Pere Pratdesaba | Actualitzat el 24/07/2011 a les 08:34h

Qui té la culpa dels morts a l’Eix Transversal?

Aquesta setmana hi ha hagut dos accidents mortals a la C-25, en menys de 24 hores. En tots dos sinistres hi ha hagut involucrat un camió. El debat sobre la sinistralitat de la carretera torna a sobre la taula, més viu que mai.

Un accident mortal a l'Eix, el passat novembre a Gurb. Foto: Adrià Costa

El passat dimecres va resultar mort el conductor d’un turisme a l’Eix Transversal, a l’alçada de Sant Sadurní d’Osormort. El seu vehicle va patir una forta topada frontal amb un camió. El dimarts, uns quilòmetres més amunt de la C-25, a Santa Coloma de Farners, un jove va morir en una altra topada frontal , quan el seu turisme va xocar amb un altre camió. Dos accidents mortals en només 24 hores. A tots dos hi ha havia involucrat un camió.

Tot i aquestes xifres negatives, cal a dir, però, que en els darrers mesos els accidents a l’Eix Transversal a Osona, en el tram entre Muntanyola i Espinelves (km 165 i 202), s’havien reduït de manera progressiva. Per trobar el darrer sinistre mortal a la C-25 a la comarca ens hem de remuntar al novembre de l’any passat, en una topada a Gurb .

Entre l’1 de gener i el 31 d’agost de l’any 2010, en aquest tram hi van haver vuit accidents greus, amb el resultat de dos morts i sis ferits lleus. En el mateix període de l’any anterior, en el mateix tram, també hi van haver vuit accidents, però els morts van augmentar fins a tres. Hi van haver dos ferits greus i vuit de lleus.
 
Els dos darrers sinistres han tornat a obrir amb força el debat sobre la sinistralitat de l’Eix Transversal. Els accidents només han estat la gota que ha fet vessar el got. Els conductors habituals (i els no habituals, amb els tradicionals trajectes estiuencs a la platja) ja fa dies que estan amb la mosca al nas. En els últims mesos, les obres del desdoblament s’han intensificat i la via, en la major part del tram entre Vic i Girona, ha quedat reduïda a un carril d’anada i de tornada, molts d’ells senyalitzats a baixa velocitat. L’elevat trànsit de camions hi ha acabat de posar cullerada. Les cues estan a l’ordre del dia.
 
 
Una història de fireta
 
L’Eix Transversal va néixer coix. La que havia de ser la gran infraestructura del període del peix al cove de CiU es va quedar amb un tres i no-res. Els catalans tornàvem a tenir una carretera de fireta, amb dos carrils i un tercer addicional en alguns punts. Una mena de broma de mal gust, més si ho comparem amb les amples autovies solitàries que creuen les esplanades d’altres comunitats autònomes com Andalusia.
 
La C-25 és la carretera que vehicula tot el trànsit de gairebé mig Espanya (tota la part central) cap a una gran part de països europeus com França, Suïssa, Itàlia o Alemanya. O sigui, la majoria d’aquests vehicles que van o venen de  Madrid, Saragossa o fins i tot Sevilla, quan arriben a Lleida, enfilen la C-25 fins a Girona. La via redueix així considerablement el trànsit que fins a llavors havia d’optar per la B-30 i l’àrea metropolitana.
 
El resultat era fàcil de preveure: col•lapse total en quatre dies. Una saturació que va més enllà i  que s’ha agreujat per l’orografia del terreny i les condicions meteorològiques, sobretot en el tram entre Manresa i Girona, amb fortes pujades i baixades, boires i glaçades puntuals. L’elevat trànsit de camions hi ha posat la resta. Per esbrinar les conseqüències de tot plegat tampoc  calien grans dosis d’imaginació: l’Eix Transversal s’ha convertit en un cul de sac amb un índex de sinistralitat dels més elevats de Catalunya. Els accidents mortals estan a l’ordre del dia. I el tram d’Osona és un dels més afectats.

 
Les obres, al ralentí
 
Però, qui és el culpable de totes aquestes morts a la C-25? El primer dit inquisidor acusa l’Administració. La gran solució de l’Eix passa per reconduir un error històric i enllestir el  desdoblament, que tot apunta que s’acabarà el 2013.  Quatre carrils que han trigat i encara triguen massa en arribar. Els problemes de liquiditat han complicat el finançament de l’obra i la crisi econòmica ha fet alentir les decisions des de la Generalitat.

Més culpables.  Alguns dels lectors del nostre diari, en els fòrums i comentaris de les notícies, han carregat contra els camions, que solen ser els actors tràgics dels accidents més violents de la C-25. S’hauria de restringir el trànsit de vehicles pesats, tal com es fa al túnel de Bracons? ¿O potser en fem un gra massa i hauríem de deixar de criminalitzar un sector que, tot plegat, només mira de rendibilitzar el seu negoci? Un transportista el que busca és només utilitzar el camí més curt entre dos punts, per estalviar costos, ja siguin de gasoil, pneumàtics o peatges d’autopista. I alhora reduir la contaminació, no ho oblidem.
 
En una carretera amb trams tan perillosos com l'Eix Transversal, en ocasions els propis conductors tampoc hi ajuden massa. Les causes de l’accidentalitat a l’Eix són diverses. La majoria de casos, però, fan referència a una distracció o infracció del conductor, o a una velocitat inadequada (o sia, una vulneració flagrant dels senyals i les normes de trànsit). A això hi podríem afegir algunes senyalitzacions temeràries incoherents.

El darrer implicat en tot aquest entrellat de culpabilitats són els Mossos d’Esquadra. És eficaç l’actuació de la policia autonòmica a l’Eix Transversal? Caldria que prenguessin noves mesures?


Enquesta: "Els culpables de la sinistralitat a la C-25"

Anar al Fòrum sobre el desdoblament de l’Eix Transversal

Notícies publicades de l’Eix Transversal





El vehicle 4x4 va topar frontalment contra un camió que transportava vedells, el passat dimecres. Foto: Estefania Escolà/ACN

Navega per les etiquetes

C-25Eix Transversaltrànsit

COMENTARIS

+20
-11
CEDINSA: obres responsables?
Guillem, 24/07/2011 a les 09:40
És vergonyós com han senyalitzat i com estan executant l'obra l'empresa CEDINSA (
http://www.copisa.com/es-es/galeria-de-proyectos/concesiones/grandes-infraestructuras/cedinsa.html
)
Algun enginyer hauria de donar explicacions i algú de govern hauria de controlar la seguretat dels trams en obres. El sot que hi havia a prop d'espinelves era increíble!!! M'indigna que sempre es parli de velocitat i mai de l'estat de carreteres i senyalització. QUE ALGÚ FACI ALGUNA COSA JA!

Ho sento molt per les families afectades.
+20
-9
La veritat és la veritat.
A. Nònim, 24/07/2011 a les 12:01
El principal responsable de tots els morts i ferits de l'Eix és un simpàtic i saberut ancià anomenat Jordi Pujol i Soley. Ell dorm molt tranquil,però.

ELS CATALANS NO SOM CASTELLANS.

CONFLICTE A FONS.

RESPECTE!
+14
-4
CEDINSA
Anònim, 24/07/2011 a les 14:02
Els únics culpables son per una part l'empresa que fa les obres i per l'altre la passivitat dels responsables de controlar la senyalització.

ESTÀ MAL SENYALITZAT i no cal buscar cinc peus al gat.

Quants morts més costaran aquestes obres?
+9
-8
Camions
Anònim, 24/07/2011 a les 16:19
Sincerament crec que el gran mal de l'eix han set els camións(no els únics).
Una cosa és el transit entre comarques i poblacións, una altra són tots els camións que creuen catalunya per estalviar-se peatges.
Com a mínim hauríen de prohibir el transit de camións internacionals durant les obres i plantejar-se mesures per disminuïr el trànsit d'aquests després de les obres.

Per mi l'ideal hagués sigut fer l'eix ferroviari i no desdoblar-lo.
+10
-5
aquesta gent no comet errors
Anònim, 24/07/2011 a les 20:46
Ja savien que fer l'eix tal i com el van fer era una bestiesa. També sabien que més endavant el tindrien que desdoblar. Perquè ho van fer? Cadascú és lliure de pensar el que vulgui...

L'únic que podem fer és ser conscients de la responsabilitat que tenim cada cop que ens posem al volant i actuar en conseqüència.
+1
-3
camions com Olot
Usuari, 25/07/2011 a les 06:58
Mireu els d'Olot, No deixen passar camions. nomes els seus.
Aixo si que es bó, hi ningu a protestat.
+8
-1
El rendiment econòmic
Toni, 25/07/2011 a les 08:33
L'empresa que fa les obres ha reduït l'amplada de molts quilòmetres de l'eix, per fer les obres més ràpid i poder cobrar el peatge a l'ombra el més ràpid possible. S'ha reduït la seguretat per tal de millorar el rendiment economic per les empreses privades, que amb aquestes obres estan fent el negoci del segle. La Generalitat s'està fent l'orni. Tot seria tan senzill com concentrar els esforços i les obres en determinats trams successius, per tal de no perjudicar la seguretat de l'eix en gairebé tota la seva llargària. Això, o fer les obres sense afectar els trams on s'està circulant, i sense estrènyer la calçada. El que no pot ser, és que ens facin pagar als usuaris a força d'accidents mortals. Tots hi podem deixar la pell.
+0
-3
Camions
Anònim, 25/07/2011 a les 11:24
Mentre durin les obres, haurien de prohibir el trànsit de camions per l'eix, si més no en trams concrets. Ahir diumenge vaig anar per Bracons i per l'eix: a Bracons, ni un camió; a l'eix, ramats de camions, tots de províncies i països llunyans. La sensació de perill, en una carretera trinxada per les obres, era constant: per això vaig anar per un cantó i vaig tornar per l'altre.
+0
-3
camions en transit
Anònim, 25/07/2011 a les 13:13
Els camions en transit, per l'autopista, si no hi ha més remei, amb peatge tou.
+3
-0
Respecte ¡¡¡
Anònim, 25/07/2011 a les 16:54
Jo soc un usuari de la C-25, si n'hi ha mala senyalització però també s'ha de dir, que molt poca però molt poca gent respecta les senyals. Tens un munt de km a 60km, i aquesta velocitat no mes va un servidor i ningú mes. Cada vegada que passo per l'eix tinc de sentir pitades, males formes i emprenyaments de la gent. Ha veure si vas a 60km(que per mi es molt poc, i lo normal seria 80km), dubto però molt que et puguis sortir de la via, fer front per estretament o inclús una sortida d'un camió. O sigui que no tota la culpa es d'una mala senyalització sinó també la poca vista de la gent que hi circula.
Podem discutir si es va fer lo correcte, que segur que no, i parlar d'interessos econòmics sobretot el famós 3%, però que en aquest accidents la gent te la majoria de culpa.
+3
-0
Els polítics
Josep Bruch, 25/07/2011 a les 19:35
Esl responsables són els polítics que varen obligar als enginyers (per motius de pressupost, dèien) a fer un mal disseny.¿Un eix d'aquesta importància amb només dos carrils, i, de tant en tant, tres? Aixó és propiciar els accidents. Crec que als afectats pels accidents s'haurien de querellar contra l'administració i demanar responsabilitats als que varen decidir fer-ho així.

Per cert: són tan impresentables (per no dir quelcom més fort), que a Bracons han fet mateix desastre.

I ningú va a la presó ni als tribunals.

És clar: els polítics tenen patent de cors, i la culpa és nostra.
+1
-0
Absurd
Anònim, 26/07/2011 a les 16:31
Per començar és absurd buscar culpables, per variar és preferible això a buscar sol·lucions... I per altra: jo faig servir l'eix a diari per a desplaçar-me fins al meu lloc de treball i no crec que per anar amb cotxe tingui més o menys dret que els camions a circul·lar-hi. És més, si ho miro fredament, comptant amb la crisis i amb l'estalvi de carburant m'hauré de decantar per tancar l'eix als cotxes i que només hi circul·lin camions que consumeixen molt més que els cotxes. És absurd plantejar en fer desviar el trànsit: per on? Bracons està limitat, per Barcelona? I llavors què faran els de can xava per anar de vacances? I el turisme? I el més absurd és culpar als camions quan jo m'he trobat moltes imprudències però pots començar i acabar pel que vulguis, cotxes, furgonetes i camions! I ja per últim dir no entenc com una publicació "sèria" pot encetar un debat com aquest, ho trobo il·lògic, pobre i indignant! Sobretot pels afectats i familiars, que deuen estar molt contents veient com la gent llença teories de culpabilitat sobre persones que ni tan sols hi són per a defensar-se o dir la veritat de tot, no suposicions!

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Vic
dimarts
15°C  24°C
dimecres
16°C  23°C
dijous
15°C  25°C
Enquesta
Qui té la culpa de les morts a l'Eix Transversal?
      Vots emesos: 111

I tu, de quin poble ets?

Els consellers comarcals no s’acaben de conèixer.

Edicions locals
Arxiu històric
Humor
Vés a: Troben un retrat d’Innocenci Sallés a Roma

Troben un retrat d’Innocenci Sallés a Roma

Nova entrega d'humor d'en Mandanga (imatge ampliada a dins de la notícia).



- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: