lamalla.cat > Política

25/07/2011  06:00h

Puigdemont: "Ryanair té capacitat per ser el motor econòmic de la regió"

L'alcalde de Girona defensa, en una entrevista a lamalla.cat, una legislatura de "pacte en moviment" que inclogui tots els partits de l'oposició

Francesc Alguacil / Trini Gutiérrez

  • Opcions article

    • Clica aquí per escoltar
  • Opcions enllaços externs

Un aire renovat corre per l'Ajuntament de Girona després que el nou equip de govern encapçalat pel convergent Carles Puigdemont hagi obert les finestres del consistori per encetar la legislatura del "pacte en moviment". Els 32 anys de socialisme no han reservat sorpreses en els calaixos de les dependències municipals, i l'alcalde s'ha trobat uns comptes sanejats per afrontar els reptes de negociar amb Foment l'execució de les línies ferroviàries, aclarir el futur de l'aeroport i convertir la Devesa en el "gran parc urbà de Catalunya".


CiU governa a Girona per l'heterogeneïtat de l'oposició?
Governem perquè vam guanyar les eleccions. Tenim els mateixos regidors que el PSC en el darrer mandat.

Com porta la geometria variable?
Ens obliga a executar un pacte en moviment. Vull que sigui una constant del mandat. Una nova manera de fer política de manera constructiva i transversal, i no destructiva.

Com a la Generalitat: PP pels números, CUP pels temes de país, i PSC pels socials?
No excloem ningú. Les portes sempre estaran obertes a tots els grups.

Preveu una entesa més fàcil amb algun grup en concret?
Vull practicar l'entesa en global però no serà fàcil amb ningú. No hi ha solucions fàcils a realitats complexes.

Han obert les finestres de l'Ajuntament després de 32 anys?
Finestres, calaixos, armaris... en sentit metafòric i real. Hi ha dependències que demanen directament un canvi d'aires. És complexe perquè parlem d'una maquinària de més de 1.000 treballadors que manega un pressupost d'uns 98 milions d'euros.

Què s'hi han trobat als calaixos?
És prematur, però la fotografia formal diu que hi ha una situació econòmicament sostenible amb un nivell d'endeutament baix i un tancament de l'exercici amb superàvit. Però falta la fotografia de tancament de 2011.

Ha fet bona feina, doncs, el PSC?
No negarem l'evidència. Però tenim un parell de preocupacions: quants diners haurem de retornar a l'Estat i el problema del cos de personal i despesa corrent que a Girona té un pes molt gran en els pressupostos.

La CUP pot arribar a ser un soci estable de govern?
No s'hi han mostrat partidaris d'entrada. Jo sempre els hi estendré la mà, però ja han dit que no facilitaran la governació.

"HEM D'EVITAR QUE L'EMPRESARIAT GIRONÍ PAGUI L'IMPOST DEL TEMPS"
Ha pactat amb els portaveus municipals què demanaran a Foment?
Volem que ens expliquin, abans de les eleccions, quines són les previsions del govern espanyol sobre la nostra ciutat.

Pot avançar als ciutadans l'execució d'alguna obra?
No faré de portaveu de Foment. No posaré la mà al foc pel Ministeri perquè ja ens les hem cremat alguna vegada, com amb l'N-II. Si dic algun calendari és perquè en tinc la certesa, no per fer de portaveu.

Que CiU estigui a la Generalitat, la Diputació i l'Ajuntament facilita la pressió al ministeri?
És bo que hi hagi un lideratge nacional en l'àmbit local. Girona s'incorpora a aquesta manera d'entendre la relació entre el municipi i l'estat, això enforteix el país.

Quines són les preocupacions de l'empresariat gironí?
Els preocupa que no siguem prou àgils. Que els fem pagar l'impost del temps.

Hi ajudarà la Llei òmnibus?
Espero que sí, perquè no ens podem embardissar tant.

CiU a l'Ajuntament:
"És bo que hi hagi un lideratge nacional en l'àmbit local perquè enforteix el país"
Spanair a l'Aeroport:
"Veuria amb molts bons ulls que s'esforcés per mantenir la ruta Madrid - Girona"
Futur de la Devesa:
"Serà el gran parc urbà de Catalunya, no hi projectarem pavellons ni usos agressius"


Quin PIB suposa el turisme per a Girona?
No el sé exactament però és clar que és la primera indústria de la regió. A final de mandat, aquest PIB s'ha de multiplicar. És el nostre desafiament.

Seria clau gestionar l'aeroport?
Continuo reclamant el traspàs de l'aeroport a Girona. Hi ha d'haver una gestió nacional per als aeroports nacionals.

I com es pot aconseguir?
El camí és el de la negociació amb l'Estat. Políticament no podem renunciar a aquest objectiu.

Què faran amb Ryanair?
Exigir-li que compleixi els contractes signats i en vigor. I després proposar acords viables i rendibles per a les dues bandes. Malgrat la seva singularitat té capacitat per ser el motor econòmic de la regió.

Com estan les negociacions?
Parlant de Ryanair es fa difícil concretar. Ara diuen que no hi ha res trencat, i això que fa setmanes que el Govern va fer la seva proposta i va dir que no es mouria. Però no sé si això vol dir que d'aquí dues setmanes podrem anunciar un acord per garantir la temporada d'hivern. És fer un exercici de molta futurologia.

Amb el que li costa Spanair a la Generalitat no és viable que la companyia catalana assumeixi les rutes de Girona?
Veuria amb molts bons ulls que Spanair s'esforcés per mantenir una de Girona a Madrid, que quan la prestava Ryanair tenia una alta freqüència i rendiment. Abans d'acabar l'any hauríem de concretar si a Spanair li interessa mantenir la ruta.

"ESTEM ESTUDIANT UN ALTRE EMPLAÇAMENT PER A L'HOSPITAL"
Quin és el futur Hospital Josep Trueta?
Ens hem posat les piles, perquè a dia d'avui portem un endarreriment de desatenció clamorosa dels governs tripartits que fa que ara haguem de fer un esforç per millorar la prestació de serveis.

I a llarg termini?
Sempre hem dit que l'actual, no és el Trueta del futur. Necessitem un hospital nou. Estem en l'opció d'estudiar un altre emplaçament. Ara hem de mirar si és viable el manteniment i usos d'un edifici que acabarà sent patrimoni de la Generalitat.

La Devesa està desaprofitada?
Desaprofitada i maltractada. Ha estat desatesa massa anys. Ha estat la gran assignatura pendent. Abans de final de mandat els ciutadans hi veuran un abans i un després.

Què hi faran?
Executar el pla d'usos. I tenir un debat de futur sobre el mercat, les fires, les zones d'oci i l'aparcament. Hem de decidir perquè la Devesa sigui el gran parc urbà de Catalunya. No hi hem de projectar pavellons ni usos agressius.

Es planteja implantar la zona verda?
Sí. Hi ha barris que ens ho demanen. Si ho fem, serà prèvia trobada amb els veïns i els comerços perquè no passi com a Sant Narcís.

I potenciar la Girocleta?
Sí, s'ha d'estendre fins a Salt. Però l'hem de fer sostenible des del punt de vista econòmic.

Té el carnet?
No. Tinc bici pròpia però no la faig servir perquè vaig caminant a tot arreu.


Publicat 25/07/2011  06:00h


  • Opcions article

    • Clica aquí per escoltar
  • Opcions enllaços externs


Comentaris

Escriu el teu comentari

Normes d'ús

  • Les opinions són dels internautes, no pas de lamalla.cat
  • Els comentaris han de mantenir l'educació i el respecte als altres.
  • No s'admeten comentaris que vulnerin les lleis vigents.
  • lamalla.cat es reserva el dret a eliminar comentaris que no s'atenguin a aquestes normes o que no guardin relació amb el tema.

Escriu les lletres que apareixen a la imatge





Enquesta

Creus que els atemptats d'Oslo posen de manifest una amenaça de l'ultradreta a tot Europa?

%
%

Has estat víctima o testimoni d'algun robatori al metro de Barcelona?

%
%