Dimarts, 9 de agost de 2011 | 12:24
Vostè es troba a: Inici > Opinió >

Un museu: i això què és?

Versió Mòbil Subscriu-te al butlletí Subscriu-te als rss Segueix-nos a Facebook Segueix-nos a Twitter
Anna Maria Villalonga petit
Un museu: i això què és?
Compulsió crònica
Anna Maria Villalonga
04/08/2011 13:25
Em temo que avui tornaré a escriure un d’aquells articles políticament incorrectes. Tal vegada algú em titllarà d’intolerant o d’esnob. O el que és pitjor: d’elitista, quan, en realitat, tothom que em coneix sap que l’elitisme i jo estem ben renyits i que rebutjo de ple i sense escletxes qualsevol sistema que estableixi diferències entre les persones.

Ja feia molt de temps que em voltava pel cap parlar-vos dels museus. Era una assignatura pendent en aquesta secció de cultura. Si no ho he fet fins ara és perquè darrerament els freqüento molt poc, a causa de la quantitat de feina que tinc per altres bandes. I no us penseu que no ho trobo a faltar, ja que en sóc una grandíssima afeccionada. N`he visitat moltíssims al llarg de la meva vida. Grans, mitjans, petits. Científics, tecnològics, arqueològics, curiosos, de pintura, religiosos, de miniatures, botànics, rupestres, monogràfics, d’art en general. Museus privats, museus públics. Tot el que vulgueu i més. Per a mi, un museu és un lloc de recolliment i saviesa on t’hi pots demorar eternament, on pots seure indefinidament davant d’aquella obra que t’ha xuclat la mirada i intentar absorbir-ne tots els detalls, les mínimes característiques. Un bany de bellesa i coneixement per amarar i enriquir el cos i l’ànima.

Ahir, per motius d’activisme literari, vaig tenir el plaer de viatjar a Figueres. Dia refulgent d’estiu a la capital de l’Alt Empordà. La ciutat brillava. Un cop acabat l’afer que m’hi va dur, vaig decidir aprofitar l’avinentesa i entrar un cop més al Museu Dalí. Feia anys que no hi anava i, a més, actualment presenta la novetat d’una increïble col•lecció de joies, riquíssimes, dissenyades pel geni empordanès. Total que, ben contenta, hi vaig fer cap.
9Museu Dalí
La cua era llarguíssima. Desenes i desenes de turistes, sobretot estrangers, que es delien per descobrir el museu surrealista més important del món. Els he de reconèixer el mèrit, perquè van aguantar estoicament davant d’un sol de justícia, absolutament inclement (enguany l’estiu ha trigat a arribar, però ara ja és aquí).

Un cop dins del recinte, vaig topar novament amb allò que he observat, cada cop amb més freqüència, en tots els museus que he visitat. Una realitat que em provoca, indefectiblement, un atac d’ineluctable mal humor, impossible d’evitar. Perquè és quan l’amant museístic s’adona diàfanament que la majoria de visitants no tenen cap interès per allò que aquells temples de la cultura ens deparen. De manera que hom comença a contemplar gernacions de gent despistada, en pantalons curts i amb molestes motxilles, que pul•lulen sense rumb d’un cantó a l’altre. Alguns s’aturen momentàniament davant d’alguna obra que els crida l’atenció, però sense saber en realitat què estan contemplant i, el que és pitjor, sense tenir cap intenció d’esbrinar-ho. Gairebé ningú no llegeix les explicacions, ni tan sols els noms de les obres. La fal•lera principal rau en la dèria fotogràfica, que abans estava reservada als japonesos però que, darrerament i amb la proliferació de la sofisticació digital, s’ha fet extensiva a tothom.

I el pitjor són els nens. Canalla de totes les edats que envaeixen els museus sorollosament, increpats sovint pels pares (però no cridant-los a l’ordre) sinó per tal que es col•loquin bé per a les fotos. Nens que no tenen ni idea de què coi fan allà.

L’exemple del Museu Dalí és només això, un exemple. Recordo haver perdut els nervis recurrentment al Louvre (davant la Gioconda la cosa assoleix cotes d’escàndol), al Museu Picasso de París, al Guggenheim de Bilbao, al Museu Britànic, a la National Gallery, al Museu d’Orsay, al MNAC (un dia al MNAC per poc em carrego algú quan tres o quatre galifardeus mal educats feien curses impunement davant del Pantocràtor de Sant Climent de Taüll), a la Pedrera, al Museu de Montserrat, al Caixa Fòrum. En fi, a tot arreu.

Evidentment, els museus existeixen per a que la gent els visiti. Però la desenfrenada passió per viatjar que ens domina col•lectivament gràcies a la facilitat de les comunicacions, els ha convertit en indrets fixos en els recorreguts turístics, com qui passeja per un carrer comercial o va a un parc d’atraccions. Un museu no és un lloc de visita obligada. Un museu és un indret de cultura que ens ha d’aportar nous coneixements. I que, per tant, ens ha d’interessar mínimament.

No puc suportar les japoneses amb enormes paraigües vermells que reclamen l’atenció del grup organitzat davant d’uns quadres que tots oblidaran un minut després de girar l’esquena. Em generen urticària les criatures escandaloses a les quals se’ls permet l’entrada sense insistir que han de ser educades i silencioses. Em remouen l’estómac els comentaris absurds i increïbles que he arribat a sentir. Oh, res pitjor que els pseudointel•lectuals que pontifiquen sobre tot sense saber de res!

En fi. Tornem a recuperar la idea que ja us he exposat moltes vegades. La cultura no és un negoci, estimats lectors. La cultura és (o hauria de ser) una inversió. Per tant, no hem d’intentar emplenar els museus de gent itinerant que deixi molts calers però que, quan torni al seu país, sigui incapaç d’explicar què ha vist. El que hem de fer és formar persones. I, en especial, respectar per damunt de tot els qui, veritablement, tenim ganes de continuar aprenent.
Teresa
06/08/2011
Completament d'acord, Anna! El meu fill es va acostumar a visitar museus de ben petits i a comportar-se en ells. El museu és un lloc públic que exigeix una manera de ser-hi, com en una biblioteca o un cinema. Fa anys amb nens de P-4 vam treballar un projecte del MNAC d'art romànic. Va ser al·lucinant.... La primera part va ser a l'escola, i després al museu... amb un munt d'activitats...puzzles, sanefes, material divers... Els nens s'ho van passar molt bé i van aprendre moltíssim. El meu Miquel de ben petit sabia distingir els estils arquitectònics; i en els viatges que hem fet hem visitat museus i exposicions de tot tipus, però penso que vaig saber donar-li un bon model. Gràcies per aquest escrit, Anna, jo també m'he plantejat el tema moltes vegades!
A.C.P
06/08/2011
Muntsa, reina, em sembla molt bé que t'agradi que els teus fills corrin pel museu, però els teus fills són TEUS i no jo tinc perquè patir-los.
MIREIA
06/08/2011
Programes concrets: formatius, educatius i vivencials als equipaments dirigits a infants. Molts d'ells, per viure acompanyats dels seus pares. Tenim un bon grapat d'exemples, com el cicle de músiques per a nens de l'Auditori de BCN, el del Liceu, els conegudíssims tallers del CosmoCaixa o el SonarKids.... No trobes, Muntsa que si ens assegurem que l'experiència de visitar un museu està ben dirigida i explicada, els nens disfruten més i els adults també estem més tranquils??? Sobretot perquè aquests nens, no es converteixin en aquests visitants que únicament miren les obres a través d'una pantalla de càmara digital. Quin desastre... Bones vacances a tots i totes!!! I molta cultura, és clar!
MIREIA
06/08/2011
Comparteixo plenament l'opinió de l'Anna. Els museus són experiències vivencials i formatives. Convé obrir-los i que TOTHOM hi tingui accés. Convé que la cutura estigui a l'abast de qualsevol ciutadà (d'aquí, d'allà, de classe social benestant o treballadora..). Ara bé, un cop aquest prefaci, no hem de perdre el nord! La críitca als infants entenc que es dirigeix contra els pares que no fan bé la tasca de prescriptors i educadors, i no pas als nens, que corren i parlen més alt del que haurien en un museu. Jo tinc la GRANDIOSA sort de ser una nena a la qual els seus pares van involucrar des de sempre a les seves activitats culturals (no només museus, també cinema, teatre), però cal fer-ho bé. Si eduquem als públics, no només no molestaran a la resta d'adults, sinó que també gaudiran més de l'experiència, de la mateix manera que es multipliquen les seves possibilitats de disfrutar al llarg de la seva vida de la cultura, en aquest cas museística. Com a persona que es dedica professionalment a l'àmbit cultural, he de dir que aquest és el repte que tenim entre mans a l'actualitat i que està donant molt bons resultats. CONTINUO
Shaudin Melgar-Foraster
06/08/2011
Molt bo, l’article. M’agrada no solament pel que dius, sinó també per com ho dius. Sempre em passa amb els teus articles; una delicia llegir-los. Pel que fa al tema, el subscric. Jo també gaudeixo dels museus (no et diré que de tots, però) i sóc d’aquestes persones que es llegeixen totes les explicacions (no ho puc evitar), tot i que, com diu l’Yves, el més important és copsar l’obra. I a mi m’agraden els museus silenciosos. I si no hi ha ningú quan hi vaig, perfecte. Quan el meu fill era petit era membre de la Gaŀleria d’Art i del museu arqueològic de Toronto. Molts nens aquí en són membres i en poquíssimes ocasions he vist nens que no es porten bé als museus (potser faran una correguda pels passadissos o baixant una escala, però en general fan bondat) i, sobretot el museu arqueològic, els encanta (especialment la secció de paleontologia amb els esquelets dels dinosaures; el meu fill s’hi volia quedar hores). Ara bé: els turistes són una altra cosa, sobretot els dels USA (m’estimo més no parlar-ne). Quan viatjo, no em dedico a visitar museus com si fos una obligació, vaig a algun concret i prou, i si veig aglomeracions el defujo.
Muntsa
05/08/2011
Tal vegada aquests nens que tant et molesten en un instant de la seva infància acabin copsant la bellesa en un museu, mentre fan xivarri i molesten els saberuts i dignes visitants de museus. Jo prefereixo museus plens xivarri infantili els guiris de paraigües vermells que no pas museus buits i desconeguts pel gran públic. De ben petits que duc els meus fills als museus, i també els faig fotos. I de ben petits que els deixo campar lliurement pel museu, amb l'única condició que en sortir, m'han de dir quina és la peça que més els ha agradat. Al Louvre, va ser la Victòria de Samotràcia. Perquè els vaig preguntar? "Perquè la va fer una persona que sabia volar lliurement." (Pol 6 anys). Ara bé, reconec que anàven pels passadissos corrents. Però és evident que el meu fill va saber copsar la bellesa.
Anna M.
05/08/2011
Vull aclarir que de cap manera estic en desacord amb el fet de portar els nens als museus. Però s'ha de fer de manera correcta. Primer, sabent-los controlar. La meva filla mai no va donar la llauna, i hi ha molts nens ben educats que es comporten bé. Però no són la majoria. I, atesa la massificació actual, cada vegada el problema es fa més gran. D'altra banda, no tots els museus són adequats. Uns ho són més que d'altres. La meva crítica principal va adreçada als adults. I, sobretot, al fet mercantilitzat d'incloure els museus en les visites turístiques com si fossin un centre de lleure. Als museus només s'hi ha d'anar si t'interessa el que hi pots trobar. Si no, millor passejar per les botiguetes de guiris.
Elies
05/08/2011
Doncs jo tinc intenció de portar aquest estiu les meves filles precisament al museu Dalí de Figueres per a que es vagin acostumant. Trobo que és un museu molt propici atès que és molt visual i dóna molt de joc. Anna, tu també t'emportaves la teva filla a tots els museus que anaves (que no eren pocs!). Efectivament però, la massificació és un fàstic i la gent cada cop és menys respectuosa amb tot i tothom, incloent l'àmbit museístic. Pel que fa a les criatures, molts pares han perdut el nord i ja no els saben controlar! En fi, bon estiu a tots i totes.
Carme Luis Tatjé
05/08/2011
Et dono tote la raó, peró suposu que el estiu es així a tot arreu, no nomès els museus que com tu dius s'hi ha d'anar amb tranquil·litat i ser respectuosos,només s'ha de mirar els carrers de les grans ciutats com estan de turistes, el Juliol a Barcelona semblava un imvasió. Aquets mateixos nens, si van amb un meseu, al seu país amb temps escolar, de segur que tenen un altre comportament, aqui venen de festa, normalment a Figueras hi va molt el turista de platje, i no tots peró, van el museu, el dia que no fa sol.. ho dic perque, he anat moltes vegades a Figueras i hu he pogut comprovar. Mols turistes ancara és creuen amb dret a tot, per ells Figueras és Espanya, i Espanya ancara és pandereta. .
DUC ENGRESCADOR
05/08/2011
Recordo, ja fa molts anys, una visita als Museus Vaticans amb uns amics de llavors. Vaig quedar perplex quan vaig poder comprovar que la pretesa visita es covertí en una folla cursa per entra sales i estances amb l'únic objectiu d'arribar a la Capella Sixtina, prescindint de qualsevol altre element dels Museus. Llavors em vaig empipar moltíssim però, si avui em passés quelcom similar, la meva actuació hagués estat ben bé una altra. Els museus són, també, un gresol on conflueixen moltes contradiccions de la nostra anomenada civilització i del seu concepte de cultura. Davant d'aquest fenomen es recomana mesura, una mica de sentit de l'esportivitat i, efectivament, dosis immoderades de sentit de l'humor.
ALICIA MARSILLACH
05/08/2011
ALS MUSEUS DEL VATICÀ HAS DE FER CUES MOLT LLARGUES A LES ESCALES PER TAL D'ARRIBAR A LA CAPELLA SISTINA. L'ÚLTIM COP QUÈ VAIG SER-HI, HI HAVIA UNS NENS NORD-AMERICANS, D'ALLÒ MÉS IMPERTINENT, EMPENYENT TOTHOM. ES VAN EMPORTAR UNA BONA SORPRESA QUAN EM VAIG GIRAR I ELS HI VAIG CRIDAR: "PLEASE, DON'T PUSH!" UNA AMIGA MEVA ARREGLA EL TEMA POSANT-SE A CRIDAR "ALGU TÉ EL MÒBIL D'HERODES?"
electra
05/08/2011
ui, visca la mere utopia, germana! tal com està el pati, si es posés un límit estricte en aquest sentit no hi aniria ningú. el que sí que s'ha de fer estrictament és controlar-hi les disbauxes que denuncies. potser em desvio pèl massa del tema, però ho he de dir: la cultura, en TOTS els àmbits, s'ha mercantilitzat. és a dir: les obres "valen" en geomètrica proporció a la qualitat del màrqueting que s'hi diposita, i no pas a llur qualitat intrínseca.
El Louvre l'he visitat
05/08/2011
diverses vegades i he anat experimentant la progressiva turització del museu. He tingut el gust, ara fa 32 anys, de poder veure la Gioconda assegut al mit de la sala sense corredors per a la desfilada gregària de la massa turista en què ens hem convertit o ens han convertit. Això dels nens. Mira la darrera vegada el meu fill tenia 12 anys i gaudia de mala manera fins que es va cansar i va sortir i ens va esperar fora. Només cal posar seny: estimular, acompanyar i no imposar. Bon article. Calia parlar-ne
Judit B
05/08/2011
Uff, m´has fet recordar el Museu Reina Sofia, amb la pobra guàrdia, que no feia més que dir "no fotos, no fotos" a la sala del Gernika.
Gemma C.O.
05/08/2011
Helena, has expresat exactament el meu pensament en moltes ocasions !!
Yves
05/08/2011
F)Llegir: Nos acostumem a llegir només les explicacions d'allò que ens crida l'atenció, suposo que el millor seria llegir-ho tot; però aleshores també pervertiries l'art en la seva essència (els sentits per si sols). G)Museu Dalí: m'encanta, com la casa de Port lligat, també excepcional. H)Una proposta: Si has sigut capaç d'aturar-te i visionar tota aquesta gent deixant de banda les obres, agafa't-ho amb humor i el pròxim dia fes el mateix, però somriu, pensa com n'és de divertit el món, els humans som ridículs! I això és divertit! http://ygerbeau.blogspot.com/
Yves
05/08/2011
D)Nens i museus: Doncs aquesta és una gran qüestió que ara em pertoca... sempre he dit que els nens no fan res als museus, però fixa't, el meu no té ni un any i ja hi ha anat, per què? doncs pqè ho fem gairebé tot amb ell, és molt bon jan i no molesta, el portem penjat i ja està. Suposo que el problema vindrà quan es mogui per si sol. Que voldrà voltar i córrer. Aleshores, podríem pensar que serà millor no anar-hi amb ell. Però... si no acostumem a els nens a veure (sentir) l'art, l'acabaran repudiant i només els recordarà les visites pesades de l'escola. És una decisió difícil que no comporta una única solució, crec que cal q els pares facin ús del sentit comú i aprofitin l'estada per educar els petits en normes i saber estar. I per fer-ho cal no estendre la visita, pq sinó és impossible -i antinatural- q un nen s'estigui 3 hores mirant quadres. E)Fotos: touché! Tinc aquesta sensació als museus i més enllà. Quan va de visita a qualsevol lloc, hom arriba, foto i marxa. Els que fan creuers són experts en fer això. Fet que no treu que m'agradi fer fotos de tot, i fer fotos frikies també, cal tenir humor!
Yves
05/08/2011
Buf, anem forts avui! Ben fet! A l'atac! (Jo també). A)Elitisme: B)A les nostres vacances no acostumem a posar-hi mai cap museu. Només els visitem aquí a la ciutat, quan ens interessa una exposició. Aquesta devoció per anar als museus de les altres ciutats la trobo absurda. C)Museus: Estic en contra dels museus, sempre he dit que una obra perd el seu sentit quan es posa dins d'un museu i s'encabeix com una anxova amb tantes d'altres obres. Però clar, a algun lloc han d'estar, no? El millor seria tenir un mateix una sola obra, com si fos un llibre, contemplar-la el temps q un volgués i al lloc on un se sentís millor, però seria impossible.
Helena
05/08/2011
¿I que em dieu de la gent que agafa el mòbil i telefona algú dient allò de "adivina que estic veient? Un cop vaig estar a punt de dir-li a un d'aquests "jo estaria veient un quadre de Daí si tu no em tapessis la vista fent l'idiota amb el telèfon"
Gemma C.O.
05/08/2011
Estic completament d'acord amb tu. Moltes vegades és un vertader fàstic. I no demano disculper per l aparula, no cal, ja sóm grandets. penso que tot sovint la gent sols busca poder fer enveja als veins i/o familiars. Pasejan com ho podrien fer per un bosc, mirant arreu però "els arbres no els deixen veue el bosc" . Dona la sensació que sols busquen la foto i passant de tot completament, dels seus fills, de la gent que mirant una obra posant-se devant , parlant a tota veu....no respecten rés. És una lla`stima ja que no sols fant nosa si no que denigren l'obra i l'autor. S'ha perdut el respecta, el silènci, les ganes d'ensenyar als fills, la joia per l'enxamplament del conaixament i aquella espiratualitat que ens aporten totes les marabelles que ens enbolten.
Envia'ns el teu comentari
*
*
Has de copiar en el camp de text els 6 caracters, del 0 al 9 i de la A a la F

* Camps obligatoris
CatalunyaPress - Ronda Universitat 12, 7ª Planta -08007 Barcelona - Tlf (34) 93 301 05 12 - redaccio@catalunyapress.cat | www.catalunyapress.cat
RESERVATS TOTS ELS DRETS. EDITAT PER ORNA COMUNICACIÓN SL | Mapa Web
Inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona al tom 39480, foli 12, full B347324, Inscripció 1