrà que hagi tants noms com llocs a cobrir, i resultaran elegits per als càrrecs de president, vice-president i vocals els candidats que hagin obtingut més nombre de vots i per aquest ordre. El secretari i el tresorer, els elegirà la Junta Directiva d’entre els seus membres. La qualitat de president, secretari i tresorer haurà de recaure en tres persones diferents.

4.- L’exercici del càrrec serà gratuït.

Article 17

1.- Els membres de la Junta Directiva exerciran el càrrec durant un període de dos anys, i podran ésser reelegits consecutivament.

2.- El cessament del càrrec abans d’extingir-se el termini reglamentari podrà esdevenir:

a) Per dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual se’n raonin els motius.

b) Per malaltia que incapaciti per exercir el càrrec.

c) Per baixa com a membre de l’Associació.

d) Per sanció imposada per una falta comesa en l’exercici del càrrec, mitjançant l’acord pres de conformitat amb els percentatges que assenyala el paràgraf 3 de l’article 15 d’aquests Estatuts.

3.- Les vacants que es produeixin en la Junta Directiva es cobriran en la primera Assemblea General que es celebri. No obstant això, la Junta Directiva podrà comptar, provisionalment, fins a la próxima Assemblea General, amb un membre de l’Associació per al càrrec vacant que a l’efecte designin.

Article 18

1.- La Junta Directiva posseeix les facultats següents:

a) Ostentar i exercitar la representació de l’Associació i portar a terme la direcció i l’administració de la manera més àmplia que reconegui la Llei i complir, d’aquesta manera, les decisions preses per l’Assemblea General i d’acord amb les normes, les instruccions i les directrius generals que aquesta Assemblea General estableix.

b) Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tot tipus d’accions legals i interposar els recursos pertinents.

c) Proposar a l’Assemblea General la defensa dels interessos de l’Associació.

d) Proposar a l’Assemblea General la defensa de l’establiment de les quotes que els membres de l’Associació hauran de satisfer.

e) Convocar les Assemblees Generals i controlar que els acords que s’hi adoptin es compleixin.

f) Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General perquè els aprovi i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.

g) Elaborar la memòria anual d’activitats i sotmetre-la a l’aprovació de l’Assemblea General.

h) Contractar els empleats que pugui tenir l’Associació.

i) Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.

j) Establir grups de treball per aconseguir, de la manera més eficient i eficaç, els objectius de l’Associació i autoritzar els actes que aquests grups projectin realitzar.

k) Nomenar el vocal de la Junta Directiva que s’haurà d’encarregar de cada grup de treball, a proposta d’aquest mateix grup.

l) Portar a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, entitats i altres persones per aconseguir subvencions o altres ajuts.

m) Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvis a qualsevol establiment de crèdit d’estalvi i disposar dels fons que hi hagi. La disposició de fons es determina a l’article 32.

n) Resoldre provisionalment qualsevol cas imprevist als Estatuts presents, i informar-ne a la primera Assemblea General.

o) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a algun altre òrgan de govern de l’Associació o que aquesta deleguin expressament en la Junta Directiva.

Article 19

1.- La Junta Directiva, convocada prèviament pel president o per la persona que el substitueixi, es reunirà en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, però que, en tot cas, no podrà ser superior a dos mesos.

2.- Es reunirà en sessió extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter el president o be si ho sol.licita un terç dels que la componen.

Article 20

1.- La Junta Directiva quedarà constituïda de manera vàlida amb convocatòria prèvia i un quòrum de la meitat més un.

2.- Els membres de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin, no obstant això podran excusar l’assistència per causes justificades. En qualsevol cas, serà necessària l’assistència del president o del secretari o de les persones que els substitueixin.

3.- La Junta Directiva prendrà els acords per majoria simple de vots dels assistents.

Article 21

1.- La Junta Directiva podrà delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços dels seus membres.

2.- També podrà nomenar, amb el mateix quòrum, un o diversos mandataris per exercir la funció que la Junta els confiï amb les facultats que cregui oportú oferir-los en cada cas.

Article 22

Els acords de la Junta Directiva es faran constar al llibre d’actes. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, es llegirà l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui.

CAPÍTOL III

DEL PRESIDENT I VICE-PRESIDENT DE L’ ASSOCIACIÓ

Article 23

1.- El president de l’Associació també serà president de la Junta Directiva.

2.- Són pròpies del president les funcions següents:

a) Les de direcció i representació legal de l’Associació, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.

b) La presidència i la direcció dels debats, tant de l’Assemblea General com de la Junta Directiva.

c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.

d) Establir la convocatòria de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.

e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l’Associació.

f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li delegui l’Assemblea General o la Junta Directiva.

3.- El president el substituirà, en cas d’absència o malaltia, el vice-president o el vocal de més edat de la Junta Directiva, per aquest ordre correlatiu.

CAPÍTOL IV

DEL TRESORER I EL SECRETARI

Article 24

El tresorer tindrà com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’Associació, com també l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes, a fi de sometre’ls a la Junta Directiva. Portarà un llibre de “caixa”. Signarà els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Pagarà les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals hauran d’ésser visades prèviament pel president. Ingressarà el que sobri en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi. La disposició dels fons es determina a l’article 33.

Article 25

El secretari ha de custodiar la documentació de l’Associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de les Assemblees Generals i la Junta Directiva -actuant com a secretari d’aquestes funcions- redactar i autoritzar les certificacions que calgui lliurar, com també portar el llibre de registre de socis d’Associació.

CAPÍTOL V

DE LES COMISSIONS O GRUPS DE TREBALL

Article 26

Els membres de l’Associació que vulguin crear i constituir qualsevol comissió o grup de treball, ho plantejaran i n’assabentaran la Junta Directiva, i explicaran les activitats que s’han proposat dur a terme.

La Junta Directiva ho aprovarà i només se’n podrà denegar la constitució amb el vot en contra de les 4/5 parts de la Junta Directiva, la qual podrà constituir directament “comissions o grups de treball”, sempre que compti amb el suport d’un grup mínim de dos socis.

La Junta Directiva es preocuparà d’analitzar les diferents comissions o grups de treball i un cop al mes, l’encarregat presentarà a la Junta Directiva un informe detallat de les seves actuacions.

TÍTOL III

DEL RÈGIM ECONÒMIC DE L’ ASSOCIACIÓ

Article 27

Atesa la seva naturalesa, aquesta Associació en el moment de la seva constitució manca de patrimoni.

Article 28

Els recursos econòmics de l’Associació es nodriran:

a) De les quotes que fixi l’Assemblea General als seus membres.

b) De les subvencions oficials o particulars.

c) De les rendes del patrimoni mateix o bé d’altres ingressos que puguin obtenir-se.

El pressupost del primer exercici econòmic es fixa en la quantitat de: quinze mil pessetes.

Article 29

Tots els membres de l’Associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes, de la manera i en proporció que determini l’Assemblea General, a proposta de la Junta Directiva.

L’ Assemblea General podrà establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals – a abonar per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva – i quotes extraordinàries.

Article 30

L’exercici econòmic coincidirà amb l’any natural i quedarà tancat el 31 de Desembre.

Article 31

En els comptes corrents o llibretes d’estalvis obertes en establiments de crèdit o d’estalvi, hi figuraran la signatura del president, del vice-president, del tresorer, del secretari, i d’un vocal.

Per poder disposar dels seus fons n’hi haurà prou amb dues firmes, de les quals, una haurà de ser necessàriament la del tresorer o bé la del president.

TÍTOL IV

INSPECCIONS I SANCIONS

Article 32

La inspecció del compliment o la interpretació d’aquests Estatuts correspon a l’Assemblea General, d’acord amb el quòrum que estableix el paràgraf tercer de l’article 15.

Article 33

La Junta Directiva vetllarà perquè es compleixin les normes que contenen aquests Estatuts, d’acord amb el dictamen de l’Assemblea General.

TÍTOL V

DISSOLUCIÓ DE L’ ASSOCIACIÓ

Article 34

L’ Associació podrà ésser dissolta si ho acorda així l’Assemblea General convocada expressament per aquest fi amb caràcter extraordinari.

Article 35

1.- Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea General prendrà les mesures oportunes tant pel que fa a la destinació que es doni als bens i drets de l’Associació, con a la finalitat, extinció i liquidació de qualsevol operació pendent.

2.- L’ Assemblea General està facultada per elegir una Comissió liquidadora, sempre que ho cregui necessari.

3.- Els membres de l’Associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat quedarà limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament.

4.- El remanent net que resulti de la liquidació es lliurarà directament a l’Entitat pública o privada que, en l’àmbit territorial d’actuació de l’Associació s’hagi caracteritzat més en la seva obra en favor de l’orquidiologia.

5.- Les funcions de liquidació i execució dels acords a que fan referència els números anteriors d’aquest mateix article seran competència de la Junta Directiva, si l’Assemblea General no ha conferit aquesta missió a una comissió liquidadora especialment designada.

Barcelona, a vint-i-vuit de setembre de mil nou-cents noranta-sis.