El Bicing de Barcelona, el sistema públic de bicicletes de la capital catalana, evita anualment una dotzena de morts i l'emissió de més de 9.000 tones de diòxid de carboni (CO2), segons un estudi del Centre d'Investigació en Epidemiologia Ambiental (Creal).
La investigació, que publica la revista 'British Medical Journal' i que es completarà amb dades d'altres ciutats europees fins a 2013, apunta que els beneficis per a la salut de l'activitat física en desplaçar-se amb bicicleta dins de la ciutat són molt majors que els riscos per la contaminació de l'aire i els accidents de trànsit.
L'ús habitual del Bicing disminueix un 24% les morts anuals, segons destaquen les dades de l'estudi Transportation, Air Pollution and Physical Activities (Tapas), el primer que analitza l'impacte sobre la salut de moure's amb bicicleta a l'interior de les ciutats.
El Bicing de Barcelona explica en l'actualitat amb 6.000 bicicletes, 420 estacions i 120.000 abonats, que realitzen un desplaçament mitjà diari de 3,2 quilòmetres durant 14 minuts.
El servei s'ha estès a altres 70 ciutats --Bilbao, Còrdova, Gijón, Sant Sebastià, Santander, Sevilla, València, Zaragoza i Girona, entre unes altres--, i en el cas de Barcelona en 2009 estava subscrit al servei l'11% de la població.
"Encara hi ha molt marge per millorar aquestes xifres i, per tant, augmentar els beneficis per a la salut i el medi ambient", ha explicat l'investigador David Rojas-Rueda, sobre un estudi motivat per les altes taxes de sedentarisme, obesitat i increment dels nivells de contaminació de l'aire.
El projecte Tapas compta amb la col·laboració de ciutats com Basilea, Copenhaguen, París, Praga i Varsòvia, per la qual cosa Rojas-Rueda confia a incloure en un futur estimacions sobre els efectes de la bicicleta en el càncer i la diabetis.