Actualitzat el 17/07/2011 a les 00:01h

El metge atén l’ordinador

Retallades. Tisorades. Són paraules de moda i que la majoria de polítics (bàsicament els que manen) miren d’esquivar i opten per algunes de més moderades, com ara estalvi, austeritat o ajustament. Però, es digui com es digui, el cop de tisores per reduir el dèficit públic és evident i és especialment preocupant en l’àmbit de la salut. Si a això hi sumem la revolució tecnològica, el “festival de retallades” als hospitals públics acaba sent explosiu.

Us explicaré un cas personal que em va passar, fa pocs dies, en una consulta de l’Hospital General de Vic. El doctor m’havia de donar els resultats d’una prova. Al seu costat, hi tenia un doctor més avançat tecnològicament que li explicava com havia de manipular el meu historial electrònic. I, també davant meu, la infermera, que es va limitar a posar el diagnòstic i una recepta en un sobre. Va ser una visita curta i encara ho podria haver estat més. Tots tres van estar més estona discutint sobre si era bo o no tenir ordinador a la consulta que atenent-me a mi, que era el pacient. En teoria, la persona més important en aquell petit despatx, vell, de l’Hospital General.

El doctor que em visitava se’l veia poc amant d’aquest pas tecnològic en la medicina. En canvi, l’altre (el protecnològic) feia esforços per explicar-li com funcionava; fins i tot, operacions tan simples com “copiar-pegar”.

Quants cops, a cal metge, heu tingut la sensació que el doctor feia més cas de la pantalla de l’ordinador que de vosaltres? “No m’agrada aquesta màquina, hem de tornar al sistema d’abans i que a fora hi hagi un secretari i ompli l’historial”, deia el doctor, mig emprenyat amb l’altre. I, mentrestant, la infermera, lamentant-se: “A nosaltres ens acabaran fent fora. Ara, ja ho fan tot ells ─referint-se als metges─. Només per posar papers als sobres, no ens necessiten”.

La realitat, tristament, és així. Que els ordinadors van molt bé, d’acord. Però de moment no tenen mans ni ulls per saber què ens passa. Els pacients troben a faltar metges més humans, que els escoltin, que els mirin a la cara quan els expliquen què els passa, que els visitin bé... i no trobar-se davant un estaquirot, mig perdut, buscant amunt i avall a la pantalla. Es guanya temps? Veient aquest panorama diria tot el contrari, que les visites, fins i tot, s’allarguen més.

I tot, per veure com estalviar un treballador més. Senyor conseller de Salut, té una feina difícil, ho reconec, però mentre les sales d'espera estiguin plenes a vessar i les llistes d'espera per a operar-se siguin infernals, no ens podem permetre ni retallades ni ordinadors que alenteixin les visites. Malauradament, crec que ja anem tard i la paraula ERO (expedient de regulació d'ocupació) amenaça tots els hospitals, mentre les mútues privades es freguen les mans pels nous clients que poden rebre si la sanitat pública perd pistonada.

Les receptes amb lletra de metge, ens agradaven més!

Navega per les etiquetes

saluthospital

COMENTARIS

+2
-0
pc
Anònim, 17/07/2011 a les 03:50
estic d'acord que el metge ha de ser més humà, etc etc. ara bé, també ha de saber fer servir un ordinador. Si el sabes utilitzar, la sanitat seria molt més eficient.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Marc Güell
Nascut a Vic un 11-S, però del 1984, sóc periodista. Des del 2007, sóc redactor als Serveis Informatius de RAC1. I, des dels 15 anys, col•laboro a Ràdio Taradell, la ràdio que m'ha vist créixer i la ràdio que m'ha permès créixer. De fet, la ràdio m'ha acompanyat des de ben petit, despertant-me cada matí amb un "Bon dia, Catalunya!". Un hàbit que no he perdut i que, des de fa un temps, rivalitza amb un altre: el món 2.0, indispensable abans de sortir del llit. Sempre connectat i, ara, més enllà de les ones, col•laborant a Osona.com.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: